AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #1 Skrevet 25. januar 2024 Vi skal pusse opp rommet til lillemor på 10 mnd. Det er et bittelite, vestvendt rom på 6-7 kvm med smartpanel på veggene. I det ene hjørnet er pipeløpet til peisen som er i mur. Vi har ikke landet på noen stil som er «vår», men har vel funnet ut etterhvert at vi liker enkle, trehvite møbler hvor funksjon står i høysetet. Soverommet hennes går ut i stua, hvor vi har fargen Palmetto fra Jotun. Jeg er åpen for alle farger, det «må» ikke være rosa fordi hun er jente. Noen som har noen gode tips? Anonymkode: 3d986...16e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #2 Skrevet 25. januar 2024 Hva slags gulv? Lyst, mørkt, varme farger, kalde farger, mot gult, rødt? Det er mange fine farger som går mot palmetto, og som passer til barn. Vårløv passer jo veldig godt, og jeg syns det er en fin og frisk farge som verken er for mørk eller lys. Kjønnsnøytral også. Hvis dere vil ha en lysere og lettere tone, så se på blekvier og pale green. Rolige og behagelige farger som er gode å sove i. Anonymkode: 2d0a2...e12 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #3 Skrevet 25. januar 2024 Pale green eller laurbær er fine grønnfarger som passer godt til trehvite møbler. Anonymkode: 2f114...f12
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #4 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hva slags gulv? Lyst, mørkt, varme farger, kalde farger, mot gult, rødt? Det er mange fine farger som går mot palmetto, og som passer til barn. Vårløv passer jo veldig godt, og jeg syns det er en fin og frisk farge som verken er for mørk eller lys. Kjønnsnøytral også. Hvis dere vil ha en lysere og lettere tone, så se på blekvier og pale green. Rolige og behagelige farger som er gode å sove i. Anonymkode: 2d0a2...e12 Vi har et grusomt laminatgulv i en slags hvitvasket trehvit tone. Søkte opp «hvitvasket eik» og vil si det likner. Gulvet skal byttes på et tidspunkt, men ikke så snart at det har noe å si nå. Vi blir nok trukket mot farger som er varme og lune. Vi liker veldig godt Kalkoker som vi har på et annet rom. Retroblå, som broren har på sitt soverom, blir jeg ikke helt venn med. Vårløv har vi brukt tidligere, i en annen bolig, og den er veldig fin. Kan hende det passer godt på rommet til vesla, så det ikke blir for «dystert» inne på det lille rommet. jeg regner med at vi går for ferdigmalte lister, og de er vel gjerne i «bomull». Vi må nok ha lister langs både gulv og tak, samt rundt dør og vindu. Hva med tak og denne muren? Bør de males hvitt eller i veggfargen? Anonymkode: 3d986...16e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #5 Skrevet 25. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har et grusomt laminatgulv i en slags hvitvasket trehvit tone. Søkte opp «hvitvasket eik» og vil si det likner. Gulvet skal byttes på et tidspunkt, men ikke så snart at det har noe å si nå. Vi blir nok trukket mot farger som er varme og lune. Vi liker veldig godt Kalkoker som vi har på et annet rom. Retroblå, som broren har på sitt soverom, blir jeg ikke helt venn med. Vårløv har vi brukt tidligere, i en annen bolig, og den er veldig fin. Kan hende det passer godt på rommet til vesla, så det ikke blir for «dystert» inne på det lille rommet. jeg regner med at vi går for ferdigmalte lister, og de er vel gjerne i «bomull». Vi må nok ha lister langs både gulv og tak, samt rundt dør og vindu. Hva med tak og denne muren? Bør de males hvitt eller i veggfargen? Anonymkode: 3d986...16e Jeg tenker at et barnerom/soverom ikke skal ha for sterke og tunge farger. Hva med Observe, som et alternativ til vårløv? Ferskenfarger som går mer mot terrakotta er også veldig fint. Gir varme, farge, uten å bli for mye mas. Dusky peach og Rural, f.eks. Retroblå er litt for lys og skarp for min smak. Jeg ville kanskje heller sett på serene blue som gir en del farge, men samtidig er varm og lun. Evnt linblå hvis dere ønsker en varmere nyanse uten å gå for mørkt. Den er mye mer "nedpå" enn retroblå. Dere kan jo selvsagt male tak i samme farge som vegger, men det blir mer styr hvis dere har tenkt å male om senere. Muren kommer an på om dere vil fremheve den eller la den gå i et med veggen. Det er egentlig bare smakssak, og uansett veldig enkelt å gjøre om på. Jeg tenker dere ser godt når dere har malt ferdig 2 strøk om muren skal forbli hvit eller ikke? Alle disse fargeforslagene passer forøvrig til bomull Anonymkode: 2d0a2...e12
newman01 Skrevet 26. januar 2024 #6 Skrevet 26. januar 2024 (endret) Tapet med masse mønster og farger. Barn vil ha det gøy, og driter i duse farger som går ton i ton. Hvilken av disse to vil små barn foretrekke? Endret 26. januar 2024 av newman01 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #7 Skrevet 26. januar 2024 Rosa som heter Drøm har vi. Ser nesten hvit ut på prøvelapp men nydelig lys dus rosa Anonymkode: c4ee3...9a3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #8 Skrevet 26. januar 2024 newman01 skrev (4 timer siden): Tapet med masse mønster og farger. Barn vil ha det gøy, og driter i duse farger som går ton i ton. Hvilken av disse to vil små barn foretrekke? Soverommene til barna er per nå til soving. Storebror har senga si, en lenestol og noen bøker hos seg. Vi tenker det samme til lillesøster. Lekene har de i stua, det er der de leker uansett. Anonymkode: 3d986...16e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #9 Skrevet 26. januar 2024 Jeg har malt rommet til min jente i slate lavender fra jotun. Det er en veldig fin farge i seg seg selv, men også i et jenterom med møbler i hvit, og mange detaljer i rosa, lilla, og glitter, passer det veldig bra til. Men, og det er en men. Hun har ennå ikke helt tilgitt meg at veggene ikke er rosa men gråe (slate lavenderer ikke grå, det er veldig fin lilla farge 😭). Og det er vel 3 år siden vi malte det rommet. Anonymkode: a0763...a2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå