Gå til innhold

Har leiekontrakt i ett år, men må dra nå. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Leiekontrakten min er på ett år og det står at hverken jeg eller utleier kan bryte den på ett år. 

Case er at jeg ikke er en norsk statsborger og kom til Norge for å jobbe, nå vil selskapet jeg jobber for sende meg til et annet land - må jeg fortsatt betale leie? jeg er veldig lite kjent med disse problemstillinge og hadde satt pris på svar

Anonymkode: d60c6...e2f

Skrevet

Ja, du må selvfølgelig betale husleie, og si opp nå, med sannsynligvis måneders oppsigelse mest (den løper fra 9 mnd, og da er du fri etter 1 år). 

Anonymkode: 6a124...c14

• Liker 2
Skrevet

Ja, det må du. Hvis det er jobben din som tvinger deg til å flytte, så får du undersøke om du kan kreve at de betaler for leiligheten til den kan sies opp. 

Anonymkode: ea61b...418

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hei, 

Leiekontrakten min er på ett år og det står at hverken jeg eller utleier kan bryte den på ett år. 

Case er at jeg ikke er en norsk statsborger og kom til Norge for å jobbe, nå vil selskapet jeg jobber for sende meg til et annet land - må jeg fortsatt betale leie? jeg er veldig lite kjent med disse problemstillinge og hadde satt pris på svar

Da er det enkelt, jobben din for ta den regningen.

Utenom det så hadde ikke jeg som utleier kranglet på det. Men hadde forventet at du (jobben din) dekker utgifter jeg vil ha for å legg ut leiligheten på nytt, samt husleien til jeg fant ny leieboer.

Anonymkode: 56006...1ce

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Snakk med huseier? Forklar situasjonen og si du hjelper til med å finne ny leieboer - og betaler selvsagt til alt er i orden. 

• Liker 4
Skrevet
Ellah skrev (Akkurat nå):

Snakk med huseier? Forklar situasjonen og si du hjelper til med å finne ny leieboer - og betaler selvsagt til alt er i orden. 

Ja

Søk etter ny leietaker som kan erstatte deg. Ellers må du nok betale året ut. 

• Liker 1
Skrevet

Her er noen muligheter:

1) Finn noen andre som kan overta etter deg, og foreslå for utleier at den personen overtar leiligheten. De fleste fornuftige utleiere vil godta dette. Hvis utleier sier nei, kan du argumentere med at utleier har brutt tapsbegrensningsplikten og at du derfor ikke trenger å betale leie ut kontraktstiden. 

2) Finn noen andre som vil bo i leiligheten, og fremleie leiligheten. Dvs. du fortsetter å betale til utleier, men innkasserer selv leie fra den som bor der. 

3) Si fra til utleier at du flytter ut, og at du godtar å betale leie en viss periode (noen måneder) men at utleier må prøve å skaffe noen nye som kan overta. I norsk jus har man en tapsbegrensningsplikt, dvs. utleier kan ikke bare sitte tilbake og innkassere leie fra deg mens leiligheten står tom, men må foreta rimelige skritt for å begrense tapet (få inn en ny leietaker). 

4) Forklar situasjonen for arbeidsgiver som sender deg til utlandet og hør om de er villige til å kjøpe deg ut av kontrakten. 

Anonymkode: 1c582...825

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Snakk med huseier. 

Jeg har vanlig standard kontrakt med tre måneders oppsigelse, men om noen vil flytte fortere bare samarbeider jeg og leieboer slik at det kommer inn noen kjappere enn det. Dette ved at leieboer rydder og vasker og lar meg holde visning mens vedkommende fremdeles bor der. Leier stort sett til unge mennesker, og ting kan skje som gjør dette ønskelig. Samme jobb for meg å finne ny leieboer uansett, så ikke noe problem det. 

Anonymkode: 2ff44...b81

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er noen muligheter:

1) Finn noen andre som kan overta etter deg, og foreslå for utleier at den personen overtar leiligheten. De fleste fornuftige utleiere vil godta dette. Hvis utleier sier nei, kan du argumentere med at utleier har brutt tapsbegrensningsplikten og at du derfor ikke trenger å betale leie ut kontraktstiden. 

2) Finn noen andre som vil bo i leiligheten, og fremleie leiligheten. Dvs. du fortsetter å betale til utleier, men innkasserer selv leie fra den som bor der. 

3) Si fra til utleier at du flytter ut, og at du godtar å betale leie en viss periode (noen måneder) men at utleier må prøve å skaffe noen nye som kan overta. I norsk jus har man en tapsbegrensningsplikt, dvs. utleier kan ikke bare sitte tilbake og innkassere leie fra deg mens leiligheten står tom, men må foreta rimelige skritt for å begrense tapet (få inn en ny leietaker). 

4) Forklar situasjonen for arbeidsgiver som sender deg til utlandet og hør om de er villige til å kjøpe deg ut av kontrakten. 

I norsk jus har man også kontraktsrett. 

Og det er leietaker som må prøve begrense tapet til utleier. Ikke omvendt.

Anonymkode: 485ad...74e

• Liker 3
Skrevet

Du sier opp. Du har tre måneders oppsigelsesrett, jf. Husleieloven 9-2. Vil anbefale deg å lese hele kapittel 9, og lese deg opp på dine rettigheter. Lykke til! 

Anonymkode: 755d6...7f1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du sier opp. Du har tre måneders oppsigelsesrett, jf. Husleieloven 9-2. Vil anbefale deg å lese hele kapittel 9, og lese deg opp på dine rettigheter. Lykke til! 

Dette er direkte feil. Det er lov med tidsbegrensede avtaler uten oppsigelsesmulighet. 

Anonymkode: 3194f...e8c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

I norsk jus har vi også husleieloven, og man kan etter denne ikke avtale dårligere rettigheter enn hva som fremkommer av denne lov, jf. paragraf 1-2. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke huseier kan forhindre deg i å fremleie leiligheten om du har gode grunner til å flytte, men spørs om grunnen er god nok. Nettopp pga dette har vi gjensidig oppsigelsestid på 3 mnd sammen med fornyelse av kontrakten hvert år. Vi ønsker selv å han kontroll på hvem som bor i huset vårt, vil ikke ha inn noen som leietaker selv støver opp på gata liksom.

Men ta en prat med utleier, det kan jo hende de går med på at du flytter om du hjelper med å finne en ny leieboer og betaler frem til denne flytter inn og dekker utgift til annonsering, visning og ny depositumkonto? Bor du i Oslo er det veldig enkelt å få leid ut hverfall, og god hyggelige leietakere står i kø 😊

Anonymkode: e4b19...1b9

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

I norsk jus har vi også husleieloven, og man kan etter denne ikke avtale dårligere rettigheter enn hva som fremkommer av denne lov, jf. paragraf 1-2. 

Ja? Og hva har den paragrafen med saken og gjøre? Se heller paragraf 9-2, 9-3 og 9-4. Siden vi ikke vet innholdet i kontrakten stryker vi 9-4. Alltid moro med lekeadvokater som ikke leser hele lover, eller skjønner sammenhengen :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei, 

Hva slags leilighet er det?

Gjelder dette deg?

"Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus."

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Les og lær:

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/21376/Tapsbegrensningsplikten.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Den som rammes av et kontraktsbrudd har en plikt til å gjøre sitt for at skaden begrenses. Det betyr ikke at TS kan skyve problemet over på utleier, men utleier må gjøre det som er rimelig i situasjonen. Utleier kan altså ikke bare tvinne tomler i ett år mens leie for en tom leilighet renner inn fra TS, men må avertere etter en ny leietaker så fort som rimelig mulig. TS må betale frem til ny leietaker er på plass. 

TS har også en tapsbegrensningsplikt, og må f.eks. legge til rette for visninger. Det aller beste er om TS selv finner en ny leietaker, det viser mest goodwill.

• Nyttig 1
Skrevet
petterm skrev (1 minutt siden):

Hva slags leilighet er det?

Gjelder dette deg?

"Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus."

Dette er ikke situasjonen her. Det du skriver om er en leieavtale som er tidsbegrenset, altså opphører automatisk etter en viss tid. Situasjonen i tråden her er at leiekontrakten har en bindingstid. Det er lov, og er ikke det samme som at avtalen er tidsbegrenset. (Men den kan være tidsbegrenset i tillegg til bindingstiden)

Skrevet

Dette er ikke situasjonen her. Det du skriver om er en leieavtale som er tidsbegrenset, altså opphører automatisk etter en viss tid. Situasjonen i tråden her er at leiekontrakten har en bindingstid. Det er lov, og er ikke det samme som at avtalen er tidsbegrenset. (Men den kan være tidsbegrenset i tillegg til bindingstiden)

Så en kontrakt på ett år er ikke definert som tidsbegrenset? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei, 

Hvor lenge er det igjen av året? Er du nyinnflyttet?

Skrevet
petterm skrev (26 minutter siden):

Så en kontrakt på ett år er ikke definert som tidsbegrenset? 

Jeg ser TS skriver at kontrakten er på ett år. Men å klage på det vil bare kunne føre til at den utvides til lovens minimumstid på tre år. Det vil ikke gjøre noe med bindingstiden, som er det som er problemet for TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...