Gå til innhold

Hva skjer når en katt dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to katter, som er veldig sammensveiset...De koser, leker og gjør alt sammen. Men hva skjer når den ene pusen dør senere? Hvordan vil da den andre pusen reagere? Vil den forstå det egentlig? :tristbla:

Skrevet

Jeg vil tro at den katten som er igjen vil forstå at den andre er død - i hvertfall om den får se den og snuse på den.

Men jeg tror også at den gjenlevende katten vil "sørge" og sture når den blir alene.

Skrevet

kommer litt an på hvordan forhold de hadde når begge levde tror jeg, når min ene døde så ble de tre gjenværende veldig stille og forsiktige en liten stund etterpå.

samtidig ble de veldig kontaktsøkende mot meg, akkurat som om de både ville trøste og trengte trøst selv.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Min erfaring er at det ene dyret vil savne det andre, dersom de var sammensveiset. Den som blir igjen går gjerne å leter etter den som er død en stund, før savnet stilner etterhvert. Spesielt ille blir det dersom den ene dør på brutalt vis, mens den andre ser på, feks blir overkjørt, da har jeg vært borti katter som går tilbake til ulykkesstedet og roper på den andre katten i flere år etterpå.

Skrevet

Uffja, katter kan bli veldig knyttet til hverandre, og vil helt klart savne hverandre. Vi hadde to søsken som hadde bodd sammen hele livet. Så døde den ene, og han andre ble aldri den samme katten igjen. Han holdt seg mer borte fra eiendommen, han syntes nok ikke det var like gøy å være der når han ikke hadde noen å leke sammen med.

Det rådet jeg kan gi deg er at du burde tenke på å få en ny katt ikke for lenge etter katten dør. Hvis en katt hele livet har vært sammen med en annen katt, blir det veldig stor overgang å ha katten helt alene. Vi så i ettertid at den gjenlevende katten savnet en lekekamerat. Han forsvant ikke så lenge etterpå (vet ikke hva som skjedde med ham, men han gikk lenger bort fra eiendommen enn han gjorde før han mistet søsteren).

Vil ikke skremme deg, men kun gi råd om at en katt som hele livet har delt alle øyeblikk med en anne katt også kan føle en form for ensomhet. :tristbla:

Skrevet (endret)

Jeg hadde 2 katter der den ene døde brått. Da sørget den andre katten veldig. Sluttet å spise og bare lå og jamret. Da var jeg så smart at jeg viste den døde katten til den gjenlevende (den døde lå i en eske i et bilvrak i hagen i påvente av at frosten skulle forsvinne slik at den kunne begraves). Det skulle jeg ikke ha gjort, for den gjenlevende skjønte tydeligvis ikke at katten var død. Han ble helt vill, og i flere måneder oppholdt han seg rundt bilvraket og ville inn til den døde katten (som ikke lå der lenger). Det ble heldigvis bedre da vi fikk en ny katt, men det virket som at den gjenlevende katten aldri kom helt over tapet av kattevennen sin.

Endret av Fairy
Skrevet

Jeg hadde katt før. Jeg hadde bare en, men der jeg bodde på den tiden hadde huseierne også katt. Jeg hadde en hannkatt, de hadde en hunnkatt. De var omtrent jevne i alder, og de hang sammen hele tiden utendørs. De lekte sammen, slåss mot andre katter sammen, og da hunnkatten ble mamma så tok min katt seg av de små som om det skulle vært hans. (Det var ikke det) Så ble hunnkatten påkjørt, og da ble min katt dårligere og dårligere. Vi var MANGE turer hos dyrlegen, men han fant ikke ut noen ting. Så vi tok katten vår til en spesialist. Hun undersøkte og fant noen helt merkelige greier med tarmene. Noe hun sjelden så. Hun spurte oss om noen katten hadde vært knyttet til hadde blitt borte like før han ble sjuk, og da nevnte vi denne hunnkatten. Spesialisten mente at han rett og slett ble sjuk fordi han sørget så ille.

Ca. tre måneder etter måtte vi avlive Mickey, fordi han var så sjuk at han hadde det ikke godt i det hele tatt. Ingen dyrleger klarte å gjøre ham frisk, så det fantes ikke håp for ham rett og slett :cry:

Så en reaksjon kan nok katten få. Det er ikke sikkert det går like ille som det gjorde med min, men jeg tror det er viktig å vite at muligheten er der og følge ekstra godt med på den gjenlevende katten framover.

Skrevet

katter er som menesker de sjønner mere enn vi tror ..det er nå dumt å ta med katten hjem for å begrave den i hagen . Det er bedre at dyrlegen kvitter seg med katten . en annen opplysnig om dere er så uheldig at dere finner en overkjørt katt som lever ta katten med til dyrlegen sånn han eller hunn får tatt livet av katten . det koster dere ingen ting staten betaler regningen for av living.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...