Bønna Skrevet 30. januar 2006 #1 Skrevet 30. januar 2006 Jeg vil først og fremst si at jeg har svært liten sans for arbeidsfetisjisme. Arbeit Macht Nicht Frei! Dernest ønsker jeg at det skal være en kombinasjon mellom samfunnets produksjonsbehov og den enkeltes, tja la oss kalle det menneskelige behov, med større vekt på det individuelle menneskelige behovet. Jeg ønsker at det skal være mindre fokus på den enkelte arbeiders ”moralske” plikt til å gå på jobb samme faen. Jeg vil anse et mer menneskevennlig samfunn som et samfunn hvor det er greit å ta noen dager innimellom, hvor du føler deg litt utafor eller har andre behov som krever at du ikke går på jobb. Dette styrer den enkelte best selv. Men selvfølgelig handler dette også om samfunnets/fellesskapets produksjonsbehov. Dermed må det være et kollektivt valg av en hensynskombinasjon mellom samfunn og individ. Politikerne bør gå til valg på hvilke interesser de ønsker å prioritere. De individuelle menneskelige interessene eller de kollektive produksjonsinteressene. Dette bør være et demokratisk valg. Jeg synes at den ordningen til flygerne er veldig god. Riktig nok har den fokus på flysikkerheten, men jeg mener det også er menneskelige, og ikke bare sikkerhetsmessige, grunner til at flere enn flygerne innimellom bør erklæres som ”Not Fit for Flight”.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #2 Skrevet 30. januar 2006 For å svare på overskriften, så lurer jeg på om kanskje du kunne være en av de som ikke er helt "fit".
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #3 Skrevet 30. januar 2006 Jeg vet i allefall at dersom jeg og mine kolleger skulle ta oss fridager når det måtte passe oss, i hytt og vær og uten regler eller kontroll, ville vår arbeidsplass raskt legge ned og vi ville stå uten jobb i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #4 Skrevet 30. januar 2006 Vi har et system i dag som er basert på tillit. Flertallet av oss jobber i en IA-bedrift, og har gjennom IA-avtalen ytterligere fleksibilitet i forhold til egenmeldinger. Et system som er basert på tillit forutsetter at folk tar ansvar. Gjennom IA-avtalen har vi sett at fraværet har gått ned, slik at det blant annet ikke lenger er et tema å fjøre sykelønnen dårligere enn i dag. Folk flest tar altså dette ansvaret. At trådstarter ikke ønsker å gjøre det, blir hans/hennes problem den dagen han/hun er gammel nok til å skaffe seg en jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå