Gå til innhold

SIFO budsjett feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er sifo budsjettet feil? Står 3000 i mnden på mat og synes det var vanvittig lite 🙈 usikker på hva jeg bruker nå men langt fra 3000 værtfall. Hva bruker dere og hvor mange personer ? 

Anonymkode: 196e5...cab

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er sifo budsjettet feil? Står 3000 i mnden på mat og synes det var vanvittig lite 🙈 usikker på hva jeg bruker nå men langt fra 3000 værtfall. Hva bruker dere og hvor mange personer ? 

Er du singel, for da er det mer enn nok tenker jeg. 

Vi er 2 voksne og J16 og vi bruker 8000 i mnd

Endret av MarianneE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bruker 2800-3000 på mat, men mye mer på matbutikken pr. mnd.  Det er fordi jeg handler så mye annet der i tillegg til mat. F.eks vaskemidler, shampo, såpe, hårstyling,osv. Kanskje et interiør magasin, sokker/truser, og andre småting 😊

Anonymkode: dedff...2f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker 2800-3000 på mat, men mye mer på matbutikken pr. mnd.  Det er fordi jeg handler så mye annet der i tillegg til mat. F.eks vaskemidler, shampo, såpe, hårstyling,osv. Kanskje et interiør magasin, sokker/truser, og andre småting 😊

Anonymkode: dedff...2f0

Vi har satt av 6000 i mnd for to stk, men når jeg handler for hele uken inkludert vaskemidler og div så kommer jeg sjeldent over 1000kr i uken.

Setter man opp ukesmeny og planlegger frokost/lunsj så føler jeg ikke at det er så vanskelig. Det er ikke sånn at jeg handler noe særlig billig eller skorter på noe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to, en voksen og en ungdom, og bruker ca. 6000. Det er med alt man kjøper på matbutikken, altså er det inkludert oppvasktabletter, vaskemiddel, hygieneartikler osv. Takaway er også inkludert i summen. Jeg er ikke spesielt økonomisk eller sunn, og kjøper både brus og masse halvfabrikat og godteri, men vi spiser mye vegetar. 

Anonymkode: cc5ab...0e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne og bruker vel opp mot 8000 i måneden på dagligvarer fra dagligvarebutikk.

Jeg husker ikke hvordan sifo behandler utgifter som vin, restaurant, kaffe, te og annen mat og drikke som ikke kjøpes i dagligvarebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke feil, de tallene er satt lavest mulig med vilje så de kan betale ut mindre grunker og gryn. 3000 er ikke reelt i det hele tatt 😂

Hvis de setter den høyere må de sette opp grunnbeløpet i trygder og stønader; staten liker ikke utbetalinger.

Anonymkode: 7d93a...5f7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde for 3-4 år siden å leve etter det budsjettet, etter inspirasjon fra luksusfellen 🤣Ville se hvor strengt det var. Det var da på 2500 pr mnd for en enslig.

Det gikk, på håret, men måtte tenke over hver krone. Til vanlig spiser jeg 1,5 stykke laks f.eks, også får hunden 0,5. På det budsjettet måtte en 4 pk fileter fint bli 4 måltid. Samme med kylling/ annen fisk.

Jeg bruker MYE frukt og grønt og varierer mye, men det måtte også kuttes. Frem med frosne grønnsaksblandinger og billige poteter, løk og gulrøtter.

Fant vel ut at det ikke går overens med sånn jeg vil spise- jeg fyller ikke opp tallerken med 50% ris/ pasta/ potet for å spare noen slanter, jeg spiser meg mett på kjøtt/ fisk og grønt og har det andre som tilbehør. Synes det ble både ensformig og mer usunt av å holde det budsjettet, men må man så må man selvfølgelig, og det går sikkert an å være kreativ og få det bedre til enn meg :)

Anonymkode: 5f79b...f95

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi er 3 personer i husholdningen, alle over 18, og vi bruker i snitt ca 10 500 kr mnd på mat og husholdning. 

SIFOs budsjett skal være nøkternt, og gir ikke rom for de store utskeielsene i hverdagen. 

Anonymkode: 82d33...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (1 time siden):

Jeg husker ikke hvordan sifo behandler utgifter som vin, restaurant, kaffe, te og annen mat og drikke som ikke kjøpes i dagligvarebutikk.

Dette er ikke inkludert i budsjettet.

Heller ikke snacks, brus, alkohol, (feriereiser) osv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SIFO sitt budsjett er nøktern men ikke feil. Dette er kun mat, ikke husholdning ting. Ikke dopapir eller såpe , kun mat. Jeg har en husholdning med kun meg, og lager middag til flere 3-4 dager pr mnd. Tror nok jeg bruker 3000 kr kun på mat. Jeg bruker mere på andre ting i husholdning. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 5 personer (2 voksne og 3 barn i alderen 5-10 år) og bruker 7-8000 kr i måneden på mat og snacks og sånt. Alt vi kjøper på dagligvarebutikk går i samme kategori i regnskapet mitt, men vi røyker ikke, drikker ikke øl og kjøper stort sett såpe og sånt på Normal eller Europris, så det er faktisk omtrent bare "mat" vi kjøper på matbutikken.

Så 3000 kr på en voksen må da være helt ok? Hadde lett holdt meg innenfor det. Mindre også, om jeg trengte å spare penger, for vi kjøper mye snacks, energidrikker, kaffe og sånt, og er ikke så flinke som vi burde vært til å bruke opp rester på en god måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne, en 2 åring og en 1 åring og bruker ca 10-11000 på mat i måneden. 

Anonymkode: 87362...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er to voksne og to barn(2 og 6). Står 11 900 på Sifo, men vi bruker bare rundt 7000🤔

vi spiser lite kjøtt fra butikk da. Sparer mye der! Kyllingljøttdeig istedenfor storfe osv.

Anonymkode: a6b21...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket nettopp Sifo sin budsjettkalkulator og der kom det frem at vi skulle bruke 15.500 på mat og drikke, og 700 på andre dagligvarer. Vi er 3 voksne og 1 på 11. Kalkulator er ganske nøyaktig, vi bruker ca 13k i måneden pluss en god del mer til jul og påske.

Anonymkode: c8c2e...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en, og en vanlig måned uten jul, påske eller bursdag bruker jeg godt under kr 3000 på matbutikk. Det er inkludert dopapir, vaskemidler, is, brus og godteri.

Jeg spiser lite kjøtt og en pakke kjøttdeig på 400 gram holder til 4-5 middager. Jeg fyller heller på med grønnsaker og prøver å ha et par-tre kjøttfrie dager hver uke.

I tillegg baker jeg eget brød både fordi det smaker bedre og fordi det er billigere enn å kjøpe brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Billigste laks og torsk koster ca. 330 kr/kg på min dagligvarebutikk. Sunn mat koster. 

Anonymkode: f5f6c...b33

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi er 3 personer i husholdningen, alle over 18, og vi bruker i snitt ca 10 500 kr mnd på mat og husholdning. 

SIFOs budsjett skal være nøkternt, og gir ikke rom for de store utskeielsene i hverdagen. 

Vel jeg er håndverker og står ute i allslags vær og vind mens jeg løfter tungt. Må spise en del for å holde vekta oppe (luksusproblem jadda), 3000 er ikke i nærheten med dagens priser.

Da spiser du kun first Price uten tilbehør og melk og havregryn siste halvdel av måneden 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Vel jeg er håndverker og står ute i allslags vær og vind mens jeg løfter tungt. Må spise en del for å holde vekta oppe (luksusproblem jadda), 3000 er ikke i nærheten med dagens priser.

Da spiser du kun first Price uten tilbehør og melk og havregryn siste halvdel av måneden 😂

Edit: mat blir dessuten billigere per pers jo flere dere er, ting selges alltid i familiepakninger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser folk er ute etter hvor mye man kan betale. Det er ikke noe tak på dette.

Poenget burde jo være hvor lite man kan slippe unna med, uten at det går på bekostning av helse og trivsel.

Familiepakninger kan deles opp, om det ikke er ferdigmat, og det styrer man uansett unna om man skal spare penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...