Gå til innhold

Betaler jeg seriøst SÅ mye i renter?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stusset over dette en stund så må bare spørre...

Gjelder huslån. 

I nettbanken står det at jeg betaler inn 13.500 til banken hver mnd og i samme slengen står det at det blir trukket 10.000 av disse til å betale banken renter.

Betyr dette at av de 13.500 kr jeg betaler hver mnd så går 3.500 kr til nedbetaling av lånet mitt, og 10.000 til å betale renter til banken?!😭

Anonymkode: 503dc...c18

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det høres jo slik ut da...
Hvor stort lån har du, og rentesats?
Hvis du har fast beløp som ikke er endret siden rentene begynte å øke, vil en meget stor andel av beløpet nå gå til renter ja.

Fordelen er at du kan alltid betale inn ekstra som går rett på lånet! Kan jo høres lurt ut.

Anonymkode: d621a...92e

• Liker 2
Skrevet
mirjia skrev (Akkurat nå):

Du har vel et annuitetslån? Betaler like mye gjennom hele låneperioden, og gradvis en mindre andel renter. https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/kundeservice/lan/hva-er-forskjellen-pa-annuitetslan-og-serielan.html

Det varierer litt hver mnd, så er ikke fast sum. Jeg tok bare utgangspunkt i forrige mnd. Det har økt jevnlig de siste mnd siden renta har økt. Men det er jo helt horribelt om SÅ mye går til renter hver mnd. Væææ!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er nok dessverre slik ja, jeg så på rentene mine i går å justerte da skattekortet. Vi betaler 22500 i renter😫Kjipe penger, men jaja vi får håpe huset er vårt en dag😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det varierer litt hver mnd, så er ikke fast sum. Jeg tok bare utgangspunkt i forrige mnd. Det har økt jevnlig de siste mnd siden renta har økt. Men det er jo helt horribelt om SÅ mye går til renter hver mnd. Væææ!

Økningen handler om sentralbankens rente. Men se på lenken jeg sendte om annuitetslån. Du vil gradvis tippe vektskålen mot større andel avdrag og mindre andel renter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det høres jo slik ut da...
Hvor stort lån har du, og rentesats?
Hvis du har fast beløp som ikke er endret siden rentene begynte å øke, vil en meget stor andel av beløpet nå gå til renter ja.

Fordelen er at du kan alltid betale inn ekstra som går rett på lånet! Kan jo høres lurt ut.

Anonymkode: d621a...92e

Lånet er 2 200 000 ca nå, med 5,9% i rente

Skrevet
Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Det er nok dessverre slik ja, jeg så på rentene mine i går å justerte da skattekortet. Vi betaler 22500 i renter😫Kjipe penger, men jaja vi får håpe huset er vårt en dag😅

Å herlighet, du har min medfølelse!❤️ Ja, får da inderlig håpe disse husene blir våre til slutt. Det er jo rene mafiaen vi låner av jo😱

• Liker 2
Skrevet

Hvor lang nedbetalingstid har du? Og hvor lenge har du nedbetalt?

Forstår du hva et annuitetslån innebærer?

Skrevet
mirjia skrev (Akkurat nå):

Hvor lang nedbetalingstid har du? Og hvor lenge har du nedbetalt?

Forstår du hva et annuitetslån innebærer?

Jeg husker ikke akkurat, men det var vel en 25 års tid eller noe slikt...

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har stusset over dette en stund så må bare spørre...

Gjelder huslån. 

I nettbanken står det at jeg betaler inn 13.500 til banken hver mnd og i samme slengen står det at det blir trukket 10.000 av disse til å betale banken renter.

Betyr dette at av de 13.500 kr jeg betaler hver mnd så går 3.500 kr til nedbetaling av lånet mitt, og 10.000 til å betale renter til banken?!😭

Ja, da har du sikkert 2-3 mill i gjeld. Er du overrasket over det så lurer jeg på om folk ikke kan å regne renter.....det er jo slik folk bør regne seg frem til selv når de tar opp lån, og da er det lett å regne ut hva det går opp med hver gang renta økes.

Anonymkode: 04e6c...191

• Liker 5
Skrevet

Men hvor lang tid er igjen? 

jeg tror ikke du forstår annuitetslån…. 

Anonymkode: 3beb3...926

• Liker 6
Skrevet

Ja. Og hvor lenge har du betalt? Og forstår du hva et annuitetslån er?

"Et annuitetslån er et lån der du betaler samme terminbeløp gjennom hele nedbetalingstiden – gitt at renten ikke endres. Altså betaler du samme beløp hver måned og er sikret en forutsigbar hverdag. Den første tiden betaler du nesten bare rente, og når rentedelen etter hvert reduseres så øker avdragsdelen tilsvarende."

Skrevet

Ja, da har du sikkert 2-3 mill i gjeld. Er du overrasket over det så lurer jeg på om folk ikke kan å regne renter.....det er jo slik folk bør regne seg frem til selv når de tar opp lån, og da er det lett å regne ut hva det går opp med hver gang renta økes.

Anonymkode: 04e6c...191

Ja jeg er ikke akkurat smart der... Men nå blir jeg grå i håret av å tenke på hva huset egentlig kommer til å koste oss til slutt😂

• Liker 1
Skrevet

Denne tråden får meg til å lure på om det ikke burde finnes en slags kunnskapsprøve en ble tvunget til å ta før en fikk ta opp flere millioner i lån...

Anonymkode: 9f200...824

• Liker 21
  • Nyttig 16
Skrevet

Det er slik bankene tjener pengene sine, ja.

Annuitetslån er det de fleste velger (rådes til å velge), siden serielån har høye terminbeløp i begynnelsen av nedbetalingstiden, men rentekostnadene blir jo totalt sett lavere ved serielån.

Anonymkode: 74421...19d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å herlighet, du har min medfølelse!❤️ Ja, får da inderlig håpe disse husene blir våre til slutt. Det er jo rene mafiaen vi låner av jo😱

Det er kjedelig å betale så mye til bare luft, men sånn er det å ha lån. 🥴Men det er mye penger jeg fint kunne brukt til andre ting😆

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg er ikke akkurat smart der... Men nå blir jeg grå i håret av å tenke på hva huset egentlig kommer til å koste oss til slutt😂

Disse tallene fikk du vel da dere signerte?

Anonymkode: 9418a...315

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
mirjia skrev (2 minutter siden):

Ja. Og hvor lenge har du betalt? Og forstår du hva et annuitetslån er?

"Et annuitetslån er et lån der du betaler samme terminbeløp gjennom hele nedbetalingstiden – gitt at renten ikke endres. Altså betaler du samme beløp hver måned og er sikret en forutsigbar hverdag. Den første tiden betaler du nesten bare rente, og når rentedelen etter hvert reduseres så øker avdragsdelen tilsvarende."

Ja, du har helt rett, jeg klarer ikke helt forstå hvordan det går for seg😅 Så det betyr at lånet blir mer og mer i min favør etterhvert som årene går da... jeg er bare på 5. året av nedbetaling nå.

Skrevet

Ja det tar litt tid å ta inn over seg. Jeg fikk skattekort med prosenttrekk for første gang siden  jeg fikk meg "ordentlig jobb" etter endt utdanning. Ringte inn og spurte hvorfor, og da var det fordi renta på boliglånet overstiger 300-og ett-eller-annet tusen i året. Tar man månedsbeløp og ganger med 12, blir det jo det, men det var litt tung beskjed å svelge likevel. Vi budsjetterer ofte måned for måned, men jeg er ikke like flink til å summere opp utgiftene når året er omme.

Anonymkode: c8bdc...11d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...