Gå til innhold

Janeidet finner balansen

Janeidet

Anbefalte innlegg

800 gram er amazing! :juhu: Så flink du er!! Det er en god motivasjon å ta med seg videre i helga.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble litt inspirert av dere andre som loggfører vekt i dagboken, og laget meg en oversikt over de tallene jeg har fra veietrådene. Synes det kan være nyttig, og det gir meg et godt bilde på progresjonen så langt. 

Startvekt 1.1.23: 87,7 kg

2023
14.04. 81,9 kg (- 5,8)
21.04. 80,2 kg (- 1,7)
28.04. 79,2 kg (- 1,0)
05.05. 78,7 kg (- 0,5)
22.05. 80,0 kg (+ 1,3)
26.05. 79,1 kg (- 0,9)
16.06. 78,0 kg (- 1,1)
23.06. 76,5 kg (- 1,5)
28.07. 78,0 kg (+1,5)
04.08. 77,2 kg (- 0,8)
11.08. 75,9 kg (- 1,3)
18.08. 75,3 kg (- 0,6)
25.08. 74,4 kg (- 0,9)
01.09. 73,5 kg (- 0,9)
08.09. 74,0 kg (+ 0,5)
15.09. 73,3 kg (- 0,7)
22.09. 72,7 kg (- 0,6)
29.09. 73,2 kg (+ 0,5)
06.10. 72,7 kg (- 0,5)
13.10. 72,4 kg (- 0,3)
20.10. 72,6 kg (+ 0,2)
27.10. 72,4 kg (- 0,2)
03.11. 72,0 kg (- 0,4)
10.11. 72,0 kg (- 0,0)
17.11. 71,7 kg (- 0,3)

24.11. 70,9 kg (- 0,8)
08.12. 69,5 kg (- 1,4)

2024
05.01. 71,9 kg (+2,4)
12.01. 70,5 kg (- 1,4)
19.01. 69,5 kg (- 1,0)
26.01. 68,0 kg (- 1,5)
02.02. 68,0 kg (- 0,0)
09.02. 67,8 kg (- 0,2)
23.02. 67,3 kg (- 0,5)
01.03. 66,8 kg (- 0,5)
08.03. 66,4 kg (- 0,4)
15.03. 65,5 kg (- 0,9)
22.03. 65,3 kg (- 0,2)
05.04. 66,0 kg (+ 0,7)
12.04. 65,5 kg (- 0,5)
19.04. 64,9 kg (- 0,6)
26.04. 64,8 kg (- 0,1)
03.05. 64,7 kg (- 0,1)
10.05. 64,5 kg (- 0,2)
17.05. 64,5 kg (- 0,0)
24.05. 64,1 kg (- 0,4)
31.05. 63,3 kg (- 0,8)

Total vektreduksjon: 24,4 kilo

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemotiverende å se 🤩
Det er jo en sånn liste over lang tid som egentlig er noe verdt å se. Et tall fra uke til neste uke er ikke alltid så beskrivende... men her er det ingen tvil om hva du har fått til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det er utrolig imponerende! Med de resultatene har du nok virkelig endret på vaner også. Og for ikke å snakke om hva dette har gjort for helsen din 👊Det må være helt fantastisk å ha kommet så langt!🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselig velkomst i dagboken min, har veldig lyst til å følge deg videre her! For noen fantastiske resultater du har hatt, her har det jo tikket jevnt, stabilt og ikke for fort nedover over lang tid, det er uten tvil det som er nøkkelen til å klare å holde seg der. Støtter det du sier om å etter hvert bevege seg mer over fra vekten til målebåndet, spesielt om man har en fettfordeling som gjør at vekt og BMI blir suboptimale mål. Gleder meg til å følge deg videre, gooood helg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woooow! 24 kilo?! Det er imponerende det🎉 Og såå bra at du finner plass til kos i din nye livsstil🥰 Det skal jo være plass til å kose seg, uten at man skal spise følelsene vekk eller opp uansett hvilken følelse det gjelder🙈

god helg🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for heiaropene, alle sammen :D

Det var veldig tankevekkende å notere ned den listen over. Det har jo gått forholdsvis sakte til tider, og det har gitt følelsen av at jeg står stille. Men nå ser jeg jo svart på hvitt at det slett ikke er tilfelle. Jeg har gått ned i gjennomsnitt 1,5 kilo i måneden i 17 måneder, og det blir jo mye til sammen. Det har ofte hendt at jeg har blitt demotivert av å ikke "klare" 0,5 - 1 kilo i uka, som man hører/leser er en slags gullstandard. Men livet skjer hele veien, og jeg føler at dette tempoet har gitt meg gode vaner som jeg kan ta med meg resten av livet.

Nå begynner jeg å snuse på enden av reisen. Jeg kan ikke holde på i det uendelige, og er klar for en hverdag med litt friere tøyler. Det er fortsatt ingen "drømmekropp" jeg bor i, men det har jeg heller ikke forutsetninger for synes jeg, eller ambisjoner om. Jeg har regnet litt på det, og sikter meg inn på 61 kilo. Det er bæng på midten av det som regnes som normalvektig BMI for meg. Det er ingen følelser knyttet til det tallet, det er bare matematikk. Har ikke helt bestemt meg for om jeg setter strek med det samme jeg treffer 61, eller om jeg skal gi meg selv litt "rom". Kanskje er det lurere å ha et målområde på 60 - 62 kilo. Det gir litt mer frihet, innbiller jeg meg. 

Neste mål på livsstilsreisen er å komme litt ordentlig i gang med målrettet styrketrening, men det har jeg ikke motivasjon for ennå. Jeg tror også det er lurt om jeg lander litt i vektmålet mitt først, så det blir litt enklere å forholde seg til om vektpilen skulle peke oppover igjen som følge av økt muskelmasse. 

Uansett er vekten ned 0,5 kilo denne uka, og jeg ser sommermålet i sikte. Lander på 62,8, og håper motivasjonen holder seg oppe i helga. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,5-1 kg i uka tenker jeg mer på som noe man kan få til i en startfase og/eller når man har maaaange mange kilo overvekt, absolutt ikke noe man kan drive med når man nærmer seg vektmålet sitt og har holdt på i 17 mnd. Helhetsbildet over lengre tid er det som er viktig, som du sier selv :) 

Velkommen i styrketreningsklubben når du lander i vektmålet ditt! Det er en kneik å komme i gang, men er SÅ motiverende når man begynner å se resultater.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen holdt seg ikke opp i helga som var, det er sikkert og visst. Det er rart hvordan alt av fokus og balanse forsvinner. Først fredag kveld, fordi nå er det jo helg! Så lørdag kveld, for nå er det jo virkelig helg! Så søndag kveld, da må vi "feire" å ha overlevd kaos med unger og livet i to dager. Både jeg og mannen min er klar over at vi har forbedringspotensial her, så det er noe vi prøver å støtte hverandre i.

Denne helga skal vi i bryllup, der blir det jo nok av både vått og tørt. Men det er lettere for meg å sette det på livet-som-skjer-kontoen nå, enn å stresse voldsomt fordi det kommer til å bli en annerledes helg. Det er fremgang!

Totalen denne uka er 300 gram ned, og lander på 62,5 kilo. Da har jeg passert 25 kilo ned, det er jeg veldig fornøyd med. Men det gjør meg også litt usikker på det "endelige målet" på 61 kilo. Jeg landet så trygt i den avgjørelsen forrige uke, men nå er jeg litt på gjerdet igjen. Jeg tviler på at 1,5 kilo til vil ha så voldsom innvirkning på "problemområdet" mitt. Det gjør meg litt demotivert å tenke på at jeg må forlenge hele prosjektet. 

Jeg blir også litt demotivert av at det snart er sommerferie. Erfaringsmessig vet jeg at da går vekten noe opp igjen, så det føles litt motstrøms å skulle jobbe masse nå for å gå ned nå, når jeg uansett går det opp i juli. Det er noe mental gymnastikk her som ikke gagner meg, og jeg vet det.

Litt seier, litt meh og litt balanse her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår følelsene dine :klem3: Livet er en berg-og-dal-bane, spesielt i forbindelse med vektnedgang!

For det første er det helt strååålende at du har gått ned 0,3 kg! Mange av oss må jobbe beinhardt for å få nedgang en uke, og slik du beskriver helgen som var så er det kanskje ikke gitt at det ble nedgang.

Prøv å ikke føle deg demotivert av evnt. forlenging av mål. Kanskje prøv å endre på målet? Kanskje ikke målet skal være ett spesiell tall på vekten, men heller hvordan du føler deg, hvordan du skal gripe an valg osv.? Jeg syns i alle fall du har gjort en enorm jobb hittil - selvfølgelig vektnedgangen, men også andre ting som du skriver om (og litt mellom linjene).

Vær stolt!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Da var ferien over. 6 uker feriemodus og 4 dager hverdag igjen gir meg 64,5 på vekta, ca 2 kilo opp fra der jeg var i slutten av juni. På ett vis er det kjedelig å skulle jobbe av de samme kiloene igjen, men på den andre siden har jeg et ganske avslappet forhold til den oppgangen. Sommerferie skal vi ha hvert år, og jeg vil kunne leve litt friere i de ukene. Det lukter balanse det, når livsstilen gir plass til slike perioder. 

Jeg har ikke fått trent noe særlig i sommer, men har hatt daglig aktivitet og ca 80 000 skritt hver uke hele sommeren. Det er jeg fornøyd med. Oppgangen skyldes nok mest annen måltidsrytme, is med ungene og mer kos på kveldstid. Det har vært overraskende enkelt å finne tilbake til hverdagskostholdet. Jeg tror jeg er av typen som blir litt lei av snop og kos. Også er det ikke så spennende lenger når "alt er lov" så lenge. Jeg husker at jeg satt igjen med samme følelse både etter sommeren i fjor og etter jul.

Det er nok helgene fremover som blir utfordringen min. Jeg har fortsatt lyst til å komme meg ned til 62 kilo i løpet av høsten, og 60 på litt lengre sikt. De kommende ukene er det tilstelninger som jobbfester og bryllup hver helg, og erfaringsmessig blir det alltid litt ekstra ekstra da.

Det har vært herlig befriende å oppleve en sommer i "normalvektig" kropp. Jeg har kledd meg i hva jeg ville, vært på stranda, badet med ungene uten å tenke meg om to ganger og generelt følt meg vel. Likevel føler jeg meg "tykkere" nå etter disse feriekiloene kom på enn jeg noen gang gjorde på maxvekt. Hjernen er en merkelig pudding noen ganger. Jeg øver på å snakke fint til meg selv, og i det minste gir det meg motivasjon for å gå på de kommende ukene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har hatt en kjempesunn sommer! Og det er det ikke vekten som avgjør :duskedame: Veldig bra tilnærming til ferie vs. hverdag. Du klarer nok høstmålet ditt skal du se :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du imponerer stort👏.   

Jeg har litt samme utgangspunkt som deg med PCO og to barn født i 2017 og 2022.  Jeg gikk ned i graviditeten, men alltid opp igjen i permisjonstiden.   Har gått opp og ned disse kiloene mange ganger i livet.  Nå er jeg cirka midt i mellom min høyeste og laveste vekt, og skal prøve igjen og komme meg nedover.   Du gir meg masse motivasjon! 

1,5 kg ned i 17 måneder er jo knallbra.  Tyder jo på at du har begynt å finne en balanse, fremfor å rase ned periodevis for så å gå opp igjen.  Jevn vektnedgang over tid er helt supert! 

Regner med en del av de 2 kiloene som du har gått opp og vil forsvinne raskt med litt fokus etter sommeren.  Gleder meg til å følge deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker også at balanse er å kunne gi litt friere tøyler en periode også kunne hente seg inni igjen etterpå :-). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for heiaropene! Det er veldig motiverende å ha en "gjeng" her! :) 

Resultatet denne uka er 0,9 ned, og lander på 63,6. En kilo unna laveste før sommeren. 

Det går forholdsvis greit med det underskuddet jeg har nå, men jeg kjenner på at jeg begynner å bli litt lei. I tillegg skal jeg snart starte i ny jobb, noe som kommer til å klusse med de rutinene jeg har nå. Jeg har vært så heldig å ha en arbeidshverdag som har gitt meg mye frihet, noe som har gjort det enkelt å holde på gode rutiner og klemme inn treningsøkter her og der. 

For å ha overskudd i en ny hverdag må jeg nok spise mer jevnt over. Det betyr at jeg må redusere underskuddet og endre litt på vanene. Det føles litt skummelt, men samtidig vet jeg at det må til. Jeg prøver å se det som en øvelse i "resten av livet". Selv om jeg fortsatt vil ned noen kilo, skal jo livet bare rulle videre både før og etter. 

Neste helg er det en stor feiring for å markere avslutningen på et prosjekt jeg har deltatt på på jobb, og litt "siste sprell" med gode kollegaer der. Så jeg har bestemt meg for å kjøre samme opplegg som nå i en uke til, så er det på tide å løsne på tøylene. Det er (ikke så) rart hvordan jeg fortsatt knytter mye selvfølelse til tallet på vekta, og jeg vil føle meg så super som mulig neste helg. 

Jeg har fortsatt lyst til å komme i gang med litt mer fast og målrettet trening, og det må jeg hvis jeg skal klare å holde aktivitetsnivået oppe i den nye hverdagen. Siden jeg er veldig glad i tall og det målbare, har det for eksempel vært veldig deilig å forholde seg til 10000 skritt om dagen og 150 minutter trening i uka. Det krever bare litt ekstra innsats innimellom, så er det forholdsvis enkelt. Nå når reiserute til jobb blir annerledes, får jeg ikke like mye "gratis" der lenger. Da blir den ekstra innsatsen mye mer krevende for å nå de konkrete tallene. Så jeg innser at jeg må ha andre mål i en periode. Og det er vanskelig for meg å omstille meg på det. Tar gjerne imot tips om noen har :) 

Nå banker en ny helg og en ny fest på døren. Prøver å ta med meg erfaringen fra forrige helg over i denne, men vi får se  hvor det bærer. God helg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Supert ukesresultat - grattis! :duskedame:
Høres ut som du reflekterer veldig greit over det som skjer fremover og hvilken plan/ønske du har. Kos deg masse i helga! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Brått var det gått to uker igjen, og med stillstans forrige uke, lander jeg på 63,1 i dag. At august også skulle bli "festsesong" var ikke helt i beregningen min, selv om jeg har visst om alle festene/selskapene på forhånd. Nå går vi inn i siste festhelg på en stund, med bryllup i Trøndelag. Erfaringsmessig blir det alltid litt ekstra med reising, fest og hotellfrokost. Og trønderne er jo kjent for fyldige kakebord. Heldigvis er ikke det noen voldsom utfordring for meg, da jeg ikke er særlig glad i kake.

Jeg tok meg i det forrige gang jeg var i bryllup for noen uker siden, at det var veldig enkelt for meg å "føre litt regnskap" i løpet av dagen, og det var ikke noe problem å velge vekk det som ikke fristet, og heller prioritere noe annet. Da kakene kom på bordet, var det som om det ikke angikk meg. Jeg tok heller et glass vin, For noen år siden ville jeg bare spist kake fordi det er "forventet" i sånne settinger, til tross for at jeg som sagt ikke er noe kakemenneske. Og frykten for å gå glipp av noe gjorde også at jeg gjerne smakte litt på alt. Det blir fort mange kalorier, som jeg ikke engang har/hadde lyst på. 

Det synes jeg er noe av det mest tilfredsstillende med denne livsstilsreisen, at tankene og handlingene mine rundt mat blir helt integrert, og ikke noe jeg trenger å bruke noe kapasitet på. Jeg vil ikke ha kake, så jeg spiser ikke kake. Jeg er ikke så voldsomt glad i dessert heller, så den bare smaker jeg på og gir resten til partner. Men brudeparet har sørget for en liten bar med lokal cider som jeg ikke har smakt før. Dit vil jeg! Tidligere ville jeg sagt ja til alt, men nå er det en cakewalk (;)) å prioritere det som frister mest. 

Ellers fikk jeg en pangstart i å øve meg på å ikke stresse sånn med tallene rundt aktivitet. 3 dager sengeliggende gjorde at jeg knapt beveget meg, og det gikk overraskende greit. Det viser kanskje at jeg overanalyserer litt på forhånd, og ser problemer som egentlig ikke er problemer. Det gjelder for ganske mange områder i livet. Jeg mangler fortsatt en plan for litt mer målrettet aktivitet. Men akkurat nå stresser jeg ikke så voldsomt med det. Det er deilig å få kroppen tilbake etter en (om enn kort) periode med sykdom, så nå for tiden føler jeg meg veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er flere her som ble litt slått i bakken over hvor kaloririk og sånn sett vanskelig august måned ble. Man er liksom forberedt på at mai og juli er tøffe måneder, men jammen er/var august det også!

Syns du er kjeeeempeflink til å filtrere og ta de gode og riktige valgene for deg. Jeg personlig er et kakemenneske og elsker kakebuffèter. Men på de anledningene jeg har vært i år så har jeg heller prioritert ekstra mat enn å absolutt skulle smake på alle kakene :roll: man blir jo også så kvalm etterpå.

Du må kose deg masse masse med bryllup i helga! 🍹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndersk kakebord hadde ingenting å stille opp med mot meg forrige helg. Det føles bra! Med det sagt, var det masse annen god mat og drikke. Jeg synes jeg tok gode valg hele veien, uten å tenke så veldig mye over det, og det føles som en stor seier.

Unntakene har ofte vært det som har vippet meg av pinnen tidligere. Jeg har alltid klart å holde relativt stram linje i hverdagen, men helg og festligheter har vært vanskelig. Nå føler jeg en litt annen trygghet i det. Jeg tror det har å gjøre med at jeg har brukt en del tid på å reorientere meg om "meg selv". Jeg snakker snillere til meg selv, og er flinkere til å se at verdien av livsstilsprosjektet mitt ligger i innsatsen, ikke i resultatet. Og nå når innsatsen kjennes ut som den kommer av seg selv, føles det bra.

Selv om jeg føler mye mestring på prosjekt livsstil for tiden, er det andre områder i livet mitt som ikke går like på skinner akkurat nå. Målet i høst er å prøve å ta med meg noen av erfaringene her over i andre aspekter i livet. Jeg kan jo gjøre vanskelige ting! 

Vekten i dag landet på 62,8, så snart er jeg på vekten fra før sommeren. Det betyr 2 måneder med stillstand egentlig, men sånn er vel livet. Jeg kommer til å gå opp om sommeren flere ganger. Forskjellen er at nå går jeg ned igjen etterpå. Det kjennes veldig kraftfullt å ha den evnen nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...