Gå til innhold

Gifte seg for andre gang.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i et forhold hvor vi har begynt å leke med ideen om å gifte oss. Først spøkte vi om å reise til en storby utenlands. Då hatt jeg tenkt på det og syntes tanken på å gifte seg uten barn og foreldre tilstede høres litt trist ut.

Hvordan så ditt andre bryllup ut? Eventuelt hvordan ser du for deg at ditt andre bryllup skal være?

Anonymkode: 42f79...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En gang er nok ;) Det blir ikke noe bryllup nummer to. Første gang var oss to på tinghuset, kaffe og Napoleons kake etterpå.

Anonymkode: 89e9e...c5e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke giftet meg for andre gang. En gang holder. Hadde forøvrig et beskjedent rådhus-bryllup første gang. Jeg er ikke så opptatt av sånt.

Min mor er gift for andre gang. Ekteskap nr 2 har vart i over 30 år.

Lykke til :) 

Anonymkode: cb291...a73

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som «pårørende» synes jeg det holder med ett bryllup. Å være gjest i bryllup nr 2 er bare kleint.

Jeg SKJØNNER at man kan gjøre feil valg, at man kan finne den ekte kjærligheten på nytt forsøk osv. men da synes jeg løsningen til min kusine var bedre. Hun giftet seg med kun forlovere gang nr 2. Bryllupsfesten hadde hun tross alt hatt første gang hun giftet seg.

Unntaket er etter at man har blitt enke/enkemann. Da holdt man sammen til døden skilte en ad, og ingen løfter er brutt. Da er det heller ikke kleint å inngå løftet på ny.

Anonymkode: 34022...ea5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg et gift med en mann, som hadde vært gift før. Skal jeg da ikke få bryllupet jeg ønsker? Det er ikke rettferdig mot meg.

No reiste vi uansett til utlandet, men om jeg ville hatt et norskt tradisjonelt bryllup, så hadde vi hatt det. Og om gjestene synes det er kleint, om de er i hans bryllup nr 2, ja, da trenger de ikke. 

Anonymkode: a9fe0...caa

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som «pårørende» synes jeg det holder med ett bryllup. Å være gjest i bryllup nr 2 er bare kleint.

Jeg SKJØNNER at man kan gjøre feil valg, at man kan finne den ekte kjærligheten på nytt forsøk osv. men da synes jeg løsningen til min kusine var bedre. Hun giftet seg med kun forlovere gang nr 2. Bryllupsfesten hadde hun tross alt hatt første gang hun giftet seg.

Unntaket er etter at man har blitt enke/enkemann. Da holdt man sammen til døden skilte en ad, og ingen løfter er brutt. Da er det heller ikke kleint å inngå løftet på ny.

Anonymkode: 34022...ea5

Er gift tre ganger jeg. Og er det noe vi ikke har brydd oss om, så er det "pårørende". 

Men i bryllup nr 2, insisterte de "pårørende" på stor fest, så vi lagde det etter vi giftet oss i utlandet. Man kan ha en stor fest uten at det er en bryllupsfest med gaver osv. Gaven kan være festen :) Livet bør være morsomt, hvorfor ta det så høytidelig. 

I bryllup nr 3, sa vi ikke noe før det var gått en uke etter vielsen, nettopp for å slippe både mas fra "pårørende", stress og mas. 

Det går faktisk an å gifte seg uten å blande inn "pårørende". Og det finnes heldigvis flere meninger om dette enn din :) 

Anonymkode: ac444...b91

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan bare snakke av erfaring som ikke min. Min søster giftet seg  gang nr 2 . Hennes andre bryllup hel forskjellig fra hennes første. Hun giftet seg ikke i hvit kjole andre gang. Barnet hennes og mitt var brudepiker. Det var en nydelig sermoni. De elsket hverandre. Tror nok at mannen var pådriver for at de skulle gifte seg.  Han elsket henne og ville leve med henne resten av livet. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gifter meg for andre gang til sommeren, og vi skal ha et stort og flott bryllup. Vi sparer ikke på noe, og har satt av 400 000 kr. Bryllupet varer fra fredag til søndag, der vi dekker det meste. Det blir ca 100 gjester. :) 

Hvorfor skal man holde tilbake igjen bare fordi man har vært gift før? For det første var mitt første bryllup ikke med en mann jeg elsket, det var ikke i en kirke (det var et borgelig bryllup), og det var vel knapt 35 gjester. "Pårørende" er kjempeglade og støttende over dette bryllupet. Hvorfor? Fordi de er veldig glad for at jeg kom meg unna min ekstremt voldelige eksmann. Grunnen til at jeg giftet meg første gang, var for å komme meg ut av et ekstremt voldelig forhold. Og så fort jeg giftet meg med han, trodde han at han hadde meg, senket skuldrene, og dere gjetter riktig; jeg klarte å rømme. Så jeg brukte, dessverre, ekteskapet for en vei ut. Men jeg skammer meg ikke over det, jeg gjør ikke det. Og heldigvis har jeg familie og venner som støtter og forstår. Og de 100 000 kr jeg brukte (for det var kun jeg som betalte for det bryllupet, det var ikke min eks, bare for å ha sagt det) var verdt for å komme ut av det med livet i behold. Jeg regner egentlig ikke mitt første ekteskap som ekte.

Så, denne gangen er det drømmebryllupet, og jeg synes det er helt, helt feil å skulle ta fra min kommende ektemann muligheten til å faktisk gifte seg slik også han ønsker det. Det blir i en vakker kirke, det blir stor fest, det blir en skikkelig fin fest. Vi gleder oss veldig mye. 

Folk må gjerne si at det er teit og at man ikke bør gifte seg på nytt, vel, det får de bare mene. Det blåser jeg i, endelig har jeg funnet mannen i mitt liv, og det er dette som er det virkelige bryllupet for meg. Jeg gleder meg til å endelig gifte meg med drømmemannen. :hjerte: 

• Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man bare feirer bryllup en gang i livet sitt.

Ja, du kan gjerne gå på tinghuset og gifte deg dersom du har lyst på det juridiske knyttet til det, men jeg synes ikke man kjører fullt bryllup mer enn en gang.

Dette er bare min personlige mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal man holde tilbake igjen bare fordi man har vært gift før? For det første var mitt første bryllup ikke med en mann jeg elsket, det var ikke i en kirke (det var et borgelig bryllup), og det var vel knapt 35 gjester. "Pårørende" er kjempeglade og støttende over dette bryllupet. Hvorfor? Fordi de er veldig glad for at jeg kom meg unna min ekstremt voldelige eksmann. Grunnen til at jeg giftet meg første gang, var for å komme meg ut av et ekstremt voldelig forhold. Og så fort jeg giftet meg med han, trodde han at han hadde meg, senket skuldrene, og dere gjetter riktig; jeg klarte å rømme. Så jeg brukte, dessverre, ekteskapet for en vei ut.

Altså, denne problemstillingen er kun til stede for under en promille av befolkningen, og kan ikke tas til inntekt i en slik debatt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

første gang var for hans familie sin skyld fordi vi fikk barn sammen og de var veldig troende, det var før dåp og uten familie tilstede, bare forlovere og faddere (som var de samme folka) i kirka.. Vi sa ikke noe til noen før etterpå. Veldig greit da men når forholdet endte i skilsmisse og mann nr to fridde etter noen år og ønsket seg et "skikkelgi bryllup" ble det 120 gjester, bryllupskjole og fullpakke - kostet en liten formue og for min del var det ikke så viktig.. 
Jeg tenker du bør gjøre som du vil TS uten hensyn til hva andre vil eller mener. 

Anonymkode: d7636...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør akkurat det du vil. Vi ønsket et lite bryllup på tinghuset med middag etterpå, og er veldig glad for det. Ingen av oss ville gifte oss i kirke eller ha stor fest, fordi for oss var det viktigere å være gift enn å ha stor fest.

Men om mannen min som ikke har vært gift før ønsket seg stort bryllup ville han får det. Ville vært veldig urettferdig om han ikke skulle fått det som han ønsket bare fordi jeg var skilt.

kaarebjarne skrev (4 minutter siden):

Altså, denne problemstillingen er kun til stede for under en promille av befolkningen, og kan ikke tas til inntekt i en slik debatt.

Det gjelder nok flere enn du tror, og det er en helt legitim grunn til å gifte seg på nytt, og ikke minst ønske å feire. Ikke si at fordi det ikke skjer alle så er det uviktig, takk. Alle kan svare på sitt grunnlag i denne tråden,og den du siterte er ikke den eneste her som ble skilt pga vold.

Anonymkode: c1247...3c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det gjelder nok flere enn du tror, og det er en helt legitim grunn til å gifte seg på nytt, og ikke minst ønske å feire. Ikke si at fordi det ikke skjer alle så er det uviktig, takk. Alle kan svare på sitt grunnlag i denne tråden,og den du siterte er ikke den eneste her som ble skilt pga vold.

Anonymkode: c1247...3c3

Men vedkommende ble jo ikke skilt pga vold. Vedkommende ble gift pga vold.

Og nei, det gjelder nok ikke mer enn en promille av befolkningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kaarebjarne skrev (35 minutter siden):

Men vedkommende ble jo ikke skilt pga vold. Vedkommende ble gift pga vold.

Og nei, det gjelder nok ikke mer enn en promille av befolkningen. 

Jeg ble gift OG skilt pga vold.

Og det gjelder mange flere enn du tror. Dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (1 time siden):

Selvfølgelig kan den det. Det bestemmer heldigvis ikke du.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å gifte seg? 
Bli voksen a. Prinsessetull.

Anonymkode: fcc43...bc9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tok med oss ungene og forloverne til et sted vi begge elsker, også giftet vi oss med prest utendørs i fantastiske omgivelser. Vi hadde forskjellige aktiviteter gjennom hele helgen, spiste god mat og sov på et skikkelig fint hotell. Vi forlenget bryllupet med å fortsette reisen og ferien når helga var over. Uforglemmelig og helt i vår tråd :) Vi angrer ikke på noe, og jeg er i dag gift med verdens beste mann. 

Anonymkode: d62be...53e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (1 time siden):

Jeg ble gift OG skilt pga vold.

Og det gjelder mange flere enn du tror. Dessverre. 

Well, duh. Selvfølgelig blu OGSÅ skilt pga. vold, når du giftet deg pga vold. Det er selvforklarende

Det er helt usannsynlig at det gjelder mer enn 5500 mennesker i Norge.

SPOCA skrev (1 time siden):

Selvfølgelig kan den det. Det bestemmer heldigvis ikke du.

Om man skal basere en generell debatt på ekstremtilfellene, så kan man ALDRI snakke i generelle trekk. JFC.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man kan ha akkurat det bryllupet man vil, uansett hvor mange ganger man gifter seg.

Jeg og min mann har begge vært gift før. Vi gifta oss på tinghuset, men det var fordi ingen av oss er religiøse, ikke fordi vi hadde vært gift før. Hadde fest med middag osv. for familie og venner etterpå.

Merkelig holdning at man bare "kan" gifte seg én gang. Tror mange ikke forstår hva ekteskap betyr, det er veldig mange gode juridiske og økonomiske grunner til å inngå ekteskap.

Anonymkode: 4af02...217

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, syntes heg det er fint at du velger å gifte deg med noen du elsker uavhengig om du har vært gift tidligere eller ikke. Åsitte fast sånn i et tidligere forhold , å ikke gifte seg på ny, pga vært gift før skjønner jeg ingenting av. Ja håper da virkelig ikke at jeg behøver å gifte meg på nytt. Men skulle det nå bli et tema noen gang.  Kommer jeg ikke til å si nei, fordi jeg har vært gift før.

Selv ønsket jeg et lite bryllup føste gang, men ble med 80 gjester. Jeg kommer ikke til å holde unna barna mine om jeg skulle ha giftet meg på ny. Så måtte minimum ha vært med dem. Men tenker også at det er viktig å litt fint  å minimum ha med foreldre, barn og søsken. Jeg har tro på at det gir en bedre start på et ekteskap å forene to familier til fest. Med mindre det er helt håpløse familier da. Og andre hensyn å tenke på

Anonymkode: 7b5fa...eea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...