Peanut Skrevet 31. mars Forfatter #121 Del Skrevet 31. mars (endret) I går tok Butter og jeg en kort tur til Brekkeparken ^^, Brekkeparken i Skien inngår i Telemark museum. Parken er 36 mål, og ligger på en høyde rett opp for Skien sentrum (Skien kirke med to tårn kan leses mer om her: https://www.norske-kirker.net/home/telemark/skien-kirke/ ) I parken ligger hovedbygningen, Søndre Brekke gård, som danner utgangspunkt for museet og Brekkeparken. I 1810 kjøpte Niels Aall gården og da ble anlegget med den store hovedbygningen, fløyene og parken med lysthus, paviljong og andedam til. Parken i landskapsstil ble anlagt i 1815-16. Eiendommen ble i 1909 solgt til et nystiftet aksjeselskap og overdratt til museet, som ble grunnlagt samme år. I 1915 ble en rekke store arbeider i hageanlegget ferdigstilt, blant annet ble det anlagt en svanedam vest for hovedbygningen. Det ble laget en kunstig bekk som utløp fra svanedammen, og over bekken ble det bygget en ny bro. I 1915 ble det også bygget en ny musikkpaviljong i parken. Den gamle hagepaviljongen fra gården Kjellestad ved Brevik ble satt opp på «Lysthushaugen» i parken i 1927. Paviljongen var en gave til museet fra Norges Bank. I det sydvestlige hjørnet av parken ble det i etapper bygget et friluftsteater som stod ferdig i 1924. Ved gangveien som fører inn til teaterscenen fra parkanlegget står bronseskulpturen «Huldren og gutten», den er laget av billedhuggeren Sveinung Aanonsenmog kom i museets besittelse i 1921 etter at konsul Carl Stousland hadde kjøpt den på auksjon med sikte på å gi den videre til Brekkeparken. Parken er i dag et friluftsmuseum som har mange gårdsbygninger fra ulike bygder i Telemark. Siden museet åpnet i 1909 har Brekkeparken vært byens folkepark, og den er åpen for publikum hele sommersesongen. Blomsterprakten i Brekkeparken er viden kjent, og 27.000 tulipanløker vil blomstre i mai. Her sees Et duckehjem, det lille røde huset i Andedammen Her er en liten oversikt over området Og så da, et sikkert vårtegn Tok oss to kaker på caféen All Inn, som finnes på oversikten over området. Butter tok en Key Lime Pie og jeg en New York cheesecake: (Kommer til å dra tilbake når det begynner å blomstre mer ^^, ) Endret 31. mars av Peanut 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 19. mai Forfatter #122 Del Skrevet 19. mai (endret) Dagen er kommet! Først blir det en tur med fra Skien til Gardermoen og så blir det litt venting på flyplassen før Norwegian til Gatwick. Wheee! Endret 19. mai av Peanut 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 19. mai #123 Del Skrevet 19. mai Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 19. mai #124 Del Skrevet 19. mai SVK skrev (6 timer siden): Paddington Kos deg i England, Peanut 🏴 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 19. mai Forfatter #125 Del Skrevet 19. mai (endret) Reisen til Gatwick gikk greit, men da vi kom av flyet og hadde gått til togstasjonen, så var ikke min lille kosebunny på vesken med lenger Enten så har den falt av eller så har noen tatt den Fine lille myke kosebunnyen 💔 Tok taxi til hotellet.Burde ha skjønt at et hotellrom til 12300 for en uke ikke gir den beste standarden. Vi ligger nå i sengen i et rom som er knøttlite. Det er bælvarmt i 5 etg. INGEN AC, bare en liten vifte 🥵 og på toppen av alt så er det arbeider rett utenfor vinduet. Middag var på en liten gresk(?) sjappe. Vi går ikke dit flere ganger… Gresk salat DYNKET med sitronsaft Servitøren var veldig vimsete og husket ikke hvem som hadde bestilt hva av de få som satt der <_< Det positive var at det var mange butikker i omegn og jeg fikk tak i Mogu Mogu som jeg drakk masse av i Singapore! Drikker den som en svamp! ^^, (Ble ikke så mye i dag, men blir bedre i morgen). 🩷 Endret 19. mai av Peanut 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 20. mai Forfatter #126 Del Skrevet 20. mai (endret) Dag 2 Skal si det var varmt på hotellrommet i natt uten AC, men vi holder ut. I dag dro vi først til Marble Arch men den var under oppussing så der var det jo ikke stort å se Butter tok en del bilder av meg ved en slik (Da vi kom tilbake litt senere på dagen var det en laaaang kø for å ta bilder) Big Ben og Westminster Fra andre siden av elven: Temperaturen i dag tidlig lå på ca 16 grader, men det ble varmt utover dagen. Er ca 20 nå, men var 22 fra kl 12. På denne siden av elven var det et minnesmerke over alle dem som har dødd av covid Etter det over dro vi til Waterstones, som er en av bokhandlerne jeg liker i London Ligger rett ved Trafalgar Square, som også var under oppussing Ble tre bøker Butter synes det er høl i hue av meg å kjøpe flere bøker, når jeg allerede har 50 (!) uleste bøker hjemme, men jeg kan da ikke stoppe å kjøpe bøker?! St. James’s Park var neste på listen. Alle fuglene virker som å ha fått unger Her en svart og hvit svane med nøster: Lenger borte et skilt som forteller hvilke fugler man kan finne her Herfra til Little Venice, som er et område for husbåter. Vi fikk ikke sett alle, for en del var innenfor et privat område. Kan jo forstå at de ikke vil at alt mulig skal kline seg oppi dem <_< En rose langs veien. Luktet helt fantastisk ❤️ På vei videre bort til Regent’s Park Nøster! Massevis av dem i varierende størrelser! 😍 Et lite himmelrike (Så langt i dag gikk vi 20700 skritt. Regner med minst det samme fremover og). Endret 20. mai av Peanut 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 20. mai #127 Del Skrevet 20. mai Så flott. Skjønner at det blir varmt uten aircondition. Men dere er jo veldig heldig med været! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 20. mai Forfatter #128 Del Skrevet 20. mai 4 minutter siden, SVK said: Så flott. Skjønner at det blir varmt uten aircondition. Men dere er jo veldig heldig med været! Det vet vi ^^, Det skal bli regn på onsdag tror jeg, men frem til da så er det sol ^_^ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 20. mai #129 Del Skrevet 20. mai (endret) 11 minutter siden, Peanut said: Ligger rett ved Trafalgar Square, som også var under oppussing Admiral Nelson som står på toppen av søylen ble begravd som en konge: Det heter kanskje ikke "begravd" om man blir puttet i sarkofag? Jeg vet ikke. Endret 20. mai av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 20. mai #130 Del Skrevet 20. mai 1 minutt siden, SVK said: Admiral Nelson som står på toppen av søylen ble begravd som en konge: Det heter kanskje ikke "begravd" om man blir puttet i sakofag? Jeg vet ikke. Kanskje også bedre enn en konge. For tror selv ikke blant konger og dronninger er det vanlig å ha en slik sarkofag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 20. mai Forfatter #131 Del Skrevet 20. mai https://www.westminster-abbey.org/abbey-commemorations/commemorations/horatio-viscount-nelson Står kanskje noe her ^^, 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 20. mai #132 Del Skrevet 20. mai 15 minutter siden, Peanut said: https://www.westminster-abbey.org/abbey-commemorations/commemorations/horatio-viscount-nelson Står kanskje noe her ^^, Jepp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 20. mai #133 Del Skrevet 20. mai Har du og Butter vært på Harrods? Har selv aldri vært der. Men skulle likt å teste ut godtesnopet der. Det ser jo også kult ut for å være et kjøpesenter: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 20. mai Forfatter #134 Del Skrevet 20. mai 29 minutter siden, SVK said: Har du og Butter vært på Harrods? Har selv aldri vært der. Men skulle likt å teste ut godtesnopet der. Det ser jo også kult ut for å være et kjøpesenter: Vurderer Fortum & Mason. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 20. mai Forfatter #135 Del Skrevet 20. mai (endret) Måtte ha mat så vi havnet på en italiensk sjappe to kvartaler unna, Bella Italia. Positive der var at de spurte om allergier. Jeg har jo en drøss, men de hadde ingen av dem. Heldigvis. Hadde lyst på noe med alkohol, så av det kartet her så tok jeg Limoncello Spritz som smakte skikkelig digg! ^^, Av mat så tok jeg bare en kongereker i hvitløksmør fordi de hadde ikke noen salater inne. Det så sånn ut (Butter vil ikke tilbake dit heller, for han synes ikke det han tok var særlig godt). I området der er det en del asiatiske matbutikker, samt en M&S Food. Gikk passelig av skaftet på en japansk matbutikk og kjøpte Mogu Mogu i flere smaker, samt den her som er «Matcha red bean mochi bun» Endret 20. mai av Peanut 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 21. mai #136 Del Skrevet 21. mai 12 hours ago, Peanut said: Måtte ha mat så vi havnet på en italiensk sjappe to kvartaler unna, Bella Italia. Positive der var at de spurte om allergier. Jeg har jo en drøss, men de hadde ingen av dem. Heldigvis. Hadde lyst på noe med alkohol, så av det kartet her så tok jeg Limoncello Spritz som smakte skikkelig digg! ^^, Av mat så tok jeg bare en kongereker i hvitløksmør fordi de hadde ikke noen salater inne. Det så sånn ut (Butter vil ikke tilbake dit heller, for han synes ikke det han tok var særlig godt). I området der er det en del asiatiske matbutikker, samt en M&S Food. Gikk passelig av skaftet på en japansk matbutikk og kjøpte Mogu Mogu i flere smaker, samt den her som er «Matcha red bean mochi bun» Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 21. mai #137 Del Skrevet 21. mai 12 hours ago, Peanut said: Vurderer Fortum & Mason. Hadde ikke hørt om den før, men fant bilde: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 21. mai #138 Del Skrevet 21. mai Anbefaler båttur fra tower of London til Greenwich. Var forfriskende i heten, selv om jeg ble veldig solbrent. London zoo, naturhistorisk museum. Britisk mat er noe for seg selv. Går aldri så mye ned i vekt, som når jeg har vært i England. Liker ingenting 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 21. mai #139 Del Skrevet 21. mai Just now, Sola de said: Anbefaler båttur fra tower of London til Greenwich. Var forfriskende i heten, selv om jeg ble veldig solbrent. London zoo, naturhistorisk museum. Britisk mat er noe for seg selv. Går aldri så mye ned i vekt, som når jeg har vært i England. Liker ingenting Nå synes jeg England har mye godt. Men de har også mye jeg ikke engang tør å smake på: Jellied eels Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 21. mai #140 Del Skrevet 21. mai SVK skrev (2 minutter siden): Nå synes jeg England har mye godt. Men de har også mye jeg ikke engang tør å smake på: Jellied eels usj 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå