Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

" du er så tynn, så du kan spise hva du vil"

"Wow du var liten til å være tobarnsmor midt i 30 årene"

"Du burde heller velge den biffen med fløtegratinerte poteter, du vil ikke merke noe uansett, du som er så spinkel"

"Oj, du var sterk og løfter mye til å være så liten og nett"

"Du virker høyere enn du er, det må være fordi du er så tynn at du får så rett loddrette linje-fasong"

Altså hva er det med folk?!! Kan man bare ikke få lov til å gjøre hva man ønsker og se ut som man gjør uten at noen skal kommentere det! Velmenende eller ikke, man skal ikke kommentere andre! 

Anonymkode: dc6ea...54c

• Liker 9
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er stort sett folk med et syndrom som gulper opp slike kommentarer.  Enkelte greier ikke å holde tanker inne i seg. Konfronterer man dem nekter dem for a ha åpnet kjeften. Slik er det enten man er kort eller lang. Tykk eller mager desverre....

Anonymkode: ae4c5...322

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Er stort sett folk med et syndrom som gulper opp slike kommentarer.  Enkelte greier ikke å holde tanker inne i seg. Konfronterer man dem nekter dem for a ha åpnet kjeften. Slik er det enten man er kort eller lang. Tykk eller mager desverre....

Personlig synes jeg at det er et større oppgulp av å leve i et samfunn hvor man ikke lenger vet hva som er sosial akseptabelt å si fordi vedkommende potensielt kan ta seg nær av det. Å gå rundt på eggeskall er slitsomt og suger ut gleden av et ellers helt normalt hverdags samspill. 

Man må ha tornene sine ute for å oppfatte alt er ute etter å ta deg.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
9 minutter siden, umAxa said:

Personlig synes jeg at det er et større oppgulp av å leve i et samfunn hvor man ikke lenger vet hva som er sosial akseptabelt å si fordi vedkommende potensielt kan ta seg nær av det. Å gå rundt på eggeskall er slitsomt og suger ut gleden av et ellers helt normalt hverdags samspill. 

Det er jo ikke snakk om å føle at folk er ute etter å ta en. Det er faktisk en uting å kommentere folk sine kropper hele tiden, og det burde bli større forståelse for at det er like lite greit å kommentere tynne som overvektige. Folk som er tynne kan ha sykdom de strever med, de kan ha komplekser på lik linje med de som er feite. 

Greia er at en og annen kommentar en sjelden gang er ikke det som er problemet. Men du vet ikke om den personen har fått kommentert kroppen av 5 andre samme uka, og over tid så er det kanskje ikke så hyggelig for den det gjelder. Jeg har som regel at jeg kommenterer ikke kroppen til noen med mindre det er positivt ladet. F.eks "jeg ser du har trent, du er utrolig flink". Men som TS skisserer, har jeg antenner nok til å la være. 

Anonymkode: 9f381...aec

• Liker 5
Skrevet (endret)
19 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo ikke snakk om å føle at folk er ute etter å ta en. Det er faktisk en uting å kommentere folk sine kropper hele tiden, og det burde bli større forståelse for at det er like lite greit å kommentere tynne som overvektige. Folk som er tynne kan ha sykdom de strever med, de kan ha komplekser på lik linje med de som er feite. 

Greia er at en og annen kommentar en sjelden gang er ikke det som er problemet. Men du vet ikke om den personen har fått kommentert kroppen av 5 andre samme uka, og over tid så er det kanskje ikke så hyggelig for den det gjelder. Jeg har som regel at jeg kommenterer ikke kroppen til noen med mindre det er positivt ladet. F.eks "jeg ser du har trent, du er utrolig flink". Men som TS skisserer, har jeg antenner nok til å la være. 

Det ligger en grense av akseptabelt, men "hele tiden" tviler jeg på at det er - dessuten tilrettelegger du veldig mye i TS sin beskrivelse som vi ikke vet om. Alt hun sier at det at hun synes at folk bør holde til seg selv å ikke kommentere om helt naturlige ting å snakke om.

Å kommentere feks "Wow du var liten til å være tobarnsmor midt i 30 årene" kan være sagt med spydige og misunnelige intensjoner, men det kan også kommer fra et naivt sted og en samtaleåpner. Og jeg tror fleste tilfeller vil være av den siste varianten. Videre - hva så om samme type spørsmål blir gjentatt?  "Folk" er ikke en singulær enhet og vet alt.

