Gå til innhold

Ferie med voksen familie - rart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en voksen mann på 36 år med familie og barn som er invitert på bilferie i Norge en uke sammen med foreldrene mine og mine jevngamle søsken. Bror singel og søster gift uten barn.

Er det litt rart med 70 og 80 år gamle foreldre kjørende rundt i Norge med 3 voksne «barn» i baksetet? Kone og barn i mitt tilfelle blir hjemme og ferierer uten meg…

Anonymkode: 83017...99b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm… nja… mine foreldre dro på bilferie med sine foreldre (mine besteforeldre), da var de hhv. i 50 og 70-årene. De dro på fine hoteller og hadde en veldig bra tur. Så jeg tenker at det er vel aldri for sent! Men samtidig tenker jeg at hvis jeg var deg ville jeg følt at jeg var på et sted i livet hvor jeg heller hadde prioritert å dra på ferie med kone og barn 😛 

Anonymkode: 38bcd...54f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil si det er litt rart at du skal feriere uten kone og barn, sammen med foreldrene dine. Hvorfor kan ikke familien din bli med? Hva syns din kone om dette?

• Liker 8
Skrevet

Synes det kanskje er litt rart å gjøre dette uten kone og barn. Men å feriere med foreldre i seg selv? Nei.

Til sommeren har samboer og jeg leid oss feriehus i Danmark. Dette blir første lange ferietur med min stesønn. I den forbindelse skal både mine foreldre, mine svigerforeldre og svigerinne være med. Synes bare det er hyggelig å feriere med foreldrene våre. :)

• Liker 3
Skrevet
Ginny skrev (12 minutter siden):

Vil si det er litt rart at du skal feriere uten kone og barn, sammen med foreldrene dine. Hvorfor kan ikke familien din bli med? Hva syns din kone om dette?

Hun syns det er rart at 36 og snart 40 år gamle «barn» med egne liv skal sitte klemt i et baksete i timesvis langt gjennom Norge.

Skrevet
SPOCA skrev (13 minutter siden):

Synes det kanskje er litt rart å gjøre dette uten kone og barn. Men å feriere med foreldre i seg selv? Nei.

Til sommeren har samboer og jeg leid oss feriehus i Danmark. Dette blir første lange ferietur med min stesønn. I den forbindelse skal både mine foreldre, mine svigerforeldre og svigerinne være med. Synes bare det er hyggelig å feriere med foreldrene våre. :)

Reise hver for dere eller foreldre med voksne «barn» i baksete? Her er vi tre voksne i et baksete og foreldre skal kjøre oss rundt på turer og hoteller der vi skal gjøre alt sammen/samlet.

Leie hus og det opplegget du nevner her høres veldig koselig ut! Kos dere!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hmm… nja… mine foreldre dro på bilferie med sine foreldre (mine besteforeldre), da var de hhv. i 50 og 70-årene. De dro på fine hoteller og hadde en veldig bra tur. Så jeg tenker at det er vel aldri for sent! Men samtidig tenker jeg at hvis jeg var deg ville jeg følt at jeg var på et sted i livet hvor jeg heller hadde prioritert å dra på ferie med kone og barn 😛 

Hadde da foreldrene dine barnehagebarn?

Skrevet

Går an å leie ekstra bil i blant om det blir for tett, ellers så er det vel bare supert om dere har et så godt forhold dere i mellom! 

Anonymkode: a591a...dc5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Går an å leie ekstra bil i blant om det blir for tett, ellers så er det vel bare supert om dere har et så godt forhold dere i mellom! 

Anonymkode: a591a...dc5

Ja, ikke sant - ekstra bil hadde vært fint, men det er mye kjøring og det skal være en del av kosen kanskje?

Ble ikke forespurt forresten, ble bare fortalt «her er planen ta dere fri» på et vis.

Ikke vært i slik setting siden vi faktisk var barn, oss tre i baksetet med foreldre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hadde da foreldrene dine barnehagebarn?

Nei, jeg var voksen da de reiste :) studerte faktisk i en annen by så de gjorde akkurat hva de ville uten at jeg brydde meg, syntes bare det var fint. De reiste aldri på ferier alene mens jeg var barn, vi pleide alltid å dra tre generasjoner :) kan du ikke ta med kone og barn da, og kjøre egen bil? Hva tenker kona di om det? 

Skrevet

Det høres ut som noe som kan være fint, men som også har potensiale til å bli ganske krevende. Jeg er veldig glad i både foreldre og søsken. Jeg har også reist på ferie med mine foreldre da jeg var nær 30 og ikke etablert, og med foreldre og søsken senere, men da med en leilighet til hver husstand og mye frihet til å velge å være sammmen og hver for oss, og ikke timevis i en trang bil daglig. 

Med barn i barnehagealder ville jeg nok ikke prioritert en ferieuke bort fra dem. 

Skrevet
2 hours ago, Ginny said:

Det er da koselig og viktig å opprettholde en god relasjon til familien man har hatt siden man ble født også. Når det bare er voksne på tur åpner det også for andre aktiviteter underveis. Ta seg mer enn et par øl når de skal overnatte på veien, dra på krevende gåturer i skog og mark. Det er jo mye mer ansvarlig enn å drasse med seg et lite barn på slike utflykter. Høres helt greit ut for meg. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, ikke sant - ekstra bil hadde vært fint, men det er mye kjøring og det skal være en del av kosen kanskje?

Ble ikke forespurt forresten, ble bare fortalt «her er planen ta dere fri» på et vis.

Ikke vært i slik setting siden vi faktisk var barn, oss tre i baksetet med foreldre.

Tror ikke du kommer til å angre når foreldrene dine er gamle og grå og ikke kan dra på slike ferier lengre. Gjør det - denne ene gangen (selv om det oppleves som litt sært 😁)

• Liker 2
Skrevet

Antar dere skal besøke en gammel slektsgård eller slikt? Gjør det. Men vurder å kjøre to biler og bytt rundt på passasjerene. 😊

Anonymkode: 470a9...aa2

Skrevet

Pappa på 80 år kjører, for han er verdens beste sjåfør tenker jeg. Dette hørtes veldig rart ut, hvor skal dere og hvor lenge? Alle tre "barna" i baksetet på én bil? Greit til et hotell, men bilferie? Ærlig talt...neeeei!

Anonymkode: d9e80...a9e

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er rart ja. Hadde det vært hele storfamilien med flere biler så greit nok. Men alle de 3 voksne barna i baksete, mens ektefeller/barn venter hjemme? Sært.

Anonymkode: 628b1...eee

Skrevet

Det er da ikke noe problem å feriere hver for seg av og til? Det har vi gjort flere ganger. Ikke sånn stor ferie til et varmt land, men i Norge. 

Ellers vil jeg si at hvis man kjenner at dette kan bli siste gang man kan gjøre noe sånt (fremtiden kjenner ingen) så høres det hyggelig ut. 

• Liker 1
Skrevet

Synes det høres koselig ut. Det kunne jeg godt ha tenkt meg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Reise hver for dere eller foreldre med voksne «barn» i baksete? Her er vi tre voksne i et baksete og foreldre skal kjøre oss rundt på turer og hoteller der vi skal gjøre alt sammen/samlet.

Leie hus og det opplegget du nevner her høres veldig koselig ut! Kos dere!

Vi reiser sånn sett hver for oss, i hver vår bil. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hun syns det er rart at 36 og snart 40 år gamle «barn» med egne liv skal sitte klemt i et baksete i timesvis langt gjennom Norge.

Hvis kona di hadde blitt med sammen med barna, hadde dere vel kjørt flere biler.

Den reaksjonen du nevner, høres egentlig mer ut som en reaksjon på ikke å ha blitt inkludert i ferieplanene. DET synes jeg også er rart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...