Gå til innhold

Flytende eggeplomme.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt smått nysgjerrig her. Er det bare meg som får brekninger av flytende eggeplomme? Missforstå meg rett, jeg elsker egg. Kokt, stekt, eggerøre eller omelett. Når jeg steker egg knuser jeg plommene og steker de hardt på begge sider til  kantene blir sprø. Helt himmelsk. Egg som kokes, koker jeg ca et kvarter, eller mer. Frustrerende å komme på hotellfrokost der alle speileggene har flytende plomme. "Hardkokte" egg er halvrå i midten og eggerøra er slimete og vassen. Ekkelt! Er det virkelig sånn folk liker det??

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elsker flytende plomme😊 Jeg liker ikke egg der plommen omtrent er tørrkokt eller tørrstekt. Eggerøre fra hotell er gjerne ikke like godt som hjemmelagd eggerøre, fordi mange bruker eggepulver. Jeg syns at man ofte får hardkokte egg på hotell, om man egentlig ønsker egg med rennende plomme, men det kommer nok helt an på hvor lenge eggene har ligget under varmen etter de er kokt. 

Anonymkode: cab4a...3fc

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Koker i et kvarter eller mer? Et egg er hardkokt lenge før 15min

Anonymkode: d797c...f2a

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Hva er greia med å bruke matforumet til å informere verden om hva slags mat man brekker seg av?

Ingen er interessert!!!

Anonymkode: 7b10c...5df

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Liker flytende plomme. Men klarer ikke at hviten disser. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Koker i et kvarter eller mer? Et egg er hardkokt lenge før 15min

Har opplevd at det er fuktighet igjen i plomma, om man ikke koker så lenge. 

Skrevet

Beste eggerøren er litt rennende, litt sånn som Gordon Ramsey lager det. Tørre egg er bare trist

• Liker 3
Skrevet
Ano9m skrev (1 minutt siden):

Har opplevd at det er fuktighet igjen i plomma, om man ikke koker så lenge. 

Høres veldig rart ut, jeg lager lett hardkokt egg på under 10min 

Skrevet

For meg er hardkokt egg, eller stekt egg med knust plomme litt samme kategori som en biff som er ihjelstekt.

Og eggerøre skal være fløyelsmyk. Husker det var noe av det lærlingene jobbet mye med i starten når jeg jobbet på hotell, det å slutte oversteke eggerøren.

Anonymkode: 187de...f33

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Flytende eggeplomme går fint, men jeg takler ikke de ekle hvite strengene, så må alltid fjerne dem med gaffel før jeg tilbereder egget selv. Føler meg som en kirurg når jeg steker egg og vil ha hel plomme.

Enig i at slimete eggerøre er ekkelt. Eggehakk ser mye bedre ut. Flytende plomme er mer delikat når speilegget er helt nystekt.

Anonymkode: 37c6b...270

Skrevet
Artmo3 skrev (3 minutter siden):

Beste eggerøren er litt rennende, litt sånn som Gordon Ramsey lager det. Tørre egg er bare trist

Eggerøre skal være creamy. Elsker speilegg med hel plomme. Kjølig eggeplomme på biff tartar er også yummy!

Skrevet

Tørrkokte knirkende egg er ikke noe for andre enn barn og afrikanere.

Anonymkode: 72ebd...bfe

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tørrkokte knirkende egg er ikke noe for andre enn barn og afrikanere.

Anonymkode: 72ebd...bfe

Eh hehe afrikanere? What? Hvorfor?

Anonymkode: 100ca...e09

Skrevet

Jeg liker ikke rennende eggerøre, men foretrekker bløtkokt egg og speilegg med flytende plomme. Kjempegodt å dyppe brød i det. :jepp: Derimot liker jeg ikke flytende eggehvite og steker derfor speilegg to sekunder på oversiden også for å forhindre at det er ukokt eggehvite på toppen, og jeg liker bløtkokte egg med helt kokt eggehvite selv om plommen skal være flytende. 

• Liker 2
Skrevet
Arkana skrev (1 minutt siden):

Jeg liker ikke rennende eggerøre, men foretrekker bløtkokt egg og speilegg med flytende plomme. Kjempegodt å dyppe brød i det. :jepp: Derimot liker jeg ikke flytende eggehvite og steker derfor speilegg to sekunder på oversiden også for å forhindre at det er ukokt eggehvite på toppen, og jeg liker bløtkokte egg med helt kokt eggehvite selv om plommen skal være flytende. 

Steke med lokk funker også fint for å steke hvitten på toppen, også mindre sjanse for å ødelegge plommen 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For meg er hardkokt egg, eller stekt egg med knust plomme litt samme kategori som en biff som er ihjelstekt.

Og eggerøre skal være fløyelsmyk. Husker det var noe av det lærlingene jobbet mye med i starten når jeg jobbet på hotell, det å slutte oversteke eggerøren.

Anonymkode: 187de...f33

Dere lærer faktisk lærlingene å steke eggerøren slik? Har trodd at vassen eggerøre har vært resultatet av slurv jeg.

• Nyttig 1
Skrevet

Spiser aldri flytende plomme, den skal være hardkokt ja. Koker de glatt i 10 min minst.

• Liker 1
Skrevet

Jeg orker det heller ikke når det blir så tyntflytende, det må være stekt ordentlig, og når jeg koker egg gjør jeg det i minst ti minutter. Men det er ikke noe godt med egg som har kokt så lenge at det omtrent er grønt, heller. Kan godt spise det om plommen er bare litt flytende.

Som en over her skrev, så pirker også jeg bort de hvite strengene/plommestrengen. Ikke fordi det på noen måte er "farlig" å spise den, men den er så uappetittlig. 

Anonymkode: 3e678...a85

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Elsker flytende plomme😊 Jeg liker ikke egg der plommen omtrent er tørrkokt eller tørrstekt. Eggerøre fra hotell er gjerne ikke like godt som hjemmelagd eggerøre, fordi mange bruker eggepulver. Jeg syns at man ofte får hardkokte egg på hotell, om man egentlig ønsker egg med rennende plomme, men det kommer nok helt an på hvor lenge eggene har ligget under varmen etter de er kokt. 

Anonymkode: cab4a...3fc

Jeg lager veldig god eggerøre selv, men elsker den på hotell. Vet mange ikke liker den, forstår ikke hvorfor.

Er ellers enig i plomme. Mellomkokt egg eller stekt egg med plomme. 🍳

Skrevet (endret)
Arkana skrev (16 timer siden):

Dette!

(Jeg klarer faktisk ikke å spise hardkokt egg eller egg med gjennomstekt plomme 😮 )

Endret av Brunhilde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...