Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 7 uker gammel baby som får mme. Jeg har skadet foten, og er avhengig av hans hjelp nå.
Jeg er så sinnsykt frustrert og lei meg for han lar baby gråte av sult i 10-15 min mens mme varmes opp uten at han tar henne opp :( hvor lenge er det ok at en baby gråter uten å bli trøstet? :( 
Når jeg lager mme til henne så gråter hun ikke, for jeg planlegger måltidene mye bedre og trøster henne med en gang/tar henne opp. Jeg har sagt det til han men han blir ikke bedre og det gjør så sykt vondt i mammahjertet å høre henne gråte og ikke kunne gjøre noe  :( 

Anonymkode: c457d...792

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt gråting må babyen og du tåle. Det er ikke alltid at ting er på plass med en gang. Vi har ein 6 ukers gammel baby, som også må vente litt til flasken er varm. Det er ikke noe krise.

Anonymkode: 0d75e...769

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Han bør absolutt ta opp babyen. Å la en baby ligge å gråte så lenge, er ikke bra for utviklingen i hjernen. 'Litt gråting' er ikke 10-15 min.

Klarer du virkelig ikke å ta opp babyen selv? Er du helt immobil?

Anonymkode: b6e37...18c

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er for lenge å gråte uten å få noen respons! Snakker han til baby eller noe iallfall? Hendte jo min måtte ligge ved siden av det jeg gjorde og gråte litt men da sang jeg eller snakket med baby samtidig.

Men selv om du har skadet foten kan du vel holde baby?? Han kan jo gi baby til deg så kan du holde og trøste baby mens han lager MME?

Anonymkode: 4f3c8...23e

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Åh, nå fikk jeg vondt av denne lille babyen 💔

Det er absolutt IKKE GREIT å la en liten baby ligge å gråte i 10 min. Ikke 5 min en gang! 1-2 min maks.

Babyens gråt er jo et alarmsignal. Når den opplever å ikke få omsorgen den trenger blir den stresset og fortvilet og kortisolnivået forhøyet. Dette kan absolutt være skadelig.

Anbefaler alle mødre å høre Foreldrerådets podcastepisode som heter "Fødsel: Nærhet med fødselslege Gro Nylander"

Hun viser til forskning. Det viser seg at babyer som blir tatt opp med én gang de gråter i starten, de gråter mindre og er enklere å trøste senere. Og de babyene som får mest omsorg blir faktisk mer selvstendige når de er eldre.

Nærhet og kjærlighet er så viktig!!!

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Han bør absolutt ta opp babyen. Å la en baby ligge å gråte så lenge, er ikke bra for utviklingen i hjernen. 'Litt gråting' er ikke 10-15 min.

Klarer du virkelig ikke å ta opp babyen selv? Er du helt immobil?

Anonymkode: b6e37...18c

Det tar jo ikke 15 minutter å varme opp MME. Tipper det føles slik ut for ts for hun hører på det. 

Anonymkode: d41cc...d1c

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er ikke greit når det ikke er nødvendig! Han kan i det minste løfte barnet og gi det til deg mens han fikser flasken!

Her ble jeg forbanna på mannen en dag. Babyen var vel nesten 2 mnd kanskje og han skulle passe mens jeg lagde middag. Babyen lå å sov i vuggen. Så hører jeg at hun gråter i noen minutter (det er vanlig) men så hører jeg ikke noe forkjell på gråten, den blir bare mer og mer høylydt, så jeg går i stua for å se om han trenger hjelp. Og der var faen me ikke mannen! Jeg løper bort og løfter opp en hylende stakkars baby, og går å ser etterhan. Han sitter foran pc i nabo rommet med headsett! Jeg begynner virkelig å knurre og spør om ikke han skulle passe babyen. "joo, men hun sov jo så godt." asså!!! Jeg ble så forbanna! Vil han ikke passe så kan han i det minste si fra, så kunne jeg ha tatt henne når hun våknet. Men jeg reagerer jo ikke når jeg tror han sitter ved siden av. Tror han skjønte tegningen for det Har heldigvis ikke skjedd igjen 😅

Anonymkode: c10ba...acd

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Barn har godt av å gråte. Da lærer de selvregulering. Å la et barn gråte mens en venter på noe er helt greit. 10-15 min er dogg kanskje litt lenge.

Anonymkode: 61f4a...83c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er altfor lenge for en på 7 uker! Stakars lille. Mammahjertet ditt sier fra av en grunn, hør på det! 💔

Anonymkode: 1bd99...c9f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det tar jo ikke 15 minutter å varme opp MME. Tipper det føles slik ut for ts for hun hører på det. 

Det kan ta så lang tid om de ikke bruker mikro... 🤷‍♀️ 

Selv varmet jeg flaskene som var ferdig kokt og lagd i en kjele med vann, tok  litt tid! 

Ts, det går helt fint. Babyer tåler å gråte i påvente. Den dør ikke av sult på 10 minutter, og det er jo av sult den gråter. Utviklingen i hjernen blir ikke ødelagt av det. 

Endret av Perfume
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn har godt av å gråte. Da lærer de selvregulering. Å la et barn gråte mens en venter på noe er helt greit. 10-15 min er dogg kanskje litt lenge.

Hei 50-tallet ville ha sin utdaterte kunnskap om barnehjerner tilbake. Kanskje ikke gi råd til andre på forum hvis du ikke har oppdatert deg på 30ish år 🙄

• Liker 20
  • Nyttig 10
Skrevet

Du plukker opp ungen mens du vugger og venter på flaska. Hvor vanskelig skal det være?

Jeg hadde blitt rasende. 

Anonymkode: f3909...197

• Liker 3
Skrevet
Just now, Perfume said:

Selv varmet jeg flaskene som var ferdig kokt og lagd i en kjele med vann, tok  litt tid! 

Ts, det går helt fint. Babyer tåler å gråte i påvente. Den dør ikke av sult på 10 minutter, og det er jo av sult den gråter. Utviklingen i hjernen blir ikke ødelagt av det. 

Ingen tror vel at baby dør av sult men poenget er jo at baby skal få respons på sitt rop om hjelp. Selv om man vet det er pga sult så kan man trøste baby mens den venter på maten.

Far bør jo også planlegge litt bedre men jeg fikk det aldri helt til med min så skjønner at det kan være litt vanskelig. Kanskje dere bør kjøpe litt ferdig blandet mme på kartong så det blir lettere for ham...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en 7 uker gammel baby som får mme. Jeg har skadet foten, og er avhengig av hans hjelp nå.
Jeg er så sinnsykt frustrert og lei meg for han lar baby gråte av sult i 10-15 min mens mme varmes opp uten at han tar henne opp :( hvor lenge er det ok at en baby gråter uten å bli trøstet? :( 
Når jeg lager mme til henne så gråter hun ikke, for jeg planlegger måltidene mye bedre og trøster henne med en gang/tar henne opp. Jeg har sagt det til han men han blir ikke bedre og det gjør så sykt vondt i mammahjertet å høre henne gråte og ikke kunne gjøre noe  :( 

Anonymkode: c457d...792

Da tar du mannen for deg og rister i han. Få han til å gi deg barnet, eller ha vugga ved siden av deg! Så hjelpeløse kan dere vel ikke være??

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, Perfume said:

Det tar ikke så lang effektiv tid som i tid du må faktisk bruke i aktiviteten. Mener du da at mannen står og ser på MME’en som blir varmet opp og lar babyen ligge? Jeg tror fremdeles det er lagt på en god del minutter på timingen ts mener babyen skriker. Så om babyen gråter i 3-4-5 minutter er det ingen krise. Noen ganger får man ikke gjort alt samtidig og babyen tar ikke skade av den lille tiden. 

• Liker 4
Skrevet

Du har skadet foten sier du? Har du skadet foten såpass at du ikke klarer å løfte opp ditt eget barn? Klarer ikke holde ditt eget barn? Klarer ikke du tilberede melken mens far er med baby? 

Altså HVOR hjelpesløse er dere egentlig? Og - å lage en flaske MME tar ett minutt, maks. 

Hilsen tidligere flaskemamma til to 🤦‍♀️

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barn har IKKE godt av å gråte uten at de får respons fra sine omsorgspersoner.

Selvregulering er en biologisk prosess som utvikles gradvis gjennom barneårene. Den kan ikke fremskyndes, men foreldrene kan legge til rette for en sunn og utviklingsstøttende prosess ved å respondere adekvat til barnets behov innen rimelig tid.

Langvarig gråt (30 minutter +) uten respons har en rekke negative konsekvenser, som flere og flere foreldre kjenner til nå (heldigvis). 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Da tar du mannen for deg og rister i han. Få han til å gi deg barnet, eller ha vugga ved siden av deg! Så hjelpeløse kan dere vel ikke være??

Jeg forstår ikke hvordan en skadet fot forhindrer en til å hoppe, hinke, lene seg bort til babyen for å holde en hånd på den. Da må jo ts oppholde seg et helt annet sted enn dem for babyen er jo ikke i nær omkrets. 

• Liker 1
Skrevet

Blir oppgitt av dere som dropper amming for likestilling, stakkars baby

Anonymkode: 4374a...68a

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, ~white lady~ said:

Barn har IKKE godt av å gråte uten at de får respons fra sine omsorgspersoner.

Selvregulering er en biologisk prosess som utvikles gradvis gjennom barneårene. Den kan ikke fremskyndes, men foreldrene kan legge til rette for en sunn og utviklingsstøttende prosess ved å respondere adekvat til barnets behov innen rimelig tid.

Langvarig gråt (30 minutter +) uten respons har en rekke negative konsekvenser, som flere og flere foreldre kjenner til nå (heldigvis). 

Du glemmer at det gjelder systematisk og gjentakende. Hvis det skjer i ny og ne, er det noe helt annet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...