Gå til innhold

Kollega kjører med avregistrert kjøretøy - konsekvenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt så kjører min kollega en avregistrert bil. Han trengte hjelp med bilen ettersom den satt fast. Som takk for hjelpen, tilbød han meg å kjøre meg hjem. Da la jeg merke til at bremselysene ikke funka, frontlysene var delvis knekt, venstre fronthjul var punktert osv. Følte den var trafikkfarlig og søkte opp om kjøretøyet for å se om den er EU-godkjent. Da fant jeg ut at kjøretøyet ble avregistrert for to uker siden. Bør jeg melde dette inn til Statens vegvesen? Hva slags konsekvenser kan han evt få utenom 5000kr i bot? Han er jo en hyggelig kar, og liker å jobbe med han. Men samtidig så bør han ikke kjøre en slik bil og potensielt sette andres liv i fare. Eller skal jeg bare «mind my business?» Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 60b56...640

Skrevet

Mind your own business.

Kjenner mange som kjører bil og mc uten lapp, skal ikke legge meg inn i det.

De fleste nestenulykker jeg opplevde hittil var det alltid en 70+ åring bak rattet.

Anonymkode: ce34f...615

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mind your own business.

De fleste nestenulykker jeg opplevde hittil var det alltid en 70+ åring bak rattet.

De fleste ulykker var det alltid...?

Anonymkode: 154a0...3b9

Skrevet

Jeg ville meldt inn, hvis jeg hadde vist at bilen er avskiltet, ikke gått igjennom eu-kontroll, og helt tydelig ikke i god nok stand. 
Jeg hadde blitt kvalm bare av tanken på at jeg ikke meldte i fra når jeg var fullstendig klar over at noen satte andres liv i fare på den måten. 
Det er noe i uttrykket "den som tier samtykker". 

Hvilke konsekvenser han kan få vet jeg ikke, og bryr meg heller ikke, jeg ville tenkt mer på konsekvensene for de han eventuelt treffer. At han blir økonomisk ruinert ved eventuelt ulykke er også en konsekvens. Han har vel neppe endret til noe mer enn ansvarsforsikring når bilen ble avskiltet... 

Hva tenker du om konsekvensene om han kræsjer med en felles kollega av dere? Eller noen andre du kjenner? 
Ville du med god samvittighet da kunne sagt "jaja, jeg viste jo om at bilen var i dårlig stand og ikke godkjent for vei, men han er så hyggelig så da syntes jeg det var helt greit!" ? 

Anonymkode: d68c8...a19

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Han kjører med punktert hjul? 😂 

Anonymkode: fc4fc...e5b

• Liker 2
Skrevet

Han kjører med punktert hjul? 😂 

Anonymkode: fc4fc...e5b

Ja. Merka at det var ustø kurs og jeg spurte han om hvorfor, og da sa han ar venstre forhjul var punktert og skulle fikse det snart.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville meldt inn, hvis jeg hadde vist at bilen er avskiltet, ikke gått igjennom eu-kontroll, og helt tydelig ikke i god nok stand. 
Jeg hadde blitt kvalm bare av tanken på at jeg ikke meldte i fra når jeg var fullstendig klar over at noen satte andres liv i fare på den måten. 
Det er noe i uttrykket "den som tier samtykker". 

Hvilke konsekvenser han kan få vet jeg ikke, og bryr meg heller ikke, jeg ville tenkt mer på konsekvensene for de han eventuelt treffer. At han blir økonomisk ruinert ved eventuelt ulykke er også en konsekvens. Han har vel neppe endret til noe mer enn ansvarsforsikring når bilen ble avskiltet... 

Hva tenker du om konsekvensene om han kræsjer med en felles kollega av dere? Eller noen andre du kjenner? 
Ville du med god samvittighet da kunne sagt "jaja, jeg viste jo om at bilen var i dårlig stand og ikke godkjent for vei, men han er så hyggelig så da syntes jeg det var helt greit!" ? 

Anonymkode: d68c8...a19

Det er sant. Er det en mulighet å rapportere det inn til Statens vegvesen anonymt? Og må de se han kjøre bilen før de kan gjøre noe med det?

Skrevet

Ja. Merka at det var ustø kurs og jeg spurte han om hvorfor, og da sa han ar venstre forhjul var punktert og skulle fikse det snart.

Akkurat dét tror jeg ikke på. Det er ikke mulig å kjøre rundt med punktert hjul i dagesvis. 

Hele denne historien er rettåslett ikke troverdig. 

Anonymkode: 6cefe...be5

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjører han med punktert hjul vil felgen ryke i løpet av få meter i litt fart, og så vil den humpe seg bortover. Det er derfor spikermatter er så effektivt for å stoppe kriminelle. Så mulig det er litt lekk, men punktert kan det ikke være.

Utenom det hadde jeg meldt det inn. Hadde det vært noe som kun gikk ut over han hadde jeg ikke brydd meg, men den bilen høres ut som en risiko i trafikken. 

Anonymkode: 7b5cf...2cf

Skrevet

Hvis han kolliderer og det er hans skyld - og noen andre blir skadet, eller annen bil blir skadet - så er han personlig erstatningsansvarlig. For en avregistrert bil har ikke ansvarsforsikring. En liten bot fra politiet er uvesentlig. Et erstatningskrav på 10 millioner vil ødelegge økonomien hans for resten av livet. 

Anonymkode: a0a7f...b79

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mind your own business.

Du sammenligner å kjøre uten sertifikat med defekt bremselys, løse lykter og punktert hjul? 

Selv om jeg ikke tror på historien, virker du rimelig trafikkfarlig. 

• Liker 1
Skrevet

Litt usikker på hva jeg ville gjort, men hvis det er mulig å melde anonymt ville jeg gjort det. Og jeg ville ikke under noen omstendighet satt meg inn i den bilen igjen (eller andre biler vedkommende eier/kjører).

Anonymkode: 826bc...685

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat dét tror jeg ikke på. Det er ikke mulig å kjøre rundt med punktert hjul i dagesvis. 

Og hvordan ser man at bremselyset ikke virker når man sitter i bilen? 

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Kort fortalt så kjører min kollega en avregistrert bil. Han trengte hjelp med bilen ettersom den satt fast. Som takk for hjelpen, tilbød han meg å kjøre meg hjem. Da la jeg merke til at bremselysene ikke funka, frontlysene var delvis knekt, venstre fronthjul var punktert osv. Følte den var trafikkfarlig og søkte opp om kjøretøyet for å se om den er EU-godkjent. Da fant jeg ut at kjøretøyet ble avregistrert for to uker siden. Bør jeg melde dette inn til Statens vegvesen? Hva slags konsekvenser kan han evt få utenom 5000kr i bot? Han er jo en hyggelig kar, og liker å jobbe med han. Men samtidig så bør han ikke kjøre en slik bil og potensielt sette andres liv i fare. Eller skal jeg bare «mind my business?» Hva hadde dere gjort?

Hvordan ser delvis knekte frontlys ut? 

• Liker 2
Skrevet

Det er enorme konsekvenser for han dersom han skader noen andre i trafikken. Både for han, samfunnet og den andre involverte. Han vil ødelegge sitt eget liv økonomisk først og fremst, og bli gjeldsslave - i tillegg er det saftig bot for samfunnet (mine og dine skattepenger) dersom han ødelegger liv eller materielle ting. Vær så snill meld fra, det er ikke greit. 

Anonymkode: 249ea...187

• Liker 2
Skrevet

Altså hvis den allerede er avregistrert blir han avskiltet ved første anledning forandrer ikke saken i noen retning om du melder det inn i tillegg eller ikke, dette vet de jo

Anonymkode: 3a4e2...37d

• Liker 1
Skrevet
Tiuren skrev (20 minutter siden):

Hvordan ser delvis knekte frontlys ut? 

At de er knekte, vel?

Skrevet

Dere som anklager meg for trolling… helt seriøst. Hva får jeg ut av å lyve på et anonymt nettforum? Tro på meg eller ikke, kunne ikke brydd meg mindre. Men dere må stoppe med å anklage alle tråd for «trolling». Har blitt så jævlig lei av det ordet. 
Ts.

• Liker 2
Skrevet
Tiuren skrev (24 minutter siden):

Og hvordan ser man at bremselyset ikke virker når man sitter i bilen? 

Etter han slapp meg av hjem, så skulle han bremse, men det kom ingen bremselys. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Punktert betyr ikke nødvendigvis at en kjører "på felgen". Dekker kan være punktert selv om det tar f eks 4 dager å tømme det under kjøring.

Endret av Grimstadgutten
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...