Gå til innhold

DNB: - Renta kuttes ikke før i september

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Før rentemøtet i desember 2023 hadde markedene lavere renteforventninger, og kronen var svakere enn Norges Bank forventet. DNB trodde banken ville holde renten uendret, men ble overrasket da Norges Bank hevet den med 25 basispunkter til 4,50 prosent. Nå forventer DNB at Norges Bank vil begynne å senke renten i september, med kutt annenhver måned, og at styringsrenten vil ende på 3,25 prosent ved utgangen av 2025.

Så får vi se hva som skjer?

https://www.nettavisen.no/okonomi/dnb-renta-kuttes-ikke-for-i-september/s/5-95-1598648

Endret av Gjertrud von Knäbe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel noe lignende som var prognosene til Norges bank på slutten av 2023. Mener det var ett kutt i 2024 og 4 kutt i 2025 🤔. Nå får vi håpe renta står stille en stund og ikke går videre oppover i det minste. 

Anonymkode: b1c46...f99

Skrevet

Renta kuttes ikke i sept. Disse berømte økonomene glemmer av en eller annen grunn av vi får en heftig lønnsøkning i mai. 

Deretter fyker inflasjonen oppover igjen.

Anonymkode: 731f8...9f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har liten tro på at inflasjonsmålet nås innen september i hvert fall.

Anonymkode: 88fe0...85c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Renta kuttes ikke i sept. Disse berømte økonomene glemmer av en eller annen grunn av vi får en heftig lønnsøkning i mai. 

Og lånet blir mindre og mindre verdt. 

Anonymkode: 62ff1...4a2

• Liker 2
Skrevet

Synes Tore Grobæk Vamraak i Sparebanken Sør sa det ganske tydelig i en E24 artikkel i dag, da han hadde ønsket at Norges Bank skulle sagt at rentetoppen var nådd: "Det ville gitt et nødvendig psykologisk signal til de som står overfor store investeringsbeslutninger."

Med andre ord: når de hele tiden går ut med hvor mange rentekutt de forventer, hvor snarlig de skal komme osv. så handler det egentlig mest om å prøve å holde motet til folk oppe, hvor de som har investeringsmuligheter ikke skygger banen i frykt for dårligere tider. Jeg tror nok mange av disse folka vet at renta ikke kommer til å gå ned med det første. "Ekspertene" kan bruke så mye "psykologi" som de bare vil, men Norges Bank har vært veldig klare på at renta vil ligge høyt en god stund. Og at den kan settes opp mer.

Anonymkode: 5551d...b5d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Synes Tore Grobæk Vamraak i Sparebanken Sør sa det ganske tydelig i en E24 artikkel i dag, da han hadde ønsket at Norges Bank skulle sagt at rentetoppen var nådd: "Det ville gitt et nødvendig psykologisk signal til de som står overfor store investeringsbeslutninger."

Med andre ord: når de hele tiden går ut med hvor mange rentekutt de forventer, hvor snarlig de skal komme osv. så handler det egentlig mest om å prøve å holde motet til folk oppe, hvor de som har investeringsmuligheter ikke skygger banen i frykt for dårligere tider. Jeg tror nok mange av disse folka vet at renta ikke kommer til å gå ned med det første. "Ekspertene" kan bruke så mye "psykologi" som de bare vil, men Norges Bank har vært veldig klare på at renta vil ligge høyt en god stund. Og at den kan settes opp mer.

Anonymkode: 5551d...b5d

Og selvfølgelig kan ikke Norges bank utelukke flere rentehevinger. Det kan skje noe som gjør det nødvendig, men samtidig tror jeg ikke de vil si det høyt for da vil folk begynne å brenne penger igjen. Det vil jo være mot sin hensikt. 

Anonymkode: b1c46...f99

• Liker 3
Skrevet

Men seriøs. Hvorfor burde jeg bry meg egentlig om hva glasskuleeiere synsk i glasskulen sin?

Schmuhu

• Liker 1
Skrevet

Alt kan skje.  Ingen vet.  Økonomene sier det om og om igjen, men folk hører visst ikke på det øret.  

Det er kriger i verden som vi enda ikke ser ende på.  I USA får vi sannsynligvis Trumph som president.  Hvem vet hva som skjer?  Fortsatt ligger USA med høyere rente enn oss.  Kronen er svak, og det vil den sikkert være så lenge det er så stor uro.  

Husk også at Norges Banks inflasjonsmål er på 2%.  SSB forventer at vi skal ligge på 3% ved utgangen av 2024, men utviklingen av energiprisen er avgjørende.  Vårens lønnsoppgjør blir spennende.  "Problemet" i år er at industrien/frontfagene, som legger lista for de andre forbundene, har gjort det svært godt pga. lav krone.  Det er en uvanlig stor forskjell på økonomisk evnene i bedriftene i Norge nå. 

Jeg gjetter at renten ikke endrer seg i 2024.  Heller at den kan stige mer.    Tror vi ikke på planlegge privatøkonomien ut i fra at renten skal gå ned med det første.   Gjetter at styringsrenten vil ligge på 4,5% i år, og så sakte gå ned til 3,5% i løpet av noen år.  Der blir den.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hjelper fint lite når det koster mer å betjene pr mnd pga økt rente.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tviler på jeg får en HEFTIG lønnsøkning . 

Jeg jobber i helsevesenet...så uansett kommer ikke de få kronene jeg får til å få rentetoget til å løpe løpsk

Anonymkode: b4c09...8bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tviler på jeg får en HEFTIG lønnsøkning . 

Jeg jobber i helsevesenet...så uansett kommer ikke de få kronene jeg får til å få rentetoget til å løpe løpsk

Anonymkode: b4c09...8bb

Forstå at det er den samlede lønnsøkningen generelt jeg snakker om.

Jeg har heller ikke sagt at rentetoget løper løpsk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 15.33):

AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 15.50):

AnonymBruker skrev (På 26.1.2024 den 0.54):

Har fastrente på boliglånet. Det vil bli 2% det i lengre tid fremover. Fordelaktig slik sett at det ikke koster mer pr mnd pga økte renter. 

Anonymkode: 720ac...290

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har fastrente på boliglånet. Det vil bli 2% det i lengre tid fremover. Fordelaktig slik sett at det ikke koster mer pr mnd pga økte renter. 

Mulig du ikke forstod at dette ikke gjelder de med fastrente.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mulig du ikke forstod at dette ikke gjelder de med fastrente.

Mulig du ikke har forstått at styringsrente ikke kun omhandler de med flytende rente?

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke regnet med noe annet. Faktisk overrasket om at den blir senket så tidlig. Tror fortsatt de vil gå motsatt vei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2024 den 0.54):

Husk at prisen for et lån er mer enn hva du betaler i mnd.. 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mulig du ikke har forstått at styringsrente ikke kun omhandler de med flytende rente?

Hvordan påvirker styringsrenten de med fastrente?

Skrevet
LeneXCII skrev (5 timer siden):

Husk at prisen for et lån er mer enn hva du betaler i mnd.. 😉

Hva er dette å huske på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...