Amatariel Skrevet 16. oktober 2025 #121 Skrevet 16. oktober 2025 Janeidet skrev (19 timer siden): føler meg sunnere og friskere enn jeg har gjort på lenge! Dette! 👏 Så utrolig deilig! Det er jo det som betyr noe ♥️ Høres ut som det går kjempebra på din kant og at du nettopp har funnet din balanse.
123qwe Skrevet 17. oktober 2025 #122 Skrevet 17. oktober 2025 Styrketrening er sååå godt for hode og kropp! Elsker å føle meg sterkere 🧡
Janeidet Skrevet 14. november 2025 Forfatter #123 Skrevet 14. november 2025 Tiden tikker og går, og det blir lenge mellom oppdateringene. Grunnen til at det har vært litt stille nå, er at jeg opplever at jeg nettopp ikke har balanse. Det har som nevnt vært vanskelig å navigere økt kaloribehov i forbindelse med økt treningsmengde. Jeg har nok et ganske rigid forhold til hvordan jeg kan spise og ikke, så jeg er veldig streng med meg selv. I ukedagene. Så er det ganske mye frislipp i helgene, som fører til dårlig samvittighet og ytterligere innstramming i ukedagene. Den siste tiden har jeg ikke fungert så godt i ukedagene, fordi jeg ikke spiser nok, noe som påvirker både familien min og jobben. I tillegg har jeg vært mye syk i høst, så helsen er ikke helt der den skulle vært. Likevel presser jeg meg selv på trening, og klarer ikke ta hviledager. Nå er jeg sykemeldt en (kort) stund, og bruker tiden på å øve meg på å ta det med ro. Men den tanken om å minst ha 10000 skritt om dagen sitter ganske hardt fast, så det må øves mer. Jeg har åpnet meg for mannen om hvordan jeg har det, og sammen har vi blitt enige om å ta det litt roligere i helgene fremover, og være litt mer sammen bare oss fire. Jeg skal også prøve å holde meg på vedlikehold i helgene, og heller prøve på et forsiktig underskudd i ukedagene. I motsetning til hvordan det har vært i det siste, med overskudd i helgene og smalhans i ukedagene. Jeg prøver å minne meg på at det er god helse som er målet nå, ikke tallet på vekta. Jeg vil fortsatt bli sterkere, og skjønner logisk sett at det må en annen tilnærming til enn hva jeg har gjort i det siste.
Amatariel Skrevet 17. november 2025 #124 Skrevet 17. november 2025 Det er tungt å være på et sånt sted der man ikke føler at ting fungerer helt Men så flink du er som tar tak! Både prat med mannen og sykemeldt for å hente deg inn. Veldig lurt! Ingen gagner at man kreperer helt... Ta vare meg deg selv ❤️
Janeidet Skrevet 9. januar Forfatter #125 Skrevet 9. januar Nytt år og nye muligheter! Jeg starter det nye året på et langt bedre sted enn hvor jeg var ved forrige oppdatering. En kort sykemelding og mental reset var gull for meg tror jeg. Julen kom og gikk, og jeg har holdt meg på mine sedvanlige 62 kilo. Jeg fikk til og med skryt av partneren min i jula, for han mente at livsstilen min har blitt så naturlig for meg nå, så jeg tar gode valg jevnt over. Det var litt vannvekt etter to uker med annerledes kosthold, men det er rent vekk nå. Jeg avsluttet 2025 med nok et stort prosjekt på jobb, og jeg har kjent masse mestring med det, som nok har smittet litt over i selvfølelsen min generelt. Nå er det en rolig periode i noen måneder, og det kjenner jeg er godt. Det tar litt tid å få hele familien over i hverdagsmodus igjen etter en lang ferie, så det er fint at det ikke er kaos på alle fronter samtidig. Når det gjelder vekta og kroppen, er fokuset framover "frisk og sterk". Det forsøket på nedgang i høst feilet ganske hardt, og jeg har reflektert en del over hvorfor. Det bunner nok i den veldige fastgrodde tanken min om at tallet på vekta er så viktig. Og jeg klarer ikke fokusere på både nedgang og styrketrening samtidig. Og sterk kropp er viktigere for meg nå, har jeg innsett. Jeg prøver å trene styrke 2-3 ganger i uka, har lært masse, og synes til og med det er gøy. Hverdagsaktiviteten min er høy "av seg selv" kjennes det ut som på dette stadiet, så jeg har en del høyere forbrenning enn da jeg startet denne reisen tilbake i 2023. Det gir meg langt større frihet matmessig, og det setter jeg stor pris på. Som jeg nevnte tidligere i høst har figuren min gjort en liten transformasjon, og det er fortsatt motiverende. Etter 2 uker i jula med minimalt med trening, mer sukker og alkohol, var den vannvekta fra veldig synlig både på målebåndet og i speilet. Jeg ønsker fortsatt å krympe omkretsen rundt magen/livet, da det stort sett er der jeg lagrer overskuddsfett nå. Så jeg tar mål for å se om det er noe progresjon i løpet av våren, og prøver å holde kontinuiteten oppe på styrketreninga fremover. Jeg skal også prøve å holde litt aktivitet her inne, da jeg synes det er motiverende å følge dere andre, og synes det er nyttig å se tilbake på hvor jeg "har vært". Godt nytt år, alle sammen!
Amatariel Skrevet 9. januar #126 Skrevet 9. januar Godt nytt år Janeidet! Dette høres jo virkelig supert ut. Så gøy at det går av seg selv med gode valg, sånn til og med i jula. Skjønner godt du fikk skryt for det! Det er drømmen til de fleste av oss tror jeg... Masse lykke til med frisk og sterk fremover 1
Kvantesprang --> Skrevet onsdag kl. 18:20 #127 Skrevet onsdag kl. 18:20 (endret) Riktig godt nyttår ✨️ Jeg heier på at du holder fokus på frisk og sterk kropp. Med din kroppsvekt høres det helt riktig ut, for flere av disse (fedme/overvekts-)ekspertene har jo hevdet at mennesker som er normalvektig eller med "kun" overvekt - dvs ikke fedme - på BMI-skalaen bør fokusere på å holde seg aktiv, trene, spise sunt og variert, og heller passe på å ikke gå opp i vekt- heller enn å skulle slanke seg. Det var jo ønske om balanse som var utgangspunktet for dagboken din, og jeg støtter dette 100 %. Du har jo også styrketrening på prioriteringslisten, så alt høres veldig bra ut - du er flink 🤩👏💯 Endret onsdag kl. 18:23 av Kvantesprang -->
Janeidet Skrevet fredag kl. 13:39 Forfatter #128 Skrevet fredag kl. 13:39 Takk for heiarop @Amatariel og @Kvantesprang --> De siste ukene har jeg ikke vært på vekta pga. mensen og sykdom, men jeg kjenner meg helt som vanlig (med litt ekstra vann). Jeg har også spist omtrent som vanlig, dog med litt lavere aktivitet. Styrketreningen går fremover, og jeg føler at jeg har fått mer rutine og kontroll på det. Det er gøy å føle mestring med noe som jeg alltid har ansett som "ikke for meg". Hverdagsaktiviteten har vært noe lavere pga. sykdom hos både meg og øvrige i familien, men sånn er det. Nå er alle i form til å gå på jobb / skole / barnehage igjen, og det er deilig etter en lang periode med skranglete form. Et område jeg må fokusere mer på fremover, og som jeg ikke har klart å hente meg helt inn på etter ferien, er søvn. Jeg er fæl til å bli sittende oppe om kveldene for tida, og er ofte trøtt om morgenen. Jeg liker best å legge meg tidlig og våkne først. Det vil jeg tilbake til i løpet av de neste ukene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå