AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #1 Skrevet 25. januar 2024 Hei, Jeg har hatt en del diffuse symptomer over tid som jeg har nevnt til fastlegen flere ganger i forbindelse med litt andre ting. Jeg liker henne godt i oppfølging av en «uviktig» kronisk diagnose, og hun er ansett som en av byens beste fastleger. Hun er generelt en flott dame. Men dette diffuse greiene føler jeg ikke blir tatt på alvor/gjort noe videre med. Får litt svar av typen «huff, ja det er ikke godt» og «ja sånn er livet noen ganger». Jeg er ellers ung og «vital» og føler ikke jeg burde ha disse plagene. En dag besvimte jeg på jobb, og følte ikke jeg kom meg noe etterpå (følte meg svært uvel resten av dagen). Dro til legen, og fikk da tilsyn av en annen lege på fastlegekontoret, som da bare sa at blodprosent og blodsukker var fint, og at «slike ting finner man skjeldent ut av». I samme konsultasjon beskrev jeg at jeg de siste par mnd har følt meg mye uvel, kvalm og kaldsvett. Flere kolleger og venner har i tiden før denne episoden påpekt at de synes jeg ikke virker i form og bør få det sjekket ut. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal få sjekket ut (jeg fungerer jo i hverdagen til tross), og kan ikke tenke meg hva det egentlig skal være. I tillegg begynner jeg å føle meg ganske dum når jeg går til legen ettersom jeg ikke får noe særlig respons. Hva hadde dere gjort? Det kan jo selvsagt hende det ikke faktisk er noe galt med meg og jeg bare innbiller meg ting, men jeg er ikke helt typen til det heller føler jeg. Anonymkode: 76b74...801
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #2 Skrevet 25. januar 2024 Har hun tatt blodprøve, allergipanel, viruspanel, osv? Hva har dere gjort annet enn å prate om det? Anonymkode: 0e76f...8d2 1
Sofakona Skrevet 25. januar 2024 #3 Skrevet 25. januar 2024 Besvimmer du ofte? Svimmel når du reiser deg?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #4 Skrevet 25. januar 2024 Ts her også: Jeg føler meg ikke stresset, men det kan jo være stressrelatert. Jeg spiser og drikker godt (har egentlig gått litt opp i vekt), har kuttet ned på alkohol (drakk ikke så mye i utgangspunktet), har blitt flinkere til å trene jevnt (pga noen nakkeplager jeg har) og sover mer. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre siden det ikke blir tatt noe videre. Det plager meg veldig. Anonymkode: 76b74...801
Sofakona Skrevet 25. januar 2024 #5 Skrevet 25. januar 2024 Men hva plager deg? Funker du ikke i hverdagen? 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #6 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har hun tatt blodprøve, allergipanel, viruspanel, osv? Hva har dere gjort annet enn å prate om det? Anonymkode: 0e76f...8d2 Det har blitt tatt noen standardprøver som alle er fine. Allergi og viruspanel tok jeg hos en privatpraktiserende lege for noen år siden, da jeg var veldig plaget med høy kroppstemperatur, klamhet og at jeg måtte gå ut og sette meg ute midtvinters på jobb. Ingen funn annet et jeg har hatt kyssesyken på et eller annet tidspunkt (tipper i tenårene), ble ikke gjort noe med det. TS Anonymkode: 76b74...801
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #7 Skrevet 25. januar 2024 Sofakona skrev (Akkurat nå): Men hva plager deg? Funker du ikke i hverdagen? Jeg har begynt å bli veldig mye uvel, kaldsvett og kokende varm om hverandre, og direkte kvalm. Kan våkne om natten gjennomsvett feks (aldri skjedd før). Er ofte helt klam i huden og ser bleik ut. Har normale vitalia, fin blodprosent osv. TS Anonymkode: 76b74...801
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #8 Skrevet 25. januar 2024 Sofakona skrev (4 minutter siden): Besvimmer du ofte? Svimmel når du reiser deg? Nei, det har skjedd et par ganger i tenårene, men det er 10-15 år siden nå. Pleide da også å være svimmel/få blodtrykksfall hver gang jeg reiser meg. Kan fortsatt få bittelitt blodtrykksfall når jeg reiser meg, men det er typisk på morgenen etter jeg har ligget lenge, eller hvis jeg er syk. TS Anonymkode: 76b74...801
Sofakona Skrevet 25. januar 2024 #9 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har begynt å bli veldig mye uvel, kaldsvett og kokende varm om hverandre, og direkte kvalm. Kan våkne om natten gjennomsvett feks (aldri skjedd før). Er ofte helt klam i huden og ser bleik ut. Har normale vitalia, fin blodprosent osv. TS Anonymkode: 76b74...801 Overgangs alder?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #10 Skrevet 25. januar 2024 Sofakona skrev (Akkurat nå): Overgangs alder? Jeg er 28 år.. TS. Anonymkode: 76b74...801
Sofakona Skrevet 25. januar 2024 #11 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er 28 år.. TS. Anonymkode: 76b74...801 Har du sjekket hormoner? Går du på prevensjon?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #12 Skrevet 25. januar 2024 Sofakona skrev (Akkurat nå): Har du sjekket hormoner? Går du på prevensjon? Jeg går på p-pillen Yasmin, noe jeg har gjort i ca 3 år. Jeg tok et hormonpanel i 2020 som var normalt. Har sluttet på noen medisiner for en kronisk «sykdom» (ikke egentlig sykdom) for å se om det hadde noe med saken å gjøre, men det tror jeg ikke det har. TS Anonymkode: 76b74...801
Mezzosoprena Skrevet 25. januar 2024 #13 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hei, Jeg har hatt en del diffuse symptomer over tid som jeg har nevnt til fastlegen flere ganger i forbindelse med litt andre ting. Jeg liker henne godt i oppfølging av en «uviktig» kronisk diagnose, og hun er ansett som en av byens beste fastleger. Hun er generelt en flott dame. Men dette diffuse greiene føler jeg ikke blir tatt på alvor/gjort noe videre med. Får litt svar av typen «huff, ja det er ikke godt» og «ja sånn er livet noen ganger». Jeg er ellers ung og «vital» og føler ikke jeg burde ha disse plagene. En dag besvimte jeg på jobb, og følte ikke jeg kom meg noe etterpå (følte meg svært uvel resten av dagen). Dro til legen, og fikk da tilsyn av en annen lege på fastlegekontoret, som da bare sa at blodprosent og blodsukker var fint, og at «slike ting finner man skjeldent ut av». I samme konsultasjon beskrev jeg at jeg de siste par mnd har følt meg mye uvel, kvalm og kaldsvett. Flere kolleger og venner har i tiden før denne episoden påpekt at de synes jeg ikke virker i form og bør få det sjekket ut. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal få sjekket ut (jeg fungerer jo i hverdagen til tross), og kan ikke tenke meg hva det egentlig skal være. I tillegg begynner jeg å føle meg ganske dum når jeg går til legen ettersom jeg ikke får noe særlig respons. Hva hadde dere gjort? Det kan jo selvsagt hende det ikke faktisk er noe galt med meg og jeg bare innbiller meg ting, men jeg er ikke helt typen til det heller føler jeg. Anonymkode: 76b74...801 Har du fått sjekket stoffskiftet ditt?
Matas Skrevet 25. januar 2024 #14 Skrevet 25. januar 2024 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Matas, mod.
Anbefalte innlegg