AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #61 Del Skrevet 28. januar 2024 Ja, enkelt å si at man bør bruke brodder. Men så kommer det store spørsmålet: Hvorfor i all verden betaler vi kommuneskatt når vedlikeholdet av fortauene er på et slikt nivå at man selv må sørge for sikkerheten for ikke å slå seg ihjel? Her i Oslo har fortauene vært ufremkommelige med et vanlig gåtempo siden mandag; det har ikke blitt bedre etter snefall på fredag som blitt trampet ned og har fryst slik at man får et lappeteppe av fordypninger i isen, og å strø glatte fortau med sand/grus er tydeligvis noe som hører fortiden til. Sinnsykt at ansvaret legges på privatpersoner samtidig som kommuneskatten går til å fø på ledere som administrerer et system som er like håpløst som Ruters elektriske busser om vinteren, der det gang på gang oppstår fullt kaos. Anonymkode: d9119...6a0 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #62 Del Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, enkelt å si at man bør bruke brodder. Men så kommer det store spørsmålet: Hvorfor i all verden betaler vi kommuneskatt når vedlikeholdet av fortauene er på et slikt nivå at man selv må sørge for sikkerheten for ikke å slå seg ihjel? Her i Oslo har fortauene vært ufremkommelige med et vanlig gåtempo siden mandag; det har ikke blitt bedre etter snefall på fredag som blitt trampet ned og har fryst slik at man får et lappeteppe av fordypninger i isen, og å strø glatte fortau med sand/grus er tydeligvis noe som hører fortiden til. Sinnsykt at ansvaret legges på privatpersoner samtidig som kommuneskatten går til å fø på ledere som administrerer et system som er like håpløst som Ruters elektriske busser om vinteren, der det gang på gang oppstår fullt kaos. Anonymkode: d9119...6a0 Selvsagt har hver og en av oss ansvar for oss selv. Hvem skal vi skylde på og hjelper det å skylde på noen om vi faller og brekker noe? Jeg bor et sted der ingen kommune er ansvarlig for å strø, det må jeg gjøre selv. Og selv om det er strødd så kan det være glatt partier. Så da er valget da ; vil du fortsette å sutre eller vil du ta ansvar for egen trygghet? Anonymkode: 06c60...291 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vintersolverv Skrevet 28. januar 2024 #63 Del Skrevet 28. januar 2024 Jepp, jeg bruker brodder og skjønner ikke hvorfor det tok så lang tid før jeg begynte med det. Dråpen var når alle veier og stier var is og jeg måtte gå i grøfta og på jordene når jeg skulle gå på tur med hunden, det var jo helt umulig! Så nå bruker jeg slike brodder, funker bra og lette å ta av og på: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #64 Del Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt har hver og en av oss ansvar for oss selv. Hvem skal vi skylde på og hjelper det å skylde på noen om vi faller og brekker noe? Jeg bor et sted der ingen kommune er ansvarlig for å strø, det må jeg gjøre selv. Og selv om det er strødd så kan det være glatt partier. Så da er valget da ; vil du fortsette å sutre eller vil du ta ansvar for egen trygghet? Anonymkode: 06c60...291 Greit nok at du bor på et sted der ingen er ansvarlig for å strø, men det er ikke synonymt med at ikke kommunepolitikerne andre steder skal ha ansvar for å bruke skatteinntektene fornuftig. Eller mener du at politikere er fritatt for alt ansvar, slik man ser med Erna Solberg og diverse stortingspolitikere som tar seg friheter over hodet på vanlige folk ...? Ja, jeg bruker også brodder, men selv da er det direkte livsfarlig å bevege seg i Oslo nå; måtte ut en tur i kveld, og i og med er det er plussgrader, er de isdekte fortauene mange steder dekket av vann i tillegg, noe som gjør dem vanvittig glatte. Å gå der kan man bare glemme om man aldri så mye bruker brodder; plutselig kan man sette foten i et hull og brekke ankelen. Sykkelveiene, som før i tiden i det minste var saltet og rene for snø slik at man kunne bruke dette som en reserveløsning, er enkelte steder dekket av is nesten helt til veibanen, og folk blir nødt til å gå mellom biler som kjører forbi, heldigvis ofte med lav hastighet. Dette er fullstendig ansvarsløshet fra politisk hold, og en skandale av dimensjoner at man i landets hovedstad ikke engang har fremkommelige fortau; hvordan situasjonen kommer til å bli når Ring 1 snart stenges og bilene må finne andre veier, tør jeg ikke å tenke på. Idag er det totalt kaos; den elektriske bussparken klarer tydeligvis ikke å fungere om vinteren, fortauene blir verken saltet eller strødd, og det nåværende Høyre-byrådet gjør utrolig nok en enda verre jobb enn de rødgrønne miljøfanatikerne de har erstattet. Og man skal ikke engang få lov til å påpeke dette, da dette i dine øyne er sutring ...? Anonymkode: d9119...6a0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 29. januar 2024 #65 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 26.1.2024 den 9.15): Hvordan oppbevarer dere broddene når dere kommer frem til destinasjonen (jobben/ butikken ol.)? Har dere med en plastpose å putte dem i, eller noe annet? Jeg synes de blir så ekle. Anonymkode: 4f4b5...39b Jeg har Snowline Trail brodder. Det føler med et «veske» å ha dem i. Men har jeg ryggsekk på butikken, så henger jeg de utenpå sekken. Jeg foretrekker å bruke piggløpesko dersom jeg skal et sted jeg skal være inne en tid, som jobb eller besøk. Har da sko med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 29. januar 2024 #66 Del Skrevet 29. januar 2024 (endret) Snowline Trail er mye bedre enn brodder som har gummi under foten. Gummien er glattere enn skosålene (om du har gode såler), så man sklir mer om ikke broddene er lange nok. Disse finnes i flere farger. Husk også å gå som normalt når du har på brodder eller piggsko. Det er vekten din som presser broddene/piggene ned i isen. Endret 29. januar 2024 av MyMichelle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 29. januar 2024 #67 Del Skrevet 29. januar 2024 Honey Dew skrev (12 timer siden): Det er ikke så lett med brodder hvis en må ta de av og på for hver butikk. Jeg har fått rullator og det finnes ingen steder der en kan sette seg ned for å ta av og på løse brodder. Jeg finner ikke sko med innfellbare brodder heller. Her er sko med innfellbare pigger: https://piggsko.no/?utm_source=google&utm_medium=ads&utm_campaign=pmax&gclid=EAIaIQobChMIz7iz5e-BhAMVDpiDBx19RgCnEAAYASAAEgLzs_D_BwE 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 29. januar 2024 #68 Del Skrevet 29. januar 2024 Jeg har piggsko og bruker de når jeg må, men det er ikke alltid så praktisk. Her veksler det mellom is og bar asfalt, og brodder på bar asfalt blir brått mye glattere enn vanlige sko. I tillegg kommer problemet når man skal inn et sted. Særlig når jeg skal til jobb sliter jeg, kan ikke bruke brodder på bussen og det er ingen stol eller noe ved inngangen til jobb så man må stå på utsiden i sørpa og balansere for å få disse av og på. Derfor jeg kjøpte piggsko, de er enklere å ta av og på og bytte med vanlige sko, men akkurat på bussen er det et herk likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 29. januar 2024 #69 Del Skrevet 29. januar 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: Ja, enkelt å si at man bør bruke brodder. Men så kommer det store spørsmålet: Hvorfor i all verden betaler vi kommuneskatt når vedlikeholdet av fortauene er på et slikt nivå at man selv må sørge for sikkerheten for ikke å slå seg ihjel? Her i Oslo har fortauene vært ufremkommelige med et vanlig gåtempo siden mandag; det har ikke blitt bedre etter snefall på fredag som blitt trampet ned og har fryst slik at man får et lappeteppe av fordypninger i isen, og å strø glatte fortau med sand/grus er tydeligvis noe som hører fortiden til. Sinnsykt at ansvaret legges på privatpersoner samtidig som kommuneskatten går til å fø på ledere som administrerer et system som er like håpløst som Ruters elektriske busser om vinteren, der det gang på gang oppstår fullt kaos. Anonymkode: d9119...6a0 Skatten går til et veldig dyrt og krevende helsevesen og eldreomsorg, kan du trøste deg med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 29. januar 2024 #70 Del Skrevet 29. januar 2024 MyMichelle skrev (5 timer siden): Her er sko med innfellbare pigger: https://piggsko.no/?utm_source=google&utm_medium=ads&utm_campaign=pmax&gclid=EAIaIQobChMIz7iz5e-BhAMVDpiDBx19RgCnEAAYASAAEgLzs_D_BwE De var dyre de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #71 Del Skrevet 29. januar 2024 kaarebjarne skrev (19 timer siden): Hun du siterer er en av denne typen… Åpenbart. Anonymkode: a3671...897 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #72 Del Skrevet 29. januar 2024 Honey Dew skrev (7 minutter siden): De var dyre de Jeg har vintersko med identisk utfellbart system som vist på den nettsiden, det er noe drit. Piggene er ikke lange nok så du sklir uansett, og etter en vinter så knakk den ene plastikkbiten. Skoene er forøvrig fantastisk varme og har lite slitasje selv etter 5 års bruk. Da er det bedre å kjøpe noen kraftigere pigger med kjetting e.l. Anonymkode: e05f8...270 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #73 Del Skrevet 29. januar 2024 Honey Dew skrev (8 minutter siden): De var dyre de Ble nysgjerrig og klikket inn på linken, og de koster da ikke mer enn andre gode vintersko. Du kan selvsagt få billigere med plastsåler, da Anonymkode: a3671...897 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #74 Del Skrevet 29. januar 2024 Jeg er 34 og har brukt brodder i mange år. Var ikke klar over at brodder visstnok bare er for gamlinger. Anonymkode: e1793...675 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vintersolverv Skrevet 29. januar 2024 #75 Del Skrevet 29. januar 2024 MyMichelle skrev (9 timer siden): Snowline Trail er mye bedre enn brodder som har gummi under foten. Gummien er glattere enn skosålene (om du har gode såler), så man sklir mer om ikke broddene er lange nok. Disse finnes i flere farger. Husk også å gå som normalt når du har på brodder eller piggsko. Det er vekten din som presser broddene/piggene ned i isen. De der er helt klart bedre ja, men jeg har klart meg helt fint på blankis med sterk hund i bånd med de som har gummi, og jeg har brukt mange typer. Om jeg glir, glir jeg glir kun noen centimeter før broddene tar, jeg har aldri opplevd å gli mer med brodder enn uten. Men med jogging hadde jeg nok valgt de du foreslår ja.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vintersolverv Skrevet 29. januar 2024 #76 Del Skrevet 29. januar 2024 Disse kan man kanskje bruke inne om man skal inn og ut mye, det er sandpapir istedenfor pigger under. Men har aldri prøvd dem så vet ikke hvor gode de er: https://www.rehaboteket.no/fot/sandygrip-citysafe-sklibeskyttelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #77 Del Skrevet 29. januar 2024 Honey Dew skrev (4 timer siden): De var dyre de Jeg har kjøpt sko med vendbare pigger på eurosko til 1500, utfordringen er at strøgrusen setter seg i sporene så jeg må renske for grus hver dag men sånlenge jeg går trygt så er det en liten pris. De løse piggene kan jeg ikke bruke, de faller av og til av og da er det håpløst å få de på igjen samtidig som jeg skal holde to utålmodige hunder. Anonymkode: 1a2e7...35c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #78 Del Skrevet 29. januar 2024 On 1/26/2024 at 9:15 AM, AnonymBruker said: Hvordan oppbevarer dere broddene når dere kommer frem til destinasjonen (jobben/ butikken ol.)? Har dere med en plastpose å putte dem i, eller noe annet? Jeg synes de blir så ekle. Anonymkode: 4f4b5...39b Våtserviett eller liten håndspritboks + tørkepapir. Anonymkode: df78f...ea9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #79 Del Skrevet 2. februar 2024 Her om dagen så jeg et innlegg på Facebook fra en kafé her i byen som bønnfalt folk om å ikke gå inn til dem med piggsko eller brodder pga at det skader gulvene deres (historiske fliser). De fikk overraskende mange sinte svar fra folk som mente de var i sin fulle rett til å gå med pigger under skoa inne og syntes det var dårlig av kaféen å ikke legge til rette for gjestene sine med å f.eks. legge tepper i gangbanene for å beskytte gulvene. Jeg synes det er en merkelig utvikling at det nærmest har blitt en menneskerett å gå med pigger under beina inne og det er veldig rart at folk ikke forstår at pigger faktisk skader gulv. Anonymkode: f4fda...3f4 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #80 Del Skrevet 2. februar 2024 Fordi vi betaler jævla mye i skatter og avgifter i dette landet og da forventer jeg at veiene vedlikeholdes skikkelig. Anonymkode: 72ddb...b48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå