Gjest Peanut Skrevet 16. juli 2025 #341 Skrevet 16. juli 2025 SVK skrev (22 minutter siden): Enig med deg og håper @Peanut også legger ut bilder og informasjon neste gang hun har vært på reise. Gjelder både utenlandsreiser og innenlandsreiser. Seff ^^,
Cid Skrevet 26. august 2025 #342 Skrevet 26. august 2025 (endret) . Endret 12. september 2025 av Cid 1
SVK Skrevet 12. september 2025 #343 Skrevet 12. september 2025 (endret) Håper dere får det fint i Istanbul. Var det ikke denne helgen dere skulle reise? Endret 12. september 2025 av SVK 1
Gjest Peanut Skrevet 12. september 2025 #344 Skrevet 12. september 2025 SVK skrev (4 timer siden): Håper dere får det fint i Istanbul. Var det ikke denne helgen dere skulle reise? Jovisst. Vi drar på søndag ^^,
SVK Skrevet 12. september 2025 #345 Skrevet 12. september 2025 Peanut skrev (2 timer siden): Jovisst. Vi drar på søndag ^^, Jeg gleder meg til reisebrevene dine! 1 1
Gjest Peanut Skrevet 14. september 2025 #346 Skrevet 14. september 2025 (endret) Istanbul 14.- 23. september Vi dro fra Skien i går, den 13. september, i og med at flyet gikk kl 0605 fra Gardermoen. Overnattet på Radisson Blue. Sto opp kl 0400 for å rekke å være på tiden, siden vi jo må gjennom en ekstra passkontroll. Dag 1. Skal man ta ut tyrkisk lire, så fant jeg ingen uttak på Gardermoen som gjorde det- selv om det sto at de hadde det 🫤 Via Norwegian tok flyet ca 3 t og 50 min. Vel fremme tok vi en vanlig gul taxi frem til hotellet, som heter Seven Hills Hotel & Spa. Tok ca 45 min å kjøre. Hotellet selv var litt bortgjemt, men alt virket helt all right. Kan virkelig ikke klage på rommet Dro nesten med én gang ut for lunch/middag. Kyllingsalat for min del med tyrkisk kaffe til Butter på sin side matet litt en svært høyrøstet katt med litt kjøtt fra sin rett Endret 14. september 2025 av Peanut
Gjest Peanut Skrevet 14. september 2025 #347 Skrevet 14. september 2025 Etter lunch/middag gikk vi rundt i området og så. Vi gikk bare bortom den blå moskéen (Tatt bildet litt høyere opp pga folkemengden. Skal hit igjen tidligere en annen dag). og så gikk vi bortover mot Hagia Sofia De ligger ikke så langt fra hverandre. Blå moské i blå ring og overnevnte i rosa ring ~~~~~~~~~~~~~~~*~~~~~~~~~~~~~~~~ =^.^= Jeg som er glad i puser fikk se en del av dem i dag, og det blir nok flere ^^, Rører dem ikke, for rabies er visst noe man må være årvåken over. I og med at vi sto opp så tidlig i dag, rundt kl 0400 så er vi begge litt trøtte og har tatt kvelden på rommet
CAPS LOCK Skrevet 14. september 2025 #348 Skrevet 14. september 2025 Er det første gang du er i Tyrkia, @Peanut? 1
Gjest Peanut Skrevet 14. september 2025 #349 Skrevet 14. september 2025 CAPS LOCK skrev (1 minutt siden): Er det første gang du er i Tyrkia, @Peanut? Ja ^^,
SVK Skrevet 14. september 2025 #350 Skrevet 14. september 2025 Peanut skrev (2 timer siden): Hotellet selv var litt bortgjemt, men alt virket helt all right. Kan virkelig ikke klage på rommet Det ser ut som et kongelig soverom! 1
Gjest Peanut Skrevet 14. september 2025 #351 Skrevet 14. september 2025 SVK skrev (2 timer siden): Det ser ut som et kongelig soverom! Japp, følte meg nesten som en og
Sola de Skrevet 15. september 2025 #352 Skrevet 15. september 2025 Det taket på rommet deres 😍 Ha en superfin ferie 1
Gjest Peanut Skrevet 15. september 2025 #353 Skrevet 15. september 2025 Dag 2 I dag så sto vi opp passe tidlig og spise frokost på hotellet. Helt grei frokost med masse forskjellig ^^, Vi gikk så bort til parken foran Hagia Sofia og tok bilde Butter hadde kjøpt billetter på forhånd så vi gikk bare rett inn. Dvs vi måtte gjennom en detektor. Alle kvinner måtte dessuten ha sjal på hodet og klær som dekket skuldre og knær. Menn måtte ha klær som dekket knærne. Hadde de ikke det så fikk de et grått plagg lignende regnponcho i plast. For å komme helt inn måtte vi gå opp og oppover. Heldigvis ikke trapper, bare sånn slak innvendig «vei». Oppe så vi først det her så Et vikingnavn er inskribert her. Det skal stå Halvdan. Vi gikk hele veien rundt i 2. etasje, til de hvite «flaggene» som kan sees i bakgrunnen. De er for å dekke over kristne symboler, her Jomfru Maria og Jesusbarnet Hagia Sofia sett fra en annen vinkel
