Gå til innhold

Bestemmer foreldrene eller besteforeldre hva de skal kalles?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, trenger litt råd her.

Er gravid og det har dukket opp et problem når det kommer til besteforeldre.

Helt fra jeg møtte mannen min og det ble snakket om fremtidige barnebarn så har svigers alltid kalt seg bestemor og bestefar. Min mor har kalt seg mormor i den sammenhengen frem til for 2 - 3 år siden hvor hun brånektet å bli kalt noe annet enn bestemor når hun fikk barnebarn..

Jeg og mannen min kunne tenke oss at det ble en bestemor og en noe annet.

Min mor får et barnebarn før vårt barn blir født som hun blir bestemor til + at jeg har 2 søsken til (ei søster som et for ung til å få barn enda og en bror som er ung voksen) 

Mannen min har kun 1 bror som svigers eventuelt blir bestemor og bestefar til.

Min mors argument for at hun skal kalles bestemor av alle barnebarna sine er fordi hun blir både farmor og mormor og må ha en fellesbetegnelse eller noe🤨, mens svigers bare kan bli farmor.. 

Jeg syns det er teit når svigers har sagt fra start at de blir bestemor og bestefar til våre barn og moren min sa mormor før hun for da få år siden nektet plent å bli kalt noe annet enn bestemor...

Plager dette meg mer enn det burde? Burde jeg bare godta at begge to kalles bestemor å la det gå?

Er veldig frustrert over dette, men usikker på om det er legit eller hormoner 🙈

Anonymkode: 42fd0...dd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes besteforeldre bestemmer det. Om begge vil bli kalt bestemor så er ikke det noe problem, det er bare å slenge på navnet eller stedsnavn (om de bor på ulike steder) etter bestemor. F.eks bestemor Anna og bestemor Beate eller bestemor Oslo og bestemor Bergen.

Anonymkode: ea0db...158

• Liker 13
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei, trenger litt råd her.

Er gravid og det har dukket opp et problem når det kommer til besteforeldre.

Helt fra jeg møtte mannen min og det ble snakket om fremtidige barnebarn så har svigers alltid kalt seg bestemor og bestefar. Min mor har kalt seg mormor i den sammenhengen frem til for 2 - 3 år siden hvor hun brånektet å bli kalt noe annet enn bestemor når hun fikk barnebarn..

Jeg og mannen min kunne tenke oss at det ble en bestemor og en noe annet.

Min mor får et barnebarn før vårt barn blir født som hun blir bestemor til + at jeg har 2 søsken til (ei søster som et for ung til å få barn enda og en bror som er ung voksen) 

Mannen min har kun 1 bror som svigers eventuelt blir bestemor og bestefar til.

Min mors argument for at hun skal kalles bestemor av alle barnebarna sine er fordi hun blir både farmor og mormor og må ha en fellesbetegnelse eller noe🤨, mens svigers bare kan bli farmor.. 

Jeg syns det er teit når svigers har sagt fra start at de blir bestemor og bestefar til våre barn og moren min sa mormor før hun for da få år siden nektet plent å bli kalt noe annet enn bestemor...

Plager dette meg mer enn det burde? Burde jeg bare godta at begge to kalles bestemor å la det gå?

Er veldig frustrert over dette, men usikker på om det er legit eller hormoner 🙈

Tenker barnet bestemmer hva de vil kalle de... Og kan ikke alle være bestemor og så navn eller besta eller besse eller whatever?

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Skrevet

Betyr det så mye? Jeg hadde to bestemødre. Ikke noe problem i det hele tatt. Hadde også to veninner med samme navn, jeg overlevde det også. Hvorfor lage et problem av noe som ikke burde være det? 

Anonymkode: 5e91e...fbd

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker minst av alt bestemmer foreldrene. Dere kan ikke styre hva andre vil bli kalt, som du sier, «en bestemor og en annet».

Her bestemte barnet. Før barnet kunne prate, sa vi bare bestemor / bestefar generisk til barnet, for de aner ikke hverken hva mormor, morfar, farfar eller farmor er når de er så små.  Når vi snakker om våre foreldre mellom mannen min og meg, bruker vi navnene deres eller sier mor/far. I omtale til barnet om besteforeldre bruker vi det barnet sier :) Vi har også  ekstra besteforeldre i noen i familien til mannen min, da de spurte om de kunne bli kalt besteforeldre også. De er bestemor Ane og bestefar Bjørn. 

Anonymkode: e2722...7e7

• Liker 2
Skrevet

Begge kan jo være bestemor. Det er helt vanlig.

Anonymkode: cb118...bf7

• Liker 6
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg synes besteforeldrene selv bør bestemme hva de vil kalles.

Det er da null problem at begge bestemødrene kalles bestemor, og det er også null problem at samme bestemor/bestefar kalles forskjellige ting av barnebarna.

Jeg kalte begge mine bestemødre for bestemor. Hvis vi trengte å presisere hvem vi mente, sa vi bare "bestemor på [bosted]". Jeg og mine søsken kalte altså farmoren vår for bestemor, mens våre søskenbarn kalte henne mormor. Det var jo heller ikke noe problem.

Noen ganger finner ungene selv sine egne navn på besteforeldrene også.

Skrevet

Jeg hadde også to bestemødre, bestemor på "Haugen" og bestemor i 'Lia" 😊  Helt vanlig, og synes virkelig besteforeldre selv må få bestemme sine egne "navn"

Anonymkode: 9fe4a...529

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde også to bestemødre, bestemor på "Haugen" og bestemor i 'Lia" 😊  Helt vanlig, og synes virkelig besteforeldre selv må få bestemme sine egne "navn"

Anonymkode: 9fe4a...529

Nei syns barnet. En bestemor kan ikke bli sur om barnebarnet vil kalle henne noe annet. Noen har jo fått navn barnet sa pga at de ikke hadde fullstendig språk ennå. F eks at barnet sa mommo eller Mimmi og så har det bare fortsatt å forbli det

• Liker 1
Skrevet

Det er det unger og besteforeldre som avgjør. Det er null stress med to bestemødre. Ungene vil etterhvert gi de navn som gjør at de skiller de fra hverandre. Det er null stress. 

Anonymkode: 319bf...67d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er det unger og besteforeldre som avgjør. Det er null stress med to bestemødre. Ungene vil etterhvert gi de navn som gjør at de skiller de fra hverandre. Det er null stress. 

Anonymkode: 319bf...67d

Ja, det vil de sikkert gjøre når de blir eldre. Det tenkte jeg ikke på. Var mer opphengt i at det var greit å være mormor så plutselig var det ikke det likevel og trodde det kom til å gå over når vi først skulle ha barn. Når det ikke gjorde det så ble jeg litt irritert + alle hormoner da ballet det på seg😅

-TS

• Liker 1
Skrevet

Fra jeg og mannen min var små så har vi kalt våre besteforeldre på morssiden bestemor og bestefar, mens besteforeldre på farssiden har vært farmor og farfar. Derfor ble det et naturlig valg for oss også. 

Mine foreldre er skilt og min manns foreldre er skilt. Det har kommet inn bonusbarn og bonusforeldre og bonusbesteforeldre. 

De har alle sine egne kallenavn, dere må bare finne ut hva som er rett for dere. Jeg skjønner argumentet til moren din da, greit med et kallenavn å forholde seg til. Hun hadde vel kanskje tenkt på mormor, men så blir hun altså bestemor først og vil beholde det. 

Anonymkode: 4ad3f...da5

Skrevet

Mine foreldre var og veldig bestemte på at de skulle være bestemor og bestefar. Men så kom ungen, og til tross for at alle brukte bestemor og bestefar, så lagde ungen sine helt egne kallenavn. Og de ble værende 🤭

Anonymkode: dc049...53b

• Liker 1
Skrevet

Besteforeldre velger selv. Her har vi et ekstra sett, så det er farmor, mormor, bestemor K og bestemor i Stavanger. 

Skrevet

Alle besteforeldrene til barna mine ville være besta og besten. 
mine foreldre bor på samme plass som oss, og omgås barna ukentlig. 

foreldrene til faren deres bor 2 forskjellige steder lengre unna, så der bruker de stedsnavnene når de prater om dem. Men når de treffes sier de kun besta og besten:) 

jeg sa besta og besten, farmor og farmor selv. Mens søskenbarna mine sa mormor og morfar. Det gjorde da ingenting🤷‍♀️ 

Anonymkode: 9941e...6cb

Skrevet

Vi omtaler våre foreldre som farmor/mormor/farfar/morfar. Moren min kaller seg bestemor, mannens foreldre kaller seg mor og far, faren min omtaler ikke seg selv. Hva barna kommer til å bruke i framtiden får vi se. Ingen preferanser fra min side.

Anonymkode: 23acd...a5d

Skrevet

Jeg er også gravid, og her har besteforeldre på begge sider allerede selvtitulert seg 😊 Heldigvis for oss kommer de fra ulike land fra ulike språk, så vi unngår galant gnisninger der. Jeg sier meg likevel enig med resten. La dem velge selv, så får dere heller finne en måte å skille dem fra hverandre på når dere snakker om dem 😊

Anonymkode: acbb9...70d

Skrevet

Det kan tenkes barna bestemmer selv. Vi sa Momo til mormor (farmor har et annet kallenavn fra det landet far er fra).

Eldste kalte momo og moffa helt til hun i løpet av barnehageårene byttet til bestemor og bestefar. 

Anonymkode: e7c20...1b3

Skrevet

Min farmor var mine kusiners mormor - det forvirret ingen over tre, og tantebarna mine har det på samne måten. At en bestemor har to forskjellige navn, eller to bestemødre kalles det samme, er aldri noe problem i praksis. Det er hvertfall ikke verdt å lage konflikt av...

Skrevet

Her klarte ikke svigers bli enige med seg selv, så da endte det med at jeg "bestemte". 

Anonymkode: bf99b...992

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...