Gå til innhold

Kastrere hunnkatt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva må jeg tenke på og ha klart til tiden rundt kastrering? Vil hun bli dårlig? Burde jeg ta fri fra jobb eller vil hun fortsatt klare seg selv dagene etter? Pleier det å endre personligheten til pus å bli kastrert/sterilisert?

Anonymkode: 54cd5...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde fri den dagen, for å følge dem til veterinæren og være med de hjemme. Mine var fortumlet de første timene. En kastet litt opp.
Satt frem maten når de var helt våkne.

Det var det.

Men så er det forskjell fra veterinær til veterinær også, både hvordan de gjør selve inngrepet, og hva de anbefaler videre. Noen gir pus krage, noen gir pus body, noen (mine) setter på ett plaster. Mine ble sydd med tråd som oppløste seg selv, noen veterinærer syr med tråd som skal fjernes.

Det er sjeldent vits å være hjemme med pus i dagene som kommer.

Man bør følge litt med på såret, at det ikke blir betent. Men det er svært vanlig at de får en "myk klump" som er veldig tydelig, i noen dager. På en av mine så var klumpen så stor at det nesten så ut som noen hadde lagt en cheesedoodles under huden. 😹

Anonymkode: 300fe...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil være sløv/sove i noen timer etterpå. Da bør man være hjemme og passe på at hun ikke sovner i vannskåla, prøver å hoppe opp/ned fra høye møbler og sånn. Man bør også ordne det så de ligger litt varmt, da narkose kan gjøre at de kjapt blir kalde i timene etterpå. Baderom med gulvvarme er fint. Noen kan tisse seg ut, som er normalt.

Som den over nevner, veterinærklinikker har forskjellig prosedyre ang body, krage, plaster etc. Jeg har vært fosterhjem for dyrebeskyttelsen, og alle fikk kun et plaster som skulle av etter noen dager. Ingen av kattene brydde seg om såret eller stingene, og lot det være i fred. 

Katten kommer sannsynligvis til å sove en del resten av dagen, men vil være seg selv innen en dag eller to. 

Anonymkode: eda32...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...