AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #1 Skrevet 25. januar 2024 Jeg går på cipralex, 20 mg. Dette har jeg gjort i snart 10 år, etter en alvorlig depresjon. Da jeg ble deprimert, mistet jeg all sexlyst. Har tenkt at jeg bare har blitt aseksuell. Forrige uke ble jeg syk, og gikk tom for Cipralex. Resepten var tom. Enden på visa var at jeg endte opp 5 dager uten Cipralex. Fikk dundrende hodepine og selvsagt en enda dårligere form. I går fikk jeg hentet ut, og formen er bedre. Plutselig er jeg ikke aseksuell lenger. Dvs. jeg har onanert to ganger på to dager. Kan Cipralex virkelig legge sexlivet helt dødt? Er det flere med lignende erfaring? Anonymkode: 6a397...ca1
SlemUlv Skrevet 25. januar 2024 #2 Skrevet 25. januar 2024 Har du ikke lest om bivirkningene på medisinen du tar? 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #3 Skrevet 25. januar 2024 Velkjent bivirkning med happypills. Anonymkode: b1f95...833 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #4 Skrevet 25. januar 2024 Jo, vet det er en bivirkning. Men at man kan bli helt og totalt aseksuell… Det trodde jeg ikke var mulig. Trodde det var mer MEG, og ikke pillene. Får bare leve som et aseksuelt vesen. Tar ikke sjansen på å slutte, livredd for å bli syk igjen! TS Anonymkode: 6a397...ca1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #5 Skrevet 25. januar 2024 Det finnes andre medisiner. Jeg bruker Wellbutrin som ikke har samme effekt på seksualitet, men som virker godt på depresjon og manglende energi. Anonymkode: 2ff1a...046
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #6 Skrevet 25. januar 2024 Viktig å lese pakningsvedlegget nøye. Man popper da ikke piller ukritisk uten å vite risikoen for ulike bivirkninger? 🤯 Sjokkert over HelseNorge som ikke har gitt deg informasjon om dette (og mer potensielt alvorlige bivirkninger) da det ble skrevet ut. Anonymkode: 2ce1f...121
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #7 Skrevet 25. januar 2024 Jeg er følsom. Reagerer sterkt på enkelte ting. F.eks at noen er slemme mot barn eller dyr. Gikk på zoloft en gang for lenge lenge siden. Null sexlyst. Men det som skremte meg var at. Jo jeg var ikke deppa lengre. Men jeg brydde meg heller ikke om noe. En fyr kunne torturert en baby eller kattepus foran meg uten at jeg hadde brydd meg. Slutta tvert når jeg oppdaget at jeg ble psykopat av slikt Anonymkode: b1f95...833 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #8 Skrevet 25. januar 2024 Det er en veldig vanlig bivirkning av slike medisiner, den går ut over sexlivet for veldig mange. Jeg gikk på SSRI en stund når jeg var yngre (19-23 år). Og selv om jeg er en mann med godt over gjennomsnittet sexlyst, kom veldig fort, men kunne fint ha 5+ utløsninger ila en kveld. Men med , så klarte jeg nesten ikke komme, all sensitivitet ble borte når jeg tok SSRI. Nå er jeg veldig skeptisk til den type medisiner, ikke bare pga den gjorde sexlivet dårligere, men det flatet ut alle følelser, og er strengt tatt en medisin som maskere symptomer på depresjon, det behandler det ikke Anonymkode: 38d43...73d 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #9 Skrevet 25. januar 2024 Jeg har tatt antidepressiva i ti år. Sexlysten min er ikke redusert, men det første året var det vanskeligere for meg å få orgasme. Det tok også litt lengre tid enn vanlig å få meg veldig kåt. Den perioden varte som sagt kun i ett år. Nå er sexlysten skyhøy og jeg får orgasme nesten for lett. Anonymkode: 22957...0b9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #10 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jo, vet det er en bivirkning. Men at man kan bli helt og totalt aseksuell… Det trodde jeg ikke var mulig. Trodde det var mer MEG, og ikke pillene. Får bare leve som et aseksuelt vesen. Tar ikke sjansen på å slutte, livredd for å bli syk igjen! TS Anonymkode: 6a397...ca1 Kan godt være at du vil klare deg godt uten cipralex nå, uten nye depresjoner. 10 år er lang tid å stå på et slikt medikament. Mange medikamenter må trappes ned før man slutter med de, for å unngå forbigående bivirkninger. Dette gjelder f.eks med cipralex. Selvfølgelig må dette gjøres i dialog med fastlegen som kjenner deg og har skrevet ut medisinene. Dersom du vil ha sexlivet ditt tilbake ville jeg diskutert utfordringene dine med en lege. Anonymkode: e3c51...876
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #11 Skrevet 26. januar 2024 Ti år er lenge. Det de vet i dag, og ikke for ti år siden, er at all ssri kan gi deg varige skader på følelsesregisteret og seksualfunksjoner. Det høres kanskje ut som du har berget, men mange opplever at libido, følsomhet, og orgasmefølelse aldri kommer tilbake. Anonymkode: f555d...4eb
SlemUlv Skrevet 26. januar 2024 #12 Skrevet 26. januar 2024 Du kan spørre om å få prøve et annet merke, kanskje du reagerer mindre. Selv gikk jeg på Venlafaksin, og fikk ikke redusert sexlyst.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #13 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ti år er lenge. Det de vet i dag, og ikke for ti år siden, er at all ssri kan gi deg varige skader på følelsesregisteret og seksualfunksjoner. Det høres kanskje ut som du har berget, men mange opplever at libido, følsomhet, og orgasmefølelse aldri kommer tilbake. Anonymkode: f555d...4eb De fleste opplever at det kommer tilbake. Anonymkode: 6bd00...9af
HemmeligSpion Skrevet 26. januar 2024 #14 Skrevet 26. januar 2024 Dette svarer ikke på spørsmålet ditt, men håper det gir verdi til de som søker informasjon. Når du leser "lykkepiller", "happy pills" så er dette veldig misvisende begreper. Det er langt fra noen MDMA man tar. Jeg har vært på både generisk escitalopram, cipralex og zoloft. Felles for alle i min erfaring er at de ikke gjør deg gladere, men "dalene" blir grunnere. Du slipper avgrunnen. Men så blir man også veldig robot, det ble i hvert fall jeg. Jeg vil anbefale dere og trene. Trenger ikke være hardtrening, det holder å gå en tur, men sørg for at man i det minste blir litt svett.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #15 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste opplever at det kommer tilbake. Anonymkode: 6bd00...9af Om 1,3, eller 5% får problemer, så er det fremdeles jævlig mange, og alt for mange i forhold til hvor slumsete ssri deles ut av fastleger. Desverre er ikke dette noe folk får ta et opplyst valg om. Anonymkode: f555d...4eb
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #16 Skrevet 26. januar 2024 Dette er en veldig vanlig bivirkning. Du kan alltids prøve en annen type antidepressiva og kanskje slippe dette. Jeg synes for øvrig å kalle antidepressiva "lykkepiller" er en uting. Det er absolutt ikke sånn at man tar pillene og blir lykkelig, og det er et dumt og misvisende begrep. Det er mange ignorante mennesker som ikke selv har følt på langvarig depresjon og hvordan det kan ødelegge livet som snakker på en nedlatende måte om "lykkepiller" eller tror at man magisk kan løse alle problemene sine ved å poppe en pille. Anonymkode: 8dee2...ae1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå