Gå til innhold

Typen bombarderer meg med negative ting når vi krangler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min har hatt det fint sammen lenge. I noen perioder har det vært mer diskusjon/krangling, men nå har det gått veldig bra.

Når det er sagt så er det sånn at jeg har forsøkt å si at vi må kommunisere, og si fra til hverandre om det er noe som sårer oss/plager oss. Det har han ikke gjort, men vi hadde en diskusjon i går - og da ender det som alltid med at han kommer med en hel haug med ting som er negativt med meg. Jeg synes det er urettferdig at han samler opp ting, som jeg ikke engang har vært bevisst på, og slenger det i ansiktet mitt dersom noe oppstår. Jeg tar ting opp med han der og da dersom jeg kjenner på at noe ikke er greit - også er jeg ferdig med det.

Jeg har også spurt han flere ganger når vi har gode perioder (fordi det er bedre å snakke om ting da enn om det er konflikt) om det er noe jeg kan gjøre annerledes etc., nettopp fordi jeg ønsker å gi han det han trenger. Da sier han bare at alt er bra, og at han har det fint sammen med meg. Dersom vi da har en liten konflikt dagen etter for eks., så kommer ALT igjen. 

Jeg ble skikkelig såret etter gårsdagen. Han forteller meg ting jeg gjør som er galt, at han ikke trives hjemme og masse andre greier. Dette kom som et sjokk, da han har gitt uttrykk for at ting har vært bra. Vi har hatt mer sex, ledd mye sammen og gjort koselige ting. Jeg sier at jeg er lei meg for det og at jeg ikke ønsker at han skal føle det sånn (selv om jeg selv føler og vet at jeg gjør mitt ytterste for han). Jeg gir han alltid en god klem når han kommer hjem, jeg spør han hvordan han har det daglig, hvordan det har vært på jobb, jeg støtter han, jeg gjør tjenester for han hele tiden og overrasker han med små ting støtt og stadig for å vise at jeg setter pris på han og tenker på han. Jeg gir han også mye kjærlighet både i form av ord og handling. Det at han plutselig sier at det er så mye som er galt med meg, og at han ikke trives - det kom veldig brått på. 

Jeg spurte også hva jeg skal gjøre annerledes/om det er noe han trenger fra meg, slik at jeg vet hvordan jeg skal endre meg - men det kunne han ikke svare på. Han visste ikke... Jeg blir bare sittende igjen med en følelse av tomhet og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller si. 

Anonymkode: 9bb63...8b4

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Manipulering kalles det der. Han gir deg dårlig samvittighet (selv om du ikke trenger å ha det) for at du skal please han enda mer i frykt for at han skal forlate deg. 

Anonymkode: 9e528...4f1

• Nyttig 6
Skrevet

Fy faen for en type… 🤮 Det er manipulering. Slutt å danse etter hans pipe. Hvorfor er du sammen med han? Hva gjør han for deg?

Anonymkode: e3f6f...816

• Liker 1
Skrevet

Altså du ber om tilbakemeldinger men så blir du sur fordi tilbakemeldingene kommer? 

Det er selvfølgelig kjipt å få beskjed om at man har dårlige sider, men det har alle har det. Konfliktene deres høres ut som om du styrer, altså at du tar opp noe du ikke er fornøyd med og deretter svarer han tilbake med det han ikke er fornøyd med. Det er ikke bra å respondere med forsvar slik han gjør, men jeg har likevel forståelse for reaksjonen. Klarer du å se om du kan gjøre noe annerledes for at han skal slippe å måtte forsvare seg? Eller trenger han hjelp til å håndtere kritikken han får på en bedre måte?

Anonymkode: 79657...af8

Skrevet

Det nok sant det han sier. Jeg tolker frustrasjonen hans som at han egentlig ikke vil være sammen med deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Altså du ber om tilbakemeldinger men så blir du sur fordi tilbakemeldingene kommer? 

Det er selvfølgelig kjipt å få beskjed om at man har dårlige sider, men det har alle har det. Konfliktene deres høres ut som om du styrer, altså at du tar opp noe du ikke er fornøyd med og deretter svarer han tilbake med det han ikke er fornøyd med. Det er ikke bra å respondere med forsvar slik han gjør, men jeg har likevel forståelse for reaksjonen. Klarer du å se om du kan gjøre noe annerledes for at han skal slippe å måtte forsvare seg? Eller trenger han hjelp til å håndtere kritikken han får på en bedre måte?

Jeg ber om tilbakemelding - men får beskjed om at alt er bra og at det er ingenting jeg kan gjøre annerledes. Jeg har spurt han mange ganger i løpet av vårt forhold om det er noe som plager han med meg etc. Når vi krangler derimot, så blir det plutselig mange ting jeg kan gjøre annerledes. Det er det som er problemet mitt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ber om tilbakemelding - men får beskjed om at alt er bra og at det er ingenting jeg kan gjøre annerledes. Jeg har spurt han mange ganger i løpet av vårt forhold om det er noe som plager han med meg etc. Når vi krangler derimot, så blir det plutselig mange ting jeg kan gjøre annerledes. Det er det som er problemet mitt. 

Jeg gir han egentlig aldri "kritikk" lenger eller sier særlig mye, fordi jeg vet det blir dårlig stemning. Han tar alt som et angrep. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

At hun styrer dem er jo fordi han selv ikke sier ifra om ting han ikke er fornøyd med. Og når hun sier ifra, DA skal han si ifra. Det handler ikke om styring. Men om at hun kommuniserer åpent, og han bare kommuniserer når hun begynner.

At folk kaller ts 'partner for manipulerende, er teit. Dette er en typisk forsvarsmekanisme, og typisk for folk som er dårlig på å kommunisere kontinuerlig, og som derfor ofte kontrer med whataboutism fordi de føler seg angrepet.

Anonymkode: 9d15d...75d

Skrevet

Dette forholdet høres helt håpløst ut. Du løper etter ham som en ivrig liten hund. Du har ikke noe selvrespekt, og han respekterer deg heller ikke.

Det høres faktisk ut som om forholdet er over. Han sier jo rett ut at han ikke trives med deg. Da er det jo bare å avslutte.

Anonymkode: d187b...b78

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Klarer du å se om du kan gjøre noe annerledes for at han skal slippe å måtte forsvare seg? Eller trenger han hjelp til å håndtere kritikken han får på en bedre måte?

Måten du skriver på høres ut som han er er hjelpeløst barn og at det forventes at ts skal forandre seg og hjelpe han for at han skal oppføre seg bedre. Han må jo selv ta ansvar for destruktive kommunikasjonsmetoder. Det er ikke ts som skal forandre seg. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er en typisk forsvarsmekanisme, og typisk for folk som er dårlig på å kommunisere kontinuerlig, og som derfor ofte kontrer med whataboutism fordi de føler seg angrepet.

Anonymkode: 9d15d...75d

Ja, men det kan også handle om at det er viktig for ham å vinne diskusjoner, at det er viktigere enn dialog. Og hvis forholdet skal bli en krig vær gang det er uenigheter blir det veldig slitsomt å være der. 

Anonymkode: 8e893...8e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette forholdet høres helt håpløst ut. Du løper etter ham som en ivrig liten hund. Du har ikke noe selvrespekt, og han respekterer deg heller ikke.

Det høres faktisk ut som om forholdet er over. Han sier jo rett ut at han ikke trives med deg. Da er det jo bare å avslutte.

Anonymkode: d187b...b78

Det er sånn det høres ut for meg også. Var i et sånt forhold tidligere. Hadde en kjæreste som sjelden tok opp ting, men hvis jeg noen sinne klagde på noe så fikk jeg HØRE det. Jeg var konstant livredd for at han skulle gå fra meg, noe han til slutt gjorde. I ettertid ser jeg galskapen og manipulasjonen i det forholdet

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg gir han egentlig aldri "kritikk" lenger eller sier særlig mye, fordi jeg vet det blir dårlig stemning. Han tar alt som et angrep. 

Og den dagen du må justere hva du sier pga frykt for reaksjonen, er den dagen forholdet burde vært over. 

Anonymkode: c5856...2cb

• Nyttig 2
Skrevet

Han er nok konfliktsky, og tør ikke å ta opp ting som plager han. Og når dere krangler, så tør han endelig å si det.

Du sier at du ikke vet hva som ikke er bra i følge han. Men hvis du noterer deg punktene han tar opp i kranglene så vet du jo det.

Husk at du ikke må fikse alt han ikke liker. Om du kysser på andre menn, så er det selvsagt noe du må endre. Men om det er galt at du sier hei og takk og hadet til mannen i kassa, så er ikke det noe du må endre.

Anonymkode: 09fde...260

Skrevet

samme gjorde min kjereste i begynnelsen. det har eskalert til fysisk vold. han skyver og holder hodet mitt nede mot gulvet mot sengen.

Anonymkode: 561b7...57d

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Måten du skriver på høres ut som han er er hjelpeløst barn og at det forventes at ts skal forandre seg og hjelpe han for at han skal oppføre seg bedre. Han må jo selv ta ansvar for destruktive kommunikasjonsmetoder. Det er ikke ts som skal forandre seg. 

Ja, men det kan også handle om at det er viktig for ham å vinne diskusjoner, at det er viktigere enn dialog. Og hvis forholdet skal bli en krig vær gang det er uenigheter blir det veldig slitsomt å være der. 

Anonymkode: 8e893...8e2

Et forhold fungerer best når begge er villig til å bidra til at den andre får det bedre. Eneste TS kan gjøre er å se om det er noe hun SELV kan endre, for hun kan ikke endre han. Spørsmålene jeg stilte skulle utløse grubling over hvorfor det som skjer, skjer. Hvorfor krangler de kun når hun tar opp ting da? Er hun pirkete? Er han dårlig på kritikk? Er det noe forbedringsmuligheter eller er det på tide å innse at det ikke funker? Jeg syns det er lurt å gruble over sånt. Man får det sjeldent verre av å se om man kan bidra til forbedring selv. Kanskje det smitter over også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

samme gjorde min kjereste i begynnelsen. det har eskalert til fysisk vold. han skyver og holder hodet mitt nede mot gulvet mot sengen.

Anonymkode: 561b7...57d

Hvorfor er du sammen med han?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...