Gjest Peanut Skrevet 15. september 2025 #354 Skrevet 15. september 2025 Fra moskéen tok vi trikken ned til havnen og så fant vi ut at det var på tide med litt lunch. Kan fint anbefale Resto Food Drinks Det over var himmelsk godt. Butter tok samme, men med potet. Den over er med ost. Desserten var baskisk ostekake Det er massevis av moskéer. Her en moské til, litt lenger opp i høyden, Suleimaniye Middag som ble inntatt litt senere var kjøtt sammen med auberginesaus Catstanbul er kjent for alle kattene. I dag så vi som i går, en haug av dem. Puser! Vi betaler for øvrig aldri med kort. Kun sedler. Ikke noe problem overhodet ^^,
SVK Skrevet 16. september 2025 #355 Skrevet 16. september 2025 Flotte bilder! Jeg har aldri vært i Istanbul. Men noe jeg synes er interessant er at Hagia Sofia ble bygd på kun 5 år i årene 532–537. Når man leser om andre katedraler så leser man ofte om at de tok hundrevis av år å bygge. Men Hagia Sofia som var verdens størte kirke i nesten 1000 år ble bygget på kun 5 år. Det er økonomien som gjør at de andre katedralene har tatt langt tid å bygge. Det var kun keiseren i Konstantinopel som var rik nok til å bygge noe slikt på 5 år. 1 1 1
Gjest Peanut Skrevet 16. september 2025 #356 Skrevet 16. september 2025 (endret) Dag 3 Opp og stå for å ta trikken til Basilica Cistern. Basilikasisternen er et av de mest besøkte stedene i Istanbul, og populariteten har økt fordi den har dukket opp i flere James Bond- og Dan Brown-filmer som fokuserer på stedets kulturelle og historiske betydning. Den har rundt 2,2 millioner besøkende årlig, spesielt etter utgivelsen av Dan Browns bok «Inferno». Derfor er det en av turistattraksjonene man absolutt bør besøke. Et interessant faktum om Basilika-sisternen er at den også er kjent som «Det sunkne palasset». Den har et område på rundt 138 ganger 65 meter, og den holdes oppe av en kolonnade bestående av 336 søyler. Det enorme arealet til denne attraksjonen og bygningens struktur gir inntrykk av et underjordisk palass. Den fungerte som et viktig tilfluktssted i krigstider, og huset tusenvis av mennesker og barn. Det høye hvelvede taket på dette stedet er laget av murstein. Det er to søyler med Medusa-hoder gravert inn i bunnen, hvorav den ene er plassert sidelengs og den andre er invertert. Det er en annen søyle som heter Gråtsøylen, den ble bygget for å minnes de hundrevis av slavene som ga livet for den geniale konstruksjonen av dette underjordiske reservoaret Etter dette besøket tok vi trikken til en av byens handlegater hvor vi spiste kake på et konditori Hvit sjokolade og jordbærkake. Heftig godt, men størrelsen var litt for stor for meg 😮 Akkurat nå må det sies at vi chillern på hotellrommet 😴 Varmt (26 grader) og noe slitsomt å traske rundt. Endret 16. september 2025 av Peanut
SVK Skrevet 16. september 2025 #357 Skrevet 16. september 2025 Så kult! Jeg har både sett James Bond From Russia with Love og hørt Dan Browns bok Inferno på lydbok. 1
CAPS LOCK Skrevet 18. september 2025 #358 Skrevet 18. september 2025 Peanut skrev (På 15.9.2025 den 19.36): Vi betaler for øvrig aldri med kort. Kun sedler. Ikke noe problem overhodet ^^, Hvorfor betaler dere bare med kontanter? 1
Gjest Peanut Skrevet 18. september 2025 #359 Skrevet 18. september 2025 CAPS LOCK skrev (20 minutter siden): Hvorfor betaler dere bare med kontanter? Fordi det er litt tryggere.
Cid Skrevet 20. september 2025 #360 Skrevet 20. september 2025 Peanut skrev (På 18.9.2025 den 19.53): Fordi det er litt tryggere. Og ikke sporbart? 😅 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå