Gå til innhold

Nabo som roper, bråker og skriker..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette begynte vel for rundt en ukes tid siden. Tror det er flyttet inn en ny nabo over meg. Bor i høyblokk og det er veldig lytt her. Dette kan skje når som helst på døgnet, hører naboen min skrike «hold kjeft!» ut vinduet.. Roping og skriking, er ikke alltid så lett høre hva han sier men det er ekstremt høyt.. Han roper faktisk nå i dette øyeblikk. Men så kan det liksom gå noen timer der det er stille også begynner han på igjen. Det er ingen andre som lager lyd, bråker eller roper til han, så virker som han skriker og roper for ingen grunn. Av og til har jeg også hørt høylytt dunking i gulvet hans (mitt tak) som om noen tramper eller hopper voldsomt opp og ned hvis dere skjønner.. dette skjer opptil flere ganger i uka og om natten er det ekstremt slitsomt.

Er det noe jeg kan gjøre? Skal jeg snakke med styret? Eller kanskje ringe på til naboen å høre om alt er i orden? Er litt usikker på hva som er lurest.. Lurer også på om noen har opplevd noe lignende og har erfaring?

Anonymkode: 99f94...a24

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette begynte vel for rundt en ukes tid siden. Tror det er flyttet inn en ny nabo over meg. Bor i høyblokk og det er veldig lytt her. Dette kan skje når som helst på døgnet, hører naboen min skrike «hold kjeft!» ut vinduet.. Roping og skriking, er ikke alltid så lett høre hva han sier men det er ekstremt høyt.. Han roper faktisk nå i dette øyeblikk. Men så kan det liksom gå noen timer der det er stille også begynner han på igjen. Det er ingen andre som lager lyd, bråker eller roper til han, så virker som han skriker og roper for ingen grunn. Av og til har jeg også hørt høylytt dunking i gulvet hans (mitt tak) som om noen tramper eller hopper voldsomt opp og ned hvis dere skjønner.. dette skjer opptil flere ganger i uka og om natten er det ekstremt slitsomt.

Er det noe jeg kan gjøre? Skal jeg snakke med styret? Eller kanskje ringe på til naboen å høre om alt er i orden? Er litt usikker på hva som er lurest.. Lurer også på om noen har opplevd noe lignende og har erfaring?

Snakk med styret. Alt tyder jo på at vedkommende ikke er ‘’helt frisk’’ for å si det forsiktig. Kan være/føles uttrygghet ved å ha naboer med utfordringer.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Selvsagt kan du snakke med han om det, det er sånt man gjør. Jeg måtte selv snakke med naboene over meg, det viste seg at de ikke visste hvor godt vi under kunne høre. Nå har de sluttet å "snakke" sammen på tvers av alle rom og kuttet ned på dårlig eurotrance etter 23. 

Når det er sagt: det var en gang en nabo som ringte på hos meg for å klage. Jeg var 19, akkurat flyttet hjemmefra, og naboen hadde antakelig helt rett. Desverre hadde naboen irritert seg lenge og var drit forbanna, så jeg ble kjefta huden full og reagerte med å tenke "okei føkk deg og" og bråke enda mer. Ta det opp nå med en gang, på en hyggelig måte, før det renner over hos deg.

Litt usikker på om du er redd for at naboen din er ustabil eller noe, i så fall har du kanskje en venn som kan komme og stå ved siden av deg når du banker på? Jeg gjetter det er gaming eller sport som fører til plutselig roping.

Anonymkode: fdbd9...c4d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Bor personen alene eller sammen med andre? Bor han sammen med noen kan dette være vold i hjemmet - da er politiet rette å ringe!

Om han er ustabil er fremdeles politiet riktig å ringe.

Når han holder på også på nattestid er det husbråk, så da er det også politiet.

Du kan alltids snakke med styret, men de må trolig gjøre det samme, ev. sende en skriftlig advarsel først, vente og se, ny advarsel, vente og se... så det kan ta lang tid. Er det en ustabil/psyk person er det jo viktig for han selv å få hjelp for dette også, så jeg hadde ringt politiet når han holder på slik på natt.

Anonymkode: 3b444...158

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Han kan være mentalt syk. Ei venninne hadde en nabo som var schizofren, det ble litt ubehagelig her og der. Jeg ville kontaktet styret for veiledning først. 

Anonymkode: c17aa...bbc

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bor personen alene eller sammen med andre? Bor han sammen med noen kan dette være vold i hjemmet - da er politiet rette å ringe!

Om han er ustabil er fremdeles politiet riktig å ringe.

Når han holder på også på nattestid er det husbråk, så da er det også politiet.

Du kan alltids snakke med styret, men de må trolig gjøre det samme, ev. sende en skriftlig advarsel først, vente og se, ny advarsel, vente og se... så det kan ta lang tid. Er det en ustabil/psyk person er det jo viktig for han selv å få hjelp for dette også, så jeg hadde ringt politiet når han holder på slik på natt.

Tenker det er lurt å snakke med han først og se om deg hjelper. Men det kan jo være psykiatri og at han svarer på stemmer. Jeg ville sagt fra til styret, og vurdert politi hvis det fortsetter

Anonymkode: 1d8ea...51d

• Nyttig 3
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg er usikker på om han bor sammen med noen, men det høres egentlig ikke slik ut. Virker som det går pauser mellom hver gang han roper. Han kan liksom rope høyt også går det 1 minutt, så skriker han litt, går 2 minutter osv. virker som det kan være noe psykiatri i bilde uten at jeg skal konkludere med noe. Tenker hvis det fortsetter så kontakter jeg styret og muligens politi hvis det blir for ille. 

Ts

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er en oppgave for menn i hvite frakker. 

Anonymkode: 456e9...3f5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tenker det er lurt å snakke med han først og se om deg hjelper. Men det kan jo være psykiatri og at han svarer på stemmer. Jeg ville sagt fra til styret, og vurdert politi hvis det fortsetter

Anonymkode: 1d8ea...51d

Er det mistanke om alvorlig psykiatri så bør man ikke snakke med personen selv, ikke når det er så mye aktivitet, sinne og skriking.

Jeg er i mer vanlige tilfeller helt for å først snakke med beboer, så ev. styret. Men i dette tilfellet ville jeg tenkt sikkerhet først!

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er enig med de andre som sier det høres ut som psykiatri. Bank på og si at du hører roping/ skriking og spør om det går greit? At du blir litt bekymret av det du hører. Noen ganger klarer folk å roe seg når de blir gjort oppmerksomme på at de forstyrrer andre. Om personen virker aggressiv trekker du deg bare ut av situasjonen og melder saken inn til styret, evt kontakter politiet. Ha gjerne en person med deg eller i nærheten når du oppsøker naboen om du føler deg utrygg. 
Jeg tenker at det kanskje blir tatt mer på alvor av styret om du selv har forsøkt å snakke med vedkommende først. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en nabo som roper og tramper når han ser på TV

Anonymkode: c7720...b1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 21.30):

Du ringer kommunen og leverer bekymringsmelding på adresse, leilighetsnr og (om du har det) navn. Dersom vedkommende velger å støye på ukurante tider sier du først fra til styret og så til politiet.

Hva enn du finner på: oppsøk IKKE folk som velger å utagere alene. Og selv om du får med deg noen - ha en fluktplan, mobilen klar med nøden oppslått og hold dere til enhver tid utenfor rekkevidde.

Mennesker som er så farlige at de er registrert i en liste hos politiet for «folk man ikke oppsøker ubevæpnet» er bosatt i nabolaget ditt. Pg det er mange av dem. Om noen velger å utvise uønsket adferd? Anta de står på eller burde stått på den lista. Ja, fremmede dreper i liten grad fremmede - den faren utgjør stort sett slekt og venner. Men fremmede utgjør likevel en fare for alvorlig skade.

Anonymkode: e35e6...ace

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...