Det er langt mer skadelig fra et samfunn perspektiv om normen er at man aldri skal snakke, spørre og dele om hverandre sine mål, fasong eller steder i livet. Forholder man seg til mange mennesker i livet, så forholder man seg også til like mange sosiale samspill der spørsmål og kommentarer gjentas. Det er på mottaker sin kappe å håndtere det og muligens TS trenger en pause, og da er det helt i orden å trekke seg litt tilbake.

Det mener jeg er en bedre løsning enn å sette munnkurv på noe så uskyldig.

Endret av umAxa
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Da ser du på de og sier "Jaha, de hadde visst rett ang deg" eller "Går det bra med deg?"

Da slutter de 

Anonymkode: c872c...390

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, umAxa said:

Det er ikke så vanskelig å forholde seg til regelen: Ikke kommenter andres vekt.  Det er faktisk en svært enkelt regel og mye lettere å følge enn: Ikke kom med en upassende kommentar om andres vekt. Den siste regelen krever at man må tenke over hva om er upassende. 

Anonymkode: 0a51f...6d9

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke man skal være ufin, men akkurat slike kommentarer synes jeg ikke er så ille. Jeg hører dem en del selv og jatter bare med. Tar aldri initiativ til dem, men lar dem heller ikke prege humøret mitt. Jeg kan skjønne at det etterhvert er vanskelig å vite hva man kan snakke om. Kan man kommentere hår, farge, tykkelse, krøller...? (Ja, jeg har tykt hår med fall) Kan man kommentere synging? "Det kunne jo du gjort, du som er så glad i å synge/kan så mange sanger/synger så mye" (ja, jeg synes det er vanskelig å ikke synge litt hver dag) Kan man kommentere andre interesser?

Jeg tror det er lettere å jobbe med sitt eget hode. Godta at livet er både bra og kipt for alle, og det er fullt av kommentarer. Det er ikke min favoritt, men jeg vet at det er slik og siden det ikke er så mye å gjøre med det velger jeg å ikke la det bety så mye. Mitt liv innebærer f.eks. en kropp jeg ikke er helt fornøyd med, men jeg tror ingen er helt fornøyd, og sånn er det å leve. Det er greit. Jeg prøver å fokusere på andre ting.

Anonymkode: 651e6...de1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
38 minutter siden, umAxa said:

Det ligger en grense av akseptabelt, men "hele tiden" tviler jeg på at det er - dessuten tilrettelegger du veldig mye i TS sin beskrivelse som vi ikke vet om. Alt hun sier at det at hun synes at folk bør holde til seg selv å ikke kommentere om helt naturlige ting å snakke om.

Å kommentere feks "Wow du var liten til å være tobarnsmor midt i 30 årene" kan være sagt med spydige og misunnelige intensjoner, men det kan også kommer fra et naivt sted og en samtaleåpner. Og jeg tror fleste tilfeller vil være av den siste varianten. Videre - hva så om samme type spørsmål blir gjentatt?  "Folk" er ikke en singulær enhet og vet alt.

Det er langt mer skadelig fra et samfunn perspektiv om normen er at man aldri skal snakke, spørre og dele om hverandre sine mål, fasong eller steder i livet. Forholder man seg til mange mennesker i livet, så forholder man seg også til like mange sosiale samspill der spørsmål og kommentarer gjentas. Det er på mottaker sin kappe å håndtere det og muligens TS trenger en pause, og da er det helt i orden å trekke seg litt tilbake.

Det mener jeg er en bedre løsning er å sette munnkurv på noe så uskyldig.

Igjen, hvis man stadig får kommenterer som går på kropp og hvor liten man er, så er det faktisk ikke så hyggelig. To kommentarer i året vs "hele tiden", stor forskjell. Men samfunnet tror visst det er akseptabelt så lenge det ikke er overvektige som kommenteres. 

Skal jeg si til en som er 50 kilo overvektig:

"Du er så tjukk at du får klare deg med gulerøtter til middag i dag"
"Det er utrolig at du har klart å få barn du som er så tjukk."

Nei. 

Du skjønner tegninga...

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Igjen, hvis man stadig får kommenterer som går på kropp og hvor liten man er, så er det faktisk ikke så hyggelig. To kommentarer i året vs "hele tiden", stor forskjell. Men samfunnet tror visst det er akseptabelt så lenge det ikke er overvektige som kommenteres. 

Nei. 

Du skjønner tegninga...

Der traff du spikeren på hodet. Ingen fortjener å få det gnidd inn ele tiden. Mye bedre å holde kjeft!!

• Liker 2
Skrevet
umAxa skrev (1 time siden):

Men må da gå ann å holde kjeft???  Alle er vel ikke 5 år i hodet eller har dårlig oppdragelse?  Klart voksne folk kan jo ha Borderline eller være demente.   

Men må da være  mulig å unngå kommentere utseende til vilt fremmede folk?

• Liker 4
Skrevet

Fordi vi er så vandt med å få kommentarer om hvor feite vi er, så da dessverre smeller det tilbake av og til.

Er ikke innafor noe av det. Men sånn er det.

Vi mennesker er ekstremt opptatt av hvordan alle andre ser ut. 

Anonymkode: 45908...fa8

• Hjerte 1
Skrevet

Når jeg får kommentarer på noe så hjelper det meg å tenke på hvordan de er og at de gir kommentarer til andre også, for helt ulike ting og at vi aldri er helt trygge fra sånne folk. Så jeg tenker, hoff sånne folk. 

Anonymkode: d6669...bdf

Skrevet

Fordi de som kommer med sånne kommentarer er de som er misunnelige og konstant på slankeren

Anonymkode: 4a870...18f

• Liker 1
Skrevet
umAxa skrev (1 time siden):

Unnskyld meg, men dette er en ganske hjernedød kommentar. Veldig rart å si dette til noen. Og dere som ber alle andre tåle, vel, dere må også tåle at folk reagerer.

Anonymkode: 0ea7f...70c

• Liker 5
Skrevet

Du er nødt til å forsvare deg selv. 

Anonymkode: 0822b...f82

Skrevet (endret)
umAxa skrev (13 timer siden):

Jeg forstår hva du vil frem til, og jeg er enig med deg i at man ikke ikke skal behøve å gå på eggeskall rundt folk for å unngå å fornærme noen. Men enkelte emner, som for eksempel andres kropper, mener jeg det bør være en uskreven regel at man ikke kommenterer. Det gjelde seg størrelse, eksem, strekkmerker, kroppshår, eller hudfarge. Det som er uskyldig for deg, kan være en stor belastning for en annen person, og jeg forstår godt at ts synes det er både irriterende og slitsomt å stadig få slike kommentarer. Man skal selvsagt kunne snakke om kropp på generelt grunnlag, men det er annerledes når det kommer til andres kropper, synes jeg. Da bør man være mer forsiktig. 

Endret av Magnifique
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei. 

Du skjønner tegninga...

Nettopp! 👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

" du er så tynn, så du kan spise hva du vil"

"Wow du var liten til å være tobarnsmor midt i 30 årene"

"Du burde heller velge den biffen med fløtegratinerte poteter, du vil ikke merke noe uansett, du som er så spinkel"

"Oj, du var sterk og løfter mye til å være så liten og nett"

"Du virker høyere enn du er, det må være fordi du er så tynn at du får så rett loddrette linje-fasong"

Altså hva er det med folk?!! Kan man bare ikke få lov til å gjøre hva man ønsker og se ut som man gjør uten at noen skal kommentere det! Velmenende eller ikke, man skal ikke kommentere andre! 

Anonymkode: dc6ea...54c

Jeg er liten og tynn og kan skrive under på samtidlige av de setningene der. Særlig den med ‘du virker høyere fordi du er tynn..

Kan ikke skjønne annet enn at det må være en form for misunnelse bak. Merk deg at de fleste som kommenterer sånn er litt overvektige, eller normalvektige som du vet jobber for å holde vekta. Opptatt av trening og kosthold. Ofte har det gått litt til hodet på dem og de tror det er ok å kommentere andres kropp. De tror å kommentere andres tynnhet  ut som et slags kompliment selv, men hører ikke hvordan fremtoningen ofte har et snev av forakt eller irritasjon bos dem.

Så hva svarer man til sånn? Det finnes ikke gode svar til dårlige kommentarer. Jeg pleide å si ‘ja jeg vet det, jeg syns selv jeg er i det tynneste laget. Da sier de ikke så mye mer. Men siste tiden har jeg pleid å bare ignorere det om det passer seg sånn. Dersom det er andre  ting som skjer så avleder jeg det bort. Ved å ikke kommentere har jeg tenkt det kan få den andre til å reflektere litt over mitt manglende svar og tenke det var litt  upassende. Ihvertfall får jeg aldri sånne kommentarer av dem igjen.

Anonymkode: 61921...067

Skrevet
umAxa skrev (13 timer siden):

Jeg er helt enig med deg. Jeg er tynn og har fått høre det TS skriver om, men aldri blitt fornærmet eller lei meg over det. De fleste sier det i en positiv tone. Har en kusine som har sagt det på en spydig måte til meg, men da har jeg bare tenkt at hun ikke har det så bra med seg selv.

Anonymkode: 2e108...cf7

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...