Gå til innhold

Hvorfor hjelper gud noen, mens andre ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vil gjerne ha et seriøst svar fra noen som kan tenke seg hva grunnen er. Hvis gud bryr seg om alle, hvorfor hjelper han ikke dem som ber da isåfall? Og det er jo folk som mener de får hjelp og svar, så hvorfor hjelper han noen, men ikke alle som tror på han isåfall? Hvorfor skal noen "fortjene" mer hjelp enn andre? 

Anonymkode: e6df8...be9

Gud hjelper dem som er trofaste, gjør Gud vilje og holder Gud ord. Dette er en toveis prosess. Det er ikke bare å motta, men ekte gir! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lysetskinner skrev (37 minutter siden):

Gud hjelper dem som er trofaste, gjør Gud vilje og holder Gud ord. Dette er en toveis prosess. Det er ikke bare å motta, men ekte gir! 

Han hjelper ikke de heller

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er en energi som er i alt og alle, ikke en skapning som aktivt sitter og velger ut hvem som skal hjelpes eller ei. Vi må alle hjelpe oss selv, og alle har denne Gudsenergien i seg man kan dra nytte av.

Anonymkode: cdbc4...086

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som skriver at man må hjelpe seg selv. 

Hva med babyer og små barn? Hva når de vokser opp i en familie, utsatt for vold og voldtekt fra de er veldig små. Hvordan skal de klare å hjelpe seg selv? Hvorfor blir små barn utsatt for dette?

Anonymkode: 3a72e...35a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tilber folk en fyr som kastet 2 personer ut fra edens hage fordi de gikk på epleslang? En fyr som drepte utallige egyptere. (Barn) en fyr som utslettet to byer. En fyr som skapte sykdom og pest bare for å torturere folk som ikke avlød han? En fyr som liker gjøre jomfruer gravide. Og la sin sønn slite seg gjennom både ekstrem psykisk og fysisk smerte for å la han ta på seg syndene til andre? En fyr som er så narsisistisk at han mener vi kun skal ha han. Og null fri vilje? En fyr som elsker at når to parter kriger mot hverandre så ber begge sidene til han og han støtter begge sidene.. 

Glad jeg ikke tror på en slik massemorder.

Anonymkode: fe72e...dc2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil gjerne ha et seriøst svar fra noen som kan tenke seg hva grunnen er. Hvis gud bryr seg om alle, hvorfor hjelper han ikke dem som ber da isåfall? Og det er jo folk som mener de får hjelp og svar, så hvorfor hjelper han noen, men ikke alle som tror på han isåfall? Hvorfor skal noen "fortjene" mer hjelp enn andre? 

Anonymkode: e6df8...be9

Djevelen tror også på Gud, men han er redd Ham og jobber mot Hans vilje, så det er ikke nok å tro at Han kan, eller sammenligne Han med oss. Han er ikke oss og Han tenker ikke som oss og Gud forandrer seg ikke fra dag til dag eller har humørsvingninger eller ombestemmer seg. Vi, mennesker tror ofte ikke før vi ser. Han ser før noe skjer. Da Han skapte oss/alt var det ingenting, men Han så for seg hva som skulle skje - og forventet det skulle skje som Han sa, Han trodde det; og sa; 'bli' og senere skjedde det.

Han har sagt at Han ikke gjør forskjell, Han gjør heller ikke det; men Han har sagt; dette har jeg, du HAR fått det. Det venter på deg, men før du får se det må du tro på meg når jeg sier at du har det. Så kommer det; det du trodde skulle komme! Vi får ikke mindre og ikke mer enn hva vi tror vi får!

Når du ber og ikke har hørt at Han sier du bare skal be og FÅ så betyr det at du skal ta det som en sannhet. Ikke et håp om at Han mente det (Han liker ikke at noen insinuerer Han skal ha løyet eller er som oss som gjør forskjell eller ombestemmer seg). Han ber oss TRO - stole på Han - og hva Han har lovet. Alt utover det er vantro, tvil. Og ikke en gang i Bibelen står det; 'tvil så skal du få'.

Jesus, vi skulle tro at Han vet best; sier at 'alt mitt er ditt', bare be så får dere, men tro at dere HAR fått det, SÅ skal dere få det (ikke uten). Han sier også at årsaken til det er at Jesus har betalt for at hvem som helst skal få, men det må gå via Ham, altså i Jesus navn, siden vi ikke hadde fått noe uten Ham, fordi det var Han som åpnet veien til Gud igjen ved å ta bort anklagene mot oss (syndene) og det er via Han det er åpen vei. Hvis noen ber uten å gå veien om å vite hva Jesus gjorde må bønnene gå gjennom mye anklager mot oss og Gud hører ikke på den kanalen hvor mennesket tviler, og tror på at de kan tigge litt ekstra, gråte litt ekstra og ofre noe for å bevege Han. Han ofret Jesus og Jesus ofret seg slik at hindringene var borte uavhengig av oss, og den som ikke tror det er på den veien hvor Gud og mennesket ikke er blitt forsonet. Mennesket og Gud kan kommunisere via og ved hjelp av Jesus. Den andre veien fungerte ikke etter at forbindelsen ble brutt da synden kom fordi da måtte folk holde budene og de klarte det ikke, så Han laget derfor en vei hvor det pga at Jesus hadde klart å holde de så kunne Han hjelpe oss fordi Han laget en vei hvor vi kunne gå.

Alt det står i Bibelen, så hvis noen lurer på hvorfor Gud sånn og sånn, hvordan Gud tenker, så sier Han det DER. Guds ord står fast og er til for at vi skal kunne slå opp og lese hva Han sier og ikke at vi skal lete inni oss selv hva vi synes, tror, eller høre andres meninger om hva Han kanskje mener, vil, har sagt. Svarene står i den boka og neste gang den åpnes står det samme siden Han ikke har forandret mening eller forandret på løfter eller krav.. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lawyam skrev (1 minutt siden):

Djevelen tror også på Gud, men han er redd Ham og jobber mot Hans vilje, så det er ikke nok å tro at Han kan, eller sammenligne Han med oss. Han er ikke oss og Han tenker ikke som oss og Gud forandrer seg ikke fra dag til dag eller har humørsvingninger eller ombestemmer seg. Vi, mennesker tror ofte ikke før vi ser. Han ser før noe skjer. Da Han skapte oss/alt var det ingenting, men Han så for seg hva som skulle skje - og forventet det skulle skje som Han sa, Han trodde det; og sa; 'bli' og senere skjedde det.

Han har sagt at Han ikke gjør forskjell, Han gjør heller ikke det; men Han har sagt; dette har jeg, du HAR fått det. Det venter på deg, men før du får se det må du tro på meg når jeg sier at du har det. Så kommer det; det du trodde skulle komme! Vi får ikke mindre og ikke mer enn hva vi tror vi får!

Når du ber og ikke har hørt at Han sier du bare skal be og FÅ så betyr det at du skal ta det som en sannhet. Ikke et håp om at Han mente det (Han liker ikke at noen insinuerer Han skal ha løyet eller er som oss som gjør forskjell eller ombestemmer seg). Han ber oss TRO - stole på Han - og hva Han har lovet. Alt utover det er vantro, tvil. Og ikke en gang i Bibelen står det; 'tvil så skal du få'.

Jesus, vi skulle tro at Han vet best; sier at 'alt mitt er ditt', bare be så får dere, men tro at dere HAR fått det, SÅ skal dere få det (ikke uten). Han sier også at årsaken til det er at Jesus har betalt for at hvem som helst skal få, men det må gå via Ham, altså i Jesus navn, siden vi ikke hadde fått noe uten Ham, fordi det var Han som åpnet veien til Gud igjen ved å ta bort anklagene mot oss (syndene) og det er via Han det er åpen vei. Hvis noen ber uten å gå veien om å vite hva Jesus gjorde må bønnene gå gjennom mye anklager mot oss og Gud hører ikke på den kanalen hvor mennesket tviler, og tror på at de kan tigge litt ekstra, gråte litt ekstra og ofre noe for å bevege Han. Han ofret Jesus og Jesus ofret seg slik at hindringene var borte uavhengig av oss, og den som ikke tror det er på den veien hvor Gud og mennesket ikke er blitt forsonet. Mennesket og Gud kan kommunisere via og ved hjelp av Jesus. Den andre veien fungerte ikke etter at forbindelsen ble brutt da synden kom fordi da måtte folk holde budene og de klarte det ikke, så Han laget derfor en vei hvor det pga at Jesus hadde klart å holde de så kunne Han hjelpe oss fordi Han laget en vei hvor vi kunne gå.

Alt det står i Bibelen, så hvis noen lurer på hvorfor Gud sånn og sånn, hvordan Gud tenker, så sier Han det DER. Guds ord står fast og er til for at vi skal kunne slå opp og lese hva Han sier og ikke at vi skal lete inni oss selv hva vi synes, tror, eller høre andres meninger om hva Han kanskje mener, vil, har sagt. Svarene står i den boka og neste gang den åpnes står det samme siden Han ikke har forandret mening eller forandret på løfter eller krav.. 

Er ikke djevelen også Guds sønn? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Ja, ikke sant... Lucifer var jo også en engel, en sønn av Gud. Som var tøff nok til å si i mot og ikke gjøre som faren sin sa. Og så ble han kastet i helvete. 

Jeg har virkelig ikke noe til overs overfor folk som tror på Bibelen. Hvordan i alle dager kan man tro på en kjærlig Gud når de samtidig tror at han straffer noen og kaster de i helvete om de ikke gjør som han sier? 

Jeg tror på dette:

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Gud er en energi som er i alt og alle, ikke en skapning som aktivt sitter og velger ut hvem som skal hjelpes eller ei. Vi må alle hjelpe oss selv, og alle har denne Gudsenergien i seg man kan dra nytte av.

Anonymkode: 301c9...4f9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Nei, Han var ikke det og er ikke det. Det står også i Bibelen. Mennesker som tar mot Jesus regnes av Gud som Guds sønner og døtre (barn) og barn forventer at far snakker sant når Han lover å kjøpe lørdagskos... De gleder seg til koset kommer i hus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, ikke sant... Lucifer var jo også en engel, en sønn av Gud. Som var tøff nok til å si i mot og ikke gjøre som faren sin sa. Og så ble han kastet i helvete. 

Jeg har virkelig ikke noe til overs overfor folk som tror på Bibelen. Hvordan i alle dager kan man tro på en kjærlig Gud når de samtidig tror at han straffer noen og kaster de i helvete om de ikke gjør som han sier? 

Jeg tror på dette:

Anonymkode: 301c9...4f9

Jeg tror djevelen er misforstått...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (Akkurat nå):

Nei, Han var ikke det og er ikke det. Det står også i Bibelen. Mennesker som tar mot Jesus regnes av Gud som Guds sønner og døtre (barn) og barn forventer at far snakker sant når Han lover å kjøpe lørdagskos... De gleder seg til koset kommer i hus...

Jo jeg så det i supernatural ..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gud" hjelper kun dem som klarer å bruke ideen om at det finnes en gud til å motivere seg til å gjøre ting som fører til et positivt utfall. Placebo-effekt (en veldig reell effekt), altså. Ellers er det bare slik at noen er heldige og andre ikke... ikke fordi man har blitt hjulpet av noen guddommelig kraft. Det er ikke slik at "alle får som de fortjener" - det er en veldig naiv eller dømmende tankegang. 

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva med babyer og små barn? Hva når de vokser opp i en familie, utsatt for vold og voldtekt fra de er veldig små. Hvordan skal de klare å hjelpe seg selv? Hvorfor blir små barn utsatt for dette?

Vi har alle sammen åndelige hjelpere rundt oss, som er der og passer på og hjelper om det behøves. Man kan også be hjelperne om hjelp, og jeg tror man alltid får hjelp, men kanskje ikke på den måten man tror man behøver. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lawyam skrev (5 minutter siden):

Jeg trodde det å kaste djevelen til helvete var en slags husarrest fordi han ikke oppførte seg bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Fordi noen mennesker er jævlige. Og eksempelet ditt er et veldig godt eksempel på at det ikke finnes noen (god) gud. Hvilken gud kan sitte å se på at barn blir utsatt for helt grusomme ting? Ikke en god gud. 

Barn kan ikke hjelpe seg selv så mye nei, ikke i slike tilfeller. Med å hjelpe seg selv så mener man at man må gjøre jobben selv utifra de ressursene man har fått/skapt selv.  Så noe flaks og noe hard jobbing. Ingen gud som redder deg eller hjelper deg, men du selv som gjør jobben og prøver å gjøre livet ditt bedre. 

Anonymkode: 47a37...41a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Jeg tror djevelen er misforstått...

Jeg tror ikke djevelen finnes, på den måten vi mennesker tenker. Jeg tror heller ikke at helvete finnes; jeg tror «helvete» er her på jorden, og himmelen er etterlivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo jeg så det i supernatural ..

Han er en fallen engel, men samme det; han er en motstander av Gud, ikke sant? Og han har jo noen følgere. Jesus er ikke motstander av Gud og har sine følgere, som Lucifer prøver å få bort. Han jobber jo også hardt for å hindre noen å følge Jesus. Noen hører på motstanderen og andre hører på Jesus som ikke går mot Gud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (Akkurat nå):

Han er en fallen engel, men samme det; han er en motstander av Gud, ikke sant? Og han har jo noen følgere. Jesus er ikke motstander av Gud og har sine følgere, som Lucifer prøver å få bort. Han jobber jo også hardt for å hindre noen å følge Jesus. Noen hører på motstanderen og andre hører på Jesus som ikke går mot Gud. 

Kanskje det er søskensjalusi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo fri vilje, forstår ikke hvor folk har det fra at Gud råder over den… ønsketenkning? 

Anonymkode: 5fffe...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er søskensjalusi

Samme det. Det finnes bare to veier; til Gud og fra Gud. Jesus peker til. Djevelen peker bort fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...