AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #1 Skrevet 26. januar 2024 Er spiral å anbefale til ei som har brukt p piller i over 20 år? Anonymkode: ae080...0ce
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #2 Skrevet 26. januar 2024 Absolutt. Med hormonspiral slipper du østrogen som mange reagerer på, og mange slipper også mensen. Har prøvd alt av prevensjonsmidler og liker best den lille kobberspiralen gynefix, som ikke gir meg humørsvinginger eller dårligere sexlyst. Mindre mens har jeg også. Anonymkode: bcd83...28f
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #3 Skrevet 26. januar 2024 Ville brukt kobberspiral. Hva er vitsen med å fortsette med hormoner, når du ønsker å slutte? Brukt kobberspiral i snart 10 år. Det kan være meget ubehagelig å sette inn, spesielt hvis du ikke har født, derfor ville jeg tatt Paracet og kanskje beroligende først (hvis du er en som sliter med nervøsitet). Noen ganger går det derimot helt fint, uten smerter. Når den først er inne er det et topp prevensjonsmiddel med lite til ingen bivirkninger! I alle fall for dem som har fast partner. Opplevde at ja, mensen kan bli kraftigere og det samme med menssmerter, men dette avtar. Anonymkode: ca10c...6d8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #4 Skrevet 26. januar 2024 Har brukt hormonspiral i 20 år. Veldig fornøyd. Jeg blir hormontroll av p-piller, men ikke av spiral. Bruker Mirena. Anonymkode: 01d98...9eb
Helene Skrevet 26. januar 2024 #5 Skrevet 26. januar 2024 Brukte spiral i åresvis. Ikke hormonspiral da jeg ikke tålte denne. Spiral er et godt prevansjonsmiddel. Ingen bivirkninger. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #6 Skrevet 26. januar 2024 Snakk med legen din. Hormonspiral er et godt alternativ for mange, men ikke for alle. Hormonspiral kan gi bekkensmerter, ryggsmerter, den øker androgen aktivitet (ulempe om du sliter med kviser, hårvekst og PCOS f.eks,) så det er mange hensyn å ta. Vær litt forsiktig dere som skriver at hormonspiral ikke har bivirkninger, for den har virkelig det for mange. Ingenting passer alle, og kun legen kjenner din helse godt nok til å vurdere hva som passer for deg. Anonymkode: f86e6...e75 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #7 Skrevet 26. januar 2024 Brukte hormonspiral to runder (10 år), men gikk over til implantat i armen, da jeg syntes det var vondt å sette inn og bytte spiralen. Har siden hatt tre implantater (9‐ år) Mista menstruasjon av begge alternativene, så det var bare positivt. Anonymkode: 55ba0...267
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #8 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har brukt hormonspiral i 20 år. Veldig fornøyd. Jeg blir hormontroll av p-piller, men ikke av spiral. Bruker Mirena. Anonymkode: 01d98...9eb Synsdet er så rart det der, hvor ulikt de ulike hormonpreparatene fungerer på folk. Jeg ble hormontroll uten sexlyst på hormonspiral den letteste varianten (Jaydess) til og med! Gynekologen min mente det ikke var mulig å få bivirkinger av den😅 Anonymkode: 9af24...da2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #9 Skrevet 27. januar 2024 Prøvd det meste.. Prøvd så og si alle p-piller av forskjellige slag og fikk alle slags mulige bivirkninger. Nuvaring funket greit en liten periode før bivirkninger. P-sprøyta blødde jeg i 2 år på omtrent konstant. Hormonspiral fikk jeg så kviseutbrudd at jeg måtte begynne på isotretinoin (ville prøve det før jeg tok den ut mtp hvor dyr den var for meg da), fikk ekstremt vonde støtsmerter på den. Typen kunne kjenne den skrape selv om den var klipt så langt opp som mulig. Eneste positive var at jeg mistet mensen. Var forferdelig å fjerne den siden den hadde nesten grodd inn i veggen der den hadde flyttet seg, gynekologen måtte røske den ut og jeg blødde en god del etterpå. Ble ikke anbefalt kobberspiral pga min erfaring med blødninger. Ble ikke anbefalt plaster da flere forskjellige leger jeg snakket med mente den var dritt. P-stav ble heller ikke anbefalt etter tidligere erfaringer med preparater som fungerer likt hormonelt. I dag tracker jeg min egen syklus og det har funket fint. Endelig fri fra prevensjon marerittet mitt. Føler jeg endelig får tilbake kroppen min nå. Anonymkode: 38108...ddb
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #10 Skrevet 27. januar 2024 Har aldri følt meg vel på p-piller (flat i humøret og mister sexlysten), så tidligere har jeg vært uten prevensjon i mange år. Da levde jeg med en ekstrem PMS som ødela livskvaliteten min, men foretrakk likevel det ettersom jeg da hadde to gode uker hver måned. Etter jeg var ferdig med barn og ikke ville risikere å bli gravid igjen satte jeg inn GyneFix kobberspiral. Hadde den i noen år, men blødde så ekstremt mye at det ble et problem. PMS’en ble også gradvis verre (antagelig alderen) så nå har jeg hatt hormonspiral siden i fjor høst. Var ikke så positivt innstilt pga dårlige erfaringer med hormonprevensjon tidligere, men så langt har den funka veldig bra. Litt bivirkninger (hodepine, sinne og uregelmessige blødninger) i starten, men det har gitt seg. Nå blør jeg nesten ikke, og humørsvingningene er BETRAKTELIG redusert ☺️ har hørt at virkningen på PMS kan avta etter ganske kort tid, men jeg håper det varer 🤞🏻 Anonymkode: 5e39f...e1c
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #11 Skrevet 27. januar 2024 Satt inn mirena hormonspiral etter nesten 15 år på p-piller og minipiller, men måtte ta den ut etter seks uker fordi jeg ble alvorlig deprimert. Den hadde også flyttet seg ned i livmorhalsen og jeg hadde mye smerter pga. det. Anonymkode: fee37...49d
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #12 Skrevet 27. januar 2024 Brukt p- pille i mange år ville prøve ut hormon spiral. Personlig noe av det vondeste jeg har gjort. Besvimte under innsetting. Å ha den inne var helt grusomt for min kropp, ekstremt mye smerter. Tok denne hos priv gynekolog, så alt ble gjort riktig. Ga det tid og hadde den inne ca 6 mnd før jeg valgte å fjerne den. Hørt mange er førnøyd med spiral, så man vet ikke før man har prøvd det ut selv. Anonymkode: 02165...a95
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #13 Skrevet 27. januar 2024 Hvorfor ønsker du bytte fra p-piller? Anonymkode: c07a5...023
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #14 Skrevet 27. januar 2024 Jeg er fornøyd med spiral. Be om å få stikkpiller som egentlig er ment før abort som du kan ta før du setter inn / bytter spiral. Stikkpillene brukes i skjeden kvelden før og utvider livmorhalsen. Ta i tillegg smertestillende før timen. Anonymkode: 28382...021
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #15 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Synsdet er så rart det der, hvor ulikt de ulike hormonpreparatene fungerer på folk. Jeg ble hormontroll uten sexlyst på hormonspiral den letteste varianten (Jaydess) til og med! Gynekologen min mente det ikke var mulig å få bivirkinger av den😅 Anonymkode: 9af24...da2 Ja, det er rart! Jeg kjenner noen som blir suicidal på alle typer hormonell prevensjon. Anonymkode: b2bcf...862
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå