Gå til innhold

Hvordan forholder man seg til en narsissistisk eks man har barn med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar stresser meg veldig mye med sin personlighet og væremåte, og jeg lurer på tips til hvordan man skal forholde seg til et slikt menneske? Hvordan la være å ikke bli trigget av hans negative, narsissistiske og arrogante kommunikasjon? Man får jo lyst til å forsvare seg selv og sitt barn i blant, men det ender bare opp at vi blir straffet, f.eks at han ikke ringer barnet sitt på en måned... 

Jeg ønsker ikke å ha slike giftige mennesker i livet mitt, som kun tenker på seg selv og trykker meg ned som menneske og mor, men siden vi har barn sammen må vi samarbeide og ha kontakt. Jeg blir tvunget til å ha et slikt menneske i livet mitt. Dette går utover min psykiske helse. Hva gjør jeg? Jeg opplever dette som så vanskelig. 😭 Nå har barnet også begynt å ta etter faren sin ved å himle med øynene når man snakker om følelser og si "blablabla", noe jeg fryktet...

I fem år har det vært slik som dette uten null endring. Jeg føler jeg har prøvd alt for å få til et fungerende samarbeid, men han er uenig med meg om nesten alt når det kommer til barneoppdragelse og andre ting, motarbeider meg, har autoritær og negativ foreldrestil der barnet aldri har fått en klem av sin far, nekter å svare meg på ting om barnet, forteller ingenting om seg selv og sitt liv, straffer meg om jeg ikke gjør som han vil, kaller meg gal foran barnet, osv. Jeg er så lei!!

Jeg har heldigvis foreldreansvar alene og barnet 100 % hos meg, men når han vil ha samvær må jeg stå med døren åpen og ønske han velkommen siden det er hans rettighet. Men jeg synes det er så feil at en far kan velge selv når han vil ha samvær og når det passer han, men jeg kan aldri nekte samvær fordi da bryter jeg loven.

Anonymkode: c377c...0d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

men når han vil ha samvær må jeg stå med døren åpen og ønske han velkommen siden det er hans rettighet.

Nei, det er ikke hans rettighet. 

All kommunikasjon skal gjøres skriftlig og det skal kun handle om planlagt og avtalt samvær. Jo mindre samvær et barn har med en sånn forelder, jo bedre er det. 

Anonymkode: dd848...f39

• Nyttig 1
Skrevet

Enig med forrige gjest; hold mest mulig kommunikasjon skriftlig. Hold deg saklig og skal du møte ham, forsøk å ha på lydopptak på tlf. Søk gjerne opp "counterparenting" på youtube. Det er slik narsissister oppdrar barna, ved å motarbeide den andre forelderen..

Anonymkode: 5edbb...dc9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...