Rødstrupa Skrevet 25. januar 2024 #1 Skrevet 25. januar 2024 Hva synes du er ugreit å legge ut på sosiale medier? Synes det er dramaqueen å legge ut sykehus bilder av seg selv, fra gravsteder og ellers ganske så nære/private innlegg ut i offentligheten. Det er ikke alt alle trenger/bør vite noe om. Det er ikke noe ok å få vite/lese om et dødsfall i nær familie feks. på Facebook. Folk bør tenke litt mer over hva de legger ut av tekst/bilder. 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #2 Skrevet 25. januar 2024 Enig. Det er mye skrik etter oppmerksomhet og omsorg Anonymkode: a5122...803 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #3 Skrevet 25. januar 2024 Rødstrupa skrev (3 minutter siden): Hva synes du er ugreit å legge ut på sosiale medier? Synes det er dramaqueen å legge ut sykehus bilder av seg selv, fra gravsteder og ellers ganske så nære/private innlegg ut i offentligheten. Det er ikke alt alle trenger/bør vite noe om. Det er ikke noe ok å få vite/lese om et dødsfall i nær familie feks. på Facebook. Folk bør tenke litt mer over hva de legger ut av tekst/bilder. Du igjen? I den andre tråden var det snakk om et bilde og sms direkte til ts, en god venn av henne som er lagt inn på sykehus. Skal man ikke få sende en sånn sms til en god venn? Det var ikke snakk om å legge ut noe på sosiale medier! Så mye uempatiske svar i den andre tråden at jeg får helt sjokk! Anonymkode: c74c5...7c9 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #4 Skrevet 25. januar 2024 Synes det er ugreit å legge ut bilder av toalettskåla etter du har bæsjet, bilder hvor du viser fram rumpehull og kjønnslepper, fyllefest med både alkohol og narkotika, er mye ugreit. Anonymkode: 34479...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #5 Skrevet 25. januar 2024 Tenker at så lenge folk holder seg innenfor lovverket, kan de gjøre som de vil. Tenker og at man bør gi rom for at folk kan ha svekket dømmekraft når de er i sorg, redd eller andre ting, Folk kommuniserer og så ulikt og det er sjeldent feil å bry seg om andre mennesker. Anonymkode: 30622...e80 4
Rødstrupa Skrevet 25. januar 2024 Forfatter #6 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du igjen? I den andre tråden var det snakk om et bilde og sms direkte til ts, en god venn av henne som er lagt inn på sykehus. Skal man ikke få sende en sånn sms til en god venn? Det var ikke snakk om å legge ut noe på sosiale medier! Så mye uempatiske svar i den andre tråden at jeg får helt sjokk! Anonymkode: c74c5...7c9 Hvis en venninne vil ha litt støtte i en slik anledning gjør man det ikke på en slik måte. Det tror jeg faktisk de fleste er enige om. 3
Rødstrupa Skrevet 25. januar 2024 Forfatter #7 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker at så lenge folk holder seg innenfor lovverket, kan de gjøre som de vil. Tenker og at man bør gi rom for at folk kan ha svekket dømmekraft når de er i sorg, redd eller andre ting, Folk kommuniserer og så ulikt og det er sjeldent feil å bry seg om andre mennesker. Anonymkode: 30622...e80 Enig i deler av det du er inne på her, men enkelte ganger blir det rett og slett patetisk. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #8 Skrevet 25. januar 2024 Rødstrupa skrev (Akkurat nå): Enig i deler av det du er inne på her, men enkelte ganger blir det rett og slett patetisk. Så synd da!!! Anonymkode: 34479...dd7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #9 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du igjen? I den andre tråden var det snakk om et bilde og sms direkte til ts, en god venn av henne som er lagt inn på sykehus. Skal man ikke få sende en sånn sms til en god venn? Det var ikke snakk om å legge ut noe på sosiale medier! Så mye uempatiske svar i den andre tråden at jeg får helt sjokk! Anonymkode: c74c5...7c9 Skal du først referere til noe, så bør du ha med hele konteksten, og ikke vri på det? Anonymkode: 0e44a...b80 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #10 Skrevet 26. januar 2024 Rødstrupa skrev (11 minutter siden): Hvis en venninne vil ha litt støtte i en slik anledning gjør man det ikke på en slik måte. Det tror jeg faktisk de fleste er enige om. Du har kanskje ikke skjønt at vi mennesker er ulike? Anonymkode: c74c5...7c9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #11 Skrevet 26. januar 2024 Jeg følger ei på Instagram som deler nye fra egen sorg fra da hun mistet barnet sitt. Og hun gjør det på en slik måte at jeg aldri ville tenkt at det bør hun slutte med. Jeg tenker at alle må få kunne legge ut de de selv ønsker å dele. Og det er godt å se ikke bare glansbilder på some men også mennesker som tipser om gode teknikker for å takle angst og depresjon og annet. Jeg har selv fått mye kloke input av mennesker som strever med det jeg selv strever med. Jeg tenker at livet på some bør og kan inneholde alt fra humor og lettbeint underholdning til mer seriøse ting og sider ved livet. Ja noen bruker some kanskje som en oppmerksomhetskanal, men helt ærlig? Er det ikke det some er til for? Det er ikke mindre oppmerksomhetssykt å legge ut bilder av kaken en nettopp har bakt, toppturen en nettopp besteg eller andre skryte bilder! Some som livet byr på det meste både av de som deler bare posetive sider ved livet og de som bare deler negative sider og de som har alt. Og tåler en ikke å se det så bør en enten filtrere vekk disse (det er valgfritt å følge personer og tema) eller rett og slett ikke være på some. For det er enklere å styre hva en selv ser og følger enn hva andre bør/skal eller kan legge ut. Anonymkode: ba710...010 2 1
Andro Skrevet 26. januar 2024 #12 Skrevet 26. januar 2024 (endret) Det er sosiale medier. Et forum for ditt sosiale liv. Det er opp til den enkelte å vurdere hva man vil dele med andre, Sykdom og dødsfall er naturlige deler av livet, og det er ikke noe underlig ved at folk vil dele det. Livet er ikke bare solskinn og glansbilder, og bør ikke framstilles slik heller. Endret 26. januar 2024 av Andro 1
Rødstrupa Skrevet 26. januar 2024 Forfatter #13 Skrevet 26. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Skal du først referere til noe, så bør du ha med hele konteksten, og ikke vri på det? Anonymkode: 0e44a...b80 Jeg refererte ikke til den posten du snakker om! Jeg snakker om Facebook mm. Endret 26. januar 2024 av Rødstrupa
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #14 Skrevet 26. januar 2024 Rødstrupa skrev (1 time siden): Jeg refererte ikke til den posten du snakker om! Jeg snakker om Facebook mm. Jeg vet det og svarer ikke deg, jeg prøver faktisk å støtte deg her🤷♀️ Anonymkode: 0e44a...b80
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #15 Skrevet 26. januar 2024 Det handler om måten man gjør det på. Skriver du en setning som "Jeg har det så vondt idag! " og ikke noe mer så er det bare slitsomt. Skriver du litt mer rundt det og slik at andre kan relatere til det, tanker rundt din situasjon og ikke er syteinnlegg, da er det helt ok. Anonymkode: 7c0db...db9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #16 Skrevet 26. januar 2024 Å legge ut at man er på sykehus eller besøker en gravplass (eller er i em begravelse) er helt OK om det er gjort på en grei måte. Ingen liker noen som ønsker lage drama, håve etter sympati, eller legge ut upassende tekst eller bilde. Jeg syns selvsagt ikke det er noe galt i at venner og kjente legger ut bilder av at de har tent lys på en grav hos noen de er glad i??? Det er jo fint og hyggelig. Jeg vil også gjerne vite om venner havner på sykehus.... "alt mulig" er selvsagt ikke greit. Jeg syns ikke man skal legge ut barn/mindreårige der, eller bilder av døde og skadete, bilder av påkjørte dyr og slike ting. Selv deler jeg knapt noe som helst på sosiale medier. Jeg delte mye gjennom 2008 -2013, men når alt ble så voldsomt slik det er i dag, så fjernet jeg nesten alt og kuttet bruken. Anonymkode: 9ff17...81a
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #17 Skrevet 26. januar 2024 Jeg mistet nettopp en i nær familie som led av en dødelig sykdom i et par år. Personen visste selv at hen skulle dø av sykdommen, det finnes ingen kur. Og personen postet en del på Facebook, om egne tanker, om sykehusopphold, nye hjelpemidler, generell status for utvikling av sykdommen. Og personen fikk mye støtte og omsorg via sosiale medier. Dette gjorde godt for personen, og jeg ser ingenting galt i at personen delte disse tingene på sosiale medier eller søkte støtte og omsorg fra de rundt seg. Tvert om, jeg synes det var en veldig fin ting. Personen skrev så mye vakkert og delte så mye av seg selv. Synes det står beundring av det. Hvem er det som liksom har bestemt at man bare kan dele fine og overfladiske ting på sosiale medier? Anonymkode: caabf...587
kaarebjarne Skrevet 26. januar 2024 #18 Skrevet 26. januar 2024 Jeg har aldri delt spesielt mye på sosiale medier, i hvert fall ikke privat informasjon. Siden 2020 har jeg knapt lagt ut noe som helst, verken på IG eller FB. Eneste jeg har gjort, er å dele gode artikler eller innlegg på FB om enkelte fanesaker jeg har, som ikke er kontroversielle eller pikante på noen som helst måte. På SC legger jeg meget sjeldent ut noe på story, og den er uansett begrenset til kontaktene mine. Sender generelt lite snaps også, det blir stort sett bilder av barnet mitt til kona og familien. Aldri forstått de som deler hele livet sitt på sosiale medier...
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #19 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tenker at så lenge folk holder seg innenfor lovverket, kan de gjøre som de vil. Tenker og at man bør gi rom for at folk kan ha svekket dømmekraft når de er i sorg, redd eller andre ting, Folk kommuniserer og så ulikt og det er sjeldent feil å bry seg om andre mennesker. Anonymkode: 30622...e80 Jeg synes det er ganske mye som er ugreit å dele selv om det ikke er forbudt ved lov. ................................................. Generelt synes jeg ikke det er et stort problem i min bekjentskapskrets at folk deler for mye. De fleste jeg kjenner deler ganske lite eller nesten ingenting på sosiale medier, men det er jo ikke sikkert at det er representativt for befolkningen generelt. At min tante deler et bilde av gravstedet til datteren hun mistet altfor tidlig (16 år gammel, alvorlig sykdom), tenker jeg er fint. Det er noe som er viktig i hennes liv. Men det er da snakk om et par ganger i året, ikke daglig. Om noen vil legge ut et bilde av seg selv fra sykehusenga ser jeg heller ingen problemer med. Å legge ut bilder/tekst det man omtaler andre bør man være langt mer forsiktig med. Det er totalt ukseptabelt å dele/livesende fra trafikkulykker og hendelser der andre er involvert, der politi/brannvesen/ambulanse hjelper skadde/andre. Det er heller ikke greit å dele private detaljer om eksen/partneren, selv om han/hun har hatt gjentakende sidesprang eller gjort andre uakseptable ting. Jeg mener det heller ikke er greit å dele sykehusbilder av egne barn, og generelt bør man unngå å dele bilder og tekst om egne (og andres) barn. Anonymkode: 20917...345 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #20 Skrevet 26. januar 2024 En venninne som sender meg daglig snaps når et av sine 6 barn driter på seg enten i senga, kjøkkenet eller sofaen. Også snaps når de bader eller er syke. Jeg får snaps direkte til meg, samtidig som disse legges på åpen story slik at flest mulig får med seg videosnuttene. Legger ut samme snuttene på fb, tiktok og insta. Også har jeg en annen barnløs venninne som bytter profilbilde 10 ganger om dagen. Det i seg selv bryr jeg meg ikke om, men hun bruker filter og innbiller seg at hun ser slik ut i virkeligheten. Anonymkode: 928f3...d89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå