Gå til innhold

Sliter med inntaket!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg er ei dame på 27 år som har slitt med overvekt så og si siden ungdomstiden, hadde en periode for mange år siden hvor jeg var i god form og normalvektig. Nå de siste årene har jeg slitt ekstremt mye med inntaket av mat og snacks, har innimellom klart det bra men nå syne jeg det er veldig vanskelig. Jeg fikk nylig en sønn med mannen min og det har gått opp for meg at jeg virkelig må begynne å prøve hvis han skal ha mamma’n sin i mange år! 
Jeg er heldigvis ikke sykelig overvektig, men nok til at jeg kjenner det begynner å gå utover helsa og jeg ikke får kjøpt klær på vanlige klesbutikker lenger😅 

Kuttet for et par dager siden ut godteri som f.eks sjokolade og har erstattet det med frukt, begynner i det små så det ikke blir overveldene.. men jeg har sånn søtsug og inntaket mitt blir i overkant mye🙄 hva skal til for å ikke føle at man må spise på noe hele tiden? Det er slitsomt, og det hjelper jo absolutt ikke! Må finnes noen gode råd og tips for å omstille hjernen litt? 

Anonymkode: 09a07...7b5

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faste. Spise vindu 11-19. bare vann resten av døgnet.

Anonymkode: adb26...85a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei! 
Jeg er ei dame på 27 år som har slitt med overvekt så og si siden ungdomstiden, hadde en periode for mange år siden hvor jeg var i god form og normalvektig. Nå de siste årene har jeg slitt ekstremt mye med inntaket av mat og snacks, har innimellom klart det bra men nå syne jeg det er veldig vanskelig. Jeg fikk nylig en sønn med mannen min og det har gått opp for meg at jeg virkelig må begynne å prøve hvis han skal ha mamma’n sin i mange år! 
Jeg er heldigvis ikke sykelig overvektig, men nok til at jeg kjenner det begynner å gå utover helsa og jeg ikke får kjøpt klær på vanlige klesbutikker lenger😅 

Kuttet for et par dager siden ut godteri som f.eks sjokolade og har erstattet det med frukt, begynner i det små så det ikke blir overveldene.. men jeg har sånn søtsug og inntaket mitt blir i overkant mye🙄 hva skal til for å ikke føle at man må spise på noe hele tiden? Det er slitsomt, og det hjelper jo absolutt ikke! Må finnes noen gode råd og tips for å omstille hjernen litt? 

Det finnes medisiner som kan hjelpe,  hlr med fastlegen din...

• Liker 1
Skrevet

Disiplin kan trenes opp. 

Anonymkode: 36cb7...29c

• Nyttig 3
Skrevet

Enig i det med faste. Det et tøft i starten, men etterhvert vil magesekken « krympe» og suget etter mat vil minke. Husk at frukt gir mye kalorier, det er sunnere( gir vitaminer og mineraler), men skal du ned i vekt må kaloriinntaket ned. 

Anonymkode: d9a52...c44

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Enig i det med faste. Det et tøft i starten, men etterhvert vil magesekken « krympe» og suget etter mat vil minke. Husk at frukt gir mye kalorier, det er sunnere( gir vitaminer og mineraler), men skal du ned i vekt må kaloriinntaket ned. 

Det er min erfaring også! Bedre med to- tre måltider enn fire pluss mellommåltider. Mange andre fordeler også. Sult er ikke farlig. Te eller kaffe uten melk og sukker kan hjelp på morgenen.

• Liker 1
Skrevet

Det er viktig å lære seg til at man faktisk ikke trenger å spise hver gang man er sulten. Man kan si nei til sultfølelsen og heller bare drikke en kopp sukkerfri te eller et glass vann og så går det faktisk over. Det er enklest å faste om morgenen synes jeg når tarmen fortsatt ikke har "startet opp", så det å ikke spise før tidligst 11:30-12 anbefaler jeg, men man må også begrense mengden man spiser i spisevinduet slik at man ikke spiser mer bare fordelt på færre måltider. F.eks kutte ned fra to skiver til én skive og en frukt til lunsj . Droppe alle mellommåltid. Kun lunsj, middag og tidlig kvelds. 

Anonymkode: 9da0a...2ec

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er min erfaring også! Bedre med to- tre måltider enn fire pluss mellommåltider. Mange andre fordeler også. Sult er ikke farlig. Te eller kaffe uten melk og sukker kan hjelp på morgenen.

Det de glemmer å ta med i den nye faste-forskninger her er at hjernen ikke funker uten næring (sukker). Man faster hjernen og man kan miste konsentrasjon, bli glemsom, vimsete. Gjør dårligere resultater på skole/jobb. For å ikke glemme humøret som påvirkes i varierende grad av fasting.

Anonymkode: 9fc89...121

• Nyttig 1
Gjest beaglevalp
Skrevet

Basert på nyere anerkjent forskning: 

- Vent 1t etter du har stått opp (gjerne lenger) med å spise frokost

- Unngå sukker og alt som får blodsukkeret opp mye til frokost

- Spis i et tidsvindu. Ideelt er 6 timer. Men innenfor 10 timer er også bra for helsen

Ellers, les deg opp på hvilken mat som er bra. Unngå prosessert mat. Mindre kjøtt. Anbefaler å lytte/lese til Dr Rhonda Patrick som også har kanalen FoundMyFitness, mye bra oppdatert forskning der. Resten er disiplin og eventuelt hjelp fra psykolog om det er følelse- eller selvfølelserelatert spising. Lykke til 👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det de glemmer å ta med i den nye faste-forskninger her er at hjernen ikke funker uten næring (sukker). Man faster hjernen og man kan miste konsentrasjon, bli glemsom, vimsete. Gjør dårligere resultater på skole/jobb. For å ikke glemme humøret som påvirkes i varierende grad av fasting.

Det er individuelt! Jeg blir mer konsentrert. Kropp og hjerne bruker reserver.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke min erfaring, jeg blir mer fokusert og mindre trøtt i fasteperioden. Jeg faster fra ca 18 på kvelden til 12 neste dag. 

• Liker 2
Skrevet

Spiser du mat som metter til måltidene?  Det er lettere for meg å stå i mot snacks hvis jeg spiser slik at jeg blir mett. 

Anonymkode: 0befa...4d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det med at "hjernen trenger et stadig påfull av sukker" er noe relativt nye greier som jeg mistenker at matindustrien står bak (de vil jo selge oss sukkerprodukter).

Tvert imot så er vi biologisk programmert til å klare oss leeeenge uten påfyll av næring. 

Men jeg vet likevel hva du mener. Jeg har småspist gjennom dagen i utallige år fordi jeg var redd for å "få for lavt sukker". Det tok meg tid til å komme meg ut av uvanen. Nå når jeg har kuttet pliktfrokosten så er jeg uten tvil mye er skjerpet på jobb på formiddagen. Det blir fort en god vane. Men det er klart at man må spise nok til måltidene man først spiser i spisevinduet. 

Anonymkode: fbc61...8af

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Faste er fint, i hvert fall for meg. Litt som at suget forsvinner når vinduet lukkes, på dn måte. 

Virker som at du nå erstatter sjokoladen med frukt? Frukt er sunt, med inneholder mye sukker. Jeg foreslår å ta en liten porsjon peanøtter når du er fysen. De har lite karbo, sunt fett og metter overraskende godt. De har like mange kalorier som sjokolade, så pass mengden. Kanskje det kan hjelpe deg litt over kneika? Del opp posen i porsjonsbeger, så har du kontroll :) 

Anonymkode: 8f948...6bf

Gjest Anonyme-meg
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2024 den 17.39):

Hei! 

Frukt inneholder også mye sukker. Selv om det selvfølgelig er mye bedre enn å spise godteri. 

Jeg er også overvektig, kan ikke spise frukt for det gir meg bare mer søtsug. 

Skrevet

Proteiner for å stabilisere blodsukkeret - trim stabiliserer også blodsukkeret så du ikke får cravings.

Frukt er fullt av sukker, så slutt med småspising generelt.....evt ta noen nøtter uten salt....

Anonymkode: 49d5e...440

Skrevet

Drikk masse vann.

Anonymkode: cdda6...77d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2024 den 2.18):

Kroppen kan trenes opp til å gå raskt over i fettforbrenning. Men kroppen velger enkleste løsning hvis man alltid tilbyr den karbohydrater.

Ser man på menneskets utvikling så sier det seg selv at sukker og prosesserte karbohydrater på ingen måte er nødvendig for menneskets og hjernens utvikling og funksjon - da hadde nok mennesket vært utryddet for mange år siden.

For mye sukker og lettopptakelige karbohydrater kan derimot svekke hjernens funksjon fordi det fører til store blodsukkersvingninger.

Spiser man sunt nok eller helst optimalt, variert med mye grønnsaker og en del frukt og bær, rene proteinkilder og nok riktig fett, så vil også hjernen bli bedre ernært. Unngå mest mulig sprøytemidler og tilsetningsstoffer er også lurt, da noen av disse også kan påvirke både tarmfunksjon, immunforsvar og blodsukker o.a.

De som får de resultatene du beskriver 121, det er stort sett de som stadig spiser for mye sukker og karbohydrater, de må hele tiden ha påfyll for å ikke få dumpene i blodsukkeret, men på sikt står de i større risiko for å utvikle inflammasjoner i kropp og hjerne og også for å utvikle diabetes og andre sykdommer.

Anonymkode: c2247...f15

Skrevet

Fasting hjelper ikke meg, ettersom jeg fint klarer å spise for mye innenfor spisevinduet. Bare sånn head's up om at det ikke er noen mirakelkur 😊

Anonymkode: 6424b...bc1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2024 den 2.18):

TS har et lager av energi. Det gjør kroppen om til sukker ved behov. Det er faktisk ganske befriende å faste, føler meg også langt klarere til sinns etter å ha fastet 12t+

Man trenger ikke konstant påfyll

Anonymkode: b3a66...018

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...