Gå til innhold

SIFO budsjett feil?

Fremhevede innlegg

Skrevet

SIFO overvurderer mitt budsjett voldsomt. Ligger heldigvis langt under totalbudsjettet. Ligger dog litt over på matposten, så den posten er vel den eneste som er undervurdert for min del. 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Pringle said:

Jeg ser folk er ute etter hvor mye man kan betale. Det er ikke noe tak på dette.

Poenget burde jo være hvor lite man kan slippe unna med, uten at det går på bekostning av helse og trivsel.

Familiepakninger kan deles opp, om det ikke er ferdigmat, og det styrer man uansett unna om man skal spare penger.

Sannhet med modifikasjon; nesten uansett hva du skal kjøpe, kjøtt eller tilbehør så kommer det i store pakker. Taco spiser jeg ikke f.eks d er svindyr singelmat pga alt du må ha.

Anonymkode: 7d93a...5f7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vel jeg er håndverker og står ute i allslags vær og vind mens jeg løfter tungt. Må spise en del for å holde vekta oppe (luksusproblem jadda), 3000 er ikke i nærheten med dagens priser.

Da spiser du kun first Price uten tilbehør og melk og havregryn siste halvdel av måneden 😂

Og begge mannfolka i husholdningen her har tungt fysisk arbeid i industrien, og spiser som noen hester, så hva er poenget ditt?

Vi spiser en del first price,  det er riktig, men melk og havregryn er det ingen andre enn meg selv som spiser. 

Men jeg baker brød, følger med på tilbud, spiser etter sesong (lam er for eksempel billigst på høsten), og har andre triks for å holde kostnadene nede, så ja, vi klarer nesten å følge det nøkterne matbudsjettet fra SIFO.

Hadde jeg hatt bedre råd hadde jeg garantert brukt mere, men det har jeg altså ikke.

Hvorfor skal jeg kritiseres for det?

Anonymkode: 82d33...ca3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sannhet med modifikasjon; nesten uansett hva du skal kjøpe, kjøtt eller tilbehør så kommer det i store pakker.

Store pakninger=familiepakninger=økonomipakninger, poenget mitt var at dette deles opp og hives i fryseren eller has i tette bokser i matskapet. Frukt og grønnsaker spiser jeg løpende, så jeg har ingen problemer med enkilos eple- eller gulrotposer. Samme med pålegg, jeg har bare en av hver type åpen om gangen og spiser det opp før det blir dårlig.

Hel frossen kalkun, helt frossent lammelår, okei, men det kjøper jeg jo ikke heller.

Får si takk for at du understreket poenget mitt.

Sitat

Taco spiser jeg ikke f.eks d er svindyr singelmat pga alt du må ha.

Nesten aldri jeg heller. Når jeg gjør det, er det dessuten i en svært forenklet versjon.

Skrevet

3000 er da mer enn nok for en person. Vi er to, og bruker 4-5000 i måneden.

Anonymkode: 577cd...774

Skrevet

Jeg er enslig, og jeg er sikker på at jeg bruker mer. Jeg vil derimot ikke sjekke 🤣🙈 Grunnen er fordi jeg har en sterk tendens til at det går sport i å bruke minst mulig og spare der jeg kan. Jeg går innom datodisker hver dag, og det uten å handle annet, bare sjekker, og finner jeg ikke noe så går jeg igjen om ikke annet trengs. Jeg spiser havregrøt til frokost, med banan og fryste bær til. Jeg spiser veldig mye grønt, men kjøper billigere ting som gulrot, potet, fryste grønnsaker osv. Protein kjøpes på tilbud og fryses ned. 

Jeg hverken drikker, røyker, snuser, går ut og spiser, reiser på ferie eller annet. Jeg er alvorlig syk, og jeg velger å spise grønnsakene mine, kose meg med den yoghurten jeg liker best, og ha de fryste bærene (kjøpt på tilbud). Jeg har ofte dårlig samvittighet for at jeg kunne spart mer, og burde nok ikke lese tråder som denne heller, men finner det interessant. Jeg drikker litt lettbrus, og spiser pastiller pga munntørrhet pga medisiner. Jeg vet hvor jeg kan kutte om jeg skulle trenge det, men velger også å leve litt mens jeg kan det.

Jeg har handlet for 3-400kr i frukt og grønt tidligere idag, og da var det druer på tilbud på spar, tomater, gulrøtter, spirer (ikke nødvendig, men ønsket det), og sopp på Kiwi, og bringebær på meny (tilbud og det ble helgekosen). Har handlet annet tidligere i uken, og i tillegg ting som yoghurt, noe protein på salg, og fryste bær for flere uker pga kupong på Rema. Jeg har kjøpt nok tomater, druer og avocado til å holde ut neste uke, mulig lengre, og har fra før av kjøpt poteter til 10kr kiloen for måneden når det var billig. Gulrøtter måtte jeg ha mer av nå, men kjøpte det billig når det var det tidligere i måneden. Jeg føler jeg utnytter tilbud godt, og jeg kjøper First price og Prima, men det dras opp likevel. Jeg spiser gjerne 4kg gulrøtter, noen ganger mer, i uken. Gulrøtter er av det billigere så derfor spiser jeg ekstra av det. 

Brød spiser jeg ikke, for det er dyrt, og gir dårlig uttelling ernæringsmessig (jeg spiser ikke nok av det til at jeg får det samme av næringsstoffer som om jeg hadde spist havregrøt. Jeg sier ikke at det er noe galt med brød.).. Hender jeg kjøper gårsdagens brød om det er noe med kvalitet, men normalt ikke. Da unngår jeg dyrt pålegg også. Havregrøt er billig og jeg er glad i det, og jeg får bedre næring. Jeg vet jeg kan redusere på grønnsaker, droppe kjøpte fryste bær (jeg har plukket selv også), spise enda mer poteter, og ting som ris, og pasta som jeg normalt ikke spiser. Bønner og linser tåler jeg ikke. 

Jeg vet at jeg har en del helseutfordringer som gjør jeg ikke har samme mulighetene til å spise «hva som helst», og er syk og ikke kapasitet til de store tingene, men jeg blir imponert over de som klarer å spise masse grønnsaker, godt og variert på veldig lavt budsjett. Er en flere i husholdningen har en stordriftsfordeler så jeg er spesielt imponert over de som klarer det alene. All kudos til dere 💪🏻

(Jeg er fullt klar over at jeg er privilegert som har muligheten til å prioritere litt ekstra i matbudsjettet, og at ikke alle har samme mulighetene der 🤍)

Anonymkode: cc7a4...37a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

3000 kr er mer enn nok for en person.

Anonymkode: c5011...07a

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes SIFO budsjettet er utrolig romslig, jeg har aldri hatt så romslig budsjett på noen poster som SIFO. Tjener over snittet men er alene med to barn.

Anonymkode: 86438...8cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I 2023 brukte vi gjennomsnitlig 16000 på mat og dagligvarer i måneden. Vi er 5. to voksne, to tenåringsgutter og ei jente. Det er litt under det sifo beregner for oss. Jeg har til og med en del øl inne i summen. Var overrasket over at det var så høyt. Vi spiser mye grønnsaker, frukt, egg, meieriprodukter (feks 6 store H-melk i uka) kjøtt og fisk, men baker mye selv.

Anonymkode: f43e6...4a9

Skrevet

Sifo grupperer utgiftene etter varetype, ikke hvilken butikktype varene handles i.

Artig å se at noen mener at Sifos tall er alt for lave, mens andre mener de er for høye. De representerer et nøkternt gjennomsnitt og noe de fleste kan klare seg med hvis de vil.

Anonymkode: 8e1f0...ccb

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er sifo budsjettet feil? Står 3000 i mnden på mat og synes det var vanvittig lite 🙈 usikker på hva jeg bruker nå men langt fra 3000 værtfall. Hva bruker dere og hvor mange personer ? 

Anonymkode: 196e5...cab

Vanvittig lite? Hvor mye bruker du egentlig i måneden på en person?

Anonymkode: 49024...a68

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sannhet med modifikasjon; nesten uansett hva du skal kjøpe, kjøtt eller tilbehør så kommer det i store pakker. Taco spiser jeg ikke f.eks d er svindyr singelmat pga alt du må ha.

Kjøper du en pakke kjøttdeig, en ost osv så har du jo til flere middager? Eller kaster du det som blir igjen ? Da forstår jeg i såfall at det blir dyrt…

Vi er 2 voksne og 1 barn, når vi lager taco på fredag så har vi nok igjen til taco,nachos, taco-pizza osv på søndag. Kjøttdeigen kan du jo dele i porsjoner og fryse ned, trenger ikke steke hele pakken. Ost kan brukes til taco, lasagne, pasta, ostesmørbrød/ pålegg osv. Grønnsaker etter tacoen kan brukes som tilbehør til nachos eller i en salat.

Det handler om å planlegge så man faktisk bruker opp det man kjøper 😊 

Anonymkode: ec742...c14

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2024 den 11.10):

Vel jeg er håndverker og står ute i allslags vær og vind mens jeg løfter tungt. Må spise en del for å holde vekta oppe (luksusproblem jadda), 3000 er ikke i nærheten med dagens priser.

Da spiser du kun first Price uten tilbehør og melk og havregryn siste halvdel av måneden 😂

Det er ikke noe problem her i hus.

Anonymkode: 49024...a68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...