Gå til innhold

Barnefar som nekter å samarbeide ang samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnefar er på vei til å gå fra hverandre og han er umulig og samarbeide med. Han vil ha 50/50,  noe som er ok selvsagt.
Problemet er at han jobber en skiftturnus med dagtid som starter veldig tidlig, før barnehage åpner og til høsten tidligere enn sfo. Han jobber også mye kveld og helg. Han har mulighet til å bytte om til dagtid, men dette nekter han, det er både for kjedelig og han går ned i lønn. Jeg har i alle år jobbet dagtid sånn at han skal få realisere sine yrkesmål, med videreutdanning, kurs, skiftjobb osv, tatt meg av alt hjemme mens han har jobbet mye. Har også tilbudt meg at han kan levere barnet til meg før jobb på dagtid så leverer jeg i barnehage/skole til høsten, så kan han hente når han er ferdig. Han mener at vi skal ha 50/50 etter hans turnus med 3 dager her og der, 2 dager her, 4 dager osv.. Dette syns jeg er en dårlig løsning for både barnet, meg og barnet jeg har fra før av. Det blir ingen stabilitet i hverdagen for noen av oss og vi har er barn som er veldig avhengig av rutiner. 
Far truer med rettsak, advokater osv om jeg ikke går med på dette. 
Er det noen som har erfaring fra lignende? 
Vi har ikke vært på familievernkontoret enda, men vil gjerne være så forberedt som mulig. Han er ekstremt vanskelig å snakke med, alt er trusler og kjefting. Føler jeg har vært veldig på tilbudssiden oppi det hele, men får ingenting tilbake. Han er mest ute etter å skade meg virker det som. Prøver å holde meg mest mulig nøytral og å hjelpe med tilrettelegging, men det begynner å friste og sette meg helt på bakbena selv! Vet jo at det ikke fører noen steder, men fyf så frustrerende det er når motparten ikke samarbeider i det hele tatt! 

Anonymkode: eea3b...5f6

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det til familiekontoret først. Han vil få en realitetsorientering. 50/50 forutsetter for det første god samarbeid, men også stabilitet. Med turnus slik han har nå vil det ikke gå.

La han true så mye han vil, jeg ville ikke prøvd diskutere noe mer, han er jo helt på bærtur.

Anonymkode: 9a4e2...04d

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet

Dere må på mekling på FVK lenge før det kommer til rettssak. Der vil han realitetsorienteres som det skrives over. Dette høres ut som en forferdelig løsning for barnet. Vil råde deg til å holde fokus på det, det holder. Det vil selvsagt være dumt for deg, søsken osv. men det er litt underordnet her. Samværsordningen skal være bra for barnet. Om far ikke har et liv som det går an å ha en 50-50 løsning så går ikke det. Da må han enten ha mindre (noe som funker for barnet) eller gjøre endringer for å få til 50-50. Det er i så fall hans ansvar. Du må øve deg på og ikke lenger tilrettelegge eller ordne for han. 

Du holder på at 50-50 ikke vil fungere med hans jobbturnus, så bestiller du time til mekling på FVK og tar det derfra. Ikke la han true deg til å skrive under på avtaler eller annet. Diskuter minst mulig med han. Han får være sur for seg selv fremover. Du har ikke noe plikt til å ta i mot dritt fra han. Svar det samme hver gang. "Nei jeg tror ikke det kommer til å fungere, men vi kan se hva de anbefaler når vi kommer på Familievernkontoret". 

Anonymkode: 967ec...bbc

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Du burde ha hovedomsorg og uansett la NAV beregne barnebidraget. 

Anonymkode: a8aea...546

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han mener at vi skal ha 50/50 etter hans turnus med 3 dager her og der, 2 dager her, 4 dager osv.. Dette syns jeg er en dårlig løsning for både barnet, meg og barnet jeg har fra før av. Det blir ingen stabilitet i hverdagen for noen av oss og vi har er barn som er veldig avhengig av rutiner. 

Massevis av erfaring, med negativt fortegn.

Begynn med å ta opptak når og hvis dere snakker om dette. Bevis er alfa omega. Du kan kanskje ikke bruke det i en rettssak, men en sakkyndig hører villig på slikt.

Ta også opptak på fvk. Det har kommet godt med her, opptil flere ganger.

Om han ønsker 50/50 bør han komme med en plan for hvordan han tenker at dette skal gjennomføres på en bra måte for barnet. Her det barnet man skal tenke på, ikke seg selv. Du kan også komme med et forslag på en gjennomførbar samværsavtale og legge det fram for han. 

Jeg ser han har en variabel turnus. Det vil jo skape utfordringer for gjennomføringen av samværet. Om barnet er rigid og krever faste rutiner, kreves det enda mer av foreldrene. En 50/50-ordning fordrer også at foreldrene evner å samarbeide.

En evt rettssak er langt framme. Først fvk for å få meklingsattest, deretter kan han saksøke. Ved et evt søksmål vil dere ha møter i forkant med deres advokater. I retten blir det først satt opp saksforberedene møter, opptil flere av de. Det kan oppnevnes sakksyndig som skal gjøre utredning. Dette tar for ett år, alt etter alder på barnet. Jo yyngre barn, jo raskere behandling.

Av alle saker som havner i rettssystemet, er det et fåtall som ender med en full rettssak (hovedforhandling). Det er også sjeldent at det dømmes 50/50, da skal det ofte ha vært praksisen før saken kom til retten.

Anonymkode: 06398...f27

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal unger bo i to hjem, så bør det ihvertfall være faste tider, ikke overraskelser fra uke til uke hvor det er umulig å planlegge noe pga at dere ikke aner når far er hjemme.

Hvis han har problemer med å følge opp barnet i sine uker, så må han tilpasse arbeidstidene sine til barnet, eller skaffe fast barnevakt som også bringer og henter på skolen.

Anonymkode: 16d95...00f

• Liker 4
Skrevet

Takker for svar! Skal absolutt begynne å ta opp samtalene våre. Han sier til tider både hårreisende og helt sinnsyke ting. Blandt annet var tilsvaret hans til at han han ikke kunne ha barnet 50/50 når han jobber kveld natt, at han skulle få seg ny samboer som kunne passe barnet mens han var på jobb.. De dagene hadde han altså sett barnet under en time før han leverer i bhg på morningen, resten av dagen skulle barnet vært med denne nye fiktive samboeren i følge han. Det værste er jo at det er noe han kunne gjort også for å «straffe» meg. 

Føler absolutt ikke han har barnets beste i fokus her. Barnehagen anbefalte far før jul å delta på foreldrekurs da vi var på foreldresamtale. Vet jeg har barnehagen i ryggen når det kommer til en eventuell rettsak langt fremme, men skal begynne å dokumentere mye andre ting også i tilfelle det går den veien. Vet han kommer til å både lyge og gjøre ting stygt hvis det blir en eventuell rettsak, så da skal jeg ha mitt på det rene. 

• Hjerte 5
Skrevet

Enig i at all kommunikasjon om dette må dokumenteres. Mest mulig skriftlig, og ta opp samtaler. Så lenge du er med i samtalen selv, er du heller ikke pliktig å opplyse om at du tar opp. 

Han er langt ute. En uke samvær er vanlig for mindre barn, og mange går opp til to og to når de blir større. Det halverer antaller flyttinger, så mange foretrekker det. I teorien skal du kunne være bortreist hele de ukene ungen er hos far. Han uker - hans ansvar. 

Anonymkode: 0d426...cde

• Liker 4
Skrevet

Jeg støtter også å ta alt vedr barnebidrag via nav. Det kan også være til hjelp for dere, da dere får en mindre ting å krangle om dere i mellom.

Min bf nekta å betale etter å ha saksøkt, så er sjeleglad for at alt ble gjort via nav. Det endte da med tvangstrekk. Han har siden bytta arbeidsgiver opptil flere ganger og er nå selvstendig næringsdrivende. Men har de siste par årene betalt regningen i tide.

Han sendte nylig en bekymringsmelding til bv, og igjen har jeg fått nytte av opptak fra fvk. For der er det ikke et spor av bekymring fra hans side, annet enn at 'hvilke barn vil nekte å være med en som er verdt så mye penger som meg'....

Anonymkode: 06398...f27

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg og barnefar er på vei til å gå fra hverandre og han er umulig og samarbeide med. Han vil ha 50/50,  noe som er ok selvsagt.
Problemet er at han jobber en skiftturnus med dagtid som starter veldig tidlig, før barnehage åpner og til høsten tidligere enn sfo. Han jobber også mye kveld og helg. Han har mulighet til å bytte om til dagtid, men dette nekter han, det er både for kjedelig og han går ned i lønn. Jeg har i alle år jobbet dagtid sånn at han skal få realisere sine yrkesmål, med videreutdanning, kurs, skiftjobb osv, tatt meg av alt hjemme mens han har jobbet mye. Har også tilbudt meg at han kan levere barnet til meg før jobb på dagtid så leverer jeg i barnehage/skole til høsten, så kan han hente når han er ferdig. Han mener at vi skal ha 50/50 etter hans turnus med 3 dager her og der, 2 dager her, 4 dager osv.. Dette syns jeg er en dårlig løsning for både barnet, meg og barnet jeg har fra før av. Det blir ingen stabilitet i hverdagen for noen av oss og vi har er barn som er veldig avhengig av rutiner. 
Vi har ikke vært på familievernkontoret enda, men vil gjerne være så forberedt som mulig. Han er ekstremt vanskelig å snakke med, alt er trusler og kjefting. Føler jeg har vært veldig på tilbudssiden oppi det hele, men får ingenting tilbake. Han er mest ute etter å skade meg virker det som. Prøver å holde meg mest mulig nøytral og å hjelpe med tilrettelegging, men det begynner å friste og sette meg helt på bakbena selv! Vet jo at det ikke fører noen steder, men fyf så frustrerende det er når motparten ikke samarbeider i det hele tatt! 

Altså han kan true så mye han vil om det ene og det andre.. Det betyr ikke at truslene hans vil føre til noe. 

Hadde samme situasjonen med barnefar her. Han ville ha 50/50 noe som var helt ok, me  han ville ha etter sin turnus.. Noe som ikke var aktuelt eller mulig å gjennomføre sånn rent praktisk.. Vi kom så langt som at advokater var blandet inn - og fars advokat sa det rett ut til han - du kan kjempe så mye du vil, men ingen dommer vil mene at dette er en god løsning. 

Sørg for å ha mest mulig av dialogen skriftlig, dokumenter alt du kan, be om samtale hos familievernkontoret slik at det foreligger meklingsattest. Rådfør deg gjerne med en advokat. 

Trusler kommer man ytterst skjelden noe vei med. Og 50/50 er ikke anbefalt i alle tilfeller... 

Anonymkode: 9cd90...410

• Liker 2
Skrevet

Han er ikke helt i water og handler ut av følelser og er realitetsorientert. Får håpe samarbeidet blir bedre når følelsene har lagt seg. Som flere skriver er familievernkontoret første stopp. Forberede deg godt til det. Vis du er glad for at han ønsker 50%, og hvordan du ser for deg du kan hjelpe til med å løse dette. Ikke gå inn i en konflikt med han, men velger han å vise vrangsiden til der så la han det. 

Truslene skal du ikke bry deg om, det er helt ut av kontekst og som du skriver for å straffe deg. Møt han gjerne på truslene, og si at om det er hans løsning så må han gjennomføre dette. Det å møte truslene tar bort måten han ønsker å styre deg 

Anonymkode: 4f4f5...12b

• Liker 1
Skrevet

50-50 er ikke alltid gunstig.

Hvem skal da kjøpe hva av klær og utstyr til barna?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal unger bo i to hjem, så bør det ihvertfall være faste tider, ikke overraskelser fra uke til uke hvor det er umulig å planlegge noe pga at dere ikke aner når far er hjemme.

Hvis han har problemer med å følge opp barnet i sine uker, så må han tilpasse arbeidstidene sine til barnet, eller skaffe fast barnevakt som også bringer og henter på skolen.

Anonymkode: 16d95...00f

Det er akkurat dette som er mitt hovedargument også, at søsknene skal få ha samme samværstider og spesielt samme helger sammen. Slik som far vil ha det lagt opp (jobber hver 3 helg) vil jo han ha de fleste helger og ungene nesten ikke ha helger sammen. 

