AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #1 Skrevet 25. januar 2024 Du som er uføretrygdet og har fått barn, hvordan har dere løst permisjonen? Har far overtatt noe av mors permisjon (med grunn at mor er for syk til å ta seg av barnet)? Hvor gammelt var barnet da det startet i barnehage? Var mor noe hjemme med barnet etter permisjonen var over? Vi er i denne situasjonen og lurer litt på hvordan vi skal fordele permisjon. Ønsker derfor å høre hvordan andre har gjort det. Anonymkode: 97f53...9e9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #2 Skrevet 25. januar 2024 Hvorfor skal mot ha permisjon hvis hun uansett ikke jobber? Anonymkode: dfaa6...3ca 12 1 4
Sofakona Skrevet 25. januar 2024 #3 Skrevet 25. januar 2024 Hvis mor er uføretrygdet, kan du ta ut inntil 15 uker ved 100 prosent foreldrepenger uten at det er aktivitetskrav til mor. Samme gjelder inntil 19 uker ved 80 prosent foreldrepenger. Det er ikke krav til mors aktivitet når du tar ut dager fra flerbarnsukene. Hvis dere får barn 2. august 2022 eller senere, kan ukene uten aktivitetskrav tas ut når som helst innen barnet fyller tre år, eller innen det starter en ny foreldrepengeperiode for nytt barn. Hvis dere har fått barn før 2. august 2022 må ukene uten aktivitetskrav tas ut innen 46 uker etter at barnet er født om du velger 100 prosent foreldrepenger. Ukene må tas ut innen 56 uker etter barnet er født hvis du velger 80 prosent foreldrepenger. Ønsker du å ta ut ukene senere enn dette, må du dokumentere at mor er i godkjent aktivitet fra det gjenstår 15 uker av perioden på 46 uker etter barnet er født, eller 19 uker av perioden på 56 uker etter barnet er født. Så lenge mor er i godkjent aktivitet når du har opphold i foreldrepengeperioden kan du ta ut ukene helt frem til barnet er 3 år, eller innen det starter en ny foreldrepengeperiode for nytt barn.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #4 Skrevet 25. januar 2024 Sofakona skrev (Akkurat nå): Hvis mor er uføretrygdet, kan du ta ut inntil 15 uker ved 100 prosent foreldrepenger uten at det er aktivitetskrav til mor. Samme gjelder inntil 19 uker ved 80 prosent foreldrepenger. Det er ikke krav til mors aktivitet når du tar ut dager fra flerbarnsukene. Hvis dere får barn 2. august 2022 eller senere, kan ukene uten aktivitetskrav tas ut når som helst innen barnet fyller tre år, eller innen det starter en ny foreldrepengeperiode for nytt barn. Hvis dere har fått barn før 2. august 2022 må ukene uten aktivitetskrav tas ut innen 46 uker etter at barnet er født om du velger 100 prosent foreldrepenger. Ukene må tas ut innen 56 uker etter barnet er født hvis du velger 80 prosent foreldrepenger. Ønsker du å ta ut ukene senere enn dette, må du dokumentere at mor er i godkjent aktivitet fra det gjenstår 15 uker av perioden på 46 uker etter barnet er født, eller 19 uker av perioden på 56 uker etter barnet er født. Så lenge mor er i godkjent aktivitet når du har opphold i foreldrepengeperioden kan du ta ut ukene helt frem til barnet er 3 år, eller innen det starter en ny foreldrepengeperiode for nytt barn. Jeg kjenner reglene, det jeg er ute etter er å høre hvordan andre har løst det i praksis i denne situasjonen, for eksempel om far har tatt ut gradert permisjon i sine uker, hvor lenge etter permisjon barnet har startet i barnehage etc. Anonymkode: 97f53...9e9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #5 Skrevet 25. januar 2024 Tenker å la barnet starte i bhg når hun er 2 eller 2,5 år. Far tar bare vanlig pappaperm, jeg trenger ikke sykmeldes fra den. Anonymkode: fde7b...799
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #6 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Tenker å la barnet starte i bhg når hun er 2 eller 2,5 år. Far tar bare vanlig pappaperm, jeg trenger ikke sykmeldes fra den. Anonymkode: fde7b...799 Tar far sin permisjon 100% eller gradert? Anonymkode: 97f53...9e9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #7 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Tar far sin permisjon 100% eller gradert? Anonymkode: 97f53...9e9 100% Anonymkode: fde7b...799
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #8 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker å la barnet starte i bhg når hun er 2 eller 2,5 år. Far tar bare vanlig pappaperm, jeg trenger ikke sykmeldes fra den. Anonymkode: fde7b...799 Barnet skal starte i barnehagen næved 2 år, men mor er for syk til å ta seg av barnet? Anonymkode: de485...582 8 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #9 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du som er uføretrygdet og har fått barn, hvordan har dere løst permisjonen? Har far overtatt noe av mors permisjon (med grunn at mor er for syk til å ta seg av barnet)? Hvor gammelt var barnet da det startet i barnehage? Var mor noe hjemme med barnet etter permisjonen var over? Vi er i denne situasjonen og lurer litt på hvordan vi skal fordele permisjon. Ønsker derfor å høre hvordan andre har gjort det. Anonymkode: 97f53...9e9 Det høyrest jo heilt forferdelig ut! Stakkars folk ❤️ Anonymkode: 2b9a9...f56 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #10 Skrevet 25. januar 2024 Jeg er ikke ufør, men på aap (og har søkt ufør) far har tatt ut sin del, søkte tidlig om å få tatt over mor «sin del» men grunnet en forbanna vikarlege som ikke skjønte hva som måtte skrives og heller ikke hadde satt seg inn i mors historikk ble det avslag. Søkte på nytt da barnet var 6 mnd og fikk da innvilget det som sto igjen av uker å ta av så far har tatt 2 dager i uken fra juni-november og tar nå 3 dager hjemme frem til april dette har fungert utmerket for oss. Barnet søkes inn i bhg fra januar 25, men får vi ikke plass blir barnet hjemmet til august. Vil da være 2,5 år ved oppstart. haters gonna hate er det noe som heter så selvfølgelig må noen slenge med leppa når man er ufør og velger (ikke alle velger heller, prevansjon kan svikte og man kan oppdage forseint også.) å få barn. Digger saksbehandleren min der hos nav som forsto at man skal ha ett liv utenom jobb også. Anonymkode: c4cd4...876
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #11 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det høyrest jo heilt forferdelig ut! Stakkars folk ❤️ Anonymkode: 2b9a9...f56 Dem har vel satt seg i den situasjonen selv.. Anonymkode: 5c8ae...1b4 3
Matas Skrevet 25. januar 2024 #12 Skrevet 25. januar 2024 Tråden er ryddet for krenkende utsagn og svar til dette. Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #13 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det høyrest jo heilt forferdelig ut! Stakkars folk ❤️ Anonymkode: 2b9a9...f56 Noen må jo få far til å ta over permisjon om de normalt er i jobb også. Noen får fødselsdepresjon, noen skader seg osv. og blir derfor sykmeldt fra mammapermen. Er ikke sikkert ts tenkte på det i samme sammenheng som hvorfor hun er ufør. Når det er sagt er det litt merkelig om ts hadde det som plan fra start av pga årsaken til uførheten. Anonymkode: fde7b...799
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #14 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet skal starte i barnehagen næved 2 år, men mor er for syk til å ta seg av barnet? Anonymkode: de485...582 Jeg er ikke for syk til å ta meg av mitt barn ☺️ Anonymkode: fde7b...799
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #15 Skrevet 25. januar 2024 Her tok jeg engangsstønad, og var ikke klar over at far kunne ta egen permisjon, så jeg var hjemme med barnet til hen begynte i bhg etter 13 mnd. Jeg tok også "permisjonen" med de andre barna, mens far jobbet. Men jeg var ikke for syk til å ta meg av barna. Anonymkode: 858e7...132
Fighter83 Skrevet 25. januar 2024 #16 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du som er uføretrygdet og har fått barn, hvordan har dere løst permisjonen? Har far overtatt noe av mors permisjon (med grunn at mor er for syk til å ta seg av barnet)? Hvor gammelt var barnet da det startet i barnehage? Var mor noe hjemme med barnet etter permisjonen var over? Vi er i denne situasjonen og lurer litt på hvordan vi skal fordele permisjon. Ønsker derfor å høre hvordan andre har gjort det. Anonymkode: 97f53...9e9 Hadde jeg vært forelder i denne situasjonen hadde jeg gått for å søke om å få 100 % full permisjon. Så etterhvert endret dette til gradert om det fungerer fint for den uføre og ivareta barnet på egenhånd. Er faktisk veldig fint å være to om dette den første mnd eller 3. Man vet aldri hvordan man reagerer på å få barn og hva slags barn det er man får💓 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #17 Skrevet 25. januar 2024 Fighter83 skrev (2 minutter siden): Hadde jeg vært forelder i denne situasjonen hadde jeg gått for å søke om å få 100 % full permisjon. Så etterhvert endret dette til gradert om det fungerer fint for den uføre og ivareta barnet på egenhånd. Er faktisk veldig fint å være to om dette den første mnd eller 3. Man vet aldri hvordan man reagerer på å få barn og hva slags barn det er man får💓 Hvis man som ufør er i stand til å ta seg av barnet kan ikke far overta permisjonen eller få fellesperioden. Far får kun sin del, ellers må mor sykmeldes fra permisjon (uføretrygd holder ikke i seg selv) Anonymkode: fde7b...799
Fighter83 Skrevet 25. januar 2024 #18 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man som ufør er i stand til å ta seg av barnet kan ikke far overta permisjonen eller få fellesperioden. Far får kun sin del, ellers må mor sykmeldes fra permisjon (uføretrygd holder ikke i seg selv) Anonymkode: fde7b...799 Ville uansett gått for dette om man kan👍
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #19 Skrevet 25. januar 2024 Ingen egen erfaring, men venner hvor han tok ut permisjon 20%, dvs en dag i uka fram til barnet var ca 2 år. Jeg er usikker på når han startet permisjonsuttak. Det samme for barn to og tre. Ingen av barna gikk i barnehage. Anonymkode: 24240...5d8 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #20 Skrevet 25. januar 2024 Er ikke ufør men kronisk syk og har gode perioder og dårlig perioder. Jeg søkte 100% foreldrepenger, etter en stund havnet jeg i en dårlig periode og klarte ikke ivareta barnet alene så da søkte far om å overta resterende av min permisjon (jeg ble sykmeldt). Barnet startet i barnehage når han var 1 år. Rett å slett fordi jeg (og legen) så at det var det beste for både meg og han (Han fikk mer aktivisering, kom seg mer ut, mer sosialisert). Jeg trengte noen timer om dagen for å lade opp og kunne være mer tilstede fysisk og mentalt på ettermiddag og helg. Barnet fikk 100% plass i barnehagen for at vi skulle kunne styre tiden der selv, men har alltid hatt korte dager (4-5) timer, og en fridag midt i uken når det har passet seg. Jeg tenker man må ha i bakhodet at alderen 1-2 år ofte er veldig krevende. Man vet heller ikke hvordan babyen blir, noen sover bra om natten mens andre sover veldig dårlig. Er du ufør så må du også ta i betraktning at du kanskje ikke takler (eller bør) stå i for mye over lengre tid. Poenget mitt var at du kan planlegge så mye du bare vil, men du vet aldri. Barn er forskjellig, behovene er forskjellig og vi foreldre er forskjellig. Anonymkode: 5736f...4c3 1
Anbefalte innlegg