Gå til innhold

Aleneforeldre- får deres barn stipend på Vgs ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor med 2 barn. Eldste barnet går på Vgs 2 og vi har fått avslag på stipend pga samlet inntekt for begge foreldre er høy. Barnets far tjener mer enn meg, har ikke foreldreansvar, bor i utlandet og betaler minstesats barnebidrag. Jeg har 2 jobber for å få det til å gå rundt. 

De fleste jeg kjenner som er alene med barna har fått innvilget stipend for barna. 

Er det virkelig så strenge regler og er det vits å klage ? 

Anonymkode: 260aa...bca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg har for høy inntekt, så de får kun utstyrsstipend.

Anonymkode: 43c61...e3e

Skrevet

Bare borteboer og utstyr. 

Men jobber og sper på selv med lommepenger.

Anonymkode: 118a6...0b6

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme problemstilling bortsett fra at far ikke betaler noe,  barnet får kun utstyrsstipend fordi jeg må sende inn begges inntekt for å bli vurdert. De bryr seg ikke om far har meldt seg ut (og det er vel strengt tatt ikke Lånekassen sitt problem heller).

Anonymkode: aaf21...1b5

• Liker 1
Skrevet

Nope, for høy sammenlagt inntekt.

Anonymkode: fa9e6...243

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er alenemor med 2 barn. Eldste barnet går på Vgs 2 og vi har fått avslag på stipend pga samlet inntekt for begge foreldre er høy. Barnets far tjener mer enn meg, har ikke foreldreansvar, bor i utlandet og betaler minstesats barnebidrag. Jeg har 2 jobber for å få det til å gå rundt. 

De fleste jeg kjenner som er alene med barna har fått innvilget stipend for barna. 

Er det virkelig så strenge regler og er det vits å klage ? 

Anonymkode: 260aa...bca

Ja, det er strenge regler. Er noen få år siden jeg gikk på videregående men husker jeg søkte og fikk umiddelbart avslag. Moren min hadde alt foreldreansvar for meg og hadde hatt det hele livet mitt, og hun tjente dårlig i forhold til det faren min tjente. Han hadde høy lønn og snek seg unna å betale barnebidrag fordi grunnen til at han tjente mye var at han jobbet veldig mye "svart" slik at det ikke ble trukket skatt og barnebidrag fra de pengene.... Men allikevel så var de pengene han tjente lovlig for mye sammenlagt med min mors inntekt til at jeg kunne få.

Helt idiotisk system å regne det sånn spør du meg...

Anonymkode: 7e974...1a0

Skrevet

Mitt barn bor borte og får borteboer stipend, får ingenting ekstra selv om jeg er aleneforelder.

Anonymkode: 92363...221

Skrevet

Tror lånekassen har skjerpet inn reglene de siste årene.  Mine eldste barn fikk stipend til tross for at jeg og deres far hadde grei inntekt.  Mitt yngste barn fikk ikke.  Her er barnets far helt ute av bilde, og det var kun sett på min inntekt.  

Skrevet

Jeg er alene med 2 barn, ufør på minstesats. Men ingen av mine barn fikk stipend på videregående, da far tjener greit. 

Men synes jo det er surt, sånn som i høst så måtte jeg kjøpe pc til 10 000 kr, kalkulator, og annet skoleutstyr. Så får sønnen min utstyr stipend på rett over 1000 kr. Og far bidrar aldri noe ekstra. 

Anonymkode: 20cc9...1d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er alene med 2 barn, ufør på minstesats. Men ingen av mine barn fikk stipend på videregående, da far tjener greit. 

Men synes jo det er surt, sånn som i høst så måtte jeg kjøpe pc til 10 000 kr, kalkulator, og annet skoleutstyr. Så får sønnen min utstyr stipend på rett over 1000 kr. Og far bidrar aldri noe ekstra. 

Oi, det var stiv pris på pc? Som regel bruker det å være tilbud på pc'er rundt skolestart så man kan få de ganske redusert i pris. Vet også at noen videregående skoler har en ordning hvor man får kjøpt en grei skolepc via de for ca. 1500 kr. som egentlig er verdt rundt 3000-4000. Men kanskje den videregående skolen ikke hadde det?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Oi, det var stiv pris på pc? Som regel bruker det å være tilbud på pc'er rundt skolestart så man kan få de ganske redusert i pris. Vet også at noen videregående skoler har en ordning hvor man får kjøpt en grei skolepc via de for ca. 1500 kr. som egentlig er verdt rundt 3000-4000. Men kanskje den videregående skolen ikke hadde det?

Vi har den ordningen her, 10 000 kr var det billigste alternativet de hadde for hans linje. Han går på IT og media. Så da må de ha dyrere pc. 

Skrevet

Bare vanlig utstyrsstipend, begge tjener for mye. 

Jeg tenker at det går etter inntekt er helt greit.

Anonymkode: 1eb32...7c0

Skrevet

Er en stund til mitt barn begynner på vgs men dette har jeg allerede sjekket opp for å være i forkant, så lenge ikke noe endres vil han få stipend, ikke høyeste sats men noe vil han få. Og så blir det vel noe i utstyrsstipend og alt etter hva han bestemmer han vil gå på.

Det er jo strenge regler og det må det vel være, har dere for høy samlet inntekt så har dere det. Sånn er det jo med alt, her har vi gått glipp av gratis barnehage for jeg har hatt 500 kroner mer enn inntektsgrensen, det er surt men sånn er det, et sted må grensen gå og har de først satt en grense så hjelper det nok ikke å klage. Når det er sagt så kjenner jeg ingen som har klaget men så kjenner jeg få som har søkt om stipend og. Er jo bare å prøve seg om du tror det vil gjøre noe forskjell men som sagt inntektsgrensen er jo der av en grunn.

Anonymkode: fffc8...60f

• Liker 1
Skrevet

Men kan ikke ungdommen søke selv om mer bidrag Fra den andre foresatte. Der gjorde sønnen til ei venninne og der ble far tvangstrekt i lønn

Anonymkode: 295b5...47f

Skrevet

Det er nesten ingen som får noe mer enn utstyrsstipend og eventuelt borteboerstipend. Inntektsgrensen er svært lav for å få noe annet. Veldig leit at det er sånn, da det øker forskjellene som allerede er tydelig nok fra før.

Anonymkode: 5c27a...99b

Skrevet

For meg, alenemor på minstesats uføretrygd, virker det som om det er svært få som får stipend i dag pga lav inntekt. Her tjene far, som hun er med annen hver helg, det som er en «normal» gjennomsnittsinntekt. Sammen med min lave inntekt, skulle man tro det skulle være lavt nok til ekstra stipend, men det er det ikke. 

Det er nok strammet veldig inn fra da jeg gikk på videregående, da fikk «alle» med skilte/enslige foreldre stipend automatisk. Og venninnene mine det gjaldt, hadde alltid mer penger/lommepenger enn meg da de fikk av to foreldre + stipend. 

Anonymkode: e4dc4...039

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men kan ikke ungdommen søke selv om mer bidrag Fra den andre foresatte. Der gjorde sønnen til ei venninne og der ble far tvangstrekt i lønn

Anonymkode: 295b5...47f

Når de har fylt 18, kan da det myndige barnet søke bidrag fra foreldrene, da gjerne fra den de ikke bor hos. Hva bidraget kommer på, er beregnet ut fra far/mor sin inntekt, barnets inntekt (om jobb/lærling) med mer. Bidraget betales da direkte til barnet, ikke forelderen som før 18år. 

Skrevet
Anndreajohan skrev (1 minutt siden):

Nå er skolen gratis, eleven får utstyrs stipend, ekstremt gunstig lån der 60% av lånet blir strøket ved bestått eksamen og bortebo stipend om hen må flytte. 

Hvorfor mener du at dere skal ha mer penger? Forøvrig har ikke "dere" fått avslag, hen har fått avslag. Du har ikke krav på disse pengene 

Får ikke lån på videregående, det du snakker om er høgskole/universitet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...