Gå til innhold

Betent hull i øret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok hull i øret for snart 4 uker siden, har gått helt fint frem til nå hvor jeg plutselig har fått betennelse i det ene hullet, det er rødt, hovent og kommer puss og blod ut. Fikk beskjed om å rense den første uken for så å la det være i fred, har gjort det. Renser nå med Pyrisept og har kjøpt bacimycin salve. Hva kan jeg gjøre for at hullet ikke må gro igjen? Hvordan skal jeg behandle betennelsen? Skal jeg ta ut øredobber når jeg renser og så sette den inn igjen? Fikk egentlig beskjed om å ikke bytte de første 6 ukene.

Anonymkode: 24487...56b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok du hos frisør?

Det er veldig viktig å ikke ta borti øredobben/øret, og alltid ha rene hender før du renser. Hvordan du behandler betennelsen avhenger litt av hvor kraftig den er, men her er grunnleggende tips:

https://touchfrisorer.no/slik-bor-hull-i-orene-stelles/#:~:text=Hoven og%2Feller rød hud,desinfisere og kontakt legen umiddelbart!

Anonymkode: b32cf...9e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tok hull i øret for snart 4 uker siden, har gått helt fint frem til nå hvor jeg plutselig har fått betennelse i det ene hullet, det er rødt, hovent og kommer puss og blod ut. Fikk beskjed om å rense den første uken for så å la det være i fred, har gjort det. Renser nå med Pyrisept og har kjøpt bacimycin salve. Hva kan jeg gjøre for at hullet ikke må gro igjen? Hvordan skal jeg behandle betennelsen? Skal jeg ta ut øredobber når jeg renser og så sette den inn igjen? Fikk egentlig beskjed om å ikke bytte de første 6 ukene.

Anonymkode: 24487...56b

Bruk klorhexidin sårrens (som du får på apoteket) på en bomullsdott og vask rundt øredobben. Dette er bedre enn Pyrisept. 

Om det bare blir verre må du bare ta ut øredobben, men prøv noen dager med hyppig vask og salven du har. Veldig viktig å alltid ha rene hender når du skal ta på øredobbene, og ikke smitte over til andre øret.

Skrevet

Ha en ørering i øret, ikke sånn med lås som ligger tett inntil øreflappen. Da holder sårt seg tørt. Rens hver morgen og kveld.

Anonymkode: a5c15...5fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...