MiNNieMooSe Skrevet 30. januar 2006 #1 Skrevet 30. januar 2006 Jeg har to puser som ikke er fullvoksne ennå, og skal flytte i nytt hus denne uken. Jeg lurer derfor på hvordan jeg skal gjøre det. Skal jeg holde de kun innendørs i et par ukers tid, så de på vendt seg til det nye hjemmet? De bruker fortsatt å gå på do i kasse, så det vil ikke bli noe problem sånn sett. Hvis de evt har veldig lyst til å gå ut, så kan jeg ta med en om gangen og være ute sammen med den? Er det noen som har noen råd på dette området? Jeg vil nemlig ikke at pusejentene mine skal forsvinne eller gå seg bort... Her hvor vi bor nå er det veldig fint for dem, med masse hage rundt huset. Dit vi nå skal flytte ligger desverre rett ved en hovedvei. Heldigvis er det ikke så mye trafikk, men de som kjører der kjører ganske fort, men det skal visst bli fartsdumpler der om ikke så lenge! Det er jeg glad for! Jeg vet at de som bor der nå har en pus, den er ikke voksen, og jeg vet ikke om den er ute heller. Jeg får vel undersøke med dem hvordan de gjør det. Redd for at jentene mine skal bli påkjørt, det hadde vært det verste som kunne skjedd...
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #2 Skrevet 30. januar 2006 Hold kattene inne minst en måned, gjerne lenger. Det er viktig at kattene skjønner at det nye huset er deres nye hjem. Nå er det jo unasett så kaldt ute, så mange katter foretrekker å være inne. Vanskeligere å holde katter inne midt på sommeren. Når du begynner å ha dem ute, må du være ute sammen med den i begynnelsen
shi Skrevet 30. januar 2006 #3 Skrevet 30. januar 2006 Enig med minst en måned, mange hevder at man bør holde dem inne i tre måneder før de slippes ut på egenhånd. Før dette kan man jo være ut sammen med dem, slik at de kan utforske og bli kjent med de nærmeste omgivelsene, og blir trygg på at dette er hjemmet. Ta dem alltid inn sammen med deg, og gi gjerne en godbit, slik at det er attraktivt å komme inn igjen. Det er med på å forhindre at de vil søke seg hjem til det gamle huset.
MiNNieMooSe Skrevet 30. januar 2006 Forfatter #4 Skrevet 30. januar 2006 Tusen takk for svar!!!!!! Synes det hørtse veldig greit ut, de er veldig "stuegriser" nå om vinteren, så de synes helt sikkert det er greit å være inne uansett, håper jeg da. De synes sikkert det er rart og uvant å komme i nytt hus, men sikkert moro å utforske også!
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #5 Skrevet 30. januar 2006 Kos deg inne i varmen sammen med pusene dine nå når det er så kaldt ute. De har nok de kan utforske inne i et nytt hus nå. De har sikkert lyst til å utforske alle skapene og bokhyllene, og så synes de sikkert det er gøy å se deg rydde på plass tingene. Katter er jo så nysgjerrige Du gjør det riktige ved å holde dem inne. Sikkert ikke dumt å holde dem inne noen måneder, så de både blir kjent med huset og været blir litt varmere
Gjest gjest1 Skrevet 30. januar 2006 #6 Skrevet 30. januar 2006 Ja, ideelt sett skal man visstnok holde kattene inne i 1 mnd, men jeg har ikke gjort det med min. Som regel insisterer han på å gå ut etter noen dager på nytt sted. Tok nylig med meg katten til utlandet og her gikk han faktisk ut etter mindre enn en uke. Han begynte med å snike rundt på terassen med døra åpen så han kunne rømme inn, men nå er han ute hele dagen og utforsker.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #7 Skrevet 30. januar 2006 Ja, ideelt sett skal man visstnok holde kattene inne i 1 mnd, men jeg har ikke gjort det med min. Som regel insisterer han på å gå ut etter noen dager på nytt sted. Tok nylig med meg katten til utlandet og her gikk han faktisk ut etter mindre enn en uke. Han begynte med å snike rundt på terassen med døra åpen så han kunne rømme inn, men nå er han ute hele dagen og utforsker. ← hvorfor gir du råd her, som strider mot alle andres råd og statistikken på hva som går bra? At du selv vil sette din katts liv på spill ved å slippe den løs for tidlig, bør ikke bety at trådstarter skal gjøre det samme. Bare kikk innom savnet-annonsene etter katter, så ser du at mange av de kattene har blitt sluppet ut for tidlig etter flytting/omplassering. Synes trådstarter virker veldig fornuftig mtp det katteholdet hun har
Gjest gjest1 Skrevet 30. januar 2006 #8 Skrevet 30. januar 2006 Jeg gav ikke råd, jeg fortalte om min erfaring! Hadde du giddet å lese alt hadde du kanskje sett at jeg skrev at ideelt sett skal katten holdes inne 1 mnd. Og hadde jeg hatt en kattunge med lite erfaring med utelivet, hadde jeg kanskje gjort det slik. Men nå er min katt en voksen og erfaren utekatt som er smart nok til å vite hvor han bor. Ikke trives han særlig godt med å holdes inne heller, han går ut i all slags vær om det er 10 minus eller full storm. Og det som enda verre er, jeg har rasekatt (og ALLE vet jo at det er innekatter) og bor faktisk mindre enn 100 meter unna en traffikert vei OG jernbanelinje! Og dessuten, ikke alle som gir råd her følger de nødvendigvis like slavisk selv. Jeg kjenner da mange som har flyttet med katt og valgt å slippe de ut etter kort tid, og pussig nok har alle sammen katten sin ennå!
Gjest Flix Skrevet 30. januar 2006 #9 Skrevet 30. januar 2006 Mine katter har gått på veggene og hengt i gardinene etter tre dager inne på nytt sted, og jeg har vært nødt til å slippe dem ut for å få husfred nok til å kunne sove om natta... Det holdt tydeligvis for at de skulle vite hvor de bodde. (De forsvant ikke). Å holde dem inne i tre mnd høres litt vel drastisk ut i mine ører. Er det KGs selvutnevnte kattepanel som mener dette, eller råd fra dyrleger/dyrepsykologer? Kattene mine hadde drept meg lenge før det hadde gått to uker...
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #10 Skrevet 31. januar 2006 spør en av katteklubbene i norge du finner linker på nrr.no nrr står for norsk rasekatt riksforbund . huskatt er egen rase på utstillinger over hele verden så ikke fortvil de er der for å gi deg og andre svar som angår katt og kattestell .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå