AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #1 Skrevet 26. januar 2024 Jeg har et barn med en liten funksjonshemning. Det vil si at hun kommer til å bo sammen med meg noe lenger enn de fleste andre. Kanskje i enda fire år, hun er 20 år nå. Jeg tenker på å avslutte forholdet til samboeren min og har ikke råd til å kjøpe noe alene. Kan det være en god idé å kjøpe sammen? Barnet mitt er oppegående og vil selvsagt forstå hva det betyr. Sparepengene hennes vil etter det meste å dømme få bedre avkastning enn nå. Jeg ser på det som uproblematisk å selge den dagen hun vil flytte, om ikke jeg da kan kjøpe henne ut. Alternativet til dette er å leie til en dyrere pris enn vi betaler på huslånet pr idag. Er det noe jeg ikke ser her, som gjør dette til en forferdelig dårlig tanke/ plan? Anonymkode: 03296...f28 1
exictence Skrevet 26. januar 2024 #2 Skrevet 26. januar 2024 (endret) På en måte høres det fornuftig ut hvis datteren din vil det. Hun bør gjerne ha en garanti for å komme vel så godt ut av det igjen når hun ikke lenger skal bo der om bare kanskje fire år. Har du bedre råd til å kjøpe henne ut og bo om fire år enn nå? Det er bedre enn å leie til en dyr pris. Hva mener faren? Endret 26. januar 2024 av exictence 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #3 Skrevet 26. januar 2024 Jeg synes det høres ut som en fornuftig løsning! Men lag en god kontrakt på det. Ha en avtale på hvordan utgifter skal fordeles, og hvem som skal ha ansvar for hva, og hvordan opphør av samboerskapet skal gjøres. Altså kontraktsfeste at du er med på salg øyeblikkelig når hun er klar for det. Siden hun er voksen, og myndig (?), så er det smart å begynne gi henne skikkelig ansvar for dette med å eie egen bolig. Både utgifter og vedlikehold. Her har dere en ypperlig anledning til å lære henne om boligkjøp, og gradvis lære mer og mer om å eie selv. Men siden hun er såpass gammel, og oppegående, så bør dere finne en bolig hvor hun får lov til å være voksen. Det vil si en bolig hvor hun får nok privatliv. Anonymkode: c671d...ba1 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #4 Skrevet 26. januar 2024 Fornuftig. Bare sikre en god kontrakt, som sikrer ornda forhold om ting skulle skje, dere blir uenige eller annet. Har en venninne som kjøpte med sønnen sin (hus med egen del til han). Har fungert veldig godt. Anonymkode: 5c5ad...41b 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #5 Skrevet 26. januar 2024 Skal dere dele husholdning eller skal du ha egen leilighet i huset? Anonymkode: 7157f...dae
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. januar 2024 #6 Skrevet 26. januar 2024 Har hun noen inntekt da? Hvis ikke, vil hun vel bare være en økonomisk klamp om foten for deg, sett fra bankens synspunkt. Man må ha fast inntekt for å få boliglån hos banken. Du vil neppe få større lån (heller det motsatte?) av å kjøpe sammen med noen uten inntekt, selv om de har sparepenger.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #7 Skrevet 26. januar 2024 exictence skrev (25 minutter siden): På en måte høres det fornuftig ut hvis datteren din vil det. Hun bør gjerne ha en garanti for å komme vel så godt ut av det igjen når hun ikke lenger skal bo der om bare kanskje fire år. Har du bedre råd til å kjøpe henne ut og bo om fire år enn nå? Det er bedre enn å leie til en dyr pris. Hva mener faren? Det kan faktisk være at jeg har bedre råd om fire-fem år ja. Jeg har hatt ansvar for henne alene. Jeg bor altså ikke med faren. Anonymkode: 03296...f28 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #8 Skrevet 26. januar 2024 Anonymus Notarius skrev (13 minutter siden): Har hun noen inntekt da? Hvis ikke, vil hun vel bare være en økonomisk klamp om foten for deg, sett fra bankens synspunkt. Man må ha fast inntekt for å få boliglån hos banken. Du vil neppe få større lån (heller det motsatte?) av å kjøpe sammen med noen uten inntekt, selv om de har sparepenger. Ja, det har hun. Uføretrygd, ung ufør. Har spart opp mye, så tilsammen vil vi også ha en ganske god egenkapital. Anonymkode: 03296...f28
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #9 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Skal dere dele husholdning eller skal du ha egen leilighet i huset? Anonymkode: 7157f...dae Det må bli å dele helt. Hun er uansett ikke klar for noe eget på enda en god stund. Lager ikke mat selv, vasker ikke selv etc. Ikke besøk av venner. Det er ikke behov for veldig separate enheter, og vil ikke være det på enda en god stund. Anonymkode: 03296...f28 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #10 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Fornuftig. Bare sikre en god kontrakt, som sikrer ornda forhold om ting skulle skje, dere blir uenige eller annet. Har en venninne som kjøpte med sønnen sin (hus med egen del til han). Har fungert veldig godt. Anonymkode: 5c5ad...41b Ja, det er veldig viktig for meg at det går i pluss for henne. Jeg er ikke redd for leiemarkedet for egen del, det aller viktigste for meg at barna mine får de beste forutsetninger. Så hvis vi mot all formodning hadde klart å kjøpe en bolig som ikke økte i pris så er det viktigste for meg at hun får tilbake sin ek. Anonymkode: 03296...f28 2
Schmuhu Skrevet 26. januar 2024 #12 Skrevet 26. januar 2024 Husk at 4 år i boligmarkedet er ingen ting. Ville sagt at 8 år er mye bedre om ikke 10 år. Bolig er tross alt noko som kan svinge i verdi. Vurder tidshorisonten nøye. Schmuhu 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #13 Skrevet 26. januar 2024 Schmuhu skrev (33 minutter siden): Husk at 4 år i boligmarkedet er ingen ting. Ville sagt at 8 år er mye bedre om ikke 10 år. Bolig er tross alt noko som kan svinge i verdi. Vurder tidshorisonten nøye. Schmuhu Enig. Det er ingen garanti for at man tjener penger på eiendom med bare fire års tidsperspektiv. Det kan også følge store utgifter og betydelig risiko med eiendom. Dere må i alle fall ha en god kontrakt som ivaretar begges interesser. Hvem skal betale hva, hva gjør dere hvis den ene vil ut av avtalen etc. Hva hvis dere blir uenige om taket skal byttes eller ikke - slike ting må dere ha en avtale på. Anonymkode: 0f891...3d5 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #14 Skrevet 26. januar 2024 exictence skrev (3 timer siden): På en måte høres det fornuftig ut hvis datteren din vil det. Hun bør gjerne ha en garanti for å komme vel så godt ut av det igjen når hun ikke lenger skal bo der om bare kanskje fire år. Har du bedre råd til å kjøpe henne ut og bo om fire år enn nå? Det er bedre enn å leie til en dyr pris. Hva mener faren? Spesielt å dra inn far når ts ikke nevner noe om det.. Anonymkode: b7ec7...ece 3
Sofakona Skrevet 26. januar 2024 #15 Skrevet 26. januar 2024 Har dere råd når det eventuelt kommer til vedlikehold med huset? Tenker om ting må skiftes? Males? Om ting skulle skje? Eiendomsskatt etc? 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #16 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Spesielt å dra inn far når ts ikke nevner noe om det.. Anonymkode: b7ec7...ece Og når dette barnet også per def er myndig. I nabohuset vårt bor mor og godt voksen datter sammen (begge er friske og oppegående) og de trives veldig godt sammen. Selv har jeg tenkt at dersom jeg skulle bli enke tidlig så er det ikke uhørt å kjøpe noe sammen med ett av mine barn. Alene trenger jeg bare en hybel og rolige folk i etasjen over og det er jeg garanter hvis ett av mine barn bor oppe og barna mine er garantert en rolig mor som stiller lett opp når de trenger hjelp. Anonymkode: 384d4...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #17 Skrevet 26. januar 2024 Har hun krav på leilighet? Hva med husbanken? Hør med kommunen. Anonymkode: 57393...b7b
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #18 Skrevet 26. januar 2024 Det høres både fornuftig, hyggelig, og riktig ut. Lykke til! ❤️ Anonymkode: 5cc89...14d 2
exictence Skrevet 26. januar 2024 #19 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Spesielt å dra inn far når ts ikke nevner noe om det.. Anonymkode: b7ec7...ece Ts trenger ikke svare på det. men synes ikke nødvendigvis det var så spesielt, da far har vel også noe å si vanligvis 1
Anjatapinjata Skrevet 26. januar 2024 #20 Skrevet 26. januar 2024 Jeg kjøpte hus med mamma. Vi har hver vår stue, bad og soverom i hver etasje da. Er så glad jeg kjøpte med mamma, da fikk vi kjøpt hus ikke leilighet og deler på alle utgifter. Så om hun ønsker det så er det vinnvinn for begge slik jeg ser det😊 I vårt tilfelle er mamma ufør og jeg i full jobb. Mamma hadde nok ikke hatt råd til å kjøpe alene, og jeg hadde ikke hatt råd til å kjøpe hus. 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå