AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #1 Skrevet 26. januar 2024 Barnet vårt var inne til ØNH-operasjon for et år siden. Vi var til privat utredning før dette, fordi barnet var veldig plaget og det var derfor uaktuelt å stå i lang helsekø. Etter operasjonen tok legen oss til side, forklarte at ventetider i det offentlige var hinsides lange, og ba oss instendig om å fortsette å gå til kontroll hos det private. Dette skulle gjøre at barnet kunne få direkte time til ny operasjon, ved behov. Dette behovet meldte seg for noen uker siden, og privat lege skrev hastehenvisning til sykehuset. For to dager siden fikk vi innkalling, men til kontroll, og om tre måneder!? Vi ringte, og fikk dette bekreftet. Jeg sa tydelig ifra om at dette er helt hårreisende , spesielt mtp avtalen som ble gjort etter siste operasjon. I dag ringte de opp, og hadde tenkt litt. Fikk ny time om en uke, men fortsatt til kontroll.. Kjente en litt stygg bismak i det samme avtalen ble inngått, det er vel ikke sånn det skal være, men valgte å gå med på det, da det virket fornuftig og til barnets beste. Kjenner at jeg er så sint nå! Har lyst til å sende alle regninger vi har hatt hos privat lege det siste året til sykehuset, og be om refusjon. Anonymkode: 7d6e0...400 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #2 Skrevet 26. januar 2024 Det er helt normalt at operatør skal vurdere behovet for ny operasjon, uavhengig av hvor dere har gått til kontroll. det er mange som blir henvist direkte til operasjon som får utsatt det operasjonsdagen fordi det trengs mer utredning eller ting ikke var som man trodde, best å få time først. Det er også svært få som får time etter en uke, å vente fler uker/måneder er helt normalt. ja det er kjedelig, men det er helt normalt. Du kan ikke kreve noe som helst her. Anonymkode: ddcbc...83e 4 9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #3 Skrevet 26. januar 2024 En lege kan aldri garantere at man øyeblikkelig klassifiseres for å gå foran kø på ett senere tidspunkt. Det er helt umulig å garantere noe slikt, all den tid henvisninger blir vurdert og prioritert etter hva som står i henvisningene... Hvis den private legen har skrevet en henvisning som vurderes til at behovet er "kontroll om noen måneder" så tyder det på at henvisningen ikke viser alvorlighetsgraden du mener det er. Anonymkode: a09c7...af1 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #4 Skrevet 26. januar 2024 De kan jo ikke sette opp barnet til operasjon uten å undersøke først. Er helt normalt at man må inn til kontroll først. Men hvorfor henviste ikke privatlege bare til privatsykehus? Det går som regel kjappere… Anonymkode: 7f09d...5d8 6 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #5 Skrevet 26. januar 2024 Du må uansett ha kontroll på sykehuset, de booker ikke inn operasjon basert på henvisninger. De har et selvstendig ansvar for å vurdere hver sak før de velger operasjon. Nå fikk du time etter 1 uke, hva mer forventer du? Anonymkode: 0b885...c87 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #6 Skrevet 26. januar 2024 Send den til staten og klag på ventetidene, det er ikke sykehusets feil at de får for lite penger og for lite bemanning. Ellers så kan de ikke love at dere hadde komt rett til operasjon, det er køer å det er ikke sikkert at dette barnet er det som det haster mest med. Men helt enig i at køene er for lange. Anonymkode: 6a5cd...e90
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #7 Skrevet 26. januar 2024 Er nå helt normalt å først inn til før konsultasjon før operasjonen. Så få time til operasjon ofte under den konsultasjonen. Ser bare her nå mannen ska operere ryggen inn til før konsultasjon neste uke, så operasjon uka etter Anonymkode: 55401...67b 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #8 Skrevet 26. januar 2024 Selvfølgelig kan de ikke sette opp operasjon med en gang. Forventer du at en kirurg skal operere barnet ditt blint uten å selv ha sett på problemet men kun lest et notat av en annen lege? Du har ingen ting å vøre sint for.. Ta deg sammen. Anonymkode: 774a4...7c4 5 1 4
Pippi Lotta Skrevet 26. januar 2024 #9 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De kan jo ikke sette opp barnet til operasjon uten å undersøke først. Er helt normalt at man må inn til kontroll først. Men hvorfor henviste ikke privatlege bare til privatsykehus? Det går som regel kjappere… Anonymkode: 7f09d...5d8 Private tar vel bare enkle operasjoner som de kan tjene mye på. Kansje dette er en mer komplisert operasjon som krever mer? Det er vanlig å måtte på kontroll på avdelingen man skal opereres på. Jeg flyttet samtidig som jeg skulle opereres en gang (ikke å anbefale). Men da gikk jeg på undersøkelse hos sykehuse jeg flyttet fra, der konkluderte de med at jeg måtte opereres. Men siden jeg måtte opereres på sykehuset jeg flyttet til, måtte jeg undersøkes på ny på det sykehuse før de satte opp time. Så jeg måtte kontroleres to ganger av ofentlig sykehus, selv om fastlegen hadde henvist meg og det aldri var tvil om at jeg trengte operasjonen.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #10 Skrevet 26. januar 2024 Pippi Lotta skrev (1 time siden): Private tar vel bare enkle operasjoner som de kan tjene mye på. Kansje dette er en mer komplisert operasjon som krever mer? Det er vanlig å måtte på kontroll på avdelingen man skal opereres på. Jeg flyttet samtidig som jeg skulle opereres en gang (ikke å anbefale). Men da gikk jeg på undersøkelse hos sykehuse jeg flyttet fra, der konkluderte de med at jeg måtte opereres. Men siden jeg måtte opereres på sykehuset jeg flyttet til, måtte jeg undersøkes på ny på det sykehuse før de satte opp time. Så jeg måtte kontroleres to ganger av ofentlig sykehus, selv om fastlegen hadde henvist meg og det aldri var tvil om at jeg trengte operasjonen. De tar ØNH operasjoner og en del annet 😊 Anonymkode: 7f09d...5d8
Pippi Lotta Skrevet 26. januar 2024 #11 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De tar ØNH operasjoner og en del annet 😊 Anonymkode: 7f09d...5d8 Ja jeg vet de (private) opereres ØNH :-) Men tviler på at de tar alle former for ØNH operasjoner. Om guten til TS trenger en litt uvanlig eller komplisert operasjoner vil det jo bli mindre penger per arbeidstimer involvert fordi det krever mer arbeid og forberedelser. Når de tjener mest penger på enkle rutine inngrep, så tilbyr de ikke kompliserte inngrep til mer syke pasienter. Var bare ment som en mulig forklaring på hvorfor TS ikke "bare" bestilte privat operasjoner, det er ikke sikkert det finnes et privat tilbud.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #12 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Selvfølgelig kan de ikke sette opp operasjon med en gang. Forventer du at en kirurg skal operere barnet ditt blint uten å selv ha sett på problemet men kun lest et notat av en annen lege? Du har ingen ting å vøre sint for.. Ta deg sammen. Anonymkode: 774a4...7c4 Har du lest innlegget? Jeg skriver jo at vi fikk beskjed om at hvis vi gikk privat, ville vi slippe det ekstra leddet.. Sånn som ting er nå, ser jeg ikke at vi har spart noe tid på dette. Vi kunne like gjerne fått henvisning fra fastlegen. Og vi betaler over 2000,- pr kontroll hos privat. Da vi var på kontroll i sommer var alt som det skulle. Hvorfor insisterte ikke sykehuset på å dobbeltsjekke den vurderingen også, i så fall? Anonymkode: 7d6e0...400
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #13 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du lest innlegget? Jeg skriver jo at vi fikk beskjed om at hvis vi gikk privat, ville vi slippe det ekstra leddet.. Sånn som ting er nå, ser jeg ikke at vi har spart noe tid på dette. Vi kunne like gjerne fått henvisning fra fastlegen. Og vi betaler over 2000,- pr kontroll hos privat. Da vi var på kontroll i sommer var alt som det skulle. Hvorfor insisterte ikke sykehuset på å dobbeltsjekke den vurderingen også, i så fall? Anonymkode: 7d6e0...400 Dere har spart 3 mnd. Ser ikke hva du klager over? Anonymkode: 774a4...7c4 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #14 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du lest innlegget? Jeg skriver jo at vi fikk beskjed om at hvis vi gikk privat, ville vi slippe det ekstra leddet.. Sånn som ting er nå, ser jeg ikke at vi har spart noe tid på dette. Vi kunne like gjerne fått henvisning fra fastlegen. Og vi betaler over 2000,- pr kontroll hos privat. Da vi var på kontroll i sommer var alt som det skulle. Hvorfor insisterte ikke sykehuset på å dobbeltsjekke den vurderingen også, i så fall? Anonymkode: 7d6e0...400 Dere må ha misforstått. Ingen går foran i køen på offentlige sykehus, fordi de har gått privat. Anonymkode: 299ca...24f 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #15 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dere må ha misforstått. Ingen går foran i køen på offentlige sykehus, fordi de har gått privat. Anonymkode: 299ca...24f Nei, vi har virkelig ikke misforstått! Vi fikk beskjed om at privat lege kunne henvise til operasjon. Dette skulle spare sykehuset for kontrolltimer, og oss for ventetid. Anonymkode: 7d6e0...400
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #16 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dere har spart 3 mnd. Ser ikke hva du klager over? Anonymkode: 774a4...7c4 Hvordan kan du si det? Hva vet du om når barnet får time til operasjon? Anonymkode: 7d6e0...400
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #17 Skrevet 27. januar 2024 18 hours ago, AnonymBruker said: Selvfølgelig kan de ikke sette opp operasjon med en gang. Forventer du at en kirurg skal operere barnet ditt blint uten å selv ha sett på problemet men kun lest et notat av en annen lege? Du har ingen ting å vøre sint for.. Ta deg sammen. Anonymkode: 774a4...7c4 Dette. Skjønner ikke hva du er sint over TS Anonymkode: abd57...100
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #18 Skrevet 27. januar 2024 TS, du kan be fastlegen henvise dere til Aleris sykehus, da betaler dere ingenting for verken kontroll eller operasjon. Kort ventetid. Anonymkode: 7f09d...5d8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #19 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): TS, du kan be fastlegen henvise dere til Aleris sykehus, da betaler dere ingenting for verken kontroll eller operasjon. Kort ventetid. Anonymkode: 7f09d...5d8 Ja, det er mulig at vi gjør. Har bare ikke sett behov for det, før nå. Anonymkode: 7d6e0...400
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #20 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette. Skjønner ikke hva du er sint over TS Anonymkode: abd57...100 Jeg forstår virkelig ikke at dere kan mene det? Dette er en helt "åpent mål" operasjon, ikke noe komplisert overhodet. De hadde egentlig ikke trengt noen annen info enn en kort beskjed om at det må gjøres, forteller det er virkelig bare en måte å gjøre det på, og tar maks ti minutter. At et offentlig sykehus, derimot, legger opp til, og nærmest forvente at helt vanlige mennesker tar disse utgiftene selv, med en vinkling av at det er best for barnetrygd ditt, for så å ikke følge opp i sin ende.. Det reagerer jeg veldig sterk på! Anonymkode: 7d6e0...400
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå