Gå til innhold

Hvorfor virker mange å ha spesifiserte tekniske krav på en mulig partner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Åpne spesifikasjoner legger til rette for å få den beste løsningen, fordi de inviterer til flere løsningsalternativer, både løsninger du ikke kjenner til på andre områder og også helt nye innovative løsninger." 

https://anskaffelser.no/anskaffelsesprosess/anskaffelsesprosessen-steg-steg/avklare-behov-og-forberede-konkurransen/spesifikasjoner-krav-kriterier-og-kontraktsvilkar/utarbeide-kravspesifikasjoner

Ser mange tråder der folk istenfor å være åpne på at flere ulike løsningsalternativer kan være aktuelle for en fremtiden kjærester, velger å lage seg spesifiserte tekniske krav. Frisyre, hårfarge, høyde, BMI, alder, utdanning og så videre. Hvorfor det? Har dere som gjør det prøvd så utrolig mye ulikt at dere har lært dere hva som er best? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel ser man jo at man har en viss preferanse til utseende til de man har datet eller vært sammen med. 

Men har selv erfart at lykken faktisk var å se helt bort i fra det. Så jeg har valgt en mann som er den rake motsetningen av de jeg har vært sammen med før, og det fungerer veldig bra.

Anonymkode: 2eadd...167

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan være fordi de er betatt av noen som har noen trekk og nå assosierer det med drømmen. Om kjærligheten banker på døra deres og ikke ser ut sånn, kan det hende de slipper de spesifikke kravene. Det er vel mest i dating hvor noen skal date før de får kjennt tiltrekkning det er et problem at du ser etter noe og da sier nei til alle som ikke har de kvalitetene. 

Har gjort meg erfaring med noe jeg ikke vil tilbake til og noe jeg håper å få oppleve igjen. Og lærer av omgivelsene også, merker jo hva som er nei og hva som virker spennende selv om jeg ikke har hatt noen som det. 

Anonymkode: ba46c...0e5

• Liker 1
Skrevet

Ja, handler nok mest om et indre bilde av drømmekvinnen/drømmemannen, det er jo normalt og menneskelig å ha noen preferanser som betyr mye for den første tiltrekningen. Og har selv gått etter det i perioder. Har også opplevd kjærlighet ved første blikk. Det var magisk og romantisk den gangen. Men det er noe litt naivt med å gå og vente på at det skal skje, tenker jeg nå. 

Og "krav"...???...jeg syns det er rart at "høye krav" underforstått skal handle om det ytre. Med tanke på hva mange har erfart at er mer avgjørende for at parforhold skal bli gode, eller kanskje oftere, hva som gjør at forhold ikke holder og utvikler seg positivt i lengden.

Det handler jo sjelden om utseende, men om hvordan man går overens som personer, godt vennskap, varme følelser, gode kommunikasjonsevner, kompatible temperamenter, forenlige ønsker for livet videre, jevnbyrdighet på viktige områder, osv.

Jeg tenkte hardt på alt dette i sin tid og innså at jeg sikkert ikke burde tviholde på forestillinger om hvordan "den rette" burde se ut. At det kanskje bare fikk vise seg når jeg først hadde møtt henne!

Hun jeg har vært lykkelig gift med i 16 år fattet interesse for meg pga. profilteksten jeg hadde skrevet, som la vekt på alle de personlige egenskapene jeg tenkte betyr noe for å finne en likesinnet person, ei jeg ville passe godt sammen med. Dette var mine "høye krav", eller i det minste refleksjonene jeg hadde rundt hva jeg ønsket å bli likt for, hva slags person jeg er. Som jeg måtte håpe fikk noen til å tenke at hun kunne være den jeg så etter.

Utgangspunktet for vårt forhold kunne ikke vært mindre overfladisk, men det ble den store kjærligheten. 

Kanskje for noen handler det litt mye om det om man vil finne eller bli funnet, om å få det valget. Men jeg erfarte til slutt at det kanskje ikke var så viktig likevel. At det var viktigere at to personer endte med å finne frem til hverandre. Som personer og mennesker. 

Det gikk opp for meg på første date den gangen, da det føltes som om vi hadde kjent hverandre hvor lenge som helst, så lett og personlig som praten gikk med en gang, som at et vennskap begge hadde ønsket seg oppsto mellom oss allerede de første minuttene. Derfra og videre gikk det bare noen få uker før vi var et nyforelsket par. Men det var helt annerledes enn gangene før, vanskelig å beskrive. Som "meant to be". Mindre stormfullt i starten, kanskje, men fremfor at det startet med de heftigste følelsene og så roet alt seg ned over tid, var det mer så det startet pent og forsiktig og så bare har kjærligheten fortsatt å vokse år for år hele veien.

Jeg har sett andre beskrive det litt liknende når de beskriver sin opplevelse av den store kjærligheten. Jeg tror ikke man kan tro på den eller forstå den uten å ha opplevd dette selv.

Jeg oppfatter det som veldig misforstått og tragisk, alt dette snakket om attraktivitet, liga osv, når det kun handler om det ytre.

For meg er det ikke det et godt seriøst forhold handler om i det hele tatt. En god relasjon, vennskap og stor kjærlighet oppstår jo virkelig ikke bare fordi man liker hverandres utseende. Eller, for meg gir ikke det mening. Men, jeg er også hva noen kaller demiseksuell, hvor den seksuelle tiltrekningen nesten bare forutsetter at de rette følelsene er på plass. Det er veldig mye mindre bestemt av utseende for min del. Og jeg vet at sånn er det jo heller ikke for alle.

Men å være seksuelt kompatible handler også om mye mer/annet enn å tenne på hverandre utseendemessig. Man skal ha rimelig lik sexlyst, like samme slags sex, ha en god seksuell kjemi osv. Alt dette skal man være ganske heldig med også, uansett hva den første tiltrekningen var basert på. Dette er ting som ikke er gitt av utseende eller kropp, men av hvordan man er skrudd sammen personlighetsmessig, seksuelt, psykisk, emosjonelt osv. Ikke noe forutsigbart med dette utfra utseende heller.

Ser en del folk her også som mener at godt sexliv over tid i et forhold mest handler om å tenne på hverandres utseende og kropper, men det hjelper jo ikke hvis sexen aldri blir noe særlig fordi man ikke får det til å fungere virkelig bra i senga - mens for mange handler dette i praksis om veldig mye annet enn kropper og utseende, og mye mer om at de rette følelsene fortsatt er der, at sexen er god for begge, at forholdet i sin helhet er godt for begge å leve i. Og da handler det igjen om å passe godt sammen som personer, godt samarbeid, vennskap, emosjonell trygghet osv. 

Ser utrolig mye naivitet og overfladiskhet her rundt tiltrekning og forhold, men må gå utfra at mye av dette kommer fra de som har begrenset erfaring med langvarige forhold. Det er mye man skjønner at man ikke skjønte da man var ung og naiv. 

Anonymkode: 308ea...dc4

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (7 timer siden):

"Åpne spesifikasjoner legger til rette for å få den beste løsningen, fordi de inviterer til flere løsningsalternativer, både løsninger du ikke kjenner til på andre områder og også helt nye innovative løsninger." 

https://anskaffelser.no/anskaffelsesprosess/anskaffelsesprosessen-steg-steg/avklare-behov-og-forberede-konkurransen/spesifikasjoner-krav-kriterier-og-kontraktsvilkar/utarbeide-kravspesifikasjoner

Ser mange tråder der folk istenfor å være åpne på at flere ulike løsningsalternativer kan være aktuelle for en fremtiden kjærester, velger å lage seg spesifiserte tekniske krav. Frisyre, hårfarge, høyde, BMI, alder, utdanning og så videre. Hvorfor det? Har dere som gjør det prøvd så utrolig mye ulikt at dere har lært dere hva som er best? 

Har etterhvert prøvd endel, ja.

Og er kommet frem til at jeg ikke skal bruke en kalori på å lete etter noe som faktisk er verdt å anskaffe i det hele tatt.

For gud bedre som kvaliteten der ute har falt!

Endret av KallePils
Skrevet

Har ikke mange krav, men det å være et helt vanlig utdannet empatisk menneske, som har fokus på å være en god forelder, er viktig. 

Men det er massevis av ikke utdannet dårlige foreldre der ute, der det er mase konflikter med barnemor og de knapt treffer ungene sine..

Anonymkode: f7a0c...4ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ikke mange krav, men det å være et helt vanlig utdannet empatisk menneske, som har fokus på å være en god forelder, er viktig. 

Men det er massevis av ikke utdannet dårlige foreldre der ute, der det er mase konflikter med barnemor og de knapt treffer ungene sine..

Anonymkode: f7a0c...4ba

Som om utdanning er det som kreves for å være en god forelder? Den høyst utdannede jeg kjenner er en av de dårligste fedrene også. Du kan ikke lage et skille der, i en tråd tidligere delte barn av høyt utdannede hvordan det var at omsorgssvikt, mental og fysisk vold ble oversett av andre fordi de antok de hadde det bra utifra at foreldre har høy status. 

Anonymkode: ba46c...0e5

Skrevet
Fremmed fugl skrev (17 timer siden):

Trodde dette var noe man sluttet å lure på som 14-åring. 

Anonymkode: 30db3...d9f

Skrevet

Fordi trenden har gått den veien og saueflokken følger villig med.

Anonymkode: f8961...2d6

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...