Gå til innhold

Er det kun ektefelle som arver 1/3 av formuen og ikke samboer under 5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det er så mye skriverier om arv her inne nå, slenger jeg meg på spørsmålsrunden.

Min mor var samboer i kun 3,5 år med sin kjæreste frem til han døde i julen.

Han har en livsarving som ifølge hans testamente arver 2/3 og min mor 1/3 av formuen.

Forstår jeg det riktig at min mor ikke arver 1/3 likevel siden pliktdelsarven overstyrer hva som står i testamentet?

Arver hun i det hele tatt noe som helst av hans formue i underkant av 900 000,-

Leste noe om at hvis man har vært samboer i 5 år er det andre regler for arv.

Anonymkode: 3c5ce...687

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan testamentere bort 1/3 av sine eiendeler/verdier til postmannen uten at deres bekjentskap er relevant.

pliktdelsarven er 2/3 av verdiene, så testamentet er gyldig og i samsvar med loven.

Anonymkode: c5ec2...886

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han kan testamentere bort 1/3 av sine eiendeler/verdier til postmannen uten at deres bekjentskap er relevant.

pliktdelsarven er 2/3 av verdiene, så testamentet er gyldig og i samsvar med loven.

Hvor sikker er du på dette?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ts

Dette stemmer.

Anonymkode: e0a00...e03

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ts

Veldig sikker. Pliktdelsarv 2/3. Den siste 1/3 kan testamenteres til hvem man vil. Uten testament ville livsarving fått alt.

Anonymkode: a6579...04e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ts

Bombesikker. 

Har vært gjennom samme greie for kort tid siden som var gjennom offentlig skifte hvor blant annet lovverket for arv ble redegjort for. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bombesikker. 

Har vært gjennom samme greie for kort tid siden som var gjennom offentlig skifte hvor blant annet lovverket for arv ble redegjort for. 

Takk. Jeg ønsker ikke å virke grisk her men synes bare det er synd hvis min mor som er minstepensjonist ikke arver et øre etter å ha vært sammen med denne mannen i 12 år og bodd sammen i 3,5 år

Hun pleide han i over to år da han ble syk, og jeg ønsker at hun iallfall skal sitte igjen med littegrann siden hans barn var veldig opptatt med sitt liv og omtrent ikke prioriterte å komme på besøk.

ts

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke noe å lure på. Plikdelsarven er 2/3 i dette tilfellet 

Anonymkode: e2fa2...150

Skrevet

Jammen...

Utgangspunktet er altså at barna deler 2/3 av formuen, men her er det også beløpsmessige begrensninger. I den nye loven er pliktdelsarven satt til 15 G, altså Folketrygdens grunnbeløp. Det er i dag litt over 1,6 millioner kroner. Det gjelder fra hver forelder, til hvert barn.

Betyr ikke det at hvis det er mindre enn dette beløpet til rådighet, så har barna rett på alt? Det er slik jeg har forstått det. Men da har jeg forstått feil. (ikke TS som svarer altså)

Anonymkode: 33568...44d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jammen...

Utgangspunktet er altså at barna deler 2/3 av formuen, men her er det også beløpsmessige begrensninger. I den nye loven er pliktdelsarven satt til 15 G, altså Folketrygdens grunnbeløp. Det er i dag litt over 1,6 millioner kroner. Det gjelder fra hver forelder, til hvert barn.

Betyr ikke det at hvis det er mindre enn dette beløpet til rådighet, så har barna rett på alt? Det er slik jeg har forstått det. Men da har jeg forstått feil. (ikke TS som svarer altså)

Det er dette jeg har lest også.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jammen...

Dette betyr at arvingene kun har krav på opp til 15 ganger grunnbeløp. Har man mer verdier kan disse disponeres fritt. Man kan fritt bare gi de 2/3 deler uansett størrelse på arvelaters verdier. 

• Liker 4
Skrevet

Hvis han etterlater seg 900 000 har hun krav på 300 000 så lenge det er nevnt i testamentet. Livsarvingens pliktdel er 2/3, altså 600 000, og dette med 15G er maks. Så hvis boet er under det er det 2/3 som gjelder. 

Samboere generelt arver bare hverandre etter loven hvis de har, har hatt eller skal ha barn sammen. Er man samboere uten barn må man tilgodese hverandre i testament. Det tror jeg mange samboere ikke er klar over.

Anonymkode: aa290...0d5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det står greit her:

https://www.arveoppgjor.no/sporsmal-svar/hvor-stor-del-av-arven-har-barna-krav-pa-etter-sine-foreldre-pliktdel-fri-tredjedel/

Barn har rett på 2/3, resten kan testamenteres bort.

Dette med 15 G gjelder bare hvis boet er stort.(ca 2,7 mill hvis det er ett barn) Hvis boet er på 100 mill, så kan arvelater bestemme at barnet likevel bare får 1,7 mill (15G), og testamentere resten til samboeren (eller hvem som helst). Så da gjelder ikke kravet om at barna SKAL ha 2/3.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min mor var samboer i kun 3,5 år med sin kjæreste frem til han døde i julen.

Han har en livsarving som ifølge hans testamente arver 2/3 og min mor 1/3 av formuen.

Forstår jeg det riktig at min mor ikke arver 1/3 likevel siden pliktdelsarven overstyrer hva som står i testamentet?

Arver hun i det hele tatt noe som helst av hans formue i underkant av 900 000,-

Nei. Da forstår du arvelova § 48 feil, for den sier: 

"To tredeler av formuen etter arvelateren er pliktdelsarv for livsarvingene. Pliktdelsarven er likevel aldri større enn 15 ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet til hvert av arvelaterens barn eller hvert barns linje.

Arvelateren kan bare rå over pliktdelsarven ved testament hvis det er særskilt hjemmel for dette i lov eller livsarvingene samtykker. Hvis en livsarving er mindreårig eller fratatt rettslig handleevne på det økonomiske området, kreves samtykke fra både vergen og statsforvalteren."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-4#KAPITTEL_2-4

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...