AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #1 Skrevet 25. januar 2024 Jeg har søkt om kommunal bolig og blitt godkjent til å ha retten på det. Det er nå nesten ett år siden, jeg bor på sofaer hos venner. I sommer skrev lokal avisen og spurte om folk hadde boliger, hus, leiligheter, fordi kommunen måtte bosette ukrainske flykninger. De fikk visstnok ett godt tilsvar. I dag kom kommunen igjen og oppfordret folk til å leie ut 'eneboliger, større leiligheter og gjerne hvor man kan ha dyr'. Kommunen skrev også at de hadde fått bosatt en del av de flykningene de hadde blitt tilsendt. Det er denne gangen 250, før dette er det 670 personer og det er en liten kommune! Men hva med meg? Jeg vet, jeg kommer igjen sist på lista... En liste som aldri det ser ut til at jeg kommer på toppen av. Jeg er frustrert. Anonymkode: 9b6d1...a00 3 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #2 Skrevet 25. januar 2024 Hvorfor kan du ikke leie privat? Kommunal bolig er bare ment som en midlertidig tilbud uansett. Jeg hadde aldri leid ut til en norsk som trenger kommunal bolig, det er bare folk med dårlig boevne og elendig økonomi som trenger det. Mye heller til ukrainere. Anonymkode: 2a221...af8 7 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #3 Skrevet 25. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor kan du ikke leie privat? Kommunal bolig er bare ment som en midlertidig tilbud uansett. Jeg hadde aldri leid ut til en norsk som trenger kommunal bolig, det er bare folk med dårlig boevne og elendig økonomi som trenger det. Mye heller til ukrainere. Anonymkode: 2a221...af8 Det er en grunn til at jeg har søkt kommunal bolig. Dette er at jeg er syk. Hvis du ikke kan skaffe deg et sted å bo på grunn av dårlig økonomi, helse eller sosiale problemer, kan du søke om kommunal bolig. Kommunal bolig leier du vanligvis for tre år. Du kan søke om å fornye leiekontrakten dersom du fortsatt har behov for kommunal bolig. Du kan søke om bostøtte fra Husbanken for å dekke deler av husleien. Anonymkode: 9b6d1...a00 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #4 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvorfor kan du ikke leie privat? Kommunal bolig er bare ment som en midlertidig tilbud uansett. Jeg hadde aldri leid ut til en norsk som trenger kommunal bolig, det er bare folk med dårlig boevne og elendig økonomi som trenger det. Mye heller til ukrainere. Anonymkode: 2a221...af8 Dette er fordi kommunene stort sett har tilbydt utleiere høyere leie, for å få bolig til flyktningene, enn det som var markedsprisen. Veldig mange huseiere har spekulert i dette siden krigen i Ukraina startet. Det at kommunene da overbyr på disse boligene gjør at prisene i markedet stiger kunstig. Vanlige leietakere kommer da veldig uheldig ut. For de som har minst å rutte med, og som har rettighet til bostøtte, de vil komme aller verst ut. For det er nemlig satt satser for maksleie man får støtte for (variabelt ut fra om man er singel, par, med/uten barn) - disse satsene er allerede satt latterlig lavt. Dette gjør at hvis du bor i en kommune hvor satsen er satt til 7000 kr, men minste krypinnet du kan finne å leie koster 12 000 kroner, så får du likevel bostøtte kun for 7 000 kr av dette hvis du har så lav inntekt at du kvalifiserer til bostøtte. Resten må da dekkes av sosialstønad, som ofte også opererer med lignende makspriser for leie. For de som går på aap blir det enda mer uheldig, da de får utbetalinger hver 14. dag, noe som gjør at datoene forskyves seg for hver måned, noe som igjen gjør at de som regel to måneder i året på papiret får to måneder med tre utbetalinger og derfor for disse to månedene ikke får støtte i det hele tatt, fordi de på papiret - ikke reelt! - har flere tusen kroner mer å rutte med den måneden. Siden boligprisene er presset kunstig opp av mange kommuner som har vært desperate og har overbydd på boliger, så får også mange lavtlønte som har færre rettigheter store problemer på boligmarkedet, selv på mindre steder (fordi det der ofte er færre utleieenheter, samtidig som små kommuner relativt sett ift. innbyggertall ofte tar imot flere flyktninger enn større kommuner, ergo blir det enda vanskeligere å finne utleieboliger). Anonymkode: c8eda...0eb 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #5 Skrevet 26. januar 2024 De får penger fra staten for å huse flyktninger. Det er boligmangel i de fleste kommuner, men staten tvinger på. Flyktninger koster landet milliarder av kroner. De får alt dekket: bolig, strøm, lønn 40 000 mnd, klær, møbler, tannlege, utdanning og sertifikat. Ikke rart det blir sjau. Anonymkode: e7c01...86e 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #6 Skrevet 26. januar 2024 Jeg skjønner ikke problemstillingen? Selv om du er syk, så kan du vel leie privat? Er det noe forskjell om at disse boligene blir leid ut til deg eller ukrainerne? Disse boligene som kommunen kjøper opp, er jo ikke ment for å være kommunale boliger. Ukrainerne vil være en ressurs for samfunnet vårt, da de fleste har hatt arbeid tidligere. Og en del kommer ut i arbeid her i Norge. Til sammenligning med mennesker som trenger kommunal bolig. De har en dårligere boevne og trang økonomi. Jeg ville heller dessverre ikke ha leid ut til de som trenger kommunal bolig, da heller ukrainske flyktninger. Anonymkode: fd561...504 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #7 Skrevet 26. januar 2024 Det er forskjell på kommunale boliger og private utleieenheter hvor kommunen bistår med kommunikasjonen. De fleste kommunale boliger eies av kommunen, og leies videre ut til de som har fått tildelt kommunal bolig. Hvis du vil leie på privatmarkedet istedet for hos kommunen, så kan du jo kontakte nav selv å si at du ønsker bistand for å få leid bolig på privatmarkedet. Anonymkode: 7a285...c25 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #8 Skrevet 26. januar 2024 Om du trenger en tilrettelagt bolig kan du søke om lån gjennom husbanken. Anonymkode: 58432...416
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #9 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er en grunn til at jeg har søkt kommunal bolig. Dette er at jeg er syk. Hvis du ikke kan skaffe deg et sted å bo på grunn av dårlig økonomi, helse eller sosiale problemer, kan du søke om kommunal bolig. Kommunal bolig leier du vanligvis for tre år. Du kan søke om å fornye leiekontrakten dersom du fortsatt har behov for kommunal bolig. Du kan søke om bostøtte fra Husbanken for å dekke deler av husleien. Anonymkode: 9b6d1...a00 Det er 100vis om ikke 1000vis av syke mennesker her i landet som likevel klarer å kjøpe egen bolig eller leie privat, så sykdom er ingen unnskyldning. Anonymkode: 49a06...6a5 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #10 Skrevet 26. januar 2024 Hvorfor skal folk som betaler skatt ha noe igjen for det? Det er jo de som ikke bidrar som skal ha mest ikke sant. Anonymkode: 4a440...21d
Hill83 Skrevet 26. januar 2024 #11 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skal folk som betaler skatt ha noe igjen for det? Det er jo de som ikke bidrar som skal ha mest ikke sant. Anonymkode: 4a440...21d Betale skatt ? Du får masse igjen. Trygd , pensjon , helsehjelp og div andre ting. Det er få av oss som betaler mer ebb hva vi kostet samfunnet
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #12 Skrevet 26. januar 2024 17 hours ago, AnonymBruker said: De får penger fra staten for å huse flyktninger. Det er boligmangel i de fleste kommuner, men staten tvinger på. Flyktninger koster landet milliarder av kroner. De får alt dekket: bolig, strøm, lønn 40 000 mnd, klær, møbler, tannlege, utdanning og sertifikat. Ikke rart det blir sjau. Anonymkode: e7c01...86e Unnskyld, men 40 000,- i måneden i lønn? Hvor i alle dager får de det? De fleste flyktninger får vel introduksjonsstønad, som utgjør 2G (2/3-deler av dette om de er under 25 år). Altså det samme som man får med minstesats på arbeidsavklaringspenger. 237 240,- i året før skatt er ganske langt unna 40k i måneden. De som ikke får introduksjonsstønad lever på sosialhjelp. Ikke noe å bli feit av det heller. Anonymkode: eba46...151 3
Perelandra Skrevet 26. januar 2024 #13 Skrevet 26. januar 2024 Tråden er ryddet for nedsettende innhold, brukerangrep og svar til dette Perelandra, mod. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå