Gå til innhold

Når er det vanlig at ungdom slutter å være med på ferie med familien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en annen tråd her inne nå, så diskuteres det om en 20-åring  skal få bli med på ferie med familien sin.

Jeg synes det er rart at dette er en diskusjon i det hele tatt. Selv var jeg med på ferie med foreldre frem til jeg var 21, og det var jo en selvfølge at de betalte dette. Var på både gutteturer og kjæresteturer i løpet av denne tiden og, men ble jo bedt med på familieferie likevel.

Når sluttet dere/barna deres å være med på familieferier?

Anonymkode: 5bcef...9d2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir litt som "hvor lang er en tråd"... 

-dette varierer nok veldig, kommer an på så mye

Anonymkode: 4d1a4...78e

• Liker 10
Skrevet

Min siste ferie var da jeg var 16 år. Kunne fått være med året etter og, men hadde ikke lyst.

Nå som jeg er over 30 år skal vi på ferie sammen for første gang igjen, en langhelg 😅

Anonymkode: c3483...d8c

• Liker 1
Skrevet

Er vel ingen grenser på det, det handler vel ikke så mye om alder, men mer om relasjon i familien om man har lyst å tilbringe tid sammen 

Anonymkode: b9d3f...8a9

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er litt synd at mange norske foreldre ser sine jobben som foreldre er ferdig etter ungdommen har blitt 18.  Her tilbyr vi ferier sammen med oss så lenge de ønsker å være med.  Har en 18 og 21 åring, som fortsatt elsker å gå på ferier sammen med oss :)

Anonymkode: b6c6e...2bf

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Har fire barn, to tvillingpar ganske tett i alder. Vi har helt grei økonomi, men ikke søren om jeg betaler for 6 voksne når de er 20 og 22 år og vi skal på utenlandsferie. De må gjerne være med hvis de har råd til det. Skal de være med på ferie på hytta, så kommer vi sikkert til å sponse mat og drikke.

Anonymkode: 3d8f0...74e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

sist gang var jeg var 15 år og etter det angrer jeg ikke på at jeg bestemt sa nei selv om de spurte meg, måtte lyve at jeg fikk "mensen" for å slippe å dra til syden, fikk lov å være hos onkelen og henge med kusinene. jeg er 24 år gammel i dag. :) 

Anonymkode: 730df...72f

Skrevet

Selv var jeg nå på ferie med foreldrene mine når jeg var 22år.

Har selv ungdom på 17 og 19. Og de liker enda å værende oss på turer. Og kan ikke tenke meg å nekte dem hvis de ønsker å være med

Syns det høres rart ut at de sier de er 18 da har jeg ikke ansvar. Hvis en eks driver med videregående utdanning har en forsørgerplikt til 21år fikk ei vennine beskjed om

Anonymkode: 59623...13c

• Liker 2
Skrevet

Etter 15-16 årsalderen har våre barn prioritert å bruke ferien med venner og kjærester. I tillegg har de hatt sommerjobb som har gitt rammer for når de kan ta ferie.

Vi har planlagt vår ferie uten deres involvering, og heller ikke valgt reisemåte og reisemål med tanke på deres interesser. Dersom de hadde spurt om vi skulle reise et sted sammen kunne vi planlagt ut fra det.

Anonymkode: ffc29...539

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er litt synd at mange norske foreldre ser sine jobben som foreldre er ferdig etter ungdommen har blitt 18.  Her tilbyr vi ferier sammen med oss så lenge de ønsker å være med.  Har en 18 og 21 åring, som fortsatt elsker å gå på ferier sammen med oss :)

Anonymkode: b6c6e...2bf

Det har for oss lite å gjøre med at vi er ferdig med jobben som forelder, men at man etter hvert ønsker å prioritere tiden sin forskjellig. Barna har andre ønsker enn oss, og vil også feriere med venner og kjærester. Vi trenger heller ikke å ta ferie på samme tid som barna, men heller reise vår og høst.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selv var jeg nå på ferie med foreldrene mine når jeg var 22år.

Har selv ungdom på 17 og 19. Og de liker enda å værende oss på turer. Og kan ikke tenke meg å nekte dem hvis de ønsker å være med

Syns det høres rart ut at de sier de er 18 da har jeg ikke ansvar. Hvis en eks driver med videregående utdanning har en forsørgerplikt til 21år fikk ei vennine beskjed om

Anonymkode: 59623...13c

Forsørgerplikt betyr ikke å ta.med på dyr ferie.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Bor de fortsatt hjemme og kanskje også studerer, er det naturlig å be de med tenker jeg... men det kan vel hende det kræsjer med sommerjobben (som hjemmeboende skole-elever/studenter ofte har)?

Skrevet

Våre sluttet å bli med på utenlandstur da de var 17-18 år. Vi har fem barn og de eldste syntes etter hvert at det ble slitsomt og kjedelig å dra på ferie med småsøsknene. Nå som alle er voksne og har egne familier reiser de gjerne på ferie med oss, og betaler turen selv. Vi spanderer gjerne noen middager og litt annet også.

Anonymkode: ac85f...ad4

• Liker 1
Skrevet

Vår 18 åring blir med oss på ferie til sommeren. Hva som er vanlig hos andre er irrelevant. 

• Liker 2
Skrevet

16 år. Etter det jobba eg om sommaren, og når eg var ferdig studert hadde eg budd åtte år ute av huset og hadde råd til å betale sjølv. 

Skrevet

Jeg er 39 og har enda ikke sluttet 😆 selvfølgelig også reist mye på ferie med venner og slikt også, men alltid hyggelig å dra på familieferie 🥰

Anonymkode: 1d898...fa2

• Liker 3
Skrevet

Litt av spørsmålet i den tråden var jo det å betale for turen, og det går nok på hva foreldre klarer økonomisk. 

Har vært på mange familieferier med foreldrene mine + søsken som ung voksen, men alle barna betalte selv. Alle jobbet, og vi måtte spare for å bli med. 

Anonymkode: 5f3a3...d6b

• Liker 1
Skrevet

Får bli ned sp lenge de vil, vi betaler. Vi planlegger tur sammen og alle får komme med ønsker. Synes det er helt merkrlig med de som ikke tar med 15-16 åringer på ferie jeg da

Anonymkode: ae3b3...656

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Får bli ned sp lenge de vil, vi betaler. Vi planlegger tur sammen og alle får komme med ønsker. Synes det er helt merkrlig med de som ikke tar med 15-16 åringer på ferie jeg da

Anonymkode: ae3b3...656

Det er vel mer at de, når de har nådd den alderen, har andre ønsker for ferien enn hva vi har. De kommer gjerne og tilbringer tid med oss på hytta, men reiser på andre ferier med venner, fotballaget, speiderleir etc. Da har de ikke mer ferie.

• Liker 2
Skrevet

Det er jo en viss forskjell på 15-16 åringer og 19-20 åringer. Skjer mye i de årene der og mange får seg jobb, flytter ut og får mer eget liv.

Tenker og det kommer an på om det store barnet har noen å reise på ferie med. Det hadde gjort en viss forskjell for meg. Har 20 åringen kjæreste og planer med den eller er det store barnet kanskje ikke inviter med eller på ferie med noen andre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...