Gjest Frøken Pus Skrevet 30. januar 2006 #1 Skrevet 30. januar 2006 Jeg har en mild form for katteallergi. Det vil si at jeg kun reagerer på kattunger og da gjerne ved at jeg begynner å klø på halsen og nyser litt. Kan være i samme rom og kose lenge med pusen før jeg merker noe som helst. Nå har samboeren min og jeg bestemt oss for å få oss en katt. Spørsmålet mitt er: Vil allergien min mest sannsynlig forverre seg eller kan det hende det går seg til? Noen spesiell rase jeg bør velge?
Shagya Skrevet 30. januar 2006 #2 Skrevet 30. januar 2006 (endret) Det sies jo at allergien bare vil forverre seg om man skaffer seg et dyr man er allergisk for. Alternativet kan kanskje være en hårløs pus ? Devon/Cornish rex/Sphynx er eksempler. Noen mener også at Sibirkatten mangler enzymet mange reagerer på, men det er ikke bevist. http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/s...er/katteallergi Ellers er det noe som heter Petal Clense http://loppetjansen.dk/product_info.php?cP...roducts_id=2028 Ellers har jeg hørt om allergikere som bader katten sin ukentlig, og slik slipper unna allergiutbrudd. Da tar man jo bort det naturlige fettlaget i pelsen, og spesielt nå på vinteren, vil en utekatt ha behov for dette. Men, alt dette finnes det dessverre ingen fasit på om vil fungere for deg på forhånd. Endret 30. januar 2006 av Shagya
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #3 Skrevet 30. januar 2006 Noen mener også at Sibirkatten mangler enzymet mange reagerer på, men det er ikke bevist. ← Ja, både Sibirkatten og Bengalkatten skal være allergivennlige, slik Shagya nevner her. Pealt Cleanse sies også å fungere utmerket. Hvis dere vil ta til dere en voksen katt: tenk igjennom om dere vil utsette katten for den risikoen det eventulet blir med tanke på at dere kanskje må omplassere den igjen. Hver omplassering er en stor påkjenning for katten. Jeg sier ikke at det er noe fasitsvar i deres tilfelle. Dere kan jo ta kontakt med oppdrettere av de nevnte rasene her, så kan dere komme på besøk der og teste ut allergien med slike katter.
minienthe Skrevet 30. januar 2006 #4 Skrevet 30. januar 2006 hva om du kan få lånt deg en pus litt som dere kan ha boende ? da vil du jo fort se om det vil gå bra eller ikke
Gjest Varg-Menja Skrevet 30. januar 2006 #5 Skrevet 30. januar 2006 Det sies jo at allergien bare vil forverre seg om man skaffer seg et dyr man er allergisk for. ← Dette er veldig individuelt. For noen stemmer dette, mens andre får mindre katteallergi ved at de skaffer seg en katt, fordi de venner seg til det. Støtter at det eneste du kan gjøre er å forsøke, ved å låne en katt. Evt kan du skaffe deg en katt hos Dyrebeskyttelsen, der kan du levere den tilbake innen en viss tid, dersom det ikke fungerer.
Shea Skrevet 30. januar 2006 #6 Skrevet 30. januar 2006 Har hørt at mange reagerer på katter med rød pels og ingen andre katter. Vet ikke hvorfor, men en venninne av meg er slik.
Gjest Frøken Pus Skrevet 30. januar 2006 #7 Skrevet 30. januar 2006 Takk for gode svar. Jeg skal spørre om vi kan låne den kattungen vi vil ha i et par uker og bruke en sånn spesial "shampo". Hvs det ikke går er den enda så iten at noen andre kan få den i stedet. Snufs.. Dette høres ut som selvpining hvis det ikke går.. Jeg tåler voksne katter, men har så lyst på en liten kattunge slik at jeg kan bli kjent med den fra den er helt liten. Mine besteforeldre hadde en skogskatt som jeg tålte helt fint, men når den fikk kattunger merket jeg allergien med en gang. Nå merker jeg at allergien er mye "mildere" enn den var før, men er jo kjedelig hvis den "blusser" opp igjen.
Gjest Carmensita Skrevet 30. januar 2006 #8 Skrevet 30. januar 2006 Jeg vil ikke råde deg til å anskaffe katt. Siden du vet at du reagerer allergisk nå, er sannsynligheten veldig stor for at du vil bli mere allergisk. Jeg har prøvd selv for mange, mange år siden. Tok allergimedisin og trodde det skulle gå bra. Men jeg utviklet astma, og det var ikke særlig allright. Nå er kattene borte, men ikke astmaen..... Rådfør deg med legen din og ta en allergitest. Husk at en katt fort kan bli nærmere 20 år gammel.....
Gjest Frøken Pus Skrevet 8. februar 2006 #9 Skrevet 8. februar 2006 Nå har vi fått oss katt. Har hatt den i en uke og det går kjempefint. De første dagene klødde det på halsen og jeg fikk litt røde øyne, men nå kjenner jeg nesten ingenting! Har verken tatt allergimedisin eller brukt allergishampo på pusen. Ser ut til at jeg har utviklet en naturlig resistens. Har en 11 uker gammel Britisk korthår som er veldig aktiv og kosete. Vi storkoser oss med vårt nye familiemedlem!
Gjest Gjesta Skrevet 8. februar 2006 #10 Skrevet 8. februar 2006 Dere er heldige! Samboeren min er allergisk mot katter, og såpass at han hovner opp og klør skikkelig i øynene av dem. Jeg, derimot, elsker katter. Nå har vi akkurat kjøpt hund, så det er en erstatning, men helst ville jeg hatt begge deler. Ellers ville jeg egentlig tipse om at ragdoll-rasen kan være OK for noen allergikere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå