Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi er i en situasjon hvor vi ønsker å kjøpe enebolig og har funnet drømme boligen. Vi eier ett rekkehus per dags dato. Hvor dumt er det å kjøpe først med tanke på dagens marked? Vi ønsker å legge ut rekkehuset for ca 2,4-2.5. Rekkehuset har ingen fellesgjeld nå, men borettslaget skal ta opp et lån i løpet av dette året og renovere hele fasaden, nye dører, vinduer, isolasjon ol. 

Noen her som har kjøpt først og solgt i nyere tid? Hvor lang tid ca lå det ute før du fikk solgt?

Er livredd for å sitte med to boliger, samtidig så kan det ta en lang stund før et slikt hus kommer ut for salg igjen med tanke på beligenhet, tomt og ikke minst pris.

Anonymkode: 4644f...48a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I disse tider, anbefales det å selge først - med mindre du bor i et område hvor markedet er "hett"

Anonymkode: acae7...3e1

• Liker 4
Skrevet

Worst case. Har dere råd til å sitte med både den eneboligen og rekkehuset i ett år så kan dere kjøpe først. 

Anonymkode: 1c17a...69d

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville solgt først med mindre jeg bodde i et veldig attraktivt område i Oslo.

Anonymkode: 75dcb...300

• Liker 1
Skrevet

Men den viktigste faktoren her er jo følgende:

Har dere finansieringen i orden, slik at banken har gitt dere tilsagn med forutsetning om at dere faktisk får mellomfinansiering fra dem? Det er jo den første lakmustesten...

Er ikke dette på plass er det vel strengt tatt ikke mye å diskutere.

Om jeg selv ville gjort det i dag? Strengt tatt ikke, med den situasjonen som er nå.

Det blir et regnestykke. Hvor lenge har du råd til å betjene mellomfinansieringen, og hvordan går det med økonomien når du DA må selge for 10-15% under forventet pris?

Anonymkode: ef5e7...144

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo gå inn i tråden til hun som ikke får solgt og lese litt der.

Men ja, spørsmålet er jo om dere får mellomfinansiering. Men nå er jo verdien på rekkehuset mikroskopisk så jeg regner med at prisen på eneboligen heller ikke er spesielt høy?

Anonymkode: a89d9...212

• Liker 2
Skrevet

Vi kjøpte og solgte i Bergen sommeren 2023. Det var et tregt marked allerede da. Ville satt verdien av rekkehuset kunstig lavt for å sikre dere, kanskje en salgsverdi på 2 millioner. Vi fikk solgt leiligheten vår litt etter første visning, men til 150 000 kr under prisantydning. Da hadde vi allerede lagt den ut for 3-400 000 mindre enn den ville blitt solgt for i begynnelsen av 2023. Men vi er totalt sett veldig fornøyd med både kjøp og salg. 

Masse lykke til

Anonymkode: 3ade2...5c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...