AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #1 Skrevet 25. januar 2024 I dag har jeg sparepengene til barna i rentefondskontoer gjennom Kron. En forventet rente der er på 4,64 %. Jeg har mine sparepenger på en aksjesparekonto og ser jo at den øker mye fortere enn rentefondskontoene. Burde jeg flytte barnas sparepenger over til aksjesparekontoer? Jeg har valgt rentefondskontoer fordi det har føltes tryggere. Hva tenker dere? Anonymkode: 2383e...764
newman01 Skrevet 25. januar 2024 #2 Skrevet 25. januar 2024 Over 15 år blir den manglende avkastningen betydelig. Og så lenge det er penger man ikke nødvendigvis trenger et gitt tidspunkt er det ikke særlig til risiko med fond
Schmuhu Skrevet 25. januar 2024 #3 Skrevet 25. januar 2024 (endret) Helt enig med forrige innlegg. Du kan opprette flere ASK'er og dermed også ett som er ment for dine barn. Om vi tar utgangspunktet i en global indeksfond med lave kostnader, så kan vi analysere risikoen med en avkastningstrekant veldig effektiv. MSCI World er en kjent indeks for utviklete markeder. Frankfurt børs (fant enda ikke en norsk versjon av dette) har satt opp et avkastningstrekant. Den er i euro og forutsetter at har spart hver måned. Som du ser så kan avkastning være svært ulik. På høyre siden ser du året du kjøper. Nederst ser du året du selger. Hver hvite trappelinje markerer 5 år. Her ser du veldig bra hvor lenge og hvor mye kriser kan påvirke sparingen i en slik indeksfond. Er du investert mer enn 15år sammenhengende, hvor mye rødt ser du her? Det er risiko over tid som teller. Du tåler at det svinger og du blir belønt med en grei avkastning. En rentefond tar mindre risiko, dvs. svinger betydelig mindre. Siden du tar mindre risiko, så er selvsagt også avkastningen betydelig lavere enn i f.eks. aksjefond med høye risiko. Avkastning betyr med andre ord at du har tålt en eller flere risikofaktorer og så ble du belønt for det. Det gjelder dog ikke generelt. Det er lett å ta det for godt. Når du vurderer ett produkt, så er det viktig å få med seg at ikke all risiko belønnes godt nok med avkastning. Ofte utsetter småsparere seg for spesielle risikofaktorer gjennom aktive bransjefonds som ikke belønnes i det hele tatt pga. høye kostnader knyttet til det. Ønsker du en høy avkastning må du også se på kostnadene. Min anbefaling er globale indeksfond med lave kostnader, enten det kun er utviklete markeder eller en blanding med fremvoksende markeder. Så trenger du ikke å bruke mer tid på det enn nødvendig. Lykke til med sparingen! Om du har flere spørsmål er det bare å spørre. Schmuhu Endret 25. januar 2024 av Schmuhu 1
Maleficenta Skrevet 25. januar 2024 #4 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): I dag har jeg sparepengene til barna i rentefondskontoer gjennom Kron. En forventet rente der er på 4,64 %. Jeg har mine sparepenger på en aksjesparekonto og ser jo at den øker mye fortere enn rentefondskontoene. Burde jeg flytte barnas sparepenger over til aksjesparekontoer? Jeg har valgt rentefondskontoer fordi det har føltes tryggere. Hva tenker dere? Anonymkode: 2383e...764 Er det ikke greit å ha sånn sparekonto for barn? 1
newman01 Skrevet 26. januar 2024 #5 Skrevet 26. januar 2024 11 hours ago, Maleficenta said: Er det ikke greit å ha sånn sparekonto for barn? Det er jo litt dumt å ha penger stående på en konto som har lavere utvikling enn inflasjonen. Det vil jo si at om du setter inn en sum som er stor nok til å kjøpe en ny standard bil når ungen er nyfødt har man nesten råd til en moped når ungen flytter hjemmefra. Satt på spissen. Børsen utvikler seg stort sett i takt med markedet, så da har man råd til en bil når ungen flytter hjemmefra. 1
Maleficenta Skrevet 26. januar 2024 #6 Skrevet 26. januar 2024 newman01 skrev (1 time siden): Det er jo litt dumt å ha penger stående på en konto som har lavere utvikling enn inflasjonen. Det vil jo si at om du setter inn en sum som er stor nok til å kjøpe en ny standard bil når ungen er nyfødt har man nesten råd til en moped når ungen flytter hjemmefra. Satt på spissen. Børsen utvikler seg stort sett i takt med markedet, så da har man råd til en bil når ungen flytter hjemmefra. Åå
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #7 Skrevet 27. januar 2024 Tuuuusen takk for svar. Og hjelp. ☺️ Elsker at det finnes så mange kunnskapsrike og hjelpsomme mennesker her inne. ❤️ TS Anonymkode: 2383e...764
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå