Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løste dere de første ukene med barn nr 2? Med førstemann sov jeg og pappa'n på skift de første ukene fordi baby bare ville sove på oss, og det var ikke snakk om å legge henne ned. Nå vil vi jo ha en 2-åring som også skal følges opp og få oppmerksomhet, og jeg lurer litt på hvordan vi skal løse ting med tanke på søvn. 

Anonymkode: 95399...732

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan løste dere de første ukene med barn nr 2? Med førstemann sov jeg og pappa'n på skift de første ukene fordi baby bare ville sove på oss, og det var ikke snakk om å legge henne ned. Nå vil vi jo ha en 2-åring som også skal følges opp og få oppmerksomhet, og jeg lurer litt på hvordan vi skal løse ting med tanke på søvn. 

far har omsorgspermisjon i 2uker og da skal han ta seg av den store ungen og så sover du med den nyfødte.

Anonymkode: 9477b...1ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

far har omsorgspermisjon i 2uker og da skal han ta seg av den store ungen og så sover du med den nyfødte.

Kan jo ikke sove med henne oppå meg, det er jo derfor vi sov på skift sist. Samsoving tør jeg ikke når de er så små. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bare en liten kommentar; far har krav på to uker permisjon etter loven, men kun lønn for en dag. Ikke alle arbeidsgivere betaler lønn for disse to ukene og ikke alle har råd til to uker ubetalt permisjon, så det er ikke garantert at far kan være hjemme i to uker etter fødsel. 

Hvordan sover 2-åringen om natta TS? Tenker dere må prøve å sove på skift på kveld/natt når eldste sover og bare stå i det og holde dere våkne på dagtid. Er jo ikke sikkert det nye barnet er likt det første, det kan gå bra og 😊

Anonymkode: 033df...f33

Skrevet

Vi har 25 mnd mellom våre. Vi bare delte oss. 2-åring sov med pappa på vårt soverom, jeg og lillesøster flyttet inn i dobbeltsenga på gjesterommet :) Fungerte veldig fint! Har tok da og ordnet 2-åringen om morgenen og leverte i bhg, og hentet. Han hadde jo permisjon de første to ukene. Så da sov jeg og baby når det passet oss, men ble slik at etter bhg tok han babyen så lenge det gikk, og jeg brukte tid med eldste frem til leggetid. Han måtte jo legge osv, jeg satt ammefast på kveldene. Så, kan si at far i huset gikk fra detidspappa til fulltidspappa over natta ;) Man merker forskjellen på en og to i starten. Men det går seg jo til etter den mest intense starten. 

Anonymkode: ccc18...7ae

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jo ikke sove med henne oppå meg, det er jo derfor vi sov på skift sist. Samsoving tør jeg ikke når de er så små. 

Jeg har sovet med baby oppå meg. Det kan godt hende det er mot "reglene", men så lenge man gjør det på en slik måte at baby ikke detter i gulvet, så tenker jeg det er greit.

• Liker 2
Skrevet
Yodas skrev (17 minutter siden):

Jeg har sovet med baby oppå meg. Det kan godt hende det er mot "reglene", men så lenge man gjør det på en slik måte at baby ikke detter i gulvet, så tenker jeg det er greit.

Altså mens babyen ligger på magen oppå deg? Babyer skal ikke sove på magen uten oppsyn, mtp fare for krybbedød. Når du sover, holder du ikke øye med om babyen puster. Det har nok skjedd de fleste av oss at vi har sovnet med babyen oppå oss, men det er ikke en løsning man bør basere seg på.

Anonymkode: 34198...4ac

• Liker 7
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare en liten kommentar; far har krav på to uker permisjon etter loven, men kun lønn for en dag. Ikke alle arbeidsgivere betaler lønn for disse to ukene og ikke alle har råd til to uker ubetalt permisjon, så det er ikke garantert at far kan være hjemme i to uker etter fødsel. 

Hvordan sover 2-åringen om natta TS? Tenker dere må prøve å sove på skift på kveld/natt når eldste sover og bare stå i det og holde dere våkne på dagtid. Er jo ikke sikkert det nye barnet er likt det første, det kan gå bra og 😊

Anonymkode: 033df...f33

Far kan bruke av fedrekvoten sin dersom arbeidsgiver ikke betaler det. 

Anonymkode: edfe6...39c

• Liker 5
Skrevet

Jeg brukte bæresjal og bæresele veldig mye. Andre- og tredjemann var med på alt mulig i bæresjalet og sov der mens jeg fulgte eldre søsken, skiftet klær og bleier på søsken, laget middag, spiste middag, ryddet, lekte med søsken osv.

Husk gode brodder med ordentlige stålpigger om du er ute på vinterglatta.

Anonymkode: dbf65...196

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

2 åringen sover vel om natten? Så da kan dere bare gjøre det sånn som dere gjorde med nr 1😅

Hvis far sover med 2 åringen mens du passer babyen, så bytter dere når du skal sove? 

Anonymkode: b10de...f81

• Liker 2
Skrevet

Kan jo hende dere får en baby nå som liker å ligge mer for seg selv også, så ikke da sorgene på forskudd. Far er jo hjemme de to første ukene og eldste i barnehage, så da kan dere jo dele dere opp som dere gjorde med nr. 1. 

Men trygg samsoving på natt ville jeg anbefalt selv. Var sånn vi fikk noe søvn

Anonymkode: 3b1b4...3ab

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Altså mens babyen ligger på magen oppå deg? Babyer skal ikke sove på magen uten oppsyn, mtp fare for krybbedød. Når du sover, holder du ikke øye med om babyen puster. Det har nok skjedd de fleste av oss at vi har sovnet med babyen oppå oss, men det er ikke en løsning man bør basere seg på.

Anonymkode: 34198...4ac

Jeg har gjort det, men aldri en hel natt, det hadde vært uaktuelt av andre grunner også. Men jeg innrømmer nok at jeg har syndet mot noen av "reglene", ja. Det har jo hendt at jeg har latt baby sove på magen i kortere perioder, og vi bruker felles dyne når vi samsover, selv om man egentlig ikke skal det heller.

Skrevet

Her tok pappa 2-åringen om morgenen og legging, pluss sov sammen med henne på hennes rom. Hun nekter å sove alene.

Jeg hentet i barnehagen fra ca uke 3 med søskendel på vogna eller akebrett og bæresele.

De første tre månedene ville minste kun sove oppå oss, så da hadde vi en ordning hvor jeg la meg 19:00-01:00 sammen med eldste og tok over nattevakten fra 01:00 ca (da ble det NAN de timene eller pumpet melk, men mest NAN) fra ca 3 uker til 3,5 måned. Jeg hadde gått sønder og sammen av søvnmangel hvis ikke. Nå sover babyen for seg selv i 8-10 timer hver natt og jeg tar alle ukedager med babyen og mannen min tar helg med minste. Vår tåring sover 12-13 timer hver natt så lenge hun sover sammen med en av oss.

Anonymkode: 78e41...f04

Skrevet

Samsov med våre når de var små, så vi sov alltid godt alle sammen.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan dere skal få hverdagen til å gå opp om du ikke tør samsoving? 

Vi har 20 mnd mellom våre, her sov pappa sammen med storesøster det første halvåret (hun ble veldig sjalu, og hadde behov for å sove sammen med noen), mens jeg og lillesøster samsov på gjesterommet. 

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har også 2 år mellom våre. Pappaen sov på gjesterommet og tok eldste på natt, morgen og leverte i bhg. Jeg og minste tok dobbeltsenga. Hun nektet å ligge for seg selv så det var beste løsning her. 

Anonymkode: c8341...2d4

Skrevet

Det går nok fint, skal du se. Jeg er alene halve året med to og venter nå tredje. Du har i tillegg mannen hjemme hele tiden? Samsoving og hvis ikke, sov på skift. Tenk så heldig du er 😊

Anonymkode: fdf84...870

Skrevet
Yodas skrev (16 timer siden):

Mennesker sover veldig forskjellig. Noen våker av det minste pust fra annet menneske/barn/dyr i rommet, mens andre sover gjennom rakettangrep, nesten. Er man ikke en som våkner veldig, veldig lett, er det forståelig at man er engstelig for å sove med et nyfødt spedbarn oppå seg.

• Liker 1
Skrevet

Samsov med baby fra første dag. Mannen sov med 2-åringen, som heller ikke sov natten gjennom på den tiden. Byttet ikke på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...