Håper virkelig han blir virkelighets orientert på familievernkontoret. Han jobber seksukers turnus som jo er ganske forutsigbar, men det er jo dag, kveld og natt inni der. Ene uken hans er f.eks kveld kveld, natt natt, så fri 3 dager. Så jobber han dagtid i 5 dager. Så det er jo ikke en hel uke engang han kan ha barnet og de dagene han jobber dag kan han heller ikke levere i bhg. 
Men han har mulighet til å bytte til dagtid innenfor samme jobb, han bare nekter. Kan jeg foreslå jobbytte  på fvk og at han kan levere barnet til meg for at jeg kan levere i bhg/skole? Eller kan dette slå negativt tilbake på meg? Har fått så mye trusler at jeg er blitt smått paranoid oppi det hele.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

50-50 er ikke alltid gunstig.

Hvem skal da kjøpe hva av klær og utstyr til barna?

Dette har jeg ikke tenkt så mye på engang, regner med jeg blir taperen uansett. Tror aldri han har kjøpt noe som helst til barnet, alltid jeg som har ordnet alt slik. Vi får vel bli enige om noe på fvk, men barnet skal uansett få det som trengs om jeg så må stå for det alene. Akkurat det er det jeg bekymrer meg minst for, er mer redd for hvordan det skal påvirke barnet å bli sendt frem og tilbake sånn som far ønsker eventuelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette har jeg ikke tenkt så mye på engang, regner med jeg blir taperen uansett. Tror aldri han har kjøpt noe som helst til barnet, alltid jeg som har ordnet alt slik. Vi får vel bli enige om noe på fvk, men barnet skal uansett få det som trengs om jeg så må stå for det alene. Akkurat det er det jeg bekymrer meg minst for, er mer redd for hvordan det skal påvirke barnet å bli sendt frem og tilbake sånn som far ønsker eventuelt. 

Ble ikke forbauset en gang over dette svaret. Det var derfor jeg nevnte penger. Tror han vil ha 50/50 for å slippe å betale.

• Liker 1
Skrevet

Vær så snill og la NAV bestemme og regne ut barnebidrag.

Skrevet

Helt enig med alle som anbefaler deg å dokumentere alt du kan. Både skriftlig og ved opptak der mulig. 

Så - husk at bare fordi far "krever" "forlanger" "vil det ene eller andre" så må du ikke godta det. DU skal ha fokus på BARNETs beste og det er IKKE å godta ethvert krav fra far. 

FVK har kun mulighet til å veilede - de bestemmer ingenting. Det er også viktig å huske på. Det er ikke FVK som skal bestemme samværsordning, de kan komme med gode råd, men de kan også komme med svært dårlige råd. Vær obs på det, ikke tro at FVK er fantastiske uansett. 

Ikke lag forslag til samværsavtale hvor DU må ta masse ansvar for fars tid. Dersom dere skal ha 50/50 (som ikke er det eneste saliggjørende - igjen: det er BARNETs beste som skal være i fokus), så MÅ faktisk FAR ta sin del av ansvaret. Ellers skal du ikke gå med på en slik ordning. Vil far ha 50/50, da må han også tilrettelegge livet og tilværelsen for dette, til beste for barnet. Det er IKKE ditt ansvar å tilrettelegge for far!!!! Ikke la far leke far. Enten så tar han ansvaret 50/50 medfører, ellers så sier du i klartekst at det rett og slett ikke er mulig. 

Bidrag tas via NAV.

Skaff deg advokat. Da får du noen som kan rådgi deg mht hva som gjelder av lover og regler, hvordan rettspraksis er etc. IKKE stol på oss her på KåGe - du vet ingenting om hvilken bakgrunn vi har. Vi kan gi råd, men du vet ingenting om vår bakgrunn. Du vil også stå sterkere når far truer med det ene eller andrer/krever ditt eller datt, når du kan gå til advokaten og spørre om det stemmer. Og det er viktig, for du skal ikke godta ting bare fordi far sier det. Husk at kunnskap er makt. 

og lykke til - det er en tung situasjon du står i. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Takker for alle svarene! 
Og jeg er enig i at jeg ikke skal påta meg noe ansvar i fars tid, eneste jeg jeg vil gjøre er dette med at han leverer til meg før bhg/sfo før han skal på dagvakt eventuelt. Vet at han kan få utsatt dagvakten sin litt sånn barnet kan starte 6.30 i barnehagen, men da er barnet der fra 6.30-15.30/15.45 og syns det er altfor lenge. Spesielt siden far også setter barnet i barnepass på treningssenter fordi han «MÅ» trene i følge seg selv. Så det er ikke for å hjelpe han, men for barnets beste, en bonus er jo at jeg også får mer tid med barnet.

Gruer meg veldig til å ikke skulle ha barnet hver dag og til dere som har skrevet at han nok har økonomiske baktanker i tillegg til å ville straffe meg så tror jeg nok dette stemmer bra. Så skal definitivt ta rådet deres og ordne bidrag via nav. Skal også ta kontakt med advokat, men har litt mer senkende skuldre allerede at dette nok ikke er noe han kommer noen vei med heldigvis. Han har tross alt mulighet til å bytte avdeling på jobb helt uten problem hvis han vil ha 50/50, så da er det han som må tilrettelegge rundt det å være fulltidspappa annenhver uke og ikke barnet som skal være pingpong ball en dag her og der.  

Skrevet

Ang advokat; sjekk om du har noen advokattimer dekket gjennom fagforening. Det trenger ikke være jobbrelatert behov for advokat; en kollega brukte advokat via fagforening i en arvesak. 

Uansett; lykke til med det du står i. Det er vanskelig og vondt. Gi deg selv tid til å evt tenke over nye forslag som kommer (tenker ikke på aggressive forslag som er straffegreier fra han som nå er eks, men mer konstruktive ting. Og ikke gå med på 50/50 bare han sier 'Jaja da! Jeg SKAL be om å få bytte til dagtid!! " Da får det heller stå en tilføyelse i avtalen om at "avtalen reforhandles dersom en av partene har vesentlig endring i arbeidstid" el)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takker for alle svarene! 
Og jeg er enig i at jeg ikke skal påta meg noe ansvar i fars tid, eneste jeg jeg vil gjøre er dette med at han leverer til meg før bhg/sfo før han skal på dagvakt eventuelt. Vet at han kan få utsatt dagvakten sin litt sånn barnet kan starte 6.30 i barnehagen, men da er barnet der fra 6.30-15.30/15.45 og syns det er altfor lenge. Spesielt siden far også setter barnet i barnepass på treningssenter fordi han «MÅ» trene i følge seg selv. Så det er ikke for å hjelpe han, men for barnets beste, en bonus er jo at jeg også får mer tid med barnet.

Gruer meg veldig til å ikke skulle ha barnet hver dag og til dere som har skrevet at han nok har økonomiske baktanker i tillegg til å ville straffe meg så tror jeg nok dette stemmer bra. Så skal definitivt ta rådet deres og ordne bidrag via nav. Skal også ta kontakt med advokat, men har litt mer senkende skuldre allerede at dette nok ikke er noe han kommer noen vei med heldigvis. Han har tross alt mulighet til å bytte avdeling på jobb helt uten problem hvis han vil ha 50/50, så da er det han som må tilrettelegge rundt det å være fulltidspappa annenhver uke og ikke barnet som skal være pingpong ball en dag her og der.  

Om han ikke har mulighet til å leve ungen i barnehage eller vil prioritere trening skal han selvsagt ikke ha barnet da. Du tenker feil. Litt sånn "hvordan kan jeg hjelpe far å ha samvær". Veldig typisk når man har vært i et forhold preget av aggressivitet og trusler. Man vil tilrettelegge for å unngå bråk. Du skal ikke foreslå jobbytte. At ungen skal leveres deg på morgen osv. Enten kan far ha ungen og ungen vil ha det bra eller så skal han ikke det. En unge som skal leveres fra far til mor på morgen så i bhg. Høres det ut som barnets beste? Ekstra overganger og stress. Om ikke far klarer å organisere tid til å ha barnet så synd for han. Du må beskytte ungen fra fars dårlige vurderinger.

Anonymkode: 967ec...bbc

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...