Gå til innhold

Tesla S eller 3 som familiebil?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bytte ut bilen min. Den kjøpte jeg splitter ny og har ikke sunket mye i verdi på ett år. 

Vil ha en 4x4 nå og har det visst budsjett. Ser på Tesla S og 3,begge med 4x4. Men hvilken egner seg best som familie bil? Har tre barn, hvorav den ene sitter foran. Tesla S har betraktelig større bagasjerom enn den jeg har nå og det er positivt. Virket også minst like romslig. Vet lite om 3. Hva er hoved forskjellen på dem? Og hvilken modell er det som Har vært i søkelyset i det siste? En det var mye trøbbel med. 

Vurderer sterkt en 20 model, S. 

Vil gjerne ha innspill. 

Anonymkode: 44ede...f87

Skrevet (endret)

Heldig du som har funnet den ene bilen som ikke har falt særlig i verdi siste året... 

Hva har egentlig endret seg såpass mye på 12mnd at du må ha ny bil? Alder på barn? Barnevogn? Bakovervendt sete på de bak? 

Model3 har en ganske begrenset bakluke, så det er ikke allverdens man får stappet inn der. Y har noe større kapasitet i bagasjerommet. S er myyye større enn 3, både i bredde og lengde

Endret av newman01
  • Nyttig 1
Skrevet

3 er lavere under taket i baksetet enn S, så lange vil slite med å sitte der. S er også generelt romsligere da den er bygget på samme understellet som X. 

Kjøremessig liker jeg S sitt oppsett av foran. Skjermen er lettere å bruke når den står vannrett og personlig så hater jeg å ikke ha speedometer og slik rett foran ved rattet. 

En annen ting er at S er laget av aluminium og ruster derfor ikke, mens 3 er langt unna rustfri.

Jeg valgte S over 3 og angrer ikke.

Anonymkode: b40a1...330

  • Nyttig 1
Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Heldig du som har funnet den ene bilen som ikke har falt særlig i verdi siste året... 

Hva har egentlig endret seg såpass mye på 12mnd at du må ha ny bil? Alder på barn? Barnevogn? Bakovervendt sete på de bak? 

Model3 har en ganske begrenset bakluke, så det er ikke allverdens man får stappet inn der. Y har noe større kapasitet i bagasjerommet. S er myyye større enn 3, både i bredde o

g lengde

Jeg  skrev den har ikke sunket MYE.... Har selvsagt sjekket dette hos forhandler. Ned ca 50k  fra ny pris. Det er helt ok, så kanskje det blir viktig å definere "mye". 

Hvorfor jeg bytter er irrelevant for spørsmålet mitt men i hovedsak handler det om at jeg flytter til et sted der jeg bør ha 4x4,og dermed ryker den jeg har nå.

Takk for innspill. 

Anonymkode: 44ede...f87

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

3 er lavere under taket i baksetet enn S, så lange vil slite med å sitte der. S er også generelt romsligere da den er bygget på samme understellet som X. 

Kjøremessig liker jeg S sitt oppsett av foran. Skjermen er lettere å bruke når den står vannrett og personlig så hater jeg å ikke ha speedometer og slik rett foran ved rattet. 

En annen ting er at S er laget av aluminium og ruster derfor ikke, mens 3 er langt unna rustfri.

Jeg valgte S over 3 og angrer ikke.

Anonymkode: b40a1...330

Takk for veldig nyttig info! Jeg heller også not S. 

Anonymkode: 44ede...f87

Skrevet

So er en større bil, men 3 er også bra. Spørs jo hvor aktive dere er, hvor langt dere liker å reise, og hvor mye bagasje som hører med til disse opplevelsene.

Anonymkode: a28af...3d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for veldig nyttig info! Jeg heller også not S. 

Anonymkode: 44ede...f87

En siste ting jeg kom på, håndtakene på 3 fryser lett på vinteren. Har aldri opplevd det på S, der går jo håndtaket ut med motor.

Og jeg mente selvfølgelig i første innlegg at skjermen er lettere å bruke når den er loddrett, ikke vannrett som på 3.

Anonymkode: b40a1...330

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg  skrev den har ikke sunket MYE.... Har selvsagt sjekket dette hos forhandler. Ned ca 50k  fra ny pris. Det er helt ok, så kanskje det blir viktig å definere "mye". 

Hvorfor jeg bytter er irrelevant for spørsmålet mitt men i hovedsak handler det om at jeg flytter til et sted der jeg bør ha 4x4,og dermed ryker den jeg har nå.

Takk for innspill. 

Anonymkode: 44ede...f87

Var ikke meningen å virke spydig ang. verditap. Veit bare at mange blir overrasket nå for tiden når de ikke kan selge en brukt elbil tilnærmet likt som den ble kjøpt for. Var en absurd periode man tjente penger på å kjøpe og selge elbiler.. 

 

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

So er en større bil, men 3 er også bra. Spørs jo hvor aktive dere er, hvor langt dere liker å reise, og hvor mye bagasje som hører med til disse opplevelsene.

Anonymkode: a28af...3d7

Vi reiser mye og langt. Trenger alltid mye bagasje... Og sønnen min er lang, så trenger litt romslighet for passasjerer. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En siste ting jeg kom på, håndtakene på 3 fryser lett på vinteren. Har aldri opplevd det på S, der går jo håndtaket ut med motor.

Og jeg mente selvfølgelig i første innlegg at skjermen er lettere å bruke når den er loddrett, ikke vannrett som på 3.

Anonymkode: b40a1...330

Skjønte det med skjerm. Interessant å vite det med håndtakene. 👍

Anonymkode: 44ede...f87

  • Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Var ikke meningen å virke spydig ang. verditap. Veit bare at mange blir overrasket nå for tiden når de ikke kan selge en brukt elbil tilnærmet likt som den ble kjøpt for. Var en absurd periode man tjente penger på å kjøpe og selge elbiler.. 

 

Helt i orden. No offense taken. Og du har jo helt rett. Mange er svært urealistiske ift pris når de skal selge. Biler synker jo fort en del i pris. Dessverre. 

Anonymkode: 44ede...f87

Skrevet

Gjør oppmerksom på at om du skal ha ny bil igjen, så er tesla 3 nå nettopp kommet i en betydelig oppgradert utgave. De som sammenligner her sammenligner nok den «gamle» modell 3.  Det er sikkert mye av det som skrives som er relevant, men sjekk gjerne ut litt grundigere.

Om du drar til en tesla-forhandler så er det nok de som best kan hjelpe deg med dette. Da kan du selv sammenligne modellene.

Anonymkode: 06187...ede

Skrevet

Kjøp Model Y. Masse plass, full garanti, nesten ikke dyrere enn en ny Model 3.

Brukt S kan ha mye problemer.

Har Y selv, har hatt 3. Begge er bra, men Y er litt bedre på alt.

  • Nyttig 1
Skrevet

Vi hadde model S, har gått over til model y. Den model S vi hadde hadde ikke mulighet for takboks :S og kunne ikke ta ned setet i midten bak, så vi kunne ikke ta med oss ski + våre to barn som bruker bilsete, helt krise. Veldig fornøyd etter vi gikk over til model Y. 

 

Anonymkode: dabbb...2cf

Skrevet

Denne vinteren har vel egentlig vist hvor dårlig elbiler er (busser kanskje aller mest). Bare å se på antall kollisjoner, sklidd av veien, problemer med starting, sitter fast etc og du ser at gitte merker er mer utsatt enn andre. Tesla har i det siste vært veldig synlig i flere avisinslag, twitter meldinger osv.

Bare generelt så er det mye Tesla sliter med og egne sider er dedikert til å hjelpe med klagingen:
https://advokatmatch.no/alle-klager-pa-tesla

Generelt så har elektriske biler høyere problemer enn diesel/bensin:
https://www.cbsnews.com/news/electric-vehicles-consumer-reports-reliability-report/

Hvis temperaturen er under -18, så må bilen ha minst 20% batteri igjen når den står i ro over en lengre periode. Lading går tregere, dørene og spesielt håndtak kan fryse fast og gjøre det vanskelig å åpne bilen fordi de ikke popper ut. Det er derfor anbefalt å aktivere klima innstillingene 30-45 minutter før avreise. Noe som igjen krever planlegging og at det er nok batteri. Tap av lengde er ofte fra 15-36% på vinteren om ikke mer når det er kaldere enn -20. 
https://fortune.com/2024/01/17/why-dont-teslas-electric-vehicles-charge-in-cold-chicago-battery-elon-musk/

Ofte har utleiefirmaer vært gode på å finne biler som varer lenge, med mye sporadisk og varierende kjøring.
Hertz har fjernet masse av sine elektriske og det setter nok ting litt i fokus: https://time.com/6564195/hertz-ev-pullback/

Tesla har fine biler å se på, og sitte inne i, men hadde jeg hatt valget, så hadde jeg gått for bensin/diesel eller hybrid biler.

  • Hjerte 1
Annonse
Skrevet
missbluebird skrev (1 time siden):

Denne vinteren har vel egentlig vist hvor dårlig elbiler er (busser kanskje aller mest). Bare å se på antall kollisjoner, sklidd av veien, problemer med starting, sitter fast etc og du ser at gitte merker er mer utsatt enn andre. Tesla har i det siste vært veldig synlig i flere avisinslag, twitter meldinger osv.

Bare generelt så er det mye Tesla sliter med og egne sider er dedikert til å hjelpe med klagingen:
https://advokatmatch.no/alle-klager-pa-tesla

Generelt så har elektriske biler høyere problemer enn diesel/bensin:
https://www.cbsnews.com/news/electric-vehicles-consumer-reports-reliability-report/

Hvis temperaturen er under -18, så må bilen ha minst 20% batteri igjen når den står i ro over en lengre periode. Lading går tregere, dørene og spesielt håndtak kan fryse fast og gjøre det vanskelig å åpne bilen fordi de ikke popper ut. Det er derfor anbefalt å aktivere klima innstillingene 30-45 minutter før avreise. Noe som igjen krever planlegging og at det er nok batteri. Tap av lengde er ofte fra 15-36% på vinteren om ikke mer når det er kaldere enn -20. 
https://fortune.com/2024/01/17/why-dont-teslas-electric-vehicles-charge-in-cold-chicago-battery-elon-musk/

Ofte har utleiefirmaer vært gode på å finne biler som varer lenge, med mye sporadisk og varierende kjøring.
Hertz har fjernet masse av sine elektriske og det setter nok ting litt i fokus: https://time.com/6564195/hertz-ev-pullback/

Tesla har fine biler å se på, og sitte inne i, men hadde jeg hatt valget, så hadde jeg gått for bensin/diesel eller hybrid biler.

Deg om det. Har du hatt elbil selv? 
 

Bor selv i vinterland med en time til nærmeste småby, og verken jeg eller venner med elbil har hatt noe problemer gjennom vinteren. Derimot har jeg mange kollegaer som har hatt problemer med å få startet diselbilen i mellom  20-30 kuldegrader og har kommer flere timer for sent på jobb.  
 

Derimot er det nydelig å komme til ferdig oppvarmet bil uten is på vinduer når vi har vært ferdig på jobb kl 23 på kvelden. Det ser fryktelig kjipt ut for de som står der og skraper vinduer i kuldesprengte fingre 🥶

Anonymkode: 06187...ede

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Deg om det. Har du hatt elbil selv? 
 

Bor selv i vinterland med en time til nærmeste småby, og verken jeg eller venner med elbil har hatt noe problemer gjennom vinteren. Derimot har jeg mange kollegaer som har hatt problemer med å få startet diselbilen i mellom  20-30 kuldegrader og har kommer flere timer for sent på jobb.  
 

Derimot er det nydelig å komme til ferdig oppvarmet bil uten is på vinduer når vi har vært ferdig på jobb kl 23 på kvelden. Det ser fryktelig kjipt ut for de som står der og skraper vinduer i kuldesprengte fingre 🥶

Anonymkode: 06187...ede

Ja, jeg har hatt både en Tesla model S og en Nissan Leaf.
Begge hadde jeg mye problemer med og det er ikke bare på vinteren men generelt hele året.
Er en grunn til at jeg i dag har en dieselbil med kupe- og motorvarmer.
Elbil er ikke for alle.
Hydrogenbil er ønsket, men det selges få av dem i Norge. Det kommer vel etter at elbil-hypen har gått sin gang.

Skrevet
missbluebird skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg har hatt både en Tesla model S og en Nissan Leaf.
Begge hadde jeg mye problemer med og det er ikke bare på vinteren men generelt hele året.
Er en grunn til at jeg i dag har en dieselbil med kupe- og motorvarmer.
Elbil er ikke for alle.
Hydrogenbil er ønsket, men det selges få av dem i Norge. Det kommer vel etter at elbil-hypen har gått sin gang.

Jeg hadde Leaf i mange år og har nå S. Aldri hatt to mer pålitelige biler. Starter uansett vær og temperatur, og kom frem over alt. Varmen var forhåndsprogramert, så dro alltid i varm bil kommer h et dag ut til fult batteri.

Anonymkode: b40a1...330

  • Nyttig 1
Skrevet
missbluebird skrev (7 timer siden):


Hydrogenbil er ønsket, men det selges få av dem i Norge. Det kommer vel etter at elbil-hypen har gått sin gang.

Det er vel bare tre fyllestasjoner i Norge, begge i Oslo. Nei, to er det igjen etter at den i Sandvika eksploderte. Jeg ville ikke ventet på hydrogen, det er så langt unna at jeg tror det nesten ikke er noe å planlegge med engang. Markedet har gjort sitt valg og det ble El. De neste tiårene vil gå til utvikling av eldrift. Kan hende hydrogen vil bli mer vanlig innenfor lastebiler. 

TS, om budsjett ikke er til hinder, vil jeg anbefale S, alternativt Y. Kanskje Y mer, litt ferskere design, sitter høyere og like god plass. Med S og X betaler man kanskje litt ekstra for at det er mer premium som nok ikke betyr så mye når det kommer til familiekjøring. 

Jeg har hatt både X og 3, men skulle jeg valgt akkurat nå ville det blitt Y. 

Anonymkode: 060ae...f48

Skrevet
9 hours ago, missbluebird said:

Ja, jeg har hatt både en Tesla model S og en Nissan Leaf.
Begge hadde jeg mye problemer med og det er ikke bare på vinteren men generelt hele året.
Er en grunn til at jeg i dag har en dieselbil med kupe- og motorvarmer.
Elbil er ikke for alle.
Hydrogenbil er ønsket, men det selges få av dem i Norge. Det kommer vel etter at elbil-hypen har gått sin gang.

Hydrogen har så mange fundamentale problemer at det kommer aldri til å slå ann.

Første er produksjon av hydrogen, det er en lite effektiv prosess hvor du taper mye energi ved å lage hydrogen og etterpå gjøre om til energi i bilen. Denne energien kunne liksågodt bare vært puttet på et batteri og mindre energi forsvinner ut i varme. I løpet av en bild levetid vil du ha kastet bort energi tilsvarende å ha laget flere titalls batteripakker.

En hydrogen brenselcelle i en bil er på ca 20-40kw. Det holder unna gjennomsnittforbruket til en bil, men du må ha et stort batteri i tillegg for å lagre overskuddet og for å gi mer energi når det trengs under akselerasjon eller oppoverbakke. Da er det billigere og mindre komplisert å bare sette inn et dobbelt så stort batteri og ha en ren batteribil.

Infrastruktur for hydrogen finnes ikke og må bygges, infrastruktur for strøm finnes allerede.

Hydrogen er et stoff som er et helvete å håndtere, det er det minste atomet og det betyr at det lekker gjennom alle materialer. Hydrogengass ødelegger stål og jern på et molekylært nivå som gjør metall sprøtt til det knuser eller sprekker, lite gunstig i en bil eller skip.

For å få med deg nok hydrogen til å kjøre noen mil må du ha enorme gasstanker under et vanvittig trykk som er veldig farlig under ulykker

Men den største faren er hvor eksplosjonsfarlig hydrogen er, det er anslått at årsaken til eksplosjonen på fyllestasjonen i Oslo var jernspon som blåste over asfalten og lagde mikroskopiske gnister som var nok til å antenne lekkasjen. Hydrogengass er ekstremt lettantennelig og inneholder mye energi som gjør eksplosjonen stor.

Jeg tror ikke vi kommer til å se hydrogen ta over for batteri 

Anonymkode: 95b2b...494

  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...