Gjest SVK Skrevet 1. august 2024 #201 Del Skrevet 1. august 2024 Fantastisk flotte bilder! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 2. august 2024 #202 Del Skrevet 2. august 2024 Mange fine bilder 😀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 2. august 2024 Forfatter #203 Del Skrevet 2. august 2024 (endret) Dag 2 Ferden i dag tidlig gikk til Mosteiro dos Jerónimos. Det er et tidligere kloster av Saint Jerome-ordenen nær elven Tagus i Lisboa. Det ble nekropolis for det portugisiske kongedynastiet Aviz på 1500-tallet, men ble sekularisert 28. desember 1833 ved statsdekret og eierskapet ble overført til den veldedige institusjonen, Real Casa Pia de Lisboa. På veien dit gikk vi forbi det her kunstverket laget av Bordalo II - Dyreskulpturer i stor skala laget av resirkulerte materialer og avfallsgjenstander, som trekker oppmerksomheten til forbrukernes innvirkning på dyrelivet. Vi var også bortom Torre del Belém, som er et lite fort/ tårn Det før vi gikk til klosteret. Da vi kom dit var køen laaang, så vi sto i solsteken litt før vi kom inn Inngangen til kirken kan man ikke klage over Det her er Padrão dos Descobrimentos som ser ut mot Til lunch en gresk salat Endret 2. august 2024 av Peanut 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 2. august 2024 Forfatter #204 Del Skrevet 2. august 2024 Etter å ha chillet litt på hotellet så gikk vi bort hit for vi vurderte å komme til toppen, men det var så lang kø at vi droppet det. Elevador de Santa Justa heter tårnet. Siden vi var sultne og jeg virkelig liker El Corte Inglés, så dro vi med metroen opp dit. Hver eneste gang jeg kommer inn på matbutikken der så blir jeg For å ta et lite eksempel eller to (Fairy får man i Norge kjøpt på Dollarstore, til rundt samme pris sånn ca. Bruker det selv, og kanke klage ^^, ) 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 2. august 2024 #205 Del Skrevet 2. august 2024 Superflotte bygninger! El Corte Inglés ser absolutt ut som en bra butikk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 3. august 2024 Forfatter #206 Del Skrevet 3. august 2024 (endret) Dag 3 I dag så tok vi ferje over sundet til hit som er en buss/trikkeholdeplass til diverse steder. Mens vi satt og ventet på bussen, så tok vi bilder Bussen tok oss med opp til Santuário de Cristo Rei Broen under skal altså ligne på Golden Gate i SF. Her nederst på foten er det delfiner som er hugget inn Neste tingen i dag var akvariet. Her var det mye rart Jeg ville ikke likt å møtt på noe av det jeg så jeg 🫢 SVÆRT akvarium med mange rokker og haier. Den svære tildels til høyre nær vannoverflaten er en hai. Taxi til akvariet og taxi tilbake til hotellet, og her blir vi nå da til en ny dag i morgen! ^^, Endret 3. august 2024 av Peanut 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 5. august 2024 Forfatter #207 Del Skrevet 5. august 2024 (endret) Dag 4 (i går) En ting jeg har lagt merke til, spesielt på kjøpesentre, er de enormt mange guttegjengene (3-10 stk) som er overalt. Det er langt på nær så mange jenter. Til forskjell fra Norge så er det ikke så mange Teslaer å se, de som finnes er bare hvite. Det er noen superchargers i Portugal, men lengre fra hverandre. Ellers er det nesten bare bensinbiler, og av eldre årganger. Masse tyskere her. De er overalt de. Så til dagen i går. Vi gikk her og litt lenger opp til metroen mot midten av bildet (Det her er en togstasjon) og tok metro til en busstopp og deretter buss i 2 timer til et kloster. Været i går var godt og varmt, med høy UV-indeks Klosteret med kirke i Alcobasa Det her ⬇️ er en peis på kjøkkenet hvor munkene tilberedte mat. Det var en ovn til, midt på gulvet, som var stor nok til å steke en fullvoksen okse Neste stopp med taxi til Batalha, der det også er et kloster Det er omtrent det byen her er kjent for Måtte ha litt lunch så dette fortausrestauranten ble valget (Toalettet derimot var tragisk 😬) Bussturen hjemover tok ca 2 t og 15 min og da kjørte vi gjennom landskap som det her. Med vindmøller her og der. Veldig få som bruker solenergi, det måtte jo ha vært utmerket så mye sol de får her, men det er vel dyrt Da vi kom frem til Lisboa senere, ca rundt 2100, så tok vi middag. Det under er en reke-, mango- og avokadosalat som var digg etter så lang dag vi hadde hatt Dessverre sovnet jeg ganske raskt etter å ha kommet på hotellrommet, derfor kom dette ikke i går 😞 Endret 5. august 2024 av Peanut 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 5. august 2024 Forfatter #208 Del Skrevet 5. august 2024 Dag 5 Dagen i dag går via metro og tog til Tomar. Byen Tomar ble opprettet innenfor murene til Convento de Cristo, konstruert under ordre fra Gualdim de Pais, den fjerde stormesteren av tempelridderne i Portugal på slutten av 1100-tallet. Tomar var den siste Templar-byen som ble bestilt for bygging og en av Portugals historiske juveler. Byen var spesielt viktig på 1400-tallet da den var et senter for portugisisk oversjøisk ekspansjon under Henry the Navigator, Stormesteren av Kristi orden, etterfølgerorganisasjonen til Knights Templar i Portugal. Da vi skulle kjøre gjennom en stasjon på veien, så vi masse politi langs toglinjen og etterhvert også et hvitt laken og to bein som stakk ut Noen som har blitt drept der Jeg kommer med mer av feriebilder senere i dag ❤️ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 5. august 2024 Forfatter #209 Del Skrevet 5. august 2024 Dag 5 (del 2) Slottet i bakgrunnen og under slik det en gang var Tenk å ligge å male eller lage det i taket her 😮 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 5. august 2024 Forfatter #210 Del Skrevet 5. august 2024 Mer Nå på vei hjemover til Lisboa. Sitter på en togstasjon med knapt et menneske på. 29 grader her i dag, heldigvis noe vind ^^, 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 5. august 2024 #211 Del Skrevet 5. august 2024 Fantastiske bilder og bra dere har vind! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 6. august 2024 Forfatter #212 Del Skrevet 6. august 2024 Dag 6 I dag ble det nesten bare chill, med en liten tur ut, blant annet til klosteret vi var til i starten. Det her er inne i kirken, hvor det var gratis å komme inn Vasco da Gama ble født i Sines, sannsynligvis i 1468, og døde i India i desember 1524, bare tre måneder etter hans periode som visekonge i det portugisiske India. Han var den andre sønnen til Estêvão da Gama. Hans eldre bror var Paulo da Gama, som reiste med Vasco på reisen til India i 1497-1499 og døde nesten på slutten av hjemreisen på Terceira-øya på Azorene. Kronikkene fra denne tiden forteller oss at Vasco da Gama var vågal for enhver storslått eller risikabel prestasjon, grov når han ga ordre, sterk nok til å bli fryktet i enhver tvist, hardtarbeidende og lite fleksibel i sin straff på vegne av rettferdigheten. Gjennom sin dristighet og pågangsmot overvant Vasco da Gama og mannskapet hans det meste. Da Gamas levninger ble brakt fra India til klosteret Nossa Senhora das Relíquias nær byen Vidigueira, hvor de ble værende i tre århundrer. I 1880 ble restene av Vasco da Gama og poeten, Luís de Camões, overført til Jerónimos-klosteret. Gravene deres, laget av billedhuggeren Costa Mota, er nå i det nedre koret i klosterkirken. Vasco da Gama (på venstre side) og Luís de Camões (på høyre side) var de to viktigste representantene for denne episke perioden i portugisisk historie. De ble gitt æren av et siste hvilested blant konger. Her er graven til Vasco da Gama slik den fremstår til vanlig Her var det som møtte oss De aller aller fleste turistene gikk bare rett forbi. Pastéis de Belém, og køen for å få tak i noen av de berømte kakene Seff kjøpte vi noen ^^, 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 6. august 2024 Forfatter #213 Del Skrevet 6. august 2024 (endret) Videre opp i et av tårnene vi var på utsiden en av de første dagene Det er noen meter ned her altså <_< Klosteret og kirken rett i mot, og for dem som zoomer inn, kan man se folkemengden som står i kø Lurer på hvem det er som kjøper en slik porselenskatt O_o I hvert fall da, beste ostekaken, basque cheesecake Toodles, opp tidlig i morgen. Mer å se, mer å fotografere ^^, Endret 6. august 2024 av Peanut 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 7. august 2024 #214 Del Skrevet 7. august 2024 For en fantastisk flott kirke! Jeg elsker ostekake! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 7. august 2024 Forfatter #215 Del Skrevet 7. august 2024 39 minutter siden, SVK said: For en fantastisk flott kirke! Jeg elsker ostekake! Den ostekaken bør du smake! ^^, Fløyelsmyk og saftig, med karamellisert sukker på toppen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 7. august 2024 #216 Del Skrevet 7. august 2024 Just now, Peanut said: Den ostekaken bør du smake! ^^, Fløyelsmyk og saftig, med karamellisert sukker på toppen Absolutt! Så også at du hadde bringebær på ostekaka. Synes bringebær passer perfekt til ostekake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 7. august 2024 Forfatter #217 Del Skrevet 7. august 2024 22 minutter siden, SVK said: Absolutt! Så også at du hadde bringebær på ostekaka. Synes bringebær passer perfekt til ostekake. Bringebær og karamellsaus. Stedet heter Bastardo, og er en fiskerestaurant. Gått dit to ganger allerede 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 7. august 2024 #218 Del Skrevet 7. august 2024 1 minutt siden, Peanut said: Bringebær og karamellsaus. Stedet heter Bastardo, og er en fiskerestaurant. Gått dit to ganger allerede 😊 Skjønner velig godt at du allerede har vært der 2 ganger! Minner meg på at jeg var på en restaurant i Norge som hadde utrolig god ostekake. Såpass god at jeg bestilte dessert 2 ganger etter middagen. Selv er jeg et dessert-menneske og svært glad i søtsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 7. august 2024 Forfatter #219 Del Skrevet 7. august 2024 57 minutter siden, SVK said: Selv er jeg et dessert-menneske og svært glad i søtsaker. Da er vi to! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 7. august 2024 Forfatter #220 Del Skrevet 7. august 2024 (endret) Dag 7 I dag tidlig så tok vi toget i 40 min ut fra sentrum og så videre med en stappfull buss opp igjennom særs trange gater til The National Palace of Pena Det var rimelig tåkete og «vått», men alt forsvant som dugg da solen våknet som man kan se her: Masse mennesker hele tiden, gjennom hele dagen. Allerede her ser man laangt ut over landet ^^, Vi hadde «time» kl 10 og da gikk vi inn gjennom den gule inngangen ca midt i bildet Endret 7. august 2024 av Peanut 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå