Gå til innhold

Hvilken diagnose har du som er ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva tenker du om at at det ble slik for deg?

Anonymkode: f765c...8ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det slikt at diagnose ikke gir uføretrygd..men arbeidsevne 

• Liker 8
  • Nyttig 12
Skrevet

Jeg er i ferd med å bli ufør. Har autisme. Tenker det er kjipt å bli ufør fordi jeg fungerer jo fysisk og jeg er flink til mange ting, men jeg klarer ikke delta i arbeidslivet.

Mine utfordringer er uforenlig med arbeidslivet. Det å stå i jobb spiser meg opp til det punkt at jeg blir autistisk utbrent og knapt klarer hverken ta vare på egen hygiene eller snakke.

Anonymkode: 2e601...a4c

• Hjerte 11
  • Nyttig 5
Skrevet
Sofakona skrev (3 minutter siden):

Nå er det slikt at diagnose ikke gir uføretrygd..men arbeidsevne 

Og nå er det slik at det var ikke det som var spørsmålet til TS. H*n lurer på diagnosene til de som er uføre, så sier det seg selv at det er arbeidsevnen som faktisk gjør at de ble uføre. 

Anonymkode: 4212e...73e

• Liker 14
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

Hele min oppvekst ble fratatt meg, grov omsorgssvikt og seksuell overgrep.

Jeg har kptsd og utviklingsforstyrrelse. Sliter også mye med ensomhet.

Det ble slik på grunn oppveksten.

Endret av . Anonym.
  • Hjerte 15
Skrevet

Paranoid schizofreni og alvorlig spiseforstyrrelse. 

Anonymkode: 8a7a4...4f0

• Hjerte 4
Skrevet

Jeg har morbus chrons, clusterhodepine og leddgikt. Hatt det så lenge jeg kan huske så vet ikke om noen annen hverdag. Det er helt forjævlig og bare være hjemme i eget fengsel og føle du snylter på staten. Jeg vil også ut å treffe folk, føle meg nyttig, tjene penger og komme hjem på ettermiddagene å være «arbeidssliten».

Menmen. Sånn ble det for meg og jeg har akseptert det.

Anonymkode: 4905f...bbd

• Hjerte 17
Skrevet

Hjertelidelse (har pacemaker), søvnapné, IBS og hypermobile ledd. Er delvis ufør og er glad for at jeg klarer å jobbe to dager i uka. 

Anonymkode: f3fff...996

• Liker 3
  • Hjerte 5
Skrevet

Diagnose og diagnose, aneurisme og hjerneblødning, har tidvis vondt i hodet. Det er vel hovedgrunnen, så har jeg noe revmatiske greier, hormonell forstyrrelse og muligens noe endometriose osv... Og ja, jeg har og hypermobile ledd, IBS, funksjonell dypepsi og GERD.. Hadde helt glemt det før jeg så noen andre tok det med. :P 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og hva tenker du om at at det ble slik for deg?

Anonymkode: f765c...8ce

Baller på seg år for år, men hva kan man gjøre, så lenge man har puls så lever man med det. Varer jeg til barna er myndige så skal jeg si meg fornøyd, men håper jo jeg varer lenger enn det og. :) Er nå fornøyd med livet sånn sett, kunne vært verre.

Anonymkode: fcff7...375

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har multippel sklerose, trimigenusnevralgi, tinnitus, sterkt svaksynt (flere synsnervebetennelser), kronisk forstoppelse (må irrigere), urge, krystallsyke, migrene, mental og fysisk fatigue, noe kognitiv svikt, adhd og bipolar 2 (pga av ms). 

De aller fleste synes jeg ser helt fin ut og lurer på om det ikke er på tide at jeg prøver å jobbe igjen. 

Anonymkode: 031e6...152

• Liker 4
  • Hjerte 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og nå er det slik at det var ikke det som var spørsmålet til TS. H*n lurer på diagnosene til de som er uføre, så sier det seg selv at det er arbeidsevnen som faktisk gjør at de ble uføre. 

Anonymkode: 4212e...73e

Ja...måtte bare si det da det har vært så mye hets mot uføretrygd her inne, og da har folk blitt hetset for deres diagnose...så mange sier... herregud er jo bare få angst så blir man uføretrygd.

Men at det da ligger mer bak en diagnose. Og det er dette slike mennesker ikke skjønner 

• Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Fibro,ptsd,borderline,spiseforstyrrelser og blandet angst/depresjon lidelse. Disse diagnosene i varierende grad.

Eier hus,bil,har barn. Meget fornuftig og snill person. Men blir fort helt utmattet. Må hvile når jeg har barnefri.

Anonymkode: 34116...feb

• Hjerte 2
Skrevet

Schizoid personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: 1c1a9...d70

• Hjerte 2
Skrevet

Uhelbredelig kreft og senskader etter kreftbehandling. 

Er det "godkjent" for deg, TS? 

Anonymkode: 81e32...e29

• Hjerte 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Aspergers.
Har aldri vært i jobb, så alternativet hadde vel vært å fortsette fra den ene praksisplassen til den andre helt til NAV sier stopp, og deretter levd på sosialen. Så da er vel det å være ufør bedre.

Men det beste hadde vel sikkert vært å være normal, eller iallfall ha en mildere variant som ikke hadde ødelagt livet mitt.

Anonymkode: e7755...197

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet

Aggressiv leddgikt, sosial fobi og unnvikende personlighetforstyrrelse.

Har lært meg å leve med det psykiske og har akseptert det fysiske. 

Anonymkode: 90100...4c0

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Schizoaffektiv lidelse. Klarte å stå i jobb i mange år like vel, men så ble jeg feilbehandlet og mistet hukommelsen i tillegg. Da måtte jeg gi meg... Litt bitter for den feilbehandlingen, men har et meningsfylt liv i dag.

Anonymkode: 3cb46...2c9

• Hjerte 3
Skrevet

Engstelig unnvikende pf, fibromyalgi, en hudsykdom som trigger av stress (dårlig kombinasjon med andre diagnoser) IBS (flyr akutt på do flere ganger daglig). Har prøvd ut 15 ulike yrker før jeg havnet på aap men måtte allikevel prøve ut to yrker til.

Anonymkode: 501e2...438

• Hjerte 3
Skrevet

Autoimmun stoffskiftesykdom, kroniske ledd- og muskelsmerter, PTSD etter to voldelige forhold, Thoracic outlet syndrome. 

Anonymkode: 32bf0...e50

• Hjerte 3
Skrevet

Kptsd etter en barndom med misbruk og psykisk sykdom. Jeg har selv en omfattende rusproblematikk bak meg men er rusfri nå men mye stress er en risiko faktor for meg. Har og vært prostituert i noen år med kunder som har vært ganske røff med meg 

Har en gradert 40% uføretrygd og jobber 60%. Arbeidsgiver og kolleger vet selvfølgelig ingenting om meg på den måten, for de er jeg helt normal  som jobber deltid. Men det har vært en trygghet for meg å bli uføretrygdet. Jeg har alltid jobbet selv da jeg ruste meg men det kjennes godt nå å anerkjenne at den barndommen min har gjort meg varig syk og jeg trenger ikke strekke meg milevis over det jeg har krefter til. Gjør jeg det så vet jeg at veien til rusen er kort fordi rusen er en pause fra stress og Kptsd symptomer for meg og jeg vil heller leve et rusfritt liv med mindre stressfaktorer og å ta vare på meg selv enn å kjempe så hardt for å være 100% arbeidsfør når det bare gjør meg sykere.

Anonymkode: 6bda0...850

• Liker 3
  • Hjerte 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...