Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med å tyde blodprøvesvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var inne å tittet på svar på blodprøvene mine og det kom opp rødt på dette.

S-TSH   Patologisk
  5,5
     * 0,20 - 4,0

Har googlet meg frem til at det kan være noe med stoffskiftet, men usikker på om jeg har tolket det riktig.

Noen som vet??

Anonymkode: 16455...0db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov å tolke blodprøvesvar her. Du må ringe legekontoret, så får du kyndig svar der. 

Anonymkode: cc8d2...a22

• Liker 2
Skrevet

TSH blir høyere ved lavt stoffskifte. Men snakk med legen din. Det må du uansett. 

Anonymkode: e8402...21f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

TSH blir høyere ved lavt stoffskifte. Men snakk med legen din. Det må du uansett. 

Man skal også se det i sammenheng med FT4 forresten.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke helsepersonell, men svarer bare ting man direkte kan finne ved å lese kilder som feks nhi.no:

TSH er et hormon som regulerer stoffskiftet. Forhøyet TSH kan derfor ses ved lavt stoffskifte (hypotyreose). Men da vil også andre ting slå ut på blodprøvene som noen nevner over. Dersom det er tatt andre stoffskifteprøver og de er fine, og du ikke har uttalte symptomer, så er det mulig at du bare står i fare for å utvikle lavt stoffskifte, men ikke har det ennå. Isåfall må det bare kontrolleres jevnlig står det. 

Altså- mest sannsynlig ikke noe akutt/farlig, men viktig å snakke med legen om - jeg vil anta legen din tar kontakt med deg? Det gjør alltid min når han får prøvesvar.

Anonymkode: 1164e...e52

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen,

Matas, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...