Triviella Skrevet 4. desember 2024 #101 Skrevet 4. desember 2024 Wow, her har det skjedd litt siden sist jeg var inne og kikket! Det er nok ikke bare du som føler deg slank, du er rett og slett blitt skikkelig slank 🙂
Janeidet Skrevet 6. desember 2024 Forfatter #102 Skrevet 6. desember 2024 Tusen takk for hyggelige og konstruktive kommentarer @Amatariel, @123qwe og @Triviella! Jeg logger samme vekt som forrige uke i dag, men fikk meg en stor overraskelse da jeg dro frem målebåndet i dag. Det er en stund siden sist jeg tok mål, og ser at jeg har mistet 6 cm rundt livet siden sist. Også rundt magen har det krympet tilsvarende. Den buksen jeg ville inn i til jul sitter som et skudd nå, og kjolen jeg kjøpte for bare noen uker siden er nesten litt løs allerede. Vet ikke helt hva som har skjedd her, men tror det kan ha sammenheng med økt aktivitetsnivå de siste ukene, og lavere alkoholinntak. Nå er jeg ikke en som drikker noe voldsomt, men har som regel tatt noen glass i helgene. I det siste har jeg ikke hatt lyst på, rett og slett, siden jeg sover så mye bedre når jeg ikke drikker alkohol. Så da har det regulert seg litt selv. Med det sagt, viser desember og underskudd seg å være ca så vanskelig som jeg trodde. Det var nok ikke et godt tidspunkt å gå på ny runde med nedgang, men jeg er fornøyd med å ha kommet meg tilbake på vekten jeg var tidligere i høst, samt krymping av omkrets. Jeg justerer derfor målet til å holde meg under 62 frem til jul, så klærne sitter som jeg vil i jula
Amatariel Skrevet 6. desember 2024 #103 Skrevet 6. desember 2024 Wow 6 cm! Det er jo utrolig bra! skjønner godt klærne sitter som et skudd da 😍
Janeidet Skrevet 17. januar Forfatter #104 Skrevet 17. januar Nytt år og nye muligheter! Jeg klarte som planlagt å spare jul til juleferien startet, men HOI for en juleferie det ble. Når jeg ser tilbake nå, ser jeg at jeg virkelig ikke var klar for ny runde med underskudd i desember, så jeg tok igjen med renter i ferien. Vel vel. Nå har jeg hatt noen uker med normaltilstand igjen, inkludert sykdom hos alle i huset fra og til, og jeg har spist omtrent på vedlikehold. Logger 62,8 i dag. Det er kjedelig at det er høyere enn før jul selvfølgelig, men samtidig var det som forventet. Det er omtrent her jeg har ligget de siste månedene, så totalt sett er det ikke så galt. Rett etter nyttårsaften var vekta opp i nærmere 65, så det har jevnet seg ut igjen etter det. Jeg brukte samme kjole på julaften og nyttårsaften, og det var veldig rart å kjenne på at den var påfallende trangere utover kvelden andre gangen enn første gang! Det tar jeg med meg som en nyttig erfaring Er litt usikker enda på om jeg skal bli med på en ny runde i veietråden. På ett vis er det behagelig å holde seg her jeg ligger nå, men erfaringsmessig vet jeg at jeg ofte har mye å gå på i månedene etter jul. Tidligere har jeg gått mye ned i januar - mars, så det frister å hive seg med. Jeg skal prøve meg litt forsiktig med underskudd til uka, så får vi se hvordan det føles. Tidligere har jeg jo også hatt mer å ta av, så jeg må prøve å ikke gå i fella at alt er så enkelt pga. årstiden heller. De siste kiloene nå er vanskelige, og en tanke jeg leker med er jo å bare bli venn med dem. Note to self: Noter tallene når du tar mål, kvinne! Jeg tenker alltid at jeg kommer til å huske tallene. Sist jeg tok mål og så at jeg hadde krympet veldig, var det en hyggelig overraskelse, men jeg husker jo selvfølgelig ikke hva målene var. Da blir det vanskelig å sammenligne. Jaja. Får ha målene ved neste korsvei som målestokk.
Amatariel Skrevet 17. januar #105 Skrevet 17. januar Godt nytt år til deg Janeidet Fint å høre fra deg igjen, og det høres ut som du har hatt en veldig bra januar da! Masse lykke til videre.
123qwe Skrevet 27. januar #106 Skrevet 27. januar Godt nytt år! Ferie kiloene er litt kjedelig å gå ned… men kanskje det er bare en del av gamet for mange av oss. Har fundert om det bare er sånn og at det er best å akseptere det. Eller kan man gjøre noe annerledes neste år… har ikke helt landet på hva som er rett for meg :-). Jeg er også litt over førjuls vekta og jobber saaaaakte med å komme meg tilbake til utgangspunktet.
Janeidet Skrevet 15. april Forfatter #107 Skrevet 15. april Her har det vært stille og stillstand. Det virker som kroppen min har funnet trivselsvekt på ca 62 kilo nå, det er omtrent der jeg har ligget det siste halve året. Akkurat nå har jeg det ikke i meg å ligge i underskudd, selv om tanken ligger i bakhodet innimellom. Kanskje mot sommeren? Jeg er veldig tilfreds med å holde vekta stabil, og er også blitt mer komfortabel med svingninger i forbindelse med sykdom/høytid/stress og lignende. Jeg er mer aktiv enn noen gang, og er til og med på trening innimellom. I hverdagen er det enkelt å ta gode valg på matfronten, og det lille ekstra i helger og lignende er det rom for. Min største utfordring akkurat nå er likevel balanse. Jeg har nok et noe tvangspreget forhold til aktivitet for tiden. Hver uke MÅ jeg ha minst 70000 skritt og minst 150 minutter aktivitet. Jeg prøver å skulle identifisere meg som en aktiv person med en aktiv livsstil. Og rent logisk vet jeg at det innebærer hvile innimellom. Men jeg klarer ikke helt å slippe opp. Det henger nok sammen med en redsel for å skli tilbake til gamle vaner. Hvor jeg mer eller mindre satt hele tiden. Ellers har jeg ryddet opp i søvnen min ganske markant i vinter. Jeg har alltid likt å sove, men vært fæl på å være oppe om kvelden. Da jeg hadde (og fortsatt tidvis har) hjemmekontor og fleksibel arbeidstid, var jeg ikke fremmed for å legge inn en liten hvil mitt på dagen. Det er det slutt på nå. Jeg kommer meg i seng om kveldene og våkner alltid først og før vekkerklokken. Det gir meg en herlig start på dagen. Et annet hett punkt for "videre arbeid" er selvfølelsen min. Den er fortsatt sterkt knyttet til kroppen min. Og selv om jeg både er normalvektig og holder stabil vekt, identifiserer jeg meg fortsatt som "for stor" på dårlige dager. Nyhetsverdien av vektnedgangen er borte, nå er jeg bare sånn liksom. Heldigvis føler jeg på mye mestring på andre arenaer i livet, og har hatt stor personlig vekst det siste året. Jeg tror at følelsen av å "få til" vektnedgangen har gitt meg styrket tro på at jeg kan gjøre vanskelige ting. Jeg har fått mye mer tro på meg selv, og har blitt MYE flinkere til å be om hjelp til ting. Før var jeg altfor redd for avvisning, så jeg lot heller ting ulme i stillhet til det virkelig brant på dass. Nå tror jeg faktisk på at folk egentlig ønsker de rundt seg vel, og jeg kjenner på det i mye større grad selv også. Noen topper og noen daler altså. Livet sjøl. 1
Amatariel Skrevet 15. april #108 Skrevet 15. april Så fint å høre fra deg igjen Høres ut som du er på et veldig bra sted! Klart det er bølgedaler, men du har virkelig fått til noe bra. Å ha stabil vekt, være hverdagsaktiv, god nattesøvn og mestring generelt i livet er jo bare helt fantastisk Stor klem, og god påske til deg!
Janeidet Skrevet 13. august Forfatter #109 Skrevet 13. august Her kom og gikk sommerferien i en forrykende fart. Det er en stund siden jeg har postet her inne igjen, fordi jeg har vært fornøyd med å ligge på ca 62 kilo, og det virker som det er en vekt som jeg klarer å opprettholde enkelt i hverdagen. De siste månedene har bydd på noe helt annet enn hverdager, med et stort (mitt største) prosjekt som avsluttet på jobb i juni, og rett ut i 5 uker ferie etterpå. Jeg er stolt av at jeg klarte å håndtere stressnivået mitt under innspurten av prosjektet med noe annet enn å stresspise, så oppgangen jeg har hatt i sommer en feriekilo. Jeg leste i dagboken min at etter sommerferien i fjor var jeg 64,5 kilo, og i dag logger jeg 64,6. På samme måte som i fjor er jeg ganske avslappet til det, da jeg ønsker at ferie skal være friere. Men likevel vil jeg ta de kiloene av igjen. Jeg håper egentlig at det skal skje litt organisk, da jeg er tilbake med hverdagsvaner og trening som før sommeren. Likevel leker jeg litt med tanken om å prøve å passere 62 og komme meg ned på 60. Selv om jeg lever godt med den vekta jeg har hatt et års tid nå, er det fortsatt litt å ta av. Fokuset fremover er likevel "aktiv hverdag og fornuftige valg", da jeg først og fremst bare vil at buksene mine skal sitte litt bedre igjen Vurderer å hive meg med i veietråden igjen, da jeg har hatt god nytte av det tidligere. Tror likevel jeg skal kjenne etter hvor hardt disse feriekiloene sitter først.
Amatariel Skrevet 13. august #110 Skrevet 13. august Koselig å høre fra deg igjen Høres ut som du lever et fornuftig og balansert liv ja Mange her inne nå som er interessert i å bli kvitt feriekiloene, så du er i godt selskap!
123qwe Skrevet 14. august #111 Skrevet 14. august Så fint å høre oppdatering fra deg! Jeg har grublet på om det bare blir slikt for min del at jeg blir å gå litt opp jul og sommerferie, også må jeg bare reparere skaden etterpå. Usikker.
Janeidet Skrevet 15. august Forfatter #112 Skrevet 15. august Takk for svar, @Amatariel og @123qwe! Jeg tror jeg har funnet ro i at det blir litt oppgang i forbindelse med jul og sommerferie. Som jeg sa i forrige innlegg håper jeg at nedgangen skal skje "av seg selv" når jeg går tilbake til hverdag etter slike perioder. I dag er vekta 63,0, så det ser ut til at kroppen ordner opp. Spørsmålet nå er om jeg skal prøve meg på underskudd og lavere vekt. Jeg tror jeg lander på ja, fordi det er en fin tid for det, med få forstyrrende elementer på horisonten fremover. Jeg blir også veldig motivert av hvor "enkelt" det er i starten. Men jeg er enig med meg selv om at om jeg ikke trives, skal jeg bare sløyfe det. Det handler ikke først og fremst om helse lenger, men om estetikk, og det er litt sekundært for meg, på en måte. Det er godt å skrive litt her igjen, kjenner jeg. Det er ingen i mitt virkelige liv jeg kunne tenkt meg å ha disse "samtalene" med, og selv om mannen min er støttende uansett, er han ikke så interessert i å høre om kroppen min 🤪
123qwe Skrevet 19. august #113 Skrevet 19. august Har det likt som deg, det er kun estetisk vektnedgang som gjenstår for min del, så jeg er ganske avslappet om det nå tar ett år til før/om jeg når målet. Og ja, det er også sjeldent jeg snakker nå lenger om slanking osv med mannen min, for han støtter meg uansett, men føler at det er mer å hente hos andre som har samme mål. Man har et felles interesse i dette med vekt, kropp og mat, og det mentale.
Janeidet Skrevet 24. august Forfatter #114 Skrevet 24. august Det har vært godt for kroppen å komme seg tilbake til hverdagskostholdet, og jeg føler meg jevnt over bedre med meg selv. Det er deilig å kjenne på at det er blitt en slags automatikk i å ta gode avgjørelser på matfronten, og jeg har blitt mye flinkere til å kjenne etter hva jeg trenger og ikke. Denne uka har jeg mensen, så føler meg litt så som så. Vekten på fredag viste 62,7, så jeg vil si at jeg omtrent tilbake til normalområdet mitt. Jeg er spent på hva vekta viser etter mensen. Klærne mine sitter som de gjorde før sommeren, og det var jo egentlig målet. Akkurat nå er jeg veldig motivert for å prøve meg på videre underskudd, så jeg gir det et forsøk. I helga har jeg sett igjen gamle kjente som jeg ikke har truffet på noen år, da jeg var omtrent 20 kilo mer. Jeg fikk kommentarer på at jeg "så godt ut". Det er litt hjernegymnastikk som skal til for å ikke tolke det til "du ser bedre ut fordi du ikke er tykk lenger". Men jeg følte meg veldig fin, vi hadde pyntet oss og hadde barnefri, så jeg tok det imot som et kompliment. Hjernen er en pussig pudding noen ganger. 1
Janeidet Skrevet 22 timer siden Forfatter #115 Skrevet 22 timer siden Nå har vannvekta fra mensen sluppet, og lander på 61,6. Jeg så i dagboken at det er min tidligere registrerte laveste vekt også. Hurra! Jeg føler meg bra, og er veldig motivert for veien videre. Jeg har mye hverdagsaktivitet for tiden, og får også til noen timer med trening. I tillegg passer jeg på å spise masse proteiner og grønnsaker. Nå for tiden prøver jeg meg på litt mindre middagsporsjoner, og tar heller et ordentlig kveldsmåltid. Det gjør at fastevinduet mitt blir litt kortere, men så langt fungerer det godt. Nå når det blir mørkere om kveldene og vi blir sittende mer inne, tror jeg at å ha et kveldsmåltid jeg ser fram til kan være med på å redusere snopetrangen som gjerne melder seg om kveldene etter barna er i seng. Det er påfallende hvor stor innvirkning disse kiloene har på klærne mine. Målet mitt først og fremst var jo at bukser skulle sitte godt igjen. Det gjorde de ikke på 64-65 kilo. På ca 62 kilo sitter de som et skudd, og nå merker jeg allerede at de begynner å bli løse. Det har vel sammenheng med kroppssammensetning, at kiloene lett setter seg på magen pga. pcos, men det viser jo også at det er der de forsvinner når jeg går ned. Men det vil si at dersom jeg fortsetter nedover må jeg nok skaffe meg et nytt og stilig belte eller risikere å måtte kjøpe nye klær. Og det er jeg ikke så veldig gira på. Samtidig har jeg lyst til å prøve å komme meg under 60, se 5-tallet først. Det har jeg nok ikke gjort siden jeg var ung tenåring. 1
Krella Skrevet 21 timer siden #116 Skrevet 21 timer siden (endret) Janeidet skrev (1 time siden): Nå har vannvekta fra mensen sluppet, og lander på 61,6. Jeg så i dagboken at det er min tidligere registrerte laveste vekt også. Hurra! Jeg føler meg bra, og er veldig motivert for veien videre. Jeg har mye hverdagsaktivitet for tiden, og får også til noen timer med trening. I tillegg passer jeg på å spise masse proteiner og grønnsaker. Nå for tiden prøver jeg meg på litt mindre middagsporsjoner, og tar heller et ordentlig kveldsmåltid. Det gjør at fastevinduet mitt blir litt kortere, men så langt fungerer det godt. Nå når det blir mørkere om kveldene og vi blir sittende mer inne, tror jeg at å ha et kveldsmåltid jeg ser fram til kan være med på å redusere snopetrangen som gjerne melder seg om kveldene etter barna er i seng. Det er påfallende hvor stor innvirkning disse kiloene har på klærne mine. Målet mitt først og fremst var jo at bukser skulle sitte godt igjen. Det gjorde de ikke på 64-65 kilo. På ca 62 kilo sitter de som et skudd, og nå merker jeg allerede at de begynner å bli løse. Det har vel sammenheng med kroppssammensetning, at kiloene lett setter seg på magen pga. pcos, men det viser jo også at det er der de forsvinner når jeg går ned. Men det vil si at dersom jeg fortsetter nedover må jeg nok skaffe meg et nytt og stilig belte eller risikere å måtte kjøpe nye klær. Og det er jeg ikke så veldig gira på. Samtidig har jeg lyst til å prøve å komme meg under 60, se 5-tallet først. Det har jeg nok ikke gjort siden jeg var ung tenåring. Dette var veldig gøy og motiverende å lese. Det er et sterkt ønske hos meg også, det med at klærne passer bedre. Jeg jobber en del ut mot publikum, og med elever i videregående og jeg liker å føle meg fresh og fin når jeg står der og skravler. Åh...for en drøm! Bra jobba! Endret 21 timer siden av Krella
Ms. Steele Skrevet 4 timer siden #117 Skrevet 4 timer siden Jeg kjenner så godt igjen den der forskjellen med å ligge på 65 kg og 61/62 kg. En skulle ikke tro at noen små kilo skulle utgjøre så mye, men det gjør det altså. Jeg er på 66-tallet nå og alt strammer. Jeg har samme mål som deg, under 60 ville vært perfekt! Da jobber vi på